Gå til innhold

Fødetilbudet i månedene/årene som kommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det står i avisen at Norge skal bosette 7 ganger fler flyktninger i år enn i normalår, og misforstå meg rett, jeg er helt for å hjelpe de krigsrammede ukrainerne.

Som gravid tar jeg meg likevel i å lure på om myndighetene har en plan for føde/barseltilbudet? Kvinneklinikkene er under sterkt press som det er, og de fleste flyktningene er kvinner og barn. Må jo ta med i regnestykket at det vil bli født en god del mer barn i 2022 enn tidligere år.

Myndighetene leier vel ofte inn private helsetjenester for å avhjelpe når trykket på det offentlige blir for stort, men har vanskelig for å se for meg en massiv utbygging av fødestuer på Volvat og Aleris? 

Så plutselig for meg fødsel på sykehusgangen og ingen barselhotell? 

Anonymkode: ba165...4f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig, noen få kommer hit og er gravide, de færreste kommer nok til å bli gravide siden mennene er igjen i Ukraina. De landene som får mest trøkk på fødetilbudet sitt er de som har mest trøkk fra flyktningestrømmen, som Polen, Romania og Moldova m.fl. Så får du heller sitte i rike Norge og bekymre deg for at du ikke får så mange netter du ønsker på barselhotell, der du faktisk i realiteten like godt kan være hjemme. Jeg unner virkelig de kvinnene som kommer hit gravide all den hjelpen de kan få. Ikke snakker de språket, ikke har de hjemmet sitt og det de har forberedt til barnet, ikke har de partner hos seg - kanskje ingen kjente i det hele tatt, de bekymrer seg for venner og familien som er igjen i krigen eller på flukt andre steder, og i tillegg skal de kanskje ivareta andre barn. Nei bekymre deg for det hotelloppholdet du, det er akkurat så navlebeskuende og bortskjemt som man kan forvente. 

Anonymkode: 0b584...c95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig, noen få kommer hit og er gravide, de færreste kommer nok til å bli gravide siden mennene er igjen i Ukraina. De landene som får mest trøkk på fødetilbudet sitt er de som har mest trøkk fra flyktningestrømmen, som Polen, Romania og Moldova m.fl. Så får du heller sitte i rike Norge og bekymre deg for at du ikke får så mange netter du ønsker på barselhotell, der du faktisk i realiteten like godt kan være hjemme. Jeg unner virkelig de kvinnene som kommer hit gravide all den hjelpen de kan få. Ikke snakker de språket, ikke har de hjemmet sitt og det de har forberedt til barnet, ikke har de partner hos seg - kanskje ingen kjente i det hele tatt, de bekymrer seg for venner og familien som er igjen i krigen eller på flukt andre steder, og i tillegg skal de kanskje ivareta andre barn. Nei bekymre deg for det hotelloppholdet du, det er akkurat så navlebeskuende og bortskjemt som man kan forvente. 

Snakk om å vri tema! 🤦‍♂️Handlet vel ikke om hvem som fortjener hjelp og ikke. De gravide ukrainerne som kommer fortjener like mye hjelp som alle andre gravide. Spørsmålet er jo om myndighetene øker kapasitet om det blir behov..

Anonymkode: 17815...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk om å vri tema! 🤦‍♂️Handlet vel ikke om hvem som fortjener hjelp og ikke. De gravide ukrainerne som kommer fortjener like mye hjelp som alle andre gravide. Spørsmålet er jo om myndighetene øker kapasitet om det blir behov..

Anonymkode: 17815...cc6

Nei det er ikke å vri tema, ts er underliggende bekymret for at hun skal få et dårligere tilbud, men dekker det inn som bekymring for andre. Men hun kan ta det helt med ro, kvinner i Ukraina får statistisk sett færre barn pr kvinne er nordmenn (1,4 mot 1,7). Tatt i betraktning at de som kommer gjerne har barn, men ingen mann som følger med, så er det begrenset hvor voldsomt den befolkningsveksten kommer til å være. Norge er bedt om å ta imot 35 000 flytninger fra Ukraina i 2022, det er litt flere enn det bor på Hamar (32 000 4.kvartal iflg ssb), og der ble det i ett normalår med trygge rammer født 280 barn. Så skulle man følge normal fødselsrate for en tilsvarende mengde mennesker (riktignok kjønnsmessig ubalansert) så er det bare snakk om noen hundre barn i året, fordelt på 356 kommuner. Ikke noe voldsomt trykk på sykehus og fødetilbud der altså. Det fødes 55-60 000 barn pr år i Norge, en prosent fra eller til velter ikke noe tilbud. Dette er dermed en ikke-sak. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...