Gå til innhold

Kan en tørrlagt alkoholiker begynner å drikke litt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror dere en som har slitt med høyt inntak av alkohol, kan begynne å drikke igjen etter noen år som tørrlagt?  Tenker ikke på en som har vært veldig glad i fest, men virkelige alkoholproblemer som har gått utover jobb, familieliv, sosialfungering osv. 
Type ett glass vin fredag og lørdag.  

Anonymkode: 70de1...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei

Anonymkode: ece6f...af3

Hvorfor tenker du nei? 

Anonymkode: 70de1...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Personen har da åpenbart reagert dårlig på alkohol tidligere, og innehar tydeligvis å ha evnen til å bli så fullstendig avhengig at det går ut over jobb og liv.

Blir litt som en narkoman. En rusmisbruker bør aldri vende tilbake til rusen sin, uavhengig av hva den rusen var. 

Anonymkode: 5b1bf...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke faen, et glass i ny og ne er så lite at det ikke er verdt sjansen for å relapse. Finn heller andre måter å hygge deg på og tenk at et liv uten alkohol er prisen du får betale for et tidligere liv med alt for mye alkohol.

Anonymkode: 689d2...bda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig.

Men det forutsetter selvsagt at man har fått behandlet, eller kontroll på, årsakene til at man hadde en problematisk rusbruk tidligere. Hvis man for eksempel drakk fordi man hadde angst og depresjon, men har fått behandlet dette og blitt frisk, er det ikke noe magisk ved stoffet alkohol som gjør at man aldri kan bli frisk fra en ruslidelse. Men man må være 100% ærlig med seg selv.

"En gang alkoholiker, alltid alkoholiker" kommer fra feilaktige myter om at rusavhengighet forårsakes av enten stoffet i seg selv, eller av en slags biologisk, medfødt svakhet hos den som blir avhengig. Men i virkeligheten kommer avhengigheten av at man har dype problemer som rusen har fungert som medisin for, veldig ofte traumer og angstlidelser.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er selv alkoholiker, og svaret på det er blankt nei! 

Anonymkode: 46c5b...264

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
linsejesus skrev (Akkurat nå):

Ja, selvfølgelig.

Men det forutsetter selvsagt at man har fått behandlet, eller kontroll på, årsakene til at man hadde en problematisk rusbruk tidligere. Hvis man for eksempel drakk fordi man hadde angst og depresjon, men har fått behandlet dette og blitt frisk, er det ikke noe magisk ved stoffet alkohol som gjør at man aldri kan bli frisk fra en ruslidelse. Men man må være 100% ærlig med seg selv.

"En gang alkoholiker, alltid alkoholiker" kommer fra feilaktige myter om at rusavhengighet forårsakes av enten stoffet i seg selv, eller av en slags biologisk, medfødt svakhet hos den som blir avhengig. Men i virkeligheten kommer avhengigheten av at man har dype problemer som rusen har fungert som medisin for, veldig ofte traumer og angstlidelser.

Dette er bare tull og vås. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man vet kunsten med å stoppe å drikke i tide så. 

Anonymkode: 77a5a...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste vil si nei, og for de fleste stemmer det.

Jeg har mye erfaringen med dette gjennom jobb, og sier likevel ja. I de aller, aller fleste tilfellene er svaret som sagt nei. Fallhøyden er stor. Jeg vet likevel om tilfeller der alkoholikeren takler å drikke etter endt alkoholisme. I samtlige tilfeller handler det om at de har identifisert årsaken til avhengigheten, og i alle tilfellene kom misbruket brått. De har fått behandling for avhengigheten. Noen har erstattet deg med annet, f.eks trening, hundehold, etc. Andre har brutt avhengigheten totalt og er svært bevisst på egen kropp, psyke og funksjon.

Anonymkode: c9f92...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er selv alkoholiker, og svaret på det er blankt nei! 

Du bør selvsagt ikke drikke dersom du fortsatt er alkoholiker. Spørsmålet er om alkoholisme er en uhelbredelig tilstand, og det er det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde aldri risikert det nei. Har man klart å bli frisk, er ikke et glass vin verdt å prøve engang. Spør heller deg selv hvorfor det er så viktig å drikke litt igjen.

Anonymkode: c5207...b4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært alkoholiker. Fått livet på stell, terapi i mange år, drikker nå kanskje 2-3 ølbokser på en helg om jeg er ute. Det går an å ha et normalt forhold til alkohol. Jeg vet hva jeg har å miste dersom jeg velger å gå på en smell.

Anonymkode: eef8f...fc1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Hvorfor risikere det med å prøve en gang. 

Anonymkode: ee69a...9ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...