Gå til innhold

Barn som ringer på når man skal spise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært en del tråder her i det siste om barn på besøk og matservering. 

Hva gjør dere om det kommer barn akkurat i det dere skal spise eller mens dere spiser middag? Jeg har pleid å be dem komme tilbake senere, men jeg skjønner nå at en del syns det er fryktelig uhøflig og at vi burde by dem mat. Er det vanlig?

Anonymkode: 4a073...9ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det passer inviterer jeg barna inn. Det gjør det som regel; jeg synes det er hyggelig at barna får besøk. Hvis det en sjelden gang ikke passer med middagsgjester spør jeg om de vil komme inn og vente eller komme tilbake senere.

• Liker 2
Skrevet

Du har nok misforstått. Hvis barn kommer på døra etter skoletid og har vært hjemom, så regner jeg med at de allerede har spist middag. Men om barn blir med hjem direkte fra skole, så er det noe annet

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Kaster en bøtte vann på de

Anonymkode: f8fe3...e8b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her spises middagen sent, når far er i hus. Og han liker ikke besøk av andre unger. 

Anonymkode: 378ca...630

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får komme inn og vente på rommet til sønnen min har spist opp. Han pleier å spise i rekordfart når noen venter på ham, så det blir ikke mange minuttene...

Anonymkode: 09a4d...eb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her spises middagen sent, når far er i hus. Og han liker ikke besøk av andre unger. 

Trivelig type...

Anonymkode: 5139e...82d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Typisk norsk. Vente på rommet mens dere spiser middag. Er det slik at dere lager akkurat mengde mat sånn at det er ikke noe til overs? Hvis ungene kommer på besøk akkurat i det vi spiser middag så inviterer vi dem selvfølgelig. Ingen her skal vente i gangen eller på rommet og føle seg utilpass.

Anonymkode: 5ec2a...77b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sier vi skal spise nå, og at de kan komme tilbake om en time. 

Anonymkode: 5896d...bd0

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Trivelig type...

Anonymkode: 5139e...82d

Jeg er heller ikke særlig begeistret. Middagstid er familietid. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
KristinF skrev (45 minutter siden):

Du har nok misforstått. Hvis barn kommer på døra etter skoletid og har vært hjemom, så regner jeg med at de allerede har spist middag. Men om barn blir med hjem direkte fra skole, så er det noe annet

Hvis de er med hjem fra skolen er det gjerne avtalt, er det ikke? Da er det ganske opplagt at de får mat og man kan planlegge deretter, problemet er når barna kommer etter at man har laget maten og eventuelt begynt å spise.

Stort sett har de nok spist hjemme, vi spiser ganske sent. Det er nok også litt av grunnen til at jeg ikke har tenkt på å servere dem.

• Liker 1
Skrevet

Bedre å be de komme tilbake enn å be de vente i gangen eller på rommet aleine i alle fall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

folk som ber barn vente i gangen eller på rommet er tragiske folk. Du ber ikke inn barn når middagen kan luktes fra gangen og ber dem vente mens dere har spist opp, det er helt ufyselig. glad jeg er utlending, her serveres det nok av mat til alle. Det at dere er så besatt av mat viser hvor gjerrige dere er. barna får da dele restene som er igjen, evt. gi brødskiver og frukt osv.

Anonymkode: dc5d7...4a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg vokste opp så fikk de beskjed om å vente enten ute eller på rommet mitt til vi var ferdig å spise. Om de kommer midt i middagen(noe de sjeldent gjør) så får de også middag. Men så lager jeg alltid til et helt fotball lag da..😂🤷‍♀️ 

Anonymkode: 268e5...f3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Typisk norsk. Vente på rommet mens dere spiser middag. Er det slik at dere lager akkurat mengde mat sånn at det er ikke noe til overs? Hvis ungene kommer på besøk akkurat i det vi spiser middag så inviterer vi dem selvfølgelig. Ingen her skal vente i gangen eller på rommet og føle seg utilpass.

Anonymkode: 5ec2a...77b

Skal du alltid lage mat til en ekstra eller to i tilfelle det ringer på døren i det du skal spise? Når de ikke var med hjem etter skolen!

Ikke alle har råd til det. Mange sliter nok med å få endene til å møtes! Kommer noen i middagstid bør de jo ha spist først. Her spiser vi kl.16. Og kl.18 kommer det en å besøk. Ikke spist middag. Trodde hun skulle spise her. Ikke avtalt eller noe.. Hun var så sulten. Ikke spist siden lunsj på skolen. Faren kjørte henne på besøk og. Barna her var da hjemme 1230 den dagen. Spist frukt og div etter skolen og middag kl.16. Blir litt sjokkert over at folk sender/leverer sultne barn så sent på døren til andre uten å avtale mat først i sånne tilfeller. Her er det åpent hus og barna har ofte noen med seg hjem og da får de mat. Men noen ganger lurer man virkelig på foreldrene..

Anonymkode: 994e5...2bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

folk som ber barn vente i gangen eller på rommet er tragiske folk. Du ber ikke inn barn når middagen kan luktes fra gangen og ber dem vente mens dere har spist opp, det er helt ufyselig. glad jeg er utlending, her serveres det nok av mat til alle. Det at dere er så besatt av mat viser hvor gjerrige dere er. barna får da dele restene som er igjen, evt. gi brødskiver og frukt osv.

Anonymkode: dc5d7...4a0

Er det bedre å by dem rester enn å be dem komme tilbake? Jeg ville i utgangspunktet syntes det var flaut, særlig om det bare var noen fiskepinner eller annen "dårlig" mat. Frukt kan de selvfølgelig få hvis de vil ha.

Ts

Skrevet

Jeg spør om de vil ha mat, uansett hva de svarer så er de velkommen til bordet mens barnet mitt spiser. Liker ikke å "oppbevare" barn på rommet. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom det passer for både oss og dem (jeg hører først om de har spist middag allerede, eller om de skal komme hjem og spise middag), er de hjertelig velkomne til å spise hos oss. Dersom de allerede har spist, kan de komme inn og vente mens vi spiser ferdig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svært trist! Å få besøk av andres unger, er en ikke bare en stor del, men en svært viktig del av det å få egne barn! Høres ut som en sær mann med liten forståelse for hvor viktig og avgjørende det sosiale faktisk er for barn. Speiselt med det å åpne sitt hjem for andre. Noen har dessverre ikke anledning pga plass, økonomi osv. Det er ikke dermed sagt at det gjør noe, men det er negativitet rundt temaet overfor barnet som ikke er bra. For ved å motsette seg andres barn i eget hus, eller da spesielt å uttrykke negativitet rundt det, kan ødelegge mye for barnet hans. Jeg tror ikke at far i huset nødvendigvis nekter sitt barn å ha besøk, men han bør huske på at det er svært uheldig å uttrykke sin negativitet rundt dette til sitt barn, selv om han aldri så mye vil spise i fred. Magefølelsen sier meg at far muligens gjør dette, altså sprer negativitet om barnebesøk i sitt barns påhør. Så da kommer det et lite håp fra meg , om at hans adferd endres så raskt som mulig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre må snakke sammen. Bør være klart at barna spiser hjemme før de drar til venner. Om de ringer på og andre spiser senere enn de, så sulter de ikke om de må vente på rommet. Om de kommer like etter skolen er det noe annet. 

Anonymkode: 4bc00...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...