Gå til innhold

Er folk i vesten mer egoistiske og selvsentrerte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser ofte i østlige kulturer at selv om noen blir dårlig, så blir vedkommende tatt hånd om av ektefelle/familien.

I vesten så er det individet som rår, vi er i mindre grad del av et fellesskap. Vi har skiftet ut familie med venner.

Vi vil dyrke oss selv som individer og livene våre er veldig sentrert rundt kun oss selv.

Er dette noe som er bærekraftig over tid, eller er det de østlige som er på bærtur med sin oppofrende livsstil, hvor folk lever mer for fellesskapet enn kun seg selv? Sies jo at man lever kun èn gang.

Anonymkode: 4e774...34f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi den vestlige verden har et bra helse og trygdesystem sånn at hvis noen blir syke så blir de ikke en byrde for familien, i mange andre land så må man betale av egen lomme hvis man blir lagt inn på sykehus så faller det på familien å ta vare på den som er syk.

Folk i u-land får mange barn og det ofte for at man skal ha noen som kan ta vare en når man blir gammel, jeg vil si at den vestlige kulturen er mer for felleskapet mens det i andre land handler om klanen/familien.

Det ser man når det kommer mennesker hit fra u-land, selv om de lever på felleskapets penger så sender de fremdeles mye av disse pengene til familie i hjemlandet.

Anonymkode: 23fa0...411

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at østen, og særlig kinesere er veldig meg, meg meg. Samme med russere. 

Anonymkode: d4b22...a05

AnonymBruker
Skrevet

Nei. I mange (de fleste?) kulturer er de flinkere enn oss til å ta vare på medlemmer av familien, klanen og naboer. Men samtidig gir de kanskje enda mer F i fremmede enn vi gjør. I noen land har de veldig samhold og sympati med medlemmer av eget folk, og kanskje noen de anser som broderfolk, men driter i alle andre, kanskje også i minoriteter i eget land. Noen muslimer er engasjert og bryr seg om muslimer over hele verden, som Palestina, Kashmir osv, men kun hvis de er muslimer. Har opplevd at samme person ikke kunne brydd seg mindre om alle som ikke er muslimer. Samme med kristne som kun bryr seg om kristne. 

Vi vestlige er mindre flinke til å ta vare på og besøke våre eldre og utvidet familie. Vi kjenner ofte ikke naboen. Særlig oss nordeuropeere regnes noen ganger som "kalde". Samtidig kommer jeg ikke på noen kulturer som bryr seg så mye om folk langt unna som man ikke har noe til felles med. Som ser så lite på hudfarge og religion. Som er så opptatt av alle slags minoriteter, enten det er etniske, religiøse, seksuelle eller andre. Som er så opptatte av å tilpasse seg utlendinger som kommer hit, og ikke bare kreve at de klarer seg selv. Som er (noen ganger overdrevet) opptatte av at folk ikke skal bli fornærmet. Gjelder selvsagt ikke alle, men de fleste. 

Så jeg tror det blir helt feil å si at vestlige er mer egoistiske. Du finner sjelden mer egoistiske folk enn fattige, for de har naturlig nok nok med seg selv. Å kunne bry seg om andre krever et overskudd.

Anonymkode: 6ba5f...123

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Dette med at statene i skandinavia gjør så mye for utlendinger, skal importere så mange folk hit, gi særretter til minoriteter, tilpasse seg deres kultur osv. Er nok et resultat av at kvinner har mer makt her. Om det ikke fantes likestilling eller kvinner i ledende posisjoner, ville nok skandinavia vært ganske like som de var før sosialt. Patriotiske, tok vare på eget folk, respekt for eldre, tar ikke i mot innvandring fordi det skader eget folk osv.

Du skriver egentlig om resultatet av feminitet i ledende posisjoner Når det kommer til helsehjelp og velferd var dette et resultat av arbeiderbevegelsen, som ble stemt frem av menn. Damer flest var før i mot dette, men ble mer positive etter feminisme, globalisme osv ble mer viktig.

Endret av Jaconandersen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...