Gå til innhold

Hvordan kreve inn penger som privatperson?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En person skylder meg en større sum. Hvordan kan jeg som privatperson kreve inn dette beløpet? Jeg har forstått det slik at jeg må varsle ham om to uker i forveien før jeg kan kreve tvang? 

Anonymkode: ad1c6...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere har det skriftlig håper jeg? 

Anonymkode: b1e40...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En person skylder meg en større sum. Hvordan kan jeg som privatperson kreve inn dette beløpet? Jeg har forstått det slik at jeg må varsle ham om to uker i forveien før jeg kan kreve tvang? 

Vel. Pengeinnkreving er ikke ulovlig. Enten det er fra inkassoselskap eller torpedo. 

Anonymkode: 6fef0...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sendte min eks faktura, via conta tror jeg. Sendte så purring etter 14 dager. Usikker om jeg da sendte en til. Sendte varsel om tvang trekk. Fikk god hjelp via innkrevingssentralen. De forklarte godt hva jeg skulle, var de som sa jeg skulle sende faktura, også purre. Så sendte jeg innkrevingen alle dokumenter jeg hadde, vi hadde privat avtale vi skrev selv. Så trakk de beløpet, eksen måtte også betale renter og gebyr for at de krevde inn. Vårt beløp var 30.000. 

Anonymkode: fef7a...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har det skriftlig, ja. Men jeg er usikker på hvordan jeg går frem for å kreve inn pengene. Hvor mange ganger man må varsle på forhånd osv.

Takk for tips om innkrevingssentralen, skal sjekke med dem. Bra det løste seg i din sak! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg forresten spørre om noen har erfaring med om det er lettere å få tilbakebetalt dersom man dropper kravet om renter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/25/2022 at 2:06 PM, AnonymBruker said:

Vi har det skriftlig, ja. Men jeg er usikker på hvordan jeg går frem for å kreve inn pengene. Hvor mange ganger man må varsle på forhånd osv.

Takk for tips om innkrevingssentralen, skal sjekke med dem. Bra det løste seg i din sak! 

Her er alt du trenger å vite https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/

Faktura kan du sende som privatperson via flere forskjellige selskaper på nett. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bolthorn skrev (23 minutter siden):

Her er alt du trenger å vite https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/

Faktura kan du sende som privatperson via flere forskjellige selskaper på nett. Lykke til.

Takk for link!
Så jeg skriver på fakturaen at dersom den ikke er betalt innen en bestemt dato vil det påløpe renter. 14 dager etter fristen kan jeg sende purring. Og 14 dager etter purringens betalingsfrist kan jeg sende inkassovarsel. Er det riktig? 
Når skal man sende varsel før utleggsbegjæring iht tvangsfullbyrdelsesloven? Jeg synes dette er så komplisert. En venn prøvde å hjelpe meg men jeg falt av lasset. Trenger å få det inn med teskje. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...