Gå til innhold

Kjøpe lite med egen balkong eller kjøpe større med felles uteplass med naboene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg står i et dilemma!

For meg er det viktig å kunne åpne verandadøren ut fra leiligheten, og sette meg ned på min egen balkong selv om den er liten.

Jeg har 2 leiligheter på hånden der den ene er liten med egen balkong, og den andre er 15 kvm større, men jeg må sitte ute sammen med alle de andre beboerne i borettslaget.

Den lille leiligheten er i sentrum med utsikt over byen, mens den store leiligheten er litt utenfor sentrum med ikke så mye utsikt.

Begge leilighetene ligger ute til salgs til omtrent samme pris.

Anonymkode: faf60...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge arealet og planløsningen inne fungerer fint, trumfer egen balkong ekstra kvadrat.

Både det å kunne gå rett ut er viktig, men også det å kunne la sine egne ting være igjen ute uten å måtte tenke på at noen tar det er avgjørende.

At leiligheten i tillegg har bedre beliggenhet er også en bonus.

Anonymkode: e6390...8e1

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge arealet og planløsningen inne fungerer fint, trumfer egen balkong ekstra kvadrat.

Både det å kunne gå rett ut er viktig, men også det å kunne la sine egne ting være igjen ute uten å måtte tenke på at noen tar det er avgjørende.

At leiligheten i tillegg har bedre beliggenhet er også en bonus.

Jeg får et ekstra soverom hvis jeg kjøper den største leiligheten og den er andelsleilighet.

Den lille leiligheten er selveier og der er det også to felles spiseplasser ute, i tillegg til en stor plen.

De fleste hadde nok tatt den største leiligheten i og med at den er et sted man kan bo livet ut, men bare det å kunne sette seg ut på en liten balkong i morgenkåpe med en kopp te uten å måtte være ute i det offentlige rom, er for meg veldig viktig.

Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får et ekstra soverom hvis jeg kjøper den største leiligheten og den er andelsleilighet.

Den lille leiligheten er selveier og der er det også to felles spiseplasser ute, i tillegg til en stor plen.

De fleste hadde nok tatt den største leiligheten i og med at den er et sted man kan bo livet ut, men bare det å kunne sette seg ut på en liten balkong i morgenkåpe med en kopp te uten å måtte være ute i det offentlige rom, er for meg veldig viktig.

Ts

Da kommer det an på hvir mye du trenger det ekstra soverommet. Jeg hadde f.eks ikke forsaket min hverdagskos i min egen leilighet for å ha et rom stående til mulige overnattingsgjester. Men jeg hadde forsaket det hvis jeg hadde et barn og det da fikk eget soverom.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Da er det jo ikke noe å lure på. Jeg ville også ha valgt egen balkong fremfor mer plass inne hvis det var alternativene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da kommer det an på hvir mye du trenger det ekstra soverommet. Jeg hadde f.eks ikke forsaket min hverdagskos i min egen leilighet for å ha et rom stående til mulige overnattingsgjester. Men jeg hadde forsaket det hvis jeg hadde et barn og det da fikk eget soverom.

Har et voksent barn som hadde sovet på det ekstra rommet av og til, men hvor ofte vet jeg ikke, kanskje alt fra 5-0 ganger i måneden.

Har jo tenkt at jeg kan kjøpe meg en sovesofa

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den lille leiligheten med egen balkong i sentrum. Kjøp sovesofa til overnattingsgjester. Jeg ville sjelden brukt fellesbalkongen, ville ikke følt at jeg kunne slappet av der, vlle ikke følt at jeg kunne gått ut hvis naboen hadde grillfest, hater small talk og vil ha MINE ting på uteområdet.

Anonymkode: 0bd32...939

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts

Du besvarer vel egentlig ditt eget spørsmål.. Sentralt beliggende leilighet med egen balkong og fin utsikt høres best ut. Kanskje best prisutvikling på den også? Beliggenhet er viktig.

Med mindre du tenker at det ekstra soverommet i den andre leiligheten kan gi deg skattefrie leieinntekter til sparing, eller som kan være en fordel når for eksempel renten øker?  (Ikke alle er sosiale nok til å dele husvære med noen, hvis du vil drikke teen din alene i morgenkåpe er det vel ikke sikkert du trenger et ekstra soverom på en stund uansett).

Anonymkode: 19054...693

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den lille leiligheten med egen balkong i sentrum. Kjøp sovesofa til overnattingsgjester. Jeg ville sjelden brukt fellesbalkongen, ville ikke følt at jeg kunne slappet av der, vlle ikke følt at jeg kunne gått ut hvis naboen hadde grillfest, hater small talk og vil ha MINE ting på uteområdet.

Anonymkode: 0bd32...939

Ts her

Glemte å skrive at den lille balkongen henger sammen med balkongen til naboen med en lav murvegg imellom.

Selv om naboen kanskje er ute på sin balkong samtidig så blir det likevel mer privat enn å skulle gå ut på et fellesareal som jeg deler med 10 andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du besvarer vel egentlig ditt eget spørsmål.. Sentralt beliggende leilighet med egen balkong og fin utsikt høres best ut. Kanskje best prisutvikling på den også? Beliggenhet er viktig.

Med mindre du tenker at det ekstra soverommet i den andre leiligheten kan gi deg skattefrie leieinntekter til sparing, eller som kan være en fordel når for eksempel renten øker?  (Ikke alle er sosiale nok til å dele husvære med noen, hvis du vil drikke teen din alene i morgenkåpe er det vel ikke sikkert du trenger et ekstra soverom på en stund uansett).

Nei tenker ikke å leie ut et soverom, men tenkte at det kan være fint å ha når/ hvis mitt voksne barn skal overnatte eller som kontor.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

Har aldri bodd i borettslag el tidligere, alltid bodd i enebolig så vet ikke om jeg er rette til å uttale meg. 
Men jeg har 3 terasser/balkonger rundt huset. Ville aldri vært foruten den muligheten. Så om jeg skulle flyttet i leilighet ville jeg GLATT valgt den minste med egen veranda. Du vil neppe angre på det. Tror heller du vil angre til sommeren om du sitter i en leilighet der du ikke kan gå rett inn og ut som du vil fordi tingene kan bli stjålet og du må låse dører når du beveger deg. Ta den med veranda.

Anonymkode: b70ca...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Glemte å skrive at den lille balkongen henger sammen med balkongen til naboen med en lav murvegg imellom.

Selv om naboen kanskje er ute på sin balkong samtidig så blir det likevel mer privat enn å skulle gå ut på et fellesareal som jeg deler med 10 andre.

Sett opp en slags innsynsbeskyttelse på din side av murveggen, så blir det mer skjermet. Uttrekkbar espalier av treverk pyntet med (kunstig) løv eller blomster, eller disse typiske bambusveggene, for eksempel. Kan være ganske dekorativt, faktisk.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er slik som elsker å sitte på balkong og sitter der hele dagen så ville jeg gått for det. Men mtp at sommeren er ganske kort i Norge så er kanskje det inne viktigst? Er ofte ikke så mye folk på de felles terrassene heller? Jeg ville nok gått for større innvendig og felles terrasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er tydelig på at du ønsker egen balkong for deg selv. Da ville jeg videre derifra spurt meg selv om jeg foretrekker å bo sentralt eller litt utenfor byen? Også kommer det vel an på familieforhold også, er du singel og alene trenger du vel heller ikke så mye plass, før senere. Større leil er alltid et pluss, men da skorter det jo på denne balkongen. 
Om jeg hadde vært ung og singel ville jeg nok valgt en 15 kvm mindre leil men med privat "uteplass" balkong. 

Tenk igjennom hvor mye du ev vil bruke balkongen. Er du som meg som trives i eget selskap og med ro så passer kanskje leil med balkong best. 

Lykke til

Anonymkode: aed10...5ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er tydelig på at du ønsker egen balkong for deg selv. Da ville jeg videre derifra spurt meg selv om jeg foretrekker å bo sentralt eller litt utenfor byen? Også kommer det vel an på familieforhold også, er du singel og alene trenger du vel heller ikke så mye plass, før senere. Større leil er alltid et pluss, men da skorter det jo på denne balkongen. 
Om jeg hadde vært ung og singel ville jeg nok valgt en 15 kvm mindre leil men med privat "uteplass" balkong. 

Tenk igjennom hvor mye du ev vil bruke balkongen. Er du som meg som trives i eget selskap og med ro så passer kanskje leil med balkong best. 

Lykke til

Jeg er singel og har et barn som har flyttet ut og bor i kollektiv.

Det er ikke plass til mer enn 2 stoler på den lille balkongen så når jeg skal ha flere enn meg selv på middagsselskap og vi ønsker å sitte ute, må vi bruke de fellesarealene utenfor slik som i den store leiligheten.

Jeg vil helst bo så sentralt som mulig men da er det vanskelig å få med 2 soverom på mitt budsjett.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Avstand skrev (11 minutter siden):

Hvis du er slik som elsker å sitte på balkong og sitter der hele dagen så ville jeg gått for det. Men mtp at sommeren er ganske kort i Norge så er kanskje det inne viktigst? Er ofte ikke så mye folk på de felles terrassene heller? Jeg ville nok gått for større innvendig og felles terrasse.

Ja det er jo det som er mest fornuftig, men å sitte i bikini ute på fellesareal og sole meg sitter litt langt inne, da er det bedre å sitte i bikini på min egen balkong.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er singel og har et barn som har flyttet ut og bor i kollektiv.

Det er ikke plass til mer enn 2 stoler på den lille balkongen så når jeg skal ha flere enn meg selv på middagsselskap og vi ønsker å sitte ute, må vi bruke de fellesarealene utenfor slik som i den store leiligheten.

Jeg vil helst bo så sentralt som mulig men da er det vanskelig å få med 2 soverom på mitt budsjett.

Ts

Da er det bare å vurdere hva som er viktigst. Du trenger kanskje plassen da barnet kommer på besøk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er den store og hvor stor er den lille? Har litt å si for meg. Men hvis den lille ikke er bitteliten så ville jeg helt klart gått for balkong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min bittelille balkong i sentrum og hadde ikke byttet den mot et ekstra soverom, hvertfall ikke så lenge den lille leiligheten er stor nok til å leve greit i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis balkongen er liten så den ikke blir et ekstra «rom» så hadde jeg gått for den større leiligheten. Balkong er veldig viktig for meg, jeg dyrker mye på sommeren og har sofagruppe og grill og er på balkongen nesten hver solskinnsdag under sommeren. Men som noen sa så er man jo mest inne under året og jeg hadde gjerne hatt et ekstra soverom. Egentlig er valgene dine ikke noe som tiltaler meg i det hele tatt. Tenker du må tenke igjennom dine behov. Selveie og sentral beliggenhet er jo også pluss i boka (for meg). Kanskje ikke noen av valgene er rett for deg? 

Anonymkode: 36f33...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...