Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Pommen
Skrevet

Jeg sliter sånn med å velge mellom vernepleier/sosionom eller juss-studiet. Sistnevnte har jeg ikke karakterer til riktig enda, men jeg må uansett ta opp fag til høsten.

Er det noen som har erfaring med studiene og jobbene, som kan komme med både positivt og negativt?

Jeg har vurdert juss på grunn av bra lønn, og at det er litt selvstendig arbeid som jeg trives godt med, jeg liker å drive med papirarbeid.

Jeg har vurdert vernepleier/sosionom fordi jeg trives med barn og unge, og med folk som sliter i rusomsorgen. For meg ville en turnusjobb passet bedre enn 8-16 jobb, så der er det jo muligheter for turnus. I tillegg til at det er så ekstremt behov for sykepleiere/vernepleiere.

Takk på forhånd! Jeg er 23 år, så føler jeg må komme igang snart.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte juss. Det er fem års studier og du må i tillegg ta opp fag til høsten. Da blir det kanskje 6 år. Det blir ikke nødvendigivs så lønnsomt om man tenker økonomi. 

Hadde jeg valgt om igjen så hadde jeg tatt en bachelor i IT. Da kan man få samme lønna med to års mindre studier og null karakterpress.  Du kan spare 3 år siden du da trolig slipper å ta opp fag. 3 årslønner er en del. 

Anonymkode: ef235...d23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg studerte juss. Det er fem års studier og du må i tillegg ta opp fag til høsten. Da blir det kanskje 6 år. Det blir ikke nødvendigivs så lønnsomt om man tenker økonomi. 

Hadde jeg valgt om igjen så hadde jeg tatt en bachelor i IT. Da kan man få samme lønna med to års mindre studier og null karakterpress.  Du kan spare 3 år siden du da trolig slipper å ta opp fag. 3 årslønner er en del. 

I det lange løp vil en advokat kunne tjene langt over en med bachelor i IT. Men uansett handler det im mennesketype og hva man tror man vil trives best med.

Som jurist har man langt flere valgmuligheter enn en vernepleier. Turnus og omsorgsyrker sliter hardt på i lengden (-er min erfaring.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på jus studiet, men tok bare første året, så startet jeg på vernepleier studiet. I dag har jeg en jobb jeg trives i, men jeg måtte i flere år jobbe med noe jeg ikke trivdes med. Som vernepleier får du deg lett jobb i bolig. Men det er vanskeligere å få jobb innen rus, psykiatri og barn/ungdom. Vi var mange på studiet som ønsket å jobbe med det. Men flertallet endte med å jobbe i bolig. Er du mann, er det mye lettere å få jobb etterpå. Jeg jobber i dag på en barneskole, og trives. Men nå er det 12 år siden jeg var ferdig utdannet, og denne jobben har jeg hatt i 2 år.

Så jeg tror jeg heller hadde valgt jus studiet.

Anonymkode: 07d05...8bb

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, MapleSirup said:

I det lange løp vil en advokat kunne tjene langt over en med bachelor i IT. 

Det er vel gjennomsnittslønnen som er mest naturlig å diskutere. Og da må man sammenligne gjennomsnittslønnen til jursiter(ikke advokater) med de med bachelor i IT. 

Anonymkode: 86196...cea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så avhengig av person. Jeg er både utdannet sykepleier og jurist, og jeg hatet å være sykepleier. Likte ikke å jobbe med mennesker, og likte ikke turnus. Jeg elsker imidlertid å være jurist, fordi jeg trives med å sitte i fred og tolke lover og ikke ha mye kontakt med andre mennesker 😄

Anonymkode: ccb85...acc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel gjennomsnittslønnen som er mest naturlig å diskutere. Og da må man sammenligne gjennomsnittslønnen til jursiter(ikke advokater) med de med bachelor i IT. 

Du som er fokusert på penger ville vel da ha jobbet deg opp som advokat.

Lønn er en liten del av arbeidslivet. Det er langt unna det mest interessante ved en utdanning. Investeringen man gjør betaler seg uansett hva man velger.

Gjest Pommen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det er dette med tiden som gjør at jeg tviler på juss. Har fint lite lyst til å studere helt til jeg blir 29.. Det er så kjipt at jeg ikke har kommet igang før, men jeg har vært syk i to år, og jobbet litt i barnehage ved siden av AAP.

Jeg har også vært inne på tanken om sivilingeniør, interesserer meg det også.. men det er jo master det å. Uff, det skal ikke være lett🤷🏼‍♀️

Endret av Pommen
Gjest Pommen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er så avhengig av person. Jeg er både utdannet sykepleier og jurist, og jeg hatet å være sykepleier. Likte ikke å jobbe med mennesker, og likte ikke turnus. Jeg elsker imidlertid å være jurist, fordi jeg trives med å sitte i fred og tolke lover og ikke ha mye kontakt med andre mennesker 😄

Hva var det du ikke trivdes med rundt turnus? Jeg har to brødre som jobber i omsorgsbolig i turnus. Han ene jobber 12t av og på i en uke, før han har fri de neste 3 ukene. Andre broren min jobber fredag-mandag. De trives, men jeg ser det har vært slitsomt i småbarnsfasen da..😅

Endret av Pommen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verken bachelor eller master, men tjener 200k mer enn min kompis som ble ferdig med jusstudiene for 10 siden. Han angrer! 

Men av en eller annen grunn, er det status med jusstudier. 

Anonymkode: 8792f...b4f

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Pommen said:

Ja det er dette med tiden som gjør at jeg tviler på juss. Har fint lite lyst til å studere helt til jeg blir 29.. Det er så kjipt at jeg ikke har kommet igang før, men jeg har vært syk i to år, og jobbet litt i barnehage ved siden av AAP.

Jeg har også vært inne på tanken om sivilingeniør, interesserer meg det også.. men det er jo master det å. Uff, det skal ikke være lett🤷🏼‍♀️

Mitt råd er å ikke ta siving. Ta bachelor-ingeniør. Da kommer du raskere i jobb og du kan alltids bygge på med mastergrad etterpå om du ønsker å studere mer. 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har verken bachelor eller master, men tjener 200k mer enn min kompis som ble ferdig med jusstudiene for 10 siden. Han angrer! 

Men av en eller annen grunn, er det status med jusstudier. 

Anonymkode: 8792f...b4f

Sant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pommen skrev (1 time siden):

Hva var det du ikke trivdes med rundt turnus? Jeg har to brødre som jobber i omsorgsbolig i turnus. Han ene jobber 12t av og på i en uke, før han har fri de neste 3 ukene. Andre broren min jobber fredag-mandag. De trives, men jeg ser det har vært slitsomt i småbarnsfasen da..😅

For det første er jeg avhengig av å stå opp og legge meg til noenlunde samme tid hver dag, kroppen min takler noe annet veldig dårlig.

For det andre synes jeg det var pyton å jobbe når andre har fri; helger, helligdager, kvelder og netter. I tillegg var det aldri mulig å velge ferie selv, den var omtrent tvungen hvert år.

Nå har jeg barn, og er alene, og det hadde vært umulig med turnus. Har ingen som kunne passet barnet på kvelden, og barnehage er stengt i tre faste uker om sommeren. Om jeg da hadde fått tildelt ferie utenom de ukene hadde jeg hatt et alvorlig problem 😄

Mens mora mi elsker turnus og blir dårlig av dagstilling, så det er jo så forskjellig fra person til person 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...