Gå til innhold

Bestille pakkereise selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

På 3 år har jeg og mannen og barna reist til grancanaria og rhodos. Disse bestilte vi gjennom tui, pakkereise med hotell og fly. Vi finner ingen fly og hotell som passer datoen vi skal reise på pakkereisene hos tui og escapeaway og restplasser. Jeg har søkt og provd å se om det er mulig å bestille dem hver for seg. Altså hotellet rett fra hotellet sin nettside og flyet his en annen. Det viser at det gikk. Men har nien prøvd dette? Mannen er redd det blir mye rot. Feks at flyet blir kansellert og vi ikke kommer oss dit eller at hotellet vi booker gjør feil og vi ikke har et sted å bo osv, masse bekymringer fra han. 

Så jeg vil og håper noen har gjort dette (bestilt hver for uten,uten å gå til sånne sider der de ordner "alt") og hvordan har det gått? Tips?

Anonymkode: 10d63...316

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vi gjort hele tiden, spart mye på det og kombinert bedre tilbud. Ikke opplevd at hverken fly eller hotell har blitt kansellert enda, men dette var før korona da.

Likevel, det er ikke noe problem, bestill i god tid, se flytider samtidig som du ser på tilgjengelige hotell, book og book null problem:) 

Anonymkode: 9c8c4...45d

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi gjør dette ofte - kaller det bare å bestille en vanlig ferietur, da. For eksempel skal vi til Kreta i sommer. Vi vil ikke bo hele uken på ett sted, for vi liker å se oss om og dele opp ferien, halvparten nært by, halvparten på øde sted på andre siden av øya. Og det går ikke med charter, der er det samme hotell hele uka.

Vi kjøpte billetter med Norwegian nedover, og leide hoteller gjennom booking.com. Jeg så at de også har flere av de samme hotellene som charterselskapene bruker på booking.com, men vi hadde lyst til å prøve noe mindre denne gangen.

Fly kan selvsagt bli kansellerte, men det er svært liten sjanse for dette, og da blir vi vel ombooket på andre fly. Hvis det er pga en naturkatastrofe el.l., vil jo også charterturen bli kansellert. Og Norwegian og Sas hadde i alle fall gunstige ombookingsordninger sist jeg sjekket, gratis endring av billett en gang, så jeg føler at det er litt fleksibelt.

Go for it, sier jeg :) Og etter denne turen, åpner det seg en hel verden for dere med reisemål som ikke kan nås gjennom charter.

Anonymkode: d7ef3...e95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mange med meg bestiller fly og hotell for seg hver eneste gang vi reiser.

Det går helt fint! 

Å bestille pakketur er vel strengt tatt unntaket og ikke regelen når det kommer til bestilling av reiser. 

Anonymkode: f1be4...239

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

😳

Jeg for min del har aldri dratt på en "pakkereise" noen gang. Bestiller alltid fly og hoteller hver for seg. Det er da mye enklere enn å skulle finne en pakke som passer med akkurat det jeg har lyst på.

Anonymkode: 758a3...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri bestilt pakkereise. Det å bestille hotell har alltid gått bra. Det hender det er mindre pent enn på bilder eller at rommet lukter noe slik at vi ønsker å bytte når vi kommer dit (mest når vi reiser til steder som ikke er typisk for turister), men dette risikerer man vel uansett hvem man bestiller med. Våre fly har blitt endret pga vær, tekniske ting eller terrorangrep på flyplassen, men det er sjeldent. Flyselskapet ordner alltid opp. Eneste du kan få problemer med er hvis du bruker en litt luguber bestillingstjeneste som ikke garanterer noe slik at du ikke har noen rettigheter. Men alle de vanlige bookingselskapene og flyselskapene er ok.

Anonymkode: 5ac98...00f

AnonymBruker
Skrevet

Bestiller alltid fly og hotell hver for seg, flere ganger i året. 

Bruker skyscanner for å finne rimeligste og raskeste fly. Velger alltid en allianse som har flere avganger, slik at man ikke blir sittende fast en uke (dreamliner i begynnelsen....) om noe skjer med avgangen. 

Bruker tripadvosr + booking.com for å finne gode hotell. Har aldri opplevd at det har sviktet. 

Anonymkode: 06055...072

Skrevet

Det er jo det som er det vanlige når man reiser, at man bestiller flybillett og hotell hver for seg, det er ingen grunn til at det skal bli noe mer rot og misforståelser av det. Fly kan bli kansellert uavhengig av hvordan billetten er bestilt (det kan til og md være snakk om samme fly for pakkereiseturistene og de som reiser på egen hånd) og feilbookinger kan skje, men skjer stort sett ikke - og du har ikke færre rettigheter som enkeltreisende enn som pakketurist. Det eneste som kan være greit å huske på når man er vant til å reise på pakketur er at transport mellom flyplass og hotell også er noe du må ordne selv, det kan være lurt å sjekke opp på forhånd om det går flybuss el.l.

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke reist med reiseselskap på mange år, men "pakker" selv.  Det blir mye billigere.  Ofte halve prisen.  

Har brukt Norwegian når vi reiser, og det er fordi det er en fordel for oss som bor i nord å få gjennomgående reise med bare kort opphold på Gardermoen.  Da er bagasjen booket helt fram til reisemålet og flyselskapet har "ansvaret" for deg helt fram.  
Den største forskjellen mellom charterreise og privatreise er at dere selv må komme dere fra og til flyplassen i utlandet.  I dag finner du det meste på nett, så det er ikke noe problem.  Dessuten er det bare å spørre seg fram.  Vi har reist slik til Italia, Spania, Ungarn, Slovakia, Tyrkia og Hellas.  Eneste gangen vi fikk problemer var i Slovakia fordi vi ikke hadde lokal valuta til bussen.  Det ordnet seg :)  

For overnatting bruker jeg finn.no og tripadviser.  Noen ganger har vi kun bestilt overnatting for det par døgn, og tatt det derifra.  
Om ikke barna deres er altfor små, så vil de helt sikkert synes at det er mer spennende å reise slik enn på en vanlig innpakket charterreise.  

AnonymBruker
Skrevet

Enig med alle over. Det er helt vanlig å bestille fly og hotell hver for seg. Er ikke slik at de fleste reiser på charterferie. Vi har laget våre egne reiser til mange forskjellige land og bor da på forskjellige steder og reiser rundt. Det har vi også gjort med småbarn. Har blant annet reist slik til Albania, Kroatia, Alpene, Italia. 

Anonymkode: edcec...ca3

Skrevet

Har reist på chartertur en gang og kommer aldri til å gjøre det igjen. Så enkelt som det er å bestille selv i dag ser jeg ingen grunn til å gjøre noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...