Gå til innhold

Kåring av ballets dronning på skoleball

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har vært på skoleball hvor det ble kåret ballets konge og dronning. Angående ballets dronning så fikk de vite i forkant at det kåres med tanke på finest kjole og de som danser mest/best. Det var jo selvfølgelig den mest populære jenta som ble ballets dronning så her er det mye trynefaktor også som gjelder spør du meg. Det blir jo som en missekonkurranse og nå som det er så mye fokus på utseende så kjenner jeg at jeg ikke synes noe særlig om dette. Akkurat som det ikke er press nok fra før? De går i 6. klasse. 
Hva synes dere? 

Anonymkode: fc965...74b

• Liker 10
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjempeteit er min personlige mening. Jeg er også lærer.

Anonymkode: 961e1...ba1

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sitter i juryen?

Anonymkode: d3b82...091

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det ikke funker da det alltid blir den mest kule eller populære. Sånn har det vært i mange år, og det kommer ikke til å endre seg. Jeg tenker at det er en uting som skaper mer press, og på barneskolen er sånt ihvertfall unødvendig. 

Anonymkode: 4b0b3...d3e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde noe lignende i 10. klasse, men hun som ble kårets som ballets dronning satt jo i komiteen for ballet selv og så gjorde venninnene hennes. Vi resterende på ballet brydde oss ikke noe særlig om tittelen overhodet,  syntes at det var en unødvendig kåring når det var forhåndsbestemt på denne måten fra før av, og talte sekundene til det ble ferdig og vi kunne gå tilbake til ballet som normalt :) 

Anonymkode: 9e44d...86f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes sånt er kult. 

Anonymkode: 343f0...e53

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes at det ikke funker da det alltid blir den mest kule eller populære. 

Anonymkode: 4b0b3...d3e

Det ble slutt på kåring av dronning og konge på ungdomsskolen til mine barn da de valgte folk til konge og dronning for å gjøre narr av dem. Da er det bedre at de velger de kuleste og mest populære... 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Syns ingenting om slike  konkuranser,  totalt unødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Datteren min har vært på skoleball hvor det ble kåret ballets konge og dronning. Angående ballets dronning så fikk de vite i forkant at det kåres med tanke på finest kjole og de som danser mest/best. Det var jo selvfølgelig den mest populære jenta som ble ballets dronning så her er det mye trynefaktor også som gjelder spør du meg. Det blir jo som en missekonkurranse og nå som det er så mye fokus på utseende så kjenner jeg at jeg ikke synes noe særlig om dette. Akkurat som det ikke er press nok fra før? De går i 6. klasse. 
Hva synes dere? 

Synes det er tragisk at slike amerikanske skole-tradisjoner innføres her i landet. ALT i den amerikanske skolekulturen går jo på trynefaktor og popularitet. Dette burde ledelsen ved skolen tatt inn over seg. Dette er tross alt 6.klassinger så burde være mulig å legge noen føringer på hvordan slike skoleball skal være.

Anonymkode: 755a3...890

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

6.klasse var drøyt. Sønnen min og kjæresten ble kåret til «Konge og Dronning» i 10.klasse. Aner ikke hva kriteriene var, men jeg synes uansett ikke noe om slike kåringer. Sønnen vår syntes bare det var flaut. 

Anonymkode: 1bd04...a31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rart at de har skoleball allerede i 6.klasse. Bør ikke det være forbeholdt 10.klasse som en avslutning på ti års skolegang?

Anonymkode: 209d4...e18

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva synes dere? 

Det er ikke alltid det er de mest populære som blir kåret til ballets konge/dronning, av og til brukes disse titlene til å drite ut annerledesbarn også.
Jeg var selv vitne til at et annerledesbarn ble kåret til konge/dronning (jeg vil ikke fortelle kjønn), og personen ble helt satt ut.
Den nyvalgte "regenten" løp ut fordi h*n var ekstremt sjenert, holdt seg alltid i bakgrunnen, og ikke ville være med på noe slikt, og juryen med undersåtter fikk seg en god latter, for det var dette de hadde håpet på.

Det som skjedde var så stygt at jeg kan ikke engang beskrive det.  Det var regelrett mobbing!
Dette var heldigvis på vårballet i 10.klasse, og det var ikke mange ukene igjen før sommerferie, og ny start på vgs til høsten, men jeg vet med 100 % sikkerhet at denne hendelsen satte varige spor.

Det var siste året det ble kronet konge og dronning på den skolen.

Anonymkode: 53d41...a48

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hører ikke hjemme på barneskolen,synes jeg. På ungdomsskolen i bygda vår har de ball i 10.klasse. Der er det lærerne på trinnet som kårer, basert på bla hvordan elevene bidrar til felleskapet,er mot andre osv. det er flott,synes jeg. 

Anonymkode: 98ee8...28e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Driver de på med sånt enda?? Jeg husker at det var kåring av ballets dronning på skoleball på 90-tallet, tenkte tilbake på det her om dagen, hvor teit det egentlig var, ikke minst at noen av lærerene satt i juryen.

Anonymkode: ccae8...376

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hører ikke hjemme på barneskolen,synes jeg. På ungdomsskolen i bygda vår har de ball i 10.klasse. Der er det lærerne på trinnet som kårer, basert på bla hvordan elevene bidrar til felleskapet,er mot andre osv. det er flott,synes jeg. 

Den der likte jeg også. 

Anonymkode: 08f07...158

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes faktisk ikke noe om den måten å gjøre det på heller, hvorfor er det flott? Lærerne skal plukke ut én favoritt, basert på noen ganske ulne kriterier. Synes de heller burde verdsette gode egenskaper på andre måter.

Anonymkode: ccae8...376

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har det tydeligvis vært noen idiotiske foreldre på banen igjen. 
Kun de som finner på sånne fjollete ting som å kåre ballets dronning osv. 

Totalt avleggs med sånne konkurranser. 
Henger igjen etter 80-90 tallets USA.. 

Anonymkode: 3c638...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem sitter i juryen?

Anonymkode: d3b82...091

Elevrådet (og der sitter jo ofte også de mest populære) 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja det er jo bedre men jeg synes allikevel at de ikke skal kåre enkeltpersoner. Heller hele klassen som har bidratt. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alltid det er de mest populære som blir kåret til ballets konge/dronning, av og til brukes disse titlene til å drite ut annerledesbarn også.
Jeg var selv vitne til at et annerledesbarn ble kåret til konge/dronning (jeg vil ikke fortelle kjønn), og personen ble helt satt ut.
Den nyvalgte "regenten" løp ut fordi h*n var ekstremt sjenert, holdt seg alltid i bakgrunnen, og ikke ville være med på noe slikt, og juryen med undersåtter fikk seg en god latter, for det var dette de hadde håpet på.

Det som skjedde var så stygt at jeg kan ikke engang beskrive det.  Det var regelrett mobbing!
Dette var heldigvis på vårballet i 10.klasse, og det var ikke mange ukene igjen før sommerferie, og ny start på vgs til høsten, men jeg vet med 100 % sikkerhet at denne hendelsen satte varige spor.

Det var siste året det ble kronet konge og dronning på den skolen.

Anonymkode: 53d41...a48

Uff, hvorfor er noen så slemme? Stakkars han eller hun som opplevde dette 😔

AnonymBruker
Skrevet

I 6. Klasse? Why? Det er ingen grunn til å ha et slikt fokus i den alderen. Å kåre et barn på en fest er helt meningsløst. Og medfører med stor sannsynlighet at mange av de andre som ikke vant innerst inne kunne ønske det var dem. 

Vi hadde dette i 10 klasse for 20 år siden. Jeg var litt overvektig og ikke populær. Det var 0% sjanse for at jeg skulle vinne. Det var ca 3 jenter det var sannsynlig at ville vinne. Den klassisk søteste av dem vant 🤷🏻‍♀️ Når jeg ser tilbake bærer jeg ingen nag, men jeg tenker det er unødvendig å stemple barn og ungdom på denne måten. Ett år etter ballet hadde jeg plutselig blomstret og fikk mye positiv oppmerksomhet for utseendet mitt, noe jeg hatet. Så jeg hadde ikke likt å vinne en slik konkurranse, men det er ikke så gøy å tape den heller. Om dere skjønner?

Anonymkode: 7b2f3...de0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig ikle greit at de skal kåre ut fra den fineste kjolen. Noen foreldre har god råd, andre ikke. Noen jenter vil ikke bruke kjole 🤨

Anonymkode: 7b2f3...de0

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...