AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 Hei Har en 19år gammel sønn som var ferdig på videregående juni 2021, han skulle bli snekker lærling,men trives ikke så sluttet etter 2 mnd, begynte i juli og ferdig i september, etter det er han bare hjemme omtrent og gamer. han skal i millitæret i August, både jeg og min eksmann mener han kan skaffe seg en jobb frem til han drar,men det gidder han ikke, får han i alle fall ut til middagen og ut med venner en sjelden gang, eller er han kun inne og gamer. han er en sunn gutt som er høy og tynn, så ikke redd for han legger på seg,men synes likevel og bare og være hjemme og daffe er uaktuelt,men nå har mannen skaffet en jobb til han ,altså stefaren fra 4 April, da skal han få være med han rundt , han selger diverse kontor saker til bedrifter og privat kunder, tenåring er kjempe sur,men sa at dette måtte han, greit og ha litt penger når han er borte i millitæret også. er jeg for streng? Han sa at han heller kan passe brødrene på 9,5 og 3 så slipper de og gå på sfo og bhg, men de stor trives så ikke aktuelt og ta de ut, så truet han med og flytte til far, men far har akkurat blitt pappa til tvillinger, så det holder at han er der 50/50, de har også ei på 3, og jeg og min eksmann samarbeider godt og vi er gode venner nå, gikk fra hverandre når gutten vår var 4 år. Anonymkode: 3e046...bec 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #2 Skrevet 25. mars 2022 Tenker det er bra å pushe han litt, måtte gjøre det samme med min lillebror, så jeg skaffet jobb til han det halvåret han ventet på å skulle inn i militæret. Tror det er litt annerledes med gutter, jeg selv begynte å jobbe som 13 åring, og hadde mange jobber i ungdomstia. Broren min begynte ikke å jobbe, før han var 19, og det var den jobben jeg skaffa han, på omsorgsbolig. Anonymkode: 2cf78...4a6 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 For det første så har dere ingen forsørgerplikt for en ung mann på 19 år. Så du kan jo møte "trusselen" hans med at ingen av dere er pliktig til å huse han og gi han mat, drikke, rene klær, varm dusj osv. Det er jo bra at han skal i forsvaret i august,men i verste fall kan han vel dimitteres derfra hvis han viser manglende motivasjon? Tror neppe forsvaret er interessert i å bruke krefter på noen som ikke gidder noen ting. Hadde det vært en ide å bestilt tid hos rådgiver ved den videregående skolen han gikk på? Han bør jo ha en utdannelse. Min sønn ombestemte seg etter første praksisperiode, og søkte seg over til en annen fagretning Han er nå i lære og stortrives. Viktig å finne ut av hvilke rettigheter han har og at han ikke spolerer disse ved å nå bare gå hjemme og gjøre ingenting. For øvrig veldig snilt av stefaren å ta belastningen med å ha med en motvillig 19-åring på jobb som selger. Håper ikke han taper kunder på din sønns sure fremferd. Anonymkode: 85173...147 11
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 Sku av internettet om natten og på dagtid😁 Anonymkode: 6d531...9af 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #5 Skrevet 25. mars 2022 Si at dere ikke betaler noe for han lenger. Bytt passord. Det får han igjen når han får penger. Derer oppdrar en voksen gutt til å ikke kunne klare seg. En 19 åring som går hjemme burde hvert kastet ut hvis han ikke bidrar noe som helst. Anonymkode: 2756d...231 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 Hadde krevd at han betalte for seg hjemme eller flyttet ut. Hadde vært helt uaktuelt å hatt en voksen ungdom gående hjemme uten å jobbe. Og høres jo ut som det er latskap og ikke jobbtilbud det står på og da hadde jeg aldri godtatt det! Anonymkode: c08cc...401 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 Før man dømmer han for hardt er det viktig å finne ut om det er noe han sliter med og evt. hjelpe han med det. Det er veldig mange ungdommer som sliter med nedstemthet, angst og lite motivasjon etter to år med pandemi og usikkerhet. Han er i en alder som er veldig overveldende, hjernen er fortsatt i utvikling og samfunnet krever at man skal ta valg/oppføre seg som en voksen. Er alt dette utelukket så skal man selvsagt sette krav. Anonymkode: ab8e9...e50 7 1
Mt3 Skrevet 25. mars 2022 #8 Skrevet 25. mars 2022 Det er dere som betaler for nett som blir brukt til gaming, så sett restriksjoner på hvilke tidsrom han har tilgang. Si at han må finne jobb, du samarbeider godt med far så dere får snakke med han og si dere begge kommer til å ha de samme kravene til han. 2
saltvann Skrevet 25. mars 2022 #10 Skrevet 25. mars 2022 Enig med en over her som skriver at det kan hende han sliter psykisk. Men samtidig så kan det være at man trenger et push for å komme i riktig retning. Håper stefaren gjør det trivelig med han når de skal jobbe sammen.
youcancallmejune Skrevet 25. mars 2022 #11 Skrevet 25. mars 2022 Det høres ut som en veldig god idé å jobbe sammen med stefaren. Det dummeste man kan gjøre med ungdommer er å gi etter og la dem få sitte hjemme og gjøre ingenting. Det er ikke få som har fucka til livet sitt på den måten. Unge mennesker trenger å komme seg opp om morgenen, stilles krav til, komme seg ut blant folk, delta i samfunnslivet og tjene egne penger, også de med lettere psykiske plager om det skulle vise seg at han har det. 3
Gjest Jon Are Skrevet 25. mars 2022 #12 Skrevet 25. mars 2022 Få gutten ut i arbeid. Dess fortere dess bedre. Det her kan fort eskalere,.så har dere en hjemmeboende sønn på 25 år uten arbeid og ikke i studier. Få han i arbeid og oppmuntre til studier og egen boplass etter militæret.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 Please, ikke fortell at dere holder han med lommepenger også. Han hadde fått valget om å gå ut av døra og søke etter jobb hvis han skulle ha mat og drikke på ettermiddagen. Internetttilgangen hadde fått ny kode. Fortsetter han sånn så blir han til en av de fjolsa som er omtalt her inne på KG. Totalt ubrukelig som menn og fedre. Les om han som har fem barn, ble permittert i 2020 og fremdeles arbeidsledig og ikke lyst til å ta seg av barna sine Anonymkode: 5c284...c3d 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 Jeg hadde ikke kastet han ut hjemmefra. Hva skal han leve av da? Han har jo planer til høsten . Anonymkode: 2f112...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 Overrasket over hvor mange som går rett på "straff" som metode. Når jeg eller mine søsken ikke innfridde så var det alltid en lang prat. Der vi også fikk sette ord på hvorfor vi mente vi ikke skulle jobbe den sommeren, eller ikke lese mer til prøver, eller ta et friår... En 19-åring som har fått en solid oppdragelse vil som regel mangle gode svar på dette, og selv begynne å se urimeligheten i det de ønsker. Dette er også slik man lærer for livet. I stedet for å kun straffe, noe som ikke gir læring i det hele tatt. Anonymkode: e60a8...ae1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 Dette høres ut som to av mine kamerater for 20 år siden. Han ene fikk seg jobb av faren og har i dag blitt veldig suksessfull med familie og fin jobb. Han andre hadde ikke så ressurssterke foreldre og sitter vel såvidt jeg vet fortsatt hjemme på gutterommet og gamer i en alder av snart 40. Hadde dette vært min sønn ville jeg nok sendt ham ut, eventuelt krevd at han aktivt søkte masse jobber dagen lang for å kunne bli boende hjemme de månedene. Anonymkode: 95c10...93f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #17 Skrevet 25. mars 2022 Fjern absolutt alle muligheter for at han kan game og gi beskjed om det. Da tenker jeg det skjer ting og tang med den udugelige døgenikten deres. Anonymkode: 3fc14...93f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #18 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Overrasket over hvor mange som går rett på "straff" som metode. Når jeg eller mine søsken ikke innfridde så var det alltid en lang prat. Der vi også fikk sette ord på hvorfor vi mente vi ikke skulle jobbe den sommeren, eller ikke lese mer til prøver, eller ta et friår... En 19-åring som har fått en solid oppdragelse vil som regel mangle gode svar på dette, og selv begynne å se urimeligheten i det de ønsker. Dette er også slik man lærer for livet. I stedet for å kun straffe, noe som ikke gir læring i det hele tatt. Anonymkode: e60a8...ae1 Det er jo ikke straff å kreve at en voksen mann må skaffe seg jobb og betale for seg, straff vil jo være å bare la det surre å gå sånn at han aldri kommer seg ut i voksenlivet. Læring for livet er jo en bra oppdragelse der barna blir forberedt på å bli voksne å klare seg selv før de blir myndige. Anonymkode: 53095...5e4 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #19 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke straff å kreve at en voksen mann må skaffe seg jobb og betale for seg, straff vil jo være å bare la det surre å gå sånn at han aldri kommer seg ut i voksenlivet. Læring for livet er jo en bra oppdragelse der barna blir forberedt på å bli voksne å klare seg selv før de blir myndige. Anonymkode: 53095...5e4 Hvor har jeg skrevet at han ikke skal jobbe? Jeg oppfordrer bare til en lang og solid prat om hva han holder på med, og hva det innebærer å være voksen. I stedet for å stenge av ruter, konfiskere gamingutstyr, kreve husleie, true med utkastelse. Anonymkode: e60a8...ae1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #20 Skrevet 25. mars 2022 Tror det er viktig å presse han litt ut av den behagelige tilværelsen han har nå, ikke minst for den sosiale delen. Han er jo kjempeheldig som får en jobb uten å løfte en finger for det! Og i tillegg skal han være med noen han kjenner, få jobberfaring og bli kjent med nye folk. Kanskje han til og med synes det er artig, når han kommer litt inn i det. Jeg synes i hvert fall ikke du er for streng som krever det, han har jo hatt fri i et halvt år nå, er sikkert greit å komme inn i litt rutine før militæret. Anonymkode: 38a06...9fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå