AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 Jeg vil gjerne bare høre erfaringer fra andre mødre. Barnet mitt runder snart året, pga korona har vi jo lenge levd med strengt smittevern som alle andre inntil den siste tiden. Vi har ikke vært syke, men pådro oss alle en forkjølelse etter en helgetur med familie. Barnet mitt har vært forferdelig snørrete og hostet litt noen dager, men ingen feber. I går derimot ble han mer snørrete enn noen gang og han sleit med å drikke melk og spiste litt mindre enn vanlig. Men det gikk nå ned. Så på kvelden skulle far gi middag og da kastet han opp all maten og hostet masse. Virket som det kom slim også. Vi dro på legevakten og sykepleier der mente vi ikke trengte tilsyn av lege og at barnet hadde fin puls og ikke feber. Men nå i natt våknet han og var glovarm. Hostet en stygg hoste, fikk bare ned litt melk og feberen viste 39. Jeg er redd, er det vanlig at de kan kaste opp når de er kraftig forkjølet? Jeg er nå redd for å gi han mat, fordi min samboer sier han følte han nesten ble kvalt da han kastet opp middagen i går. Jeg så ikke dette, han bare skrek at jeg måtte komme. Da sto han og holdt babyen etter magen med hodet ned og han hadde begynt med dette umiddelbart i det barnet kastet opp. Barnet mitt har kastet opp før, og jeg har ikke løftet han etter magen slik, blir det ikke bare verre da? Men ja, jeg tør ikke sove. Jeg bare lurte på om det er flere som har opplevd at forkjølelse med mye snørr har ført til lite matlyst og oppkast? Jeg kan lite om barn fra før, blir så bekymret bare. Vi skal selvsagt ta han til lege i dag. Anonymkode: 5463e...84f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #2 Skrevet 25. mars 2022 Ja, ungen min «spøy» opp snørr, melk og slim husker jeg. Høyst ubehagelig men var ikke farlig. Har du prøvd sånn «snørr-suger» for å hjelpe barnet ditt å tømme nesa? Anonymkode: fa236...73a 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 Du trenger ikke ta barnet til lege basert på disse symptomene. Helt normalt vil jeg si. Pass på at barnet drikker godt, har gode våte bleier og er lett å vekke eller få kontakt med. Ved feber burde du kle barnet i minimalt og sørge for kjølig og god luft på soverommet. Hev gjerne hodeenden av sengen ved å for eksempel legge noen bøker under bena. Det er godt for luftveier, lunger og nesa å komme seg høyere enn underkroppen når man er forkjølt. Og gi Paracet! Lykke til, dette går fint. Anonymkode: 25567...183 10
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ungen min «spøy» opp snørr, melk og slim husker jeg. Høyst ubehagelig men var ikke farlig. Har du prøvd sånn «snørr-suger» for å hjelpe barnet ditt å tømme nesa? Anonymkode: fa236...73a Ja vi har faktisk otri-baby og nesesuger. Men han var så gretten og sur når han våknet nå at alt vi fikk gjort var å måle feber, skifte bleie og gi en paracet. Får prøve i morgen. Takk for svar, godt å høre at det er "normalt". Synes det er forferdelig ubehagelig ja, blir livredd. Anonymkode: 5463e...84f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #5 Skrevet 25. mars 2022 Det er veldig normalt ja, men jeg skjønner at du er bekymret når det er første barn og alt er nytt for deg. Støtter tipsene over som å heve den ene siden av sengen, kle barnet minimalt og sjekk at du får kontakt noen ganger ila natten. Ellers er det bare å være på tilbyder siden når det gjelder mat/drikke. Alt barnet får i seg er bra, selv om det skulle komme litt opp igjen. Også gi febernedsettende. Ser du har prøvd nesesuger, men at barnet ikke er fornøyd. Det er enkelte ting som er lurt å gjøre selv om barnet motsetter seg det. Tenk på barnets beste i det lange løp ❤ Anonymkode: 00972...040 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du trenger ikke ta barnet til lege basert på disse symptomene. Helt normalt vil jeg si. Pass på at barnet drikker godt, har gode våte bleier og er lett å vekke eller få kontakt med. Ved feber burde du kle barnet i minimalt og sørge for kjølig og god luft på soverommet. Hev gjerne hodeenden av sengen ved å for eksempel legge noen bøker under bena. Det er godt for luftveier, lunger og nesa å komme seg høyere enn underkroppen når man er forkjølt. Og gi Paracet! Lykke til, dette går fint. Anonymkode: 25567...183 Paracet har vi klart å gi, feberen gikk litt ned heldigvis. Han sover i en tynn body og tynn dyne, ser ut som han sover godt nå. Sitter våken og vokter han som en hauk. Og ja har satt bøker under sengen. Det jeg bekymrer meg for er næring, hvis han kaster opp maten lenge så går han jo ned i vekt. Men det skjedde jo kun en gang i går og det er den mest "snørret" dagen til nå. Jeg vet jo at jeg selv ofte er veldig snørrete rett før jeg begynner å bli frisk. Og han får jo ikke til å få det ut selv, så jeg tipper vi må prøve en nesesuget .Så du tenker det er bedre å vente litt med å gå til lege da og se det an heller? Jeg føler jo jeg overdramatiserer, men det var veldig ubehagelig med det oppkastet. Selv om jeg ikke så det, undres på om samboer overdriver selv. Han ringte 113, som raskt avdramatiserte situasjonen og henviste oss til legevakt. Som også igjen sa at det sikkert bare ble for mye for han, mat, snørr og melk. Men samboer sier han følte han nesten ble kvalt,og mente det var livstruende, forstår ikke helt hva han mener med det. Anonymkode: 5463e...84f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig normalt ja, men jeg skjønner at du er bekymret når det er første barn og alt er nytt for deg. Støtter tipsene over som å heve den ene siden av sengen, kle barnet minimalt og sjekk at du får kontakt noen ganger ila natten. Ellers er det bare å være på tilbyder siden når det gjelder mat/drikke. Alt barnet får i seg er bra, selv om det skulle komme litt opp igjen. Også gi febernedsettende. Ser du har prøvd nesesuger, men at barnet ikke er fornøyd. Det er enkelte ting som er lurt å gjøre selv om barnet motsetter seg det. Tenk på barnets beste i det lange løp ❤ Anonymkode: 00972...040 Det var komplett umulig i natt. Han var kjempesur. Prøver i morgen tidlig, det vil nok hjelpe. Takk for gode ord ❤️ det er ingenting som beroliger meg mer enn å høre fra andre mammaer som har opplevd det samme. Anonymkode: 5463e...84f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #8 Skrevet 25. mars 2022 Har dere tatt Covid test? Ikke at det spiller noen rolle om den er positiv eller ikke for behandlingen blir jo det samme som det nevnes over her, men har lest at mange barn også kaster opp når de får Korona. Ikke like vanlig symptom som hos voksne. Anonymkode: 84821...a36 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #9 Skrevet 25. mars 2022 Ut i fra det du beskriver så er det ingen grunn til legetilsyn, nei. Det er helt forferdelig når barna er syke, men det er bare å hjelpe og lindre symptom så godt som mulig. Barn tåler stort sett høy feber bra, men gi paracet eller ibux (vi har bedre erfaring med det som febernedsettende her, gir flytende) om allmenntilstanden er dårlig eller den stiger veldig raskt. Tilby mat og spesielt drikke (men det går helt fint om baby har dårlig matlyst noen dager og går litt ned i vekt. Helt vanlig når de er syke, de henter seg inn igjen etterpå!). Saltvannsspray for å løse opp seigt snørr, og nesesuger for å få det ut. (Har ennå til gode å møte et barn som LIKER nesesuger, men noen ganger må det til likevel. Jeg kan innrømme at jeg har holdt fast den skrikende babyen min for å få løst opp i nesa; ikke gøy, men etterpå klarte hun å die og sovne og det var verdt 30 sekunders ubehag.) Det er slitsomt og ubehagelig å være forkjøla sånn som du beskriver, men det er ikke farlig, og det går over. ❤️ Anonymkode: 1564b...b0e 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #10 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere tatt Covid test? Ikke at det spiller noen rolle om den er positiv eller ikke for behandlingen blir jo det samme som det nevnes over her, men har lest at mange barn også kaster opp når de får Korona. Ikke like vanlig symptom som hos voksne. Anonymkode: 84821...a36 Det stemmer ja! Har faktisk hørt det for en stund siden at spesielt på den nye varianten har mange kastet opp. Vi har ikke fått gjort det enda, men er nok lurt. Takk for svar. 🤗 Anonymkode: 5463e...84f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #11 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ut i fra det du beskriver så er det ingen grunn til legetilsyn, nei. Det er helt forferdelig når barna er syke, men det er bare å hjelpe og lindre symptom så godt som mulig. Barn tåler stort sett høy feber bra, men gi paracet eller ibux (vi har bedre erfaring med det som febernedsettende her, gir flytende) om allmenntilstanden er dårlig eller den stiger veldig raskt. Tilby mat og spesielt drikke (men det går helt fint om baby har dårlig matlyst noen dager og går litt ned i vekt. Helt vanlig når de er syke, de henter seg inn igjen etterpå!). Saltvannsspray for å løse opp seigt snørr, og nesesuger for å få det ut. (Har ennå til gode å møte et barn som LIKER nesesuger, men noen ganger må det til likevel. Jeg kan innrømme at jeg har holdt fast den skrikende babyen min for å få løst opp i nesa; ikke gøy, men etterpå klarte hun å die og sovne og det var verdt 30 sekunders ubehag.) Det er slitsomt og ubehagelig å være forkjøla sånn som du beskriver, men det er ikke farlig, og det går over. ❤️ Anonymkode: 1564b...b0e Ja skulle prøve nå med nesesuger, han våknet, drakk litt og spiste bittelitt. Fortsatt veldig sint og sur. Men etter maten var det bare ønske om å sove, så nå ligger han og hviler. Håper han blir litt mer opplagt etterpå, så får jeg prøve igjen. Nummer 1 er å få satt inn Paracet, da den tar ned feberen veldig raskt. Tusen takk for svar. Og ja det er helt forferdelig, jeg blir så redd. Dette er beintøft, med søvnmangel på toppen. Og masse bekymring. Ja ja må bare stå i det og være der for han. Anonymkode: 5463e...84f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #12 Skrevet 25. mars 2022 Jeg skjønner du blir bekymret siden du ikke har vært igjennom dette før, men jeg vil anbefale deg å lese deg opp litt og få litt kunnskap rundt barn og sykdom. Per nå sliter du deg ut helt uten grunn. Det er ingenting du skriver som er verken unormalt eller farlig. Sånn sett bra du opprettet denne tråden så du kan få høre at dette er helt normalt. (Jeg ser at jeg høres ut som en drittkjerring, ikke meningen :)) Jeg har to barn, begge med astma. Barn får feber, ofte høy. Det er ikke farlig. Ikke før de nærmer seg 41, du ikke får den ned med Paracet og andre tiltak, og de blir apatiske/vanskelig å vekke trenger du å kontakte lege. Noen få barn får feberkramper, det er heller ikke farlig, men skremmende. Det er helt vanlig at barn kaster opp ved forkjølelse og feber. Mine barn kaster opp både pga slim, hoste og når tempen øker. At de ikke får i seg mat på noen dager er ikke farlig. Den vekten tar de igjen. Det du skal fokusere på er drikke og våte bleier. Tilby vann, eventuelt mild saft om det gjør at han drikker. Meieriprodukter kan gjøre slim tykkere. Mine barn spiser veldig lite når de er syke. Min yngste har vært så mye syk at han får oppfølging for vekst. Fortsatt ikke farlig. Jeg tror nok mannen din opplevde at barnet ble kvalt, men det tviler jeg på at stemmer. Brekninger oppfattes ofte som kvelning, men det er vidt forskjellige ting. Snakk med mannen din om dette, han må ikke begynne med førstehjelp for kvelning når barnet kaster opp. Du skriver du er så redd. Hva er du redd for? (Spør ikke for å være dust, men kan være greit å reflektere over). Anonymkode: 46f23...232 6 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere tatt Covid test? Ikke at det spiller noen rolle om den er positiv eller ikke for behandlingen blir jo det samme som det nevnes over her, men har lest at mange barn også kaster opp når de får Korona. Ikke like vanlig symptom som hos voksne. Anonymkode: 84821...a36 Man skal ikke teste barn unødvendig. Ærlig talt. Anonymkode: f3ed4...90a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man skal ikke teste barn unødvendig. Ærlig talt. Anonymkode: f3ed4...90a De tåler en pinne i nesa. Å dra de med på teststasjon er noe annet. Anonymkode: 84821...a36 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De tåler en pinne i nesa. Å dra de med på teststasjon er noe annet. Anonymkode: 84821...a36 Det er mye man tåler, hvor nødvendig det er å gjøre noe derimot? Behandlingen endres ikke i det hele tatt ved positiv test, bekymringen øker derimot fullstendig unødvendig for mange som ikke evner å se at det et symptomene man vurderer, ikke en diagnose. Anonymkode: f3ed4...90a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Paracet har vi klart å gi, feberen gikk litt ned heldigvis. Han sover i en tynn body og tynn dyne, ser ut som han sover godt nå. Sitter våken og vokter han som en hauk. Og ja har satt bøker under sengen. Det jeg bekymrer meg for er næring, hvis han kaster opp maten lenge så går han jo ned i vekt. Men det skjedde jo kun en gang i går og det er den mest "snørret" dagen til nå. Jeg vet jo at jeg selv ofte er veldig snørrete rett før jeg begynner å bli frisk. Og han får jo ikke til å få det ut selv, så jeg tipper vi må prøve en nesesuget .Så du tenker det er bedre å vente litt med å gå til lege da og se det an heller? Jeg føler jo jeg overdramatiserer, men det var veldig ubehagelig med det oppkastet. Selv om jeg ikke så det, undres på om samboer overdriver selv. Han ringte 113, som raskt avdramatiserte situasjonen og henviste oss til legevakt. Som også igjen sa at det sikkert bare ble for mye for han, mat, snørr og melk. Men samboer sier han følte han nesten ble kvalt,og mente det var livstruende, forstår ikke helt hva han mener med det. Anonymkode: 5463e...84f Barnet vårt var god og rund startet i barnehagen ved 13 måneder, fikk RS, herpesutbrudd og rhinovirus på 3 uker. Kom tilbake tynn som en snelle. Det er ingen fare! Så lenge de drikker så er det null stress om de går ned i vekt. Om du ikke forstår hva samboeren din mener så får du da vel spørre han fremfor å overtenke? Brekningsrefleksen hos barn virker ganske drøy av og til. Anonymkode: e8323...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #17 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja skulle prøve nå med nesesuger, han våknet, drakk litt og spiste bittelitt. Fortsatt veldig sint og sur. Men etter maten var det bare ønske om å sove, så nå ligger han og hviler. Håper han blir litt mer opplagt etterpå, så får jeg prøve igjen. Nummer 1 er å få satt inn Paracet, da den tar ned feberen veldig raskt. Tusen takk for svar. Og ja det er helt forferdelig, jeg blir så redd. Dette er beintøft, med søvnmangel på toppen. Og masse bekymring. Ja ja må bare stå i det og være der for han. Anonymkode: 5463e...84f Er han egentlig SINT og SUR? Sånn helt seriøst? Gråt er et tegn på å plages. Og for Guds skyld ikke bruk nesesuger når han sover, da våkner han jo og vil aldri bruke den igjen.. Den kan uansett stimulere til mer snørr, brukes maks fire ganger om dagen, bruk saltvannsdråper og drypp ofte, da løsner snøret. Det er det viktigste Anonymkode: e8323...2f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #18 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja skulle prøve nå med nesesuger, han våknet, drakk litt og spiste bittelitt. Fortsatt veldig sint og sur. Men etter maten var det bare ønske om å sove, så nå ligger han og hviler. Håper han blir litt mer opplagt etterpå, så får jeg prøve igjen. Nummer 1 er å få satt inn Paracet, da den tar ned feberen veldig raskt. Tusen takk for svar. Og ja det er helt forferdelig, jeg blir så redd. Dette er beintøft, med søvnmangel på toppen. Og masse bekymring. Ja ja må bare stå i det og være der for han. Anonymkode: 5463e...84f Husker sykdom var ekkelt i den alderen, og lukkemuskelen mot magesekken var åpenbart ikke helt i vater en periode. Istedetfor å gi tyngre middag gav vi endel posemat (lett fordøyelig+væske). Og så ga vi Paracet på natt avogtil så barnet fikk litt søvn. Saltvann på sånne engangsfoseringer hjalp ingenting, så vi kjøpte nesespray for barn på apotek. En som sprayet litt godt inn. Anonymkode: 4f549...1e8
Mnjah Skrevet 25. mars 2022 #19 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg skjønner du blir bekymret siden du ikke har vært igjennom dette før, men jeg vil anbefale deg å lese deg opp litt og få litt kunnskap rundt barn og sykdom. Per nå sliter du deg ut helt uten grunn. Det er ingenting du skriver som er verken unormalt eller farlig. Sånn sett bra du opprettet denne tråden så du kan få høre at dette er helt normalt. (Jeg ser at jeg høres ut som en drittkjerring, ikke meningen :)) Jeg har to barn, begge med astma. Barn får feber, ofte høy. Det er ikke farlig. Ikke før de nærmer seg 41, du ikke får den ned med Paracet og andre tiltak, og de blir apatiske/vanskelig å vekke trenger du å kontakte lege. Noen få barn får feberkramper, det er heller ikke farlig, men skremmende. Det er helt vanlig at barn kaster opp ved forkjølelse og feber. Mine barn kaster opp både pga slim, hoste og når tempen øker. At de ikke får i seg mat på noen dager er ikke farlig. Den vekten tar de igjen. Det du skal fokusere på er drikke og våte bleier. Tilby vann, eventuelt mild saft om det gjør at han drikker. Meieriprodukter kan gjøre slim tykkere. Mine barn spiser veldig lite når de er syke. Min yngste har vært så mye syk at han får oppfølging for vekst. Fortsatt ikke farlig. Jeg tror nok mannen din opplevde at barnet ble kvalt, men det tviler jeg på at stemmer. Brekninger oppfattes ofte som kvelning, men det er vidt forskjellige ting. Snakk med mannen din om dette, han må ikke begynne med førstehjelp for kvelning når barnet kaster opp. Du skriver du er så redd. Hva er du redd for? (Spør ikke for å være dust, men kan være greit å reflektere over). Anonymkode: 46f23...232 Dette innlegget er så viktig. Håper du leser dette flere ganger, ts. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #20 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vil gjerne bare høre erfaringer fra andre mødre. Barnet mitt runder snart året, pga korona har vi jo lenge levd med strengt smittevern som alle andre inntil den siste tiden. Vi har ikke vært syke, men pådro oss alle en forkjølelse etter en helgetur med familie. Barnet mitt har vært forferdelig snørrete og hostet litt noen dager, men ingen feber. I går derimot ble han mer snørrete enn noen gang og han sleit med å drikke melk og spiste litt mindre enn vanlig. Men det gikk nå ned. Så på kvelden skulle far gi middag og da kastet han opp all maten og hostet masse. Virket som det kom slim også. Vi dro på legevakten og sykepleier der mente vi ikke trengte tilsyn av lege og at barnet hadde fin puls og ikke feber. Men nå i natt våknet han og var glovarm. Hostet en stygg hoste, fikk bare ned litt melk og feberen viste 39. Jeg er redd, er det vanlig at de kan kaste opp når de er kraftig forkjølet? Jeg er nå redd for å gi han mat, fordi min samboer sier han følte han nesten ble kvalt da han kastet opp middagen i går. Jeg så ikke dette, han bare skrek at jeg måtte komme. Da sto han og holdt babyen etter magen med hodet ned og han hadde begynt med dette umiddelbart i det barnet kastet opp. Barnet mitt har kastet opp før, og jeg har ikke løftet han etter magen slik, blir det ikke bare verre da? Men ja, jeg tør ikke sove. Jeg bare lurte på om det er flere som har opplevd at forkjølelse med mye snørr har ført til lite matlyst og oppkast? Jeg kan lite om barn fra før, blir så bekymret bare. Vi skal selvsagt ta han til lege i dag. Anonymkode: 5463e...84f Ble han testet for korona? Symptomene du beskriver kan høres ut som det. Typisk luftveissymptomer og mage/ tarm. Anonymkode: 42f5c...270
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå