Gå til innhold

Skuffet over mine søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skruf skrev (5 timer siden):

Skikkelig dårlig gjort av søskena dine! Man stiller opp i bryllup til sine nærmeste, selv om bryllupet er på julaften eller i fellesferien. Til varmere strøk kan man reise hver sommer, men det er ikke hver sommer søstera gifter seg. Og du ga beskjed i god tid. Jeg kunne kanskje ha forstått det hvis de allerede hadde kjøpt en tur også kom du med datoen, men ikke når de har vært klar over det lenge. Greit nok at det er en risiko ved å legge et bryllup til fellesferien, og jeg hadde forstått det bedre hvis ei gammel tante eller noen søskenbarn og venner hadde takket nei, men ikke søsken som man har et nært forhold til. 

Med så mange gjester inviterte så hadde jeg latt bryllupet gå sin gang. Ja, det kommer til å bli spørsmål om hvorfor de ikke er der, og da får du bare si det som det er. Det er de som setter seg selv i et dårlig lys med så egoistiske prioriteringer, du har ingenting å være flau for. Det er ikke deg de andre gjestene kommer til å heve ett øyebryn over.

Og jeg skjønner at det er sårt at de ikke er der på den store dagen din, men igjen; ved å prioritere sånn så viser de bare hvor overflatiske de er.

Ikke la de få styre planene til deg og din utkårede. Det er dere to sin store dag, og det et 120 gjester invovlert. 120stk som faktisk har lagt planer om å delta i bryllupet ditt. De 120 teller mere enn 3 søsken. Ikke la de tre få dere til å gjøre om på planene bare pga dere skal tilpasse dere hva som passer best for de. Å begynne å endre dato er omfattende. Vet ikke hvor langt dere er kommet i prosessen, men å begynne å booke kirke og lokale til en annen dato, i tillegg til maten, musikk (hvis dere har leid levende musikk) vil bli stress. Ikke minst må de 120 gjestene som har takket ja til den datoen som er satt gjøre om på planene sine til en ny dato. 

Håper dere gjennomfører på den dagen som er planlagt, at du klarer etter beste evne å ikke la de tre ødelegge den store dagen for deg. Sett pris på de som faktisk kommer for å feire dere, og nyt denne spesielle dagen i ditt liv :) Dog; jeg forstår godt om du kjenner på såre følelser ift søskena dine, men prøv å ikke la det overskygge alt det fine du har i vente. 

helt enig med deg og bryllup er satt til en dag. Ferien er 4 uker. De har da plenty av tid til å reise ellers i ferien. De må ikke være på granca 4 uker i strekk

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man gifter seg ikke i fellesferien. Det er rett og slett frekt å forvente at folk skal legge ferieplaner rundt et bryllup. 

Anonymkode: 76b53...854

frekt er vel drøyt å si da...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (2 timer siden):

Det ligger noe mer bak er jeg redd. Søsken bortprioriterer ikke bryllup på denne måten hvis det ikke er noe som gnager dem voldsomt. Spesielt ikke når den ene takker nei uten å ha bestilt ferie engang. Det er et kraftig statement fra denne personens side. 

Klarer du å tenke ut hva det kan være? Har foreldrene deres forskjellsbehandlet? Besteforeldre? Arv? Har dere veldig god økonomi, mens søsknene ikke har det? Føler de at kontakten kun går fra dem til deg?

Uansett synes jeg du skal gjennomføre bryllupet som planlagt og tenke at dette er deres tap. 

Tenker det samme. Det må ligge noe mer bak. Går de overens med brudgommen? 

Anonymkode: 21658...328

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker det samme. Det må ligge noe mer bak. Går de overens med brudgommen? 

Anonymkode: 21658...328

Tenker akkurat det samme, en "fordekning" for at de ikke kan fordra din utkårede.

Anonymkode: 9131a...29a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår faktisk dine søsken. Det er en uting å legge bryllup til midt på sommeren når alle har ferie. Hvorfor i all verden skal de heller sitter hjemme enn å reise? Og spesielt med tanke på korona. Dette er gjerne første året folk har mulighet å reise. 

Det finnes veldig mange andre datoer å gifte seg. Ønsker man sommerbryllup så kan man fint gifte seg før 20jun og etter 15aug. Mange har heller ikke mulighet for å flytte ferien sin da noen virksomheter stenger på sommeren. 

Anonymkode: 3f52d...c2f

et bryllup er 1!!!! dag. De har 4 fuckings uker med ferie

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

et bryllup er 1!!!! dag. De har 4 fuckings uker med ferie

Det er ikke slik at alle har 4 uker ferie. Jeg har stort sett 3 eller 2 uker sommerferie. Noen ønsker å reise vekk uker i strekk, ikke måte reise hjem for en dag bryllup. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke slik at alle har 4 uker ferie. Jeg har stort sett 3 eller 2 uker sommerferie. Noen ønsker å reise vekk uker i strekk, ikke måte reise hjem for en dag bryllup. 

ikke til sin egen søster engang? hvorfor i h... er folk så jævla ego idag?? 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle kommentarene her, men jeg ville antagelig gjort som søsken nr 1. jeg hadde ikke ofret en familieferie for et bryllup. Jeg har barn i skolen og kan ikke ta de ut av skolen for å dra på ferie ellers i året, og det tenker jeg at man må regne med dersom man velger å gifte seg i sommerferien.

hva angår søsken 2; om du har invitert 120 stk, hvorfor kan ikke denne slektningen være med? Hva er grunnen for at søskenet mener det er naturlig at vedkommende er invitert, og hvorfor har du ikke invitert denne personen? Det høres kanskje ut som om kriteriene for invitasjon ikke er så strenge når man har invitert så mange gjester.

søsken nr 3 må selvfølgelig komme med dn begrunnelse for å ikke delta.

Anonymkode: ecc5e...c5b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke lest alle kommentarene her, men jeg ville antagelig gjort som søsken nr 1. jeg hadde ikke ofret en familieferie for et bryllup. Jeg har barn i skolen og kan ikke ta de ut av skolen for å dra på ferie ellers i året, og det tenker jeg at man må regne med dersom man velger å gifte seg i sommerferien.

hva angår søsken 2; om du har invitert 120 stk, hvorfor kan ikke denne slektningen være med? Hva er grunnen for at søskenet mener det er naturlig at vedkommende er invitert, og hvorfor har du ikke invitert denne personen? Det høres kanskje ut som om kriteriene for invitasjon ikke er så strenge når man har invitert så mange gjester.

søsken nr 3 må selvfølgelig komme med dn begrunnelse for å ikke delta.

de hadde ikke engang booket denne familieferien. Syns alle tre var teite

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

de hadde ikke engang booket denne familieferien. Syns alle tre var teite

Nei, men om bryllupet står på en tid som var min eneste mulighet for familieferie, så ville jeg også sagt ifra at jeg ikke kunne komme pga ferie. Jeg har full forståelse for den avgjørelsen.

likevel tenker jeg at det muligens er en bakenforliggende årsak siden ingen søsken kommer; og det første som slår meg er at bruden kanskje er litt vel bridezilla, kun snakker om egen bryllup og har skyhøye forventninger om andres innsats og engasjement for denne dagen. Jeg har faktisk selv ønsket å la være å komme i et bryllup fordi bruden «tok av» og stilte skyhøye krav til alt og alle. Maset begynte over ett år i forkant, og jeg taklet ikke meg-fokuset hennes. Det lukter kanskje litt bortskjemt attpåklatt her?

eller kanskje mannen til bruden er en dritt og at de ikke liker han? Da burde de i så fall tatt den samtalen. 

jeg vet ikke, men ferie er for meg en godkjent unnskyldning. Hva angår den andre slektningen som ikke er invitert tenker jeg det ligger en historie bak som kan forklare dette bedre. Det er tross alt 120 gjester invitert, og søsknene anser det som naturlig at også denne slektninger er med. Hvorfor? Og hva sier mor og far?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup midt i MIN ferie? Og barnas ferie? Den eneste muligheten vi som familie har til å dra til ønsket feriedestinasjon i år krasjer med søskens bryllup? Hadde ikke vært i tvil et sekund om at den ferieturen får vi ta neste år og så hadde jeg funnet på en annen plan for resten av disse feriedagene våre. Feriedestinasjonen er der neste år. Dette bryllupet skjer en gang. Dette søskenet har ikke bestilt turen en gang. Det andre søskenet kommer med noe om at de ikke kommer fordi de er missfornøyd med gjestelista i DITT bryllup. Og så har vi den tredje da som bare "ikke har anledning" uten øvrig forklaring? Det er spesielt.

Hva sier dine foreldre ts?

Anonymkode: 21682...44f

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. For meg er familieferien i sommerferien nærmest hellig. Er det eneste mulighet, så blir den ikke bare skjøvet til side for et bryllup. 

Men. Det ville jeg selvsagt ha gjort klart for søsken aller første gang jeg hørte snakk om mulig bryllup. Ville egentlig forvente de visste det i forveien. Jeg synes det er noe ganske rart ved historien, at TS ikke har snakket om bryllupet med noen av søsknene overhodet. Hverken før eller etter bryllupsdatoen ble satt, åpenbart. De er nære (ifølge TS) men har ikke kontakt med hverandre!? Det høres merkelig ut. 

Anonymkode: 38b12...107

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. For meg er familieferien i sommerferien nærmest hellig. Er det eneste mulighet, så blir den ikke bare skjøvet til side for et bryllup. 

Men. Det ville jeg selvsagt ha gjort klart for søsken aller første gang jeg hørte snakk om mulig bryllup. Ville egentlig forvente de visste det i forveien. Jeg synes det er noe ganske rart ved historien, at TS ikke har snakket om bryllupet med noen av søsknene overhodet. Hverken før eller etter bryllupsdatoen ble satt, åpenbart. De er nære (ifølge TS) men har ikke kontakt med hverandre!? Det høres merkelig ut. 

Lese tråden?

Sitat fra første innlegg i tråden:

" Dato ble satt i fjor sommer og alle våre nærmeste fikk da beskjed om at neste sommer blir det bryllup den-og-den datoen. "

Merkelig hvor mye folk antar... bare ut av løse luften. 

Anonymkode: daa81...424

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Lese tråden?

Sitat fra første innlegg i tråden:

" Dato ble satt i fjor sommer og alle våre nærmeste fikk da beskjed om at neste sommer blir det bryllup den-og-den datoen. "

Merkelig hvor mye folk antar... bare ut av løse luften. 

Anonymkode: daa81...424

Forstår ikke hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri droppet bryllupet til et søsken, og tenker at det gjør man litt ekstra for å få til, så sånn sett skjønner jeg at du er lei deg. Men samtidig er er denne sommeren første gang det er mulig med skikkelig utenlandsferie på tre år, så jeg skjønner også godt folk som prioriterer familieferie i utlandet nå som anledningen endelig byr seg. Å ødelegge en hel sommerferie for et bryllup kan jeg forstå sitter langt inne, spesielt fordi mange bryllup helt ærlig ikke er så kjekke for andre enn de som gifter seg. Jeg er enig med de som sier det er umusikalsk å legge bryllup til midt på sommeren og så forvente at andre skal droppe alle planer for å komme. Du sier det ikke er midt i fellesferien, men det er langt fra alle som har ferie i fellesferien, så de kan likevel få ødelagt planene sine. Er det viktig for deg at alle inviterte kommer er det best å legge bryllupet utenom skoleferien. At du har gitt beskjed om datoen ett år i forveien er således mindre relevant, på min jobb har vi rullerende ferie, så jeg må ta de ukene jeg får. Ikke alle kan tilpasse seg deg fordi du skal gifte deg, men du kan si til dine søsken at du er skuffet over at de velger å droppe bryllupet, så mye mer enn det får du ikke gjort. 

Anonymkode: 54e9a...7d9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, men om bryllupet står på en tid som var min eneste mulighet for familieferie, så ville jeg også sagt ifra at jeg ikke kunne komme pga ferie. Jeg har full forståelse for den avgjørelsen.

likevel tenker jeg at det muligens er en bakenforliggende årsak siden ingen søsken kommer; og det første som slår meg er at bruden kanskje er litt vel bridezilla, kun snakker om egen bryllup og har skyhøye forventninger om andres innsats og engasjement for denne dagen. Jeg har faktisk selv ønsket å la være å komme i et bryllup fordi bruden «tok av» og stilte skyhøye krav til alt og alle. Maset begynte over ett år i forkant, og jeg taklet ikke meg-fokuset hennes. Det lukter kanskje litt bortskjemt attpåklatt her?

eller kanskje mannen til bruden er en dritt og at de ikke liker han? Da burde de i så fall tatt den samtalen. 

jeg vet ikke, men ferie er for meg en godkjent unnskyldning. Hva angår den andre slektningen som ikke er invitert tenker jeg det ligger en historie bak som kan forklare dette bedre. Det er tross alt 120 gjester invitert, og søsknene anser det som naturlig at også denne slektninger er med. Hvorfor? Og hva sier mor og far?

da burde hun gitt beskjed året før da datoen var satt eller tatt ferien på et abbet tidspunkt. Man kan jo planlegge ferien så god tid i forveien om man ikke vil det skal kræsje med bryllupet. Man har det ikke akkurat travelt da.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er tydelig dominert av folk som har blitt værende på hjemplassen sin. Sommeren og fellesferien er høysesong for bryllup, og selv om man kan takke prioritere ned ei venninne eller et søskenbarn er det rimelig spesielt å ikke gidde å dra i bryllup til sitt eget søsken, når dette ble varslet et års tid i forveien. For min del er jo nettopp sommerferien det enkleste tidspunktet å dra i bryllup på eget hjemsted eller brudeparenes hjemsted. 

Anonymkode: 2af13...a7a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søskens bryllup er av de hendelser det virkelig er en selvfølge for meg å prioritere, og jeg ville blitt såret hvis de ikke så det på samme måte. Her tenker jeg at det må ligge noe mer bak som TS enten ikke har skjønt eller ikke har blitt innviet i. Har man et normalt godt søskenforhold vil de fleste anstrenge seg for å være til stede - og komme med en oppriktig beklagelse og forklaring hvis det skulle være umulig å få til. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle søsken boikotter bryllupet. Det må være noe mer bak her som noen andre nevner. Misunnelse fordi noen har sponset stort bryllup og vært urettferdige med fordeling til dine søsken? Er du dramaqueen? Er din tilkommende en ufordragelig fyr? Har dere ikke vært konskvent på tanter/onkler og bare bedt favoritten? 
Eller spør dine søsken rett ut. Du nevner ikke foreldre/svigerforeldre. Hvilken rolle har de i bryllupet? 
At 3 av 3 søsken ikke kommer er mer enn tilfeldigheter. 

Anonymkode: 3d2ff...d2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...