Gå til innhold

Leieboere og masse rot utenfor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier ut 1 etasje i eget hus. Har hatt leieboere tidligere som omtrent ikke har benyttet seg av verandaen sin bortsett fra en stol eller to.

Har tenkt at dette har vært trist da jeg har ønsker meg leieboere som pynter utenfor. Eller som ihverfall har noe møbler og eventuelt blomster da jeg har mye blomster selv og syns det er koselig. 

Og det fikk vi virkelig med denne leieboeren. De flyttet sammen fra 2 leiligheter uten å kaste noe på forhånd. Så tenkte det var derfor det så helt bomba ut utenfor og at dette ville avta etterhvert når ting ble kasta. Men det har kommet mye mer ting utenfor, absolutt ikke mindre. 

Igjen, normal mengde med møbler/ting/blomster utenfor er selvfølgelig helt ok, men dette er helt jævlig. Vi snakker en veranda på rundt 15 kvm. Med sikkert 20-30 blomsterpotter, 3 stoler, 2 sofaer, et stort stueteppe, 50 solcellelys og masse lysslynger i forskjellige farger som ser ut som det ble kastet på med hagle.. i tillegg til diverse blinkende lys og pynt som henger fra under vår veranda og over dems. Pluss 2 sykler og 2 sparkesykler, enda flere sammenslåtte stoler. For ikke å glemme et stort grilltelt med en svær grill. Alt dette sammen blir VELDIG mye. 
Nå har de i tillegg hengt opp et slags flagg på mange meter over deler av verandaen som ser ut som en stor blafrende g-streng.. 

Verandaene våre ligger over hverandre og mot hovedveien. Og jeg pleier ikke bry meg så mye om sånt, men jeg syns faktisk det er flaut.. ser ut som det bor skikkelig shabby folk her liksom.. i kontrakten har vi skrevet at uteområde/inngangsparti skal holdes ryddig. Man ser jo ikke verandagulvet lenger.. 

Vi ser jo på dette som rot, men de gjør jo mest sannsynlig ikke det. Siden de ikke har bodd her så lenge vil vi ikke lage dårlig stemning heller, så hva skal man gjøre? Vi er ganske ferske som utleiere også. 

Anonymkode: d0aa0...8bf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå har de i tillegg hengt opp et slags flagg på mange meter over deler av verandaen som ser ut som en stor blafrende g-streng.

Haha, nei hjelpes! Bare be de om å rydde opp i rotet. Jeg vet ikke hva husleieloven sier om slikt, men det må jo være lov å si fra at det går noen grenser. 

Endret av Igga
AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg som ble sur når leieboeren hengte opp fire måker og en fisk på veggen.. haha, skjønner deg godt. Og dette ville jeg sagt ifra om 

Anonymkode: 075ad...091

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ååå. så du ønsket en kopi av deg, men fikk noen rotehuer istedenfor. Det var leit...

Anonymkode: 75380...502

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ååå. så du ønsket en kopi av deg, men fikk noen rotehuer istedenfor. Det var leit...

Anonymkode: 75380...502

Haha ok? Nei, ønsket meg noen med et normalt forhold til møblering? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oi, jeg som ble sur når leieboeren hengte opp fire måker og en fisk på veggen.. haha, skjønner deg godt. Og dette ville jeg sagt ifra om 

Uff, ja, men vet ikke helt hvordan man skal ta det opp. De syns kanskje det er koselig og ser ikke problemet 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff, ja, men vet ikke helt hvordan man skal ta det opp. De syns kanskje det er koselig og ser ikke problemet 

Skjønner deg, jeg sa jo ikke noe om den fisken på veggen ute heller 🙄

Og jeg hadde noj mest sansynlig presset mannen til det, så jeg slapp 🤭😂

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha ok? Nei, ønsket meg noen med et normalt forhold til møblering? 

Og hva er "normalt"? Blir som å si hvor langt er et tau...

Anonymkode: 3083e...306

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hva er "normalt"? Blir som å si hvor langt er et tau...

1 sittegruppe, 1 grill, noen blomsterpotter og kanskje litt dilldall. Så langt er tauet.

Anonymkode: 35642...e22

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg sammen, du bestemmer ikke hvordan de skal møblere.

Anonymkode: 76f92...569

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

1 sittegruppe, 1 grill, noen blomsterpotter og kanskje litt dilldall. Så langt er tauet.

I hvilken regelbok står dette at det er normalt å ha?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tull. Du bestemmer ikke hvordan og hva jeg skal ha i mitt hjem og mitt uteareal 🤦‍♀️🙄

Man leier ja, men det er leieboers hjem ( som er "kjøpt og betalt" ).

Så lenge man ikke driver hærverk og lager varige merker.

men jeg leier selv, og i min kontrakt står det et tillegg, det skal holdes ryddig rundt huset og uteområdet. Men hvem som skal bestemme og definere ryddig står det ingen ting om 😜🥸

( jeg er overdrevent "ryddig" og hadde blitt glad av å høre fra utleier at hun syns det var koselig at jeg pyntet litt ( normalt 😄 ) til jul med utelys osv. det har jeg ikke turt nå fordi jeg ikke vet hvordan reaksjon blir ) 😔

Anonymkode: e71c1...b46

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg at det høres helt forferdelig ut, men det er deres hage. Hvis jeg hadde leid og leietagerne hadde begynt å blande seg så tror jeg at jeg hadde sett meg etter nytt sted å leie.

Anonymkode: a6d79...5a5

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet. Du har leid ut. De betaler for å bo der. De ødelegger ingenting. Om de så har tretti sittegrupper synes jeg du bare kan passe dine egne saker og heller telle pengene dine. 

Og du som skammer deg over at leietaker henger opp en fisk på veggen - det er så pinlig å lese at jeg har ikke ord. Når man leier burde man få behandle boligen som sin egen. 

Anonymkode: 0d874...ed7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alternativt kan dere ju flytte til en bolig uten utleie så har dere inget å irritere dere over.

Anonymkode: e8fe6...2de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eh etter din mening ja

Anonymkode: b49c1...19e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig frustrasjonen. Vi leier også ut i sokkelen, og har hatt folk boende som hadde masse rot utenfor. Forskjellen var at det var søppel. Ihjelrustede sykler som ingen brukte, ødelagt vaskemaskin, ødelagt hvilestol, døde inneplanter som bare ble satt ut, masse bildekk, rot som ble gjemt under presenninger osv. De som bor her nå er mye bedre heldigvis, selv om det ikke helt er 'min standard'. 

De som bor hos dere ser nok dessverre ikke på det som rot, men koselig, så da blir det enda vanskeligere. Men akkurat det flagget (?) kan du helt sikkert be de fjerne. Vær hyggelig og si det med et smil, si det blir litt voldsomt og at det vises for godt. 

Anonymkode: 88d7b...f91

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et problem kun for deg, i ditt eget hode. Ikke din sak så lenge de ikke bryter avtalen og det virker de ikke å gjøre.

Anonymkode: 16b9d...a65

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Enig med deg at det høres helt forferdelig ut, men det er deres hage. Hvis jeg hadde leid og leietagerne hadde begynt å blande seg så tror jeg at jeg hadde sett meg etter nytt sted å leie.

Anonymkode: a6d79...5a5

Det er kanskje ikke det verste som kan skje TS her ... 😄

Anonymkode: 43937...b8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan for all del si ifra, men så lenge det de gjør ikke fører til skade eller unormal slitasje på eiendommen har du igrunn ingenting du skulle sagt. Det et grenser for hva man kan legge seg opp i som huseier.

Anonymkode: 837f6...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...