AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Bakgrunn: jeg har jobbet i 1-års vikariat på samme arbeidsplass i 3 år. Jeg har hatt minimalt med fravær og leder har tidligere beskrevet meg som «stabil». Lederen min har alltid vært støttende når jeg har vært borte, selvfølgelig ringt og sjekket hvordan det går, men jeg har følt at jeg fikk den tiden jeg trengte for å komme meg - frem til jeg ble gravid. Jeg har vært ærlig med lederen min og hun har vært veldig støttende tidligere, derfor valgte jeg å fortelle om graviditeten tidlig slik at hun forsto hvorfor jeg evt. kom til å få litt fravær pga det. Nå har jeg slitt med kvalme i 3-4 uker og dermed tatt ut sykemelding de siste 2 ukene - og lederen min virker skikkelig fornærma. Som om jeg svikter både henne personlig og hele arbeidsplassen. Da jeg hadde vært sykemeldt i 2 (!) dager bestemte jeg meg for å prøve å dra på jobb, men var i så dårlig form at jeg dro hjem etter et par timer. Samme dag spurte hun om vi kunne snakke på kontoret hennes, så jeg kom innom mens jeg egentlig var sykemeldt ennå. Da fikk jeg en laaang regle om at graviditet ikke er en sykdom, at det er normalt å jobbe med litt ubehag, og at i et kvinnedominert yrke med «mye graviditet» må jeg kunne stå i jobben selv om jeg er gravid. Jeg er fullstendig enig i synspunktet hennes, og graviditet er selvfølgelig ikke et «få-fri-fra-jobben»-kort, men når man er i så dårlig form så holder man seg vel hjemme, gravid eller ei?! Jeg prøvde å forklare at jeg sjelden går noe sted uten spybøtte i nærheten om dagen, og med en jobb som krever mye aktivitet og tilstedeværelse så anser JEG det som umulig. Det var forsåvidt legen min helt enig i - hun har jo tross alt sykemeldt meg. Poenget med dette innlegget var egentlig bare å få en utblåsning, men er det flere som har opplevd lignende? Hva gjorde du? Redd for å få flere «leksjoner» når jeg kommer tilbake igjen på mandag, og trodde virkelig ikke det var sånn reaksjonen hennes skulle bli… Anonymkode: 059ff...d73 5 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Sjefen din er idiot. Så lenge hun ikke er din lege kan hun gi faen. Hun blir sur fordi ditt fravær gir henne merarbeid, men guess what? Sykmelding og fravær er en helt normal del av arbeidslivet. Blir flau over sånne «ledere» Anonymkode: e642a...03b 32
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Elendig leder. Er du organisert? Hårreisende behandling av en gravid. Noen blir faktisk så dårlige at de ikke kan jobbe i graviditeten. At de fleste ikke blir det, skal ikke brukes mot deg. Fortell gjerne legen din og om behandlingen du får. Det er direkte ufint. God bedring til deg! Anonymkode: 077d6...27e 13 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Sjefen har problemer å få barn selv og lar det gå utover deg? Anonymkode: fc9c8...5cc 2 1
Frøken I Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Dette ville jeg tatt opp med tillitsvalgt. Evt. med fagforening, om du er medlem der. Dette er ikke greit! Kan tillitsvalgt være med på neste samtale med sjefen?Det beste hadde vært om du kommuniserte med sjefen skriftlig, slik at du har bevis på hva hun sier. Håper du spyr PÅ henne neste gang hun kjefter på deg for å være sykemeldt… 10 2
mingus Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 Min sjef ble sur da jeg ble gravid for da måtte hun bestille bukser til meg og det var dyrt. Måtte bestilles ganske tidlig da de er veldig slim-fit og gnagde veldig på min ballongmage som man får første trimester. Endte opp med å bruke min kollegas tidligere gravidbukser selv om hun var 2 nr større enn meg, og måtte gå og heise buksa helt til 3 trimester da de endelig passet! 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 Du har jobbet i 1-års vikariat på samme arbeidsplass i 3 år? I samme stilling og eller? Her må det jo være snakk om en rettighetssak da de tydelig har behov for deg.. Ville tatt opp det med tillitsvalgt også. Anonymkode: 6eec4...031 15 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 Jeg er selv leder og gravid (i 8mnd), og jeg forstår faktisk sjefen din. Som leder ville jeg også reagert på deg. Høres jo ut som det var endel fravær før graviditeten også. Men jeg ville nok ikke sagt noe, da det ikke er innafor om du har sykemelding. Men jeg ville ikke forlenget vikariatet ditt, og heller ikke tatt deg inn igjen senere. Jeg har forøvrig null fravær pga min graviditet, utenom lege/jordmor timer. Anonymkode: dac71...3d9 2 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 Populært innlegg #9 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er selv leder og gravid (i 8mnd), og jeg forstår faktisk sjefen din. Som leder ville jeg også reagert på deg. Høres jo ut som det var endel fravær før graviditeten også. Men jeg ville nok ikke sagt noe, da det ikke er innafor om du har sykemelding. Men jeg ville ikke forlenget vikariatet ditt, og heller ikke tatt deg inn igjen senere. Jeg har forøvrig null fravær pga min graviditet, utenom lege/jordmor timer. Anonymkode: dac71...3d9 Du er klar over at du har vært ekstremt heldig? Selv kunne jeg ikke gå fra stuen inn på kjøkkenet fra uke 12 og ut graviditeten uten å kaste opp. Gikk ned 17 kg som gravid og veide 45 når baby ble født. Prøv det før du uttaler deg tenker jeg. Anonymkode: 47ea5...0c9 50 9 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 Du har vel egentlig rett på fast jobb etter 3 år i vikariat? Sjekk med din fagforening ASAP! Anonymkode: abd39...943 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #11 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er selv leder og gravid (i 8mnd), og jeg forstår faktisk sjefen din. Som leder ville jeg også reagert på deg. Høres jo ut som det var endel fravær før graviditeten også. Men jeg ville nok ikke sagt noe, da det ikke er innafor om du har sykemelding. Men jeg ville ikke forlenget vikariatet ditt, og heller ikke tatt deg inn igjen senere. Jeg har forøvrig null fravær pga min graviditet, utenom lege/jordmor timer. Anonymkode: dac71...3d9 Har du ingen forståelse for at graviditeter kommer i alle slags tilstander? Da jeg ble gravid og fortalte det til min sjef, utbrøt hun: "Jamen du har da ikke mann? Nå må vi bruke penger på vikar og det er dyrt". Jeg hadde kjæreste men var ikke gift, og det var uvant for sjefen sikkert. Ikke noe gratulerer med graviditeten, ingenting! Jeg har alltid vært en stabil arbeidstaker helt til jeg ble gravid og fikk bekkenløsning i uke 16, og gangvansker allerede i uke 20. Jeg jobbet som pedagogisk leder i barnehage og det er jo ikke en jobb man kan slappe av i. Min sjef sa at jeg ikke var syk fordi jeg var gravid og selv hadde hun vært i fin form i sine to graviditeter, MEN hun hadde en stillesittende og rolig jobb og ikke min jobb. Både jordmor og lege ønsket å sykmelde meg, men siden jeg hadde en lite forståelsesfull sjef som ikke gadd å ordne vikar, presset jeg meg i jobben helt til bekkenet kollapset i 6 mnd, og da hadde jeg brukt krykker på jobb lenge, og til og med på tur med ungene gikk jeg på krykker! !8 år etter graviditeten sliter jeg fremdeles med bekkenet fordi jeg presset meg på jobb. Skam deg, du er en dårlig sjef! Anonymkode: ed43d...d51 30 9
mingus Skrevet 26. mars 2022 #12 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er selv leder og gravid (i 8mnd), og jeg forstår faktisk sjefen din. Som leder ville jeg også reagert på deg. Høres jo ut som det var endel fravær før graviditeten også. Men jeg ville nok ikke sagt noe, da det ikke er innafor om du har sykemelding. Men jeg ville ikke forlenget vikariatet ditt, og heller ikke tatt deg inn igjen senere. Jeg har forøvrig null fravær pga min graviditet, utenom lege/jordmor timer. Anonymkode: dac71...3d9 Du er kanskje en god sjef, men du har null peiling på biologi og medfølelse/forståelse for at andre kan ha en annerledes graviditet enn deg selv. Flaut. 21
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #13 Skrevet 26. mars 2022 25 minutter siden, mingus said: Du er kanskje en god sjef, men du har null peiling på biologi og medfølelse/forståelse for at andre kan ha en annerledes graviditet enn deg selv. Flaut. En god sjef kjem ikkje med slike uttalelser. Ho er kanskje god på mange ting en sjef gjer, men tydeligvis ikkje på den mellom-menneskelige delen av det. Heilt enig i at det er flaut! Anonymkode: 67e4c...b62 26
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #14 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er selv leder og gravid (i 8mnd), og jeg forstår faktisk sjefen din. Som leder ville jeg også reagert på deg. Høres jo ut som det var endel fravær før graviditeten også. Men jeg ville nok ikke sagt noe, da det ikke er innafor om du har sykemelding. Men jeg ville ikke forlenget vikariatet ditt, og heller ikke tatt deg inn igjen senere. Jeg har forøvrig null fravær pga min graviditet, utenom lege/jordmor timer. Anonymkode: dac71...3d9 at du hadde null fravær under DIN graviditet har ingenting å si, du vet vel at alle er forskjellig sant? For et fælt syn du har på gravide som får problemer…. Anonymkode: 8f5e7...338 16
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #15 Skrevet 26. mars 2022 Sjefen din er fornuftig. Tror du bare ønsker en «unnskyldning» for å ta deg fri. Slappe ansatte er til å spy av. Du kan i det minste ta ulønnet permisjon Anonymkode: f04f0...32b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #16 Skrevet 26. mars 2022 mingus skrev (30 minutter siden): Du er kanskje en god sjef, men du har null peiling på biologi og medfølelse/forståelse for at andre kan ha en annerledes graviditet enn deg selv. Flaut. Ikke en god leder i mine øyne. En god leder må også kunne vise forståelse og empati og forstå at alle graviditeter og situasjoner er forskjellige, denne lederen viser ikke tegn til dette. Glad jeg ikke har deg som sjef. Anonymkode: 68ccc...5ed 11
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #17 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjefen din er fornuftig. Tror du bare ønsker en «unnskyldning» for å ta deg fri. Slappe ansatte er til å spy av. Du kan i det minste ta ulønnet permisjon Anonymkode: f04f0...32b Fyf…. 🤮 Anonymkode: 8f5e7...338 6 1
mingus Skrevet 26. mars 2022 #18 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke en god leder i mine øyne. En god leder må også kunne vise forståelse og empati og forstå at alle graviditeter og situasjoner er forskjellige, denne lederen viser ikke tegn til dette. Glad jeg ikke har deg som sjef. Anonymkode: 68ccc...5ed Nei, flink til businessen da mener jeg Tall og penger. Ikke mennesker
Trilili Skrevet 26. mars 2022 #19 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 23.32): Bakgrunn: jeg har jobbet i 1-års vikariat på samme arbeidsplass i 3 år. Jeg har hatt minimalt med fravær og leder har tidligere beskrevet meg som «stabil». Lederen min har alltid vært støttende når jeg har vært borte, selvfølgelig ringt og sjekket hvordan det går, men jeg har følt at jeg fikk den tiden jeg trengte for å komme meg - frem til jeg ble gravid. Jeg har vært ærlig med lederen min og hun har vært veldig støttende tidligere, derfor valgte jeg å fortelle om graviditeten tidlig slik at hun forsto hvorfor jeg evt. kom til å få litt fravær pga det. Nå har jeg slitt med kvalme i 3-4 uker og dermed tatt ut sykemelding de siste 2 ukene - og lederen min virker skikkelig fornærma. Som om jeg svikter både henne personlig og hele arbeidsplassen. Da jeg hadde vært sykemeldt i 2 (!) dager bestemte jeg meg for å prøve å dra på jobb, men var i så dårlig form at jeg dro hjem etter et par timer. Samme dag spurte hun om vi kunne snakke på kontoret hennes, så jeg kom innom mens jeg egentlig var sykemeldt ennå. Da fikk jeg en laaang regle om at graviditet ikke er en sykdom, at det er normalt å jobbe med litt ubehag, og at i et kvinnedominert yrke med «mye graviditet» må jeg kunne stå i jobben selv om jeg er gravid. Jeg er fullstendig enig i synspunktet hennes, og graviditet er selvfølgelig ikke et «få-fri-fra-jobben»-kort, men når man er i så dårlig form så holder man seg vel hjemme, gravid eller ei?! Jeg prøvde å forklare at jeg sjelden går noe sted uten spybøtte i nærheten om dagen, og med en jobb som krever mye aktivitet og tilstedeværelse så anser JEG det som umulig. Det var forsåvidt legen min helt enig i - hun har jo tross alt sykemeldt meg. Poenget med dette innlegget var egentlig bare å få en utblåsning, men er det flere som har opplevd lignende? Hva gjorde du? Redd for å få flere «leksjoner» når jeg kommer tilbake igjen på mandag, og trodde virkelig ikke det var sånn reaksjonen hennes skulle bli… Anonymkode: 059ff...d73 Ta med bøtta på jobb og bare spy der 🤷♀️ så viser du poenget.... Sjefen er på bærtur het. 8
Willat Skrevet 26. mars 2022 #20 Skrevet 26. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er selv leder og gravid (i 8mnd), og jeg forstår faktisk sjefen din. Som leder ville jeg også reagert på deg. Høres jo ut som det var endel fravær før graviditeten også. Men jeg ville nok ikke sagt noe, da det ikke er innafor om du har sykemelding. Men jeg ville ikke forlenget vikariatet ditt, og heller ikke tatt deg inn igjen senere. Jeg har forøvrig null fravær pga min graviditet, utenom lege/jordmor timer. Anonymkode: dac71...3d9 Å ta seg til å si dette her er så sykt flaut for deg, og jeg anbefaler at du skifter stilling vekk fra å «lede» noen som helst. Håper du skjønner at de du leder snakker om deg til andre, som igjen gjenspeiler sinnsykt dårlig på bedriften du skal ivareta. Jeg er også leder, men tar ansvar når noen på mitt team blir gravide og muligens sykemeldt. En jobb er kun en jobb. Helsen skal vare så lenge som overhodet mulig. 18 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå