Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg kom inn på juss ved fjorårets opptak, men takket nei, da jeg heller ønsket å studere medisin. Jeg trengte å ta både Kjemi og Fysikk, det har gått greit, og det ser ut til at jeg kommer inn på medisin om den siste kjemi eksamen går som den skal nå til våren.

Men tanken om å studere juss gnager på meg, og jeg vurder derfor å studere både medisin og juss. 

Har noen erfaring med dette? Burde jeg kanskje prøve meg på medisin i år, og se om jeg kan kombinere dette med juss, eller burde jeg søke på begge i år?

Kommer til å ha all tid for meg selv, så om jeg må lese fra morgen til kveld går det fint.

Skal nevnes at jeg ikke er noe geni, har funnet en studieteknikk som fungerer godt for meg. Dog tror jeg at dette blir mye arbeidsbelastning.

Vet ikke om jeg kommer til å få bruk for en juss grad, men dumt å angre seg etterpå. Som sagt er det medisin det jeg har mest lyst til å jobbe med, vanskelig dette.

Om noen har gjort dette, hvordan la du opp dagene? Er vel mye obligatorisk på medisin, så blir vel kanskje en praktisk utfordring å få det til å gå opp?

Setter pris på alle innspill! 

Anonymkode: 59966...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å bli utbrent er jo svaret kjør på.

Det er en rimelig bortkastet kombinasjon spør en meg 🤷‍♀️Du kan ikke kombinere de to jobbene tidsmessig. 

Anonymkode: 77850...32e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan jo være greit å ha kunnskap om gjenoppliving etter at regningen er lagt fram..

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan jo ta bare de første tre årene med juss, så er du lege med juridisk kompetanse. Så kan du jo eventuelt fullføre etter hvert når du har erfaring som lege.

Det er vel relativt snevert med arbeidsplasser som trenger noen med begge, og begrenset hvor mye det øker lønnen.

Men fulltidsstudium er sjeldent så intensive i Norge.

• Nyttig 1
Skrevet

Medisinstudiet (og jusstudiet) er to av de mest krevende studiene en kan gjennomføre. Å kombinere disse tror jeg er helt hinnsides. Det går nok, om du tenker middels minus resultater er ok. Dette hadde nok vært et evig mas tror jeg. 

Hadde det vært meg, hadde jeg valgt 1 av de. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høyere utdanning er ingenting likt fag på vgs med tanke på arbeidsmengde og dybdeforståelse.

Å gå enten medisin eller juss i seg selv vil gi deg svært stor arbeidsbelastning, men å kombinere disse to ... ehh?

Tror du må realitetsorientere deg litt. Det er 6 år på medisin og 5 år på juss, det er umenneskelig å måtte lese fra morgen til kveld konstant i 6 år.

Anonymkode: cca21...10d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Først må du vel avklare om du kan ha studierett på flere fakulteter samtidig. Da jeg var student, kunne man ikke det, men det er over 20 år siden. 

Anonymkode: 862a7...009

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner faktisk to som har tatt begge samtidig, men den ene var russisk (og vant til litt annen skolehverdag enn på norsk vgs 😂). Den andre er heller ikke norsk, og er sinnsykt smart, hun leste på tre språk da hun var to og sånt 😬

Anonymkode: e0504...9b2

Skrevet
ajarRun skrev (7 timer siden):

Du kan jo ta bare de første tre årene med juss, så er du lege med juridisk kompetanse. Så kan du jo eventuelt fullføre etter hvert når du har erfaring som lege.

Det er vel relativt snevert med arbeidsplasser som trenger noen med begge, og begrenset hvor mye det øker lønnen.

TS: hvis du skal gjøre som det foreslås her, så husk å ikke søke deg inn på integrert master. Da har man ingen (gyldig) kompetanse etter 3 år. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville heller valgt det du har mest lyst til, og blitt en skikkelig god og kunnskpsrik lege. Tror de fleste heller vil bli behandlet av en knakende god lege enn av en middels lege med juridisk kompetanse.

Har du overskudd ville jeg heller tatt ektra kurs eller fag som du kan ha direkte nytte av som lege, eller tatt en relevant deltidsjobb på sykrhus eller lignende.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Espen Nakstad klarte det, hvorfor skulle ikke du klare det? 

Det samme gjorde forøvrig også hans bror Anders Nakstad. 

Anonymkode: de623...916

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du ønsker å bli utbrent er jo svaret kjør på.

Det er en rimelig bortkastet kombinasjon spør en meg 🤷‍♀️Du kan ikke kombinere de to jobbene tidsmessig. 

Anonymkode: 77850...32e

ajarRun skrev (8 timer siden):

Medisin som studium kan lede til mange jobber som ikke er lege, feks innenfor stat, kommune, forvaltningen, sykehusadministasjon osv. 

Som lege er det også veldig nyttig med litt juridisk kompetanse. Jussen gjennomsyrer alt man holder på med, nevner fritt I tilfeldig rekkefølge pasientrettighetslov, helsepersonellloven, bioteknologiloven, tvang, samtykke, rettigheter til stønader og andre ytelser, og ikke minst arbeidsrett, vernebestemmelser, tillitsvalgtarbeid... listen er lang.  Så uansett hva man jobber med kan man ha god nytte av et grunnleggende forhold til juss. Særlig hvis man ser for seg en karriere som går ut over ren legejobb på sikt. En del legejobber er også tett knyttet til jussen, feks kommuneoverlege, smittevern... 

Å kombinere fullt jusstudium og medisin er krevende, men andre har jo fått det til før. Det krever dog kapasitet og interesse. Jeg ville nok heller basert meg på å ta juss deltid/som enkeltemner på si hvis det går, siden du da kan styre belastningen mer selv. Noen semester på medisin sliter man nok med å holde hodet over vannet, andre har man bedre tid. Man skal jo også gjerne leve litt i tillegg!

Du kommer uansett ikke inn på begge i år. Du får bare et tilbud via Samordna opptak. Så med mindre du fremdeles har studierett på jussen må du eventuelt ta enkeltemner.

Anonymkode: 610a7...d12

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke helt tak på hvorfor du ønsker å ta begge studiene - er det fordi du syns de er faglig interessante eller er det for å ha muligheten åpen for å både kunne jobbe som jurist og som lege? Jeg kan ikke uttale meg om legestudiet men har selv gått juss. Jeg vil ikke si det er et spesielt vanskelig studie men det er et vanskelig studie å få gode karakterer på pga. beinhard konkurranse. Jobbmarkedet etterpå er veldig avhengig av hva slags karakterer du har. Hvis du kun vil ta det fordi du syns det virker interessant å studere det, men ikke har tenkt å jobbe med det, så kan du jo heller nøye deg med enkeltemner; virker helt unødvendig å da ta en integrert master. Evt kan du kanskje ta den jus-bacheloren som jeg tror er oppretta på BI? Ellers er mitt råd å ikke kjøre et jag mot å ta mest mulig studiepoeng bare for å gjøre det; det virker kanskje stas mens du er student men vil føles totalt meningsløst 5-10 år etterpå. Tror du får mye mer utbytte av å heller nyte studietiden og bruke evt. ekstra kapasitet ved siden av fulltidsstudiene til jobb, organisasjonsarbeid eller annet. Det vil også være vel så bra å ha på CVen.

Anonymkode: 17d6c...6c1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som prøvde å studer begge studiene samtidig. Han klarte ikke engang ett år med de to studiene. Og førsteåret er en myk start, det blir bare mer og mer abeidskrevende, i hvert fall på jussen. 

Det er mye obligatorisk på medisinstudiet. 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer til å ha all tid for meg selv, så om jeg må lese fra morgen til kveld går det fint.

Skal nevnes at jeg ikke er noe geni, har funnet en studieteknikk som fungerer godt for meg. Dog tror jeg at dette blir mye arbeidsbelastning.

Det å studere fra morgen til kveld i 6 år er veldig mye lettere sagt enn gjort. Med mindre man brenner for fagene så tror jeg ikke man klarer det og når du ikke engang har tenkt til å jobbe som jurist så tror jeg ikke du har motivasjonen. 

Anonymkode: 59e7e...ff3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, ajarRun said:

Medisin har mye obligatorisk oppmøte. 

Anonymkode: 59e7e...ff3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje enkeltemner er bedre å ta ja. Tror ikke jeg kunne tenke meg å jobbe med jus med mindre det er tilknyttet medisin på en eller annen måte. 

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem å ta helserett og lignende etterpå. Kan også hende de har noe noe juss på medisin, vi hadde i hvert fall litt helserett på sykepleien. Jeg er jurist, og ser ikke for meg at det er nødvendig å ha noe fra jussen på medisin. Hva skal du med familierett, skatterett, tingsrett og pengekravsrett der?

Anonymkode: 62ffe...b5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Først må du vel avklare om du kan ha studierett på flere fakulteter samtidig. Da jeg var student, kunne man ikke det, men det er over 20 år siden. 

Anonymkode: 862a7...009

TS kan i alle fall ikke søke seg inn på begge studier i høst, du må ha ett studium på førsteplass. 
Forslår at du tar «bare» medisin nå til høsten, og så ser du. Å ta noen enkeltemner senere - enten underveis i studiet eller etter fullført medisin - er ganske uproblematisk. Men to krevende fulltidsstudier samtidig er ikke noe de fleste greier (selv om noen få gjør det). 

Anonymkode: 4f6fc...c02

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som medisinstudent så kan jeg si at kanskje det første året så er det mulig å kombinere med noen andre fag ved siden av medisin. Det er nokså avslappende år. Fra 2.året vil skole ta såpass mye av tiden din at du vil nok ikke kjøre dobbelt opp. I tillegg bør man jobbe på sykehus for erfaringens del. Kanskje vil du forske også. 

Det er veldig vanskelig, om ikke umulig, å sette seg inn i hvor mye tid medisinstudiene tar. Vi har mye obligatorisk, og bruker mye tid på å komme oss til de ulike sykehusene (i Oslo, feks reisetid til ahus eller fastlege i Bærum). 

Du kan nok ta noen fag ved siden av, men jeg ville ikke anbefalt det med mindre du er et unikum. 

De tankene du sitter med er det ofte folk som ikke har begynt å studere tenker på. Kombinere medisin og indøk feks. Fin tanke, så og si umulig i praksis. 

Hvis du vil studere medisin, så studer medisin. Kom deg først gjennom 2.året, og dersom det er helt ok for deg så kan du jo søke inn på juss. Kom gjerne tilbake gir om 2 år og gi en oppdatering 😛

Anonymkode: 19256...3cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med en som både var lege (spesialist), veterinær og hadde studert juss. Så det går an, men han hadde nok en over gjennomsnitt arbeidsinnsats.

Anonymkode: 6d012...8cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...