AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Jeg er en sånn typisk person som stiller opp for andre, det kan være under flytting, be venner på middag, hjelpe andre økonomisk, hjelpe folk med dataproblemer osv. Jeg har to kvinnelige venner, er mann selv, som jeg stiller opp mye for. Ser på de som mine yngre søstre. Men her om dagen hintet kona at de ikke verdsetter det, og de har snakket nedsettende om hvordan jeg er jo "alltid" tilgjengelig, og hvem vet hva jeg egentlig pønsker på. Ble veldig såret av det, da jeg har aldri tenkt den type tanker om de, og ser som sagt på dem som mine yngre søstre som jeg gjerne stiller opp for. Har kjent de i åresvis, og det viser seg jo nå at de kun utnytter min vennlighet, og anser meg for noe helt annet enn det jeg er. Anonymkode: b0bf7...756 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Fordi man har vanskelig for å sette grenser og blir dermed utnyttet. Anonymkode: a9686...233 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Skjønner godt at du ble såret. Det er veldig ugreit å oppdage at vennskapet antagelig ikke er gjensidig.....her ville jeg sluttet å stille opp for disse to. Anonymkode: e7f49...cbf 4
Hr. Aktiv Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er en sånn typisk person som stiller opp for andre, det kan være under flytting, be venner på middag, hjelpe andre økonomisk, hjelpe folk med dataproblemer osv. Jeg har to kvinnelige venner, er mann selv, som jeg stiller opp mye for. Ser på de som mine yngre søstre. Men her om dagen hintet kona at de ikke verdsetter det, og de har snakket nedsettende om hvordan jeg er jo "alltid" tilgjengelig, og hvem vet hva jeg egentlig pønsker på. Ble veldig såret av det, da jeg har aldri tenkt den type tanker om de, og ser som sagt på dem som mine yngre søstre som jeg gjerne stiller opp for. Har kjent de i åresvis, og det viser seg jo nå at de kun utnytter min vennlighet, og anser meg for noe helt annet enn det jeg er. Anonymkode: b0bf7...756 Janteloven i praksis dette.
Narad Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Noen personer finner glede i å hjelpe andre. Noen personer vil utnytte dette. Det er ofte de som ber om mest som utnytter en snill person. Testen er jo om den som du hjelper mye, vil stille opp for deg når du trenger det, eller kommer de med dårlige unnskyldninger? Så spør deg selv om de to som du ser på som søstre har stilt opp for deg eller hadde stilt opp for deg, når du hadde trengt noen? Er svaret nei, så vet du egentlig innerst inne at de utnytter deg. Ja takk til mennesker som deg, som stiller opp for andre, det gjør verden til et varmere sted! 2
TLR Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Det er bra å være snill men viktig å sette grenser ikke vær for naive 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Jeg er snill, men lar meg ikke utnytte - fordi jeg har lært meg å sette grenser. Anonymkode: 1a554...2a5 2
Maskinfører Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 Det burde jeg også ble utnyttet for 45 000,- av noen som visste seg å ikke være noen venn 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 Det er trist og kjipt. Derfor bør snille mennesker sjekke om de som de er snille med også er snille tilbake tidlig i relasjonen. Ikke bare for å se om det er gjensidig, men også for å ikke selv være med på å bygge ujevne relasjoner. Anonymkode: 3f991...ed5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #12 Skrevet 25. mars 2022 Lytt til podcasten eller les boka: omgitt av psykopater.. din snillhet gjør at folk bruker deg - godt forklart i podcasten. start med å sette grenser Anonymkode: 52e5d...286 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 Hr. Aktiv skrev (8 timer siden): Janteloven i praksis dette. Hvorfor janteloven? Den handler jo om at man ikke skal tro man er noe? Anonymkode: 1654d...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 Der noen gir vil andre ta. Ofte er det sånn at mye vil ha mer. Og det er lett å miste respekten for folk som ikke setter grenser for seg selv. Jeg har to venninner eller bekjente der de begynte som likeverdige venninner. Men etterhvert har den ene ikke satt grenser og tatt i mot stikk og drit fra den andre uten å si noe på det. Og dermed har den ene blitt dominerende ovenfor den andre. Det er bare vondt å se på. Men har ikke så god kontakt med dem at det er naturlig å si fra. Spesielt når den undertrykte bare ler det bort. Men ser hun blir såret. Anonymkode: f10b4...41c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 En del veldig gode mennesker blir utnyttet, ikke fordi de er snille, men fordi de ikke setter grenser, som det er sagt i denne tråden. Jeg kjenner flere slike. En jeg var sammen med, jeg behandlet han ikke noe fint (skammer meg over det), men det var ikke snillheten som gjorde det, men tøffelstilen. Jeg ble rett og slett irritert etter hvert, hadde lyst å riste i ham og duret likevel frem med mitt, siden jeg kunne det. Skammet meg mye i ettertid. Jeg var veldig ung i tillegg, og det gjorde det ikke noe bedre. Har en venn som er slik. Vant til å bli totalt overkjørt av foreldrene og er derfor ikke god på å sette grenser og strekker seg over sine egne grenser for å hjelpe til. Dessverre er det også slik, og jeg vet ikke hvorfor, at en del av disse menneskene har en tendens til å tiltrekke seg dominerende folk, noe som er vondt å se på. Men disse vennene dine høres jo ikke gode ut, du hjelper til og de møter det med mistenksomhet - hvem vet hva han pønsker på?? Dette hadde jeg konfrontert dem med, og hadde de ikke skjerpet seg, hadde de gått i søppelbøtta. Det kan godt hende du faktisk kan sette grenser og bare er veldig snill, men at disse vennene dine rett og slett er drittsekker. Anonymkode: 448cd...3a3 2
anonymbruker2312 Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 Dette har jeg sett mye i mitt liv, og opplevd det selv også flere ganger. Jeg er en person som er kjempe snill mot folk som er snille, men jeg har den dag i dag lært meg å sette grenser mot folk som er frekke, respektløse og negative. Husk: man utnytter de man tror man kan utnytte - spesielt gjennom snille folk. Sett deg selv i situasjonen: la oss si da at du jobber på en arbeidsplass. Her har du for eksempel to kolleger som er veldig snille. Disse har aldri satt grenser og de er gode hele tiden. Men så har du noen andre kolleger som er sta og setter grenser når det trengs. Man tenker jo ofte at foran de to snille kollegene så har man på en måte et "fritt" rom, det vil si at man føler seg ekstremt trygg hvor man kan være seg selv 100%. Man kan si hva man vil, være hvordan man vil, si alt du har på tankene rett ut. Noen ganger fører det også til at man tenker ofte "jaja, han/hun er så snill så det går bra" om man føler man har vært frekke mot de. Nå sier ikke jeg at man skal være negativ og sta for at andre skal respektere deg, men det handler om å sette grenser. Man skal alltid være snill, men også være bestemt og ha grenser i de situasjonene det trengs. Dessverre er det slik at den dag i dag så finnes det mange egoistiske, frekke, sta og negative mennesker som er ute etter utnyttelse for sin egen vinning. Mange som tar snillhet som en svakhet. Du kan for eksempel i din situasjon slik den er nå ta deg en prat med vedkommende du har hørt si slike ting om deg - på den måten setter du grenser. Da viser du at du ikke synes noe som helst om slik baksnakking. Lar du det være og fortsetter med å hjelpe vedkommende og later som ingenting, så vil de da på denne måten utnytte deg mer. Ta de på sengen og få de til å føle seg skikkelig dumme. Og også: ikke vær alt for tilgjengelig hele tiden da de ber om hjelp. Vis at du prioriterer deg selv også til tider. 1
Gjest brødskalle Skrevet 25. mars 2022 #17 Skrevet 25. mars 2022 (endret) Er kona di alltid ærlig med deg? Hun har ikke tendenser til sjalusi? Syntes det er litt rart de baksnakker deg til kona di på den måten. Blir du spurt om å hjelpe, eller tilbyr deg? Med mindre du aktivt tilbyr deg hele tiden og kanskje nesten tråkker over grenser og blir for ivrig, så høres dette rart ut Endret 25. mars 2022 av brødskalle
Gjest AprilRyan Skrevet 25. mars 2022 #18 Skrevet 25. mars 2022 Ja, det er nok som flere sier at man ikke setter grenser for seg selv. Typisk alltid sier ja hvis noen spør om hjelp til noe og så blir folk vant til at man alltid stiller opp og utnytter dette. Disse du har hjulpet virker ikke som særlig hyggelige mennesker. Jeg ville nok vært ganske lite interessert i å hjelpe dem noe eller stille opp noe særlig etter noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #19 Skrevet 25. mars 2022 Som mange påpeker så har det med grensesetting å gjøre. Å være snill, men ikke dumsnill og ikke gå med på ting som er urimelige. Det er jo i ny og ne tråder her på forumet hvor en person er veldig snill med alle andre og stiller opp tvert for venner og bekjente - men ikke for sin egen partner og sine barn. Å være snill på bekostning av seg selv og familien, de som man egentlig burde sette først, det er ikke bra. Anonymkode: d15a3...5bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå