Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I morgen er det slutt. Skal kjøre streng diett en stund uten rom for utskeielser.  Har over en periode smugspist i bilen. Spist for mye hjemme og snacks på kveldene. Gafler kjapt i meg måltider hjemme. 

Bærer på mye stress og indre uro og har nå lagt på meg litt... må finne nye metoder for å stoppe denne onde sirkelen!😭 

Måtte bare få det ut. Selv mannen vet ikke at jeg spiser i bilen🙄 

Anonymkode: f6c3c...4a5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det samme😐

Anonymkode: 23627...5b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør uroen din bare verre med gallopperende blodsukker og lysten på mer sukker bare øker, for jeg regner med at det ikke er Lavkarbomat fullt av proteiner du har så lyst på?

Anonymkode: d3ea1...612

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør uroen din bare verre med gallopperende blodsukker og lysten på mer sukker bare øker, for jeg regner med at det ikke er Lavkarbomat fullt av proteiner du har så lyst på?

Anonymkode: d3ea1...612

Nei. Craver karbohydrater. Har tenkt at lavkarbo er veien å gå!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I morgen er det slutt. Skal kjøre streng diett en stund uten rom for utskeielser.  Har over en periode smugspist i bilen. Spist for mye hjemme og snacks på kveldene. Gafler kjapt i meg måltider hjemme. 

Bærer på mye stress og indre uro og har nå lagt på meg litt... må finne nye metoder for å stoppe denne onde sirkelen!😭 

Måtte bare få det ut. Selv mannen vet ikke at jeg spiser i bilen🙄 

Tror ikke dette er så lurt i din situasjon. Tror det vil forverre det, og sende deg inn i en ny runde. Fokuser på nok mat og heller sunnere valg. Ingenting i skjul, ingenting skal spises med skam. Det er ikke enten/eller.

Anonymkode: aa782...de9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 22.07):

Tror ikke dette er så lurt i din situasjon. Tror det vil forverre det, og sende deg inn i en ny runde. Fokuser på nok mat og heller sunnere valg. Ingenting i skjul, ingenting skal spises med skam. Det er ikke enten/eller.

Enig.

Det eneste som får meg mer varig ut av perioder med overspising er å spise nok og riktig mat, samt fysisk aktivitet. Da går jeg gjerne automatisk ned i vekt også, men veldig sakte. Hver gang jeg reagerer med å kompensere med å spise lite så trigger ny episode med overspising og det blir en loop med for lite mat ned i vekt, for mye mat opp i vekt, hvor totalen blir gradvis opp i stedet for ned. Når jeg da heller konsentrerer meg om normale mengder mat så roer det verste matsuget seg etter noen uker og vekten begynner også å justere seg litt. Men jeg har 20 i BMI så er egentlig ikke nødvendig det da. Grunnen til det er fordi jeg er i mye aktivitet. Uten det hadde vekten stått i ro.

Det er også dette som anbefales ved overspising. En person med overspisingslidelse vil i første omgang frarådes å slanke seg. Stabilisering av vekt og matinntak over en lengre periode er første steg.

AnonymBruker
Skrevet

For at dette skal fungere så må du finne en annen mestringsstrategi for å få utløp for ditt indre stress og uro. Hvis ikke så er sjansen stor for at du vil sprekke neste gang ting blir litt tøft.

Anonymkode: 32290...8d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 22.07):

Jeg er også enig. Tror det er bedre å først finne ut måter å håndtere det på og så kan man heller begynne å gjøre endringer. Det å tvinge seg på en streng diett vil nok gjøre nederlaget enda større om du ikke klarer å holde på den strenge dietten.

Men jeg driver også med emosjonell spising. Når det gjelder måter å håndtere det på, hva kan man gjøre da eller hva gjør dere som har funnet måter å håndtere det på enn å spise?

Anonymkode: acda7...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg la på meg på meg mye i løpet av to år grunnet mye indre uro, stress og kjedsomhet. Har vært slank og trent hele mitt voksne liv, men plutselig var jeg i kategorien for fedme (selv om man skal ta bmi med en stor klype salt). Jeg måtte henvende meg til legen til slutt, og det er jeg glad for at jeg gjorde.

Anonymkode: 8716d...b04

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er også enig. Tror det er bedre å først finne ut måter å håndtere det på og så kan man heller begynne å gjøre endringer. Det å tvinge seg på en streng diett vil nok gjøre nederlaget enda større om du ikke klarer å holde på den strenge dietten.

Men jeg driver også med emosjonell spising. Når det gjelder måter å håndtere det på, hva kan man gjøre da eller hva gjør dere som har funnet måter å håndtere det på enn å spise?

Anonymkode: acda7...2c6

Jeg går tur og trener. Ikke at jeg har blitt varig bra, men jeg har lettere for å overspise de periodene jeg faller av treningen. 

Også må jeg unngå å ha typisk mat jeg overspiser på i hus og jeg må unngå så mye sukker da det trigger meg. 

I går gikk jeg timesvis med kjeks rett foran meg som stod servert, men ikke én eneste gang hadde jeg lyst på. Det hadde ikke gått for fem uker siden. Faktisk var jeg i samme situasjon daglig for fem-seks uker siden og det ble masse spising av kjeks. Nå var det latterlig lett etter å ha kuttet ut alt en periode.

Endret av Purple_Pixiedust

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...