AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Hallo, jeg synes det er litt vanskelig å bedømme. Min lille gutt har feber, han har nå 39 i feber, som søstera hadde for noen dager siden. Jeg gir paracet ved behov. Jeg vet at de ikke skal pakkes inn og kles på mye pga temperaturregulering osv, så jeg har passet på at han ikke blir for varm osv og brukt helseteppe rundt ham osv. Men sånn generelt, nå sover han med kortermet body. Han lå urolig og jeg merket han hadde gåsehud som at han frøs. Jeg gav ham dyne (fiberdyne helårs, den er litt tynn og deilig) og han ble rolig, men jeg er redd han skal bli for varm.. Dyna ligger til midt på ryggen. Altså er det noen som vet hva som er greit og ikke? Jeg vil jo ikke at han skal fryse, men jeg tør jo ikke pakke ham inn så han blir for varm heller...jeg vet han sparker alltid av seg dyna om det blir plagsomt for ham, men nå som han er syk er det kanskje ikke gitt at han gjør det. Han er akkurat fylt ett år. Anonymkode: 1c915...304
Blomsterpotta Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Kan fikt sove i pysj og vanlig dyne. Bare sjekk i nakken ved jevne mellomrom om barnet er for varm. Mine sov alltid i pysj selv om de var syke. Eller body og strømpebukse på dagen.
Sirinna Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Det viktigste er at det er svalt i rommet. Tynn dyne over body går fint.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Kjenn med jevne mellom bak på nakken, pass på det ikke er for varmt eller klamt. Anonymkode: 8d0e2...437
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Hvis huden blir slik (marmorert) så har du for lite klær på ungen iallfall. Sånn i fall du blir usikker. Er han våt i nakken så er han for varm og er han marmorert eller kald på fingre/tær, ører/nesetipp/penis så er han for kald. Anonymkode: 05018...370
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis huden blir slik (marmorert) så har du for lite klær på ungen iallfall. Sånn i fall du blir usikker. Er han våt i nakken så er han for varm og er han marmorert eller kald på fingre/tær, ører/nesetipp/penis så er han for kald. Anonymkode: 05018...370 Tusen takk for fint råd😊 han var kald på hendene i sta, og nå er han vanlig og ikke klam 😊 fortsatt varm i panna og kinna og sånn da.. 😕 Anonymkode: 1c915...304 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for fint råd😊 han var kald på hendene i sta, og nå er han vanlig og ikke klam 😊 fortsatt varm i panna og kinna og sånn da.. 😕 Anonymkode: 1c915...304 Ja det er jo feberen som gjør en del av varmen. Det er ikke bare bare med syke babyer og det å ha ansvaret for det men vær obs på allmennetilstand (dvs hvordan han faktisk har det), feber (ikke overdriv inntaket av paracet og ta hensyn til alder/vekt kombinasjon ergo døgndose f.eks x4 pr døgn betyr 24t delt på 4 = hver 6time). Så må du være obs på væske inntak at han får nok væske i seg fordi han mister mye væske med feberen så dermed må du sjekke bleiene og hvor mye som kommer ut. Hudutslett og sånt er også greit og sjekke så man kan spørre lege/helsesykepleier om det var en barnesykdom. Pluss det finnes jo ting som gir utslett så greit å vite hva han har på mage og rygg osv. Hvis han får hoste og surkling så kan det hjelpe å ligge litt høyere. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 05018...370
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 Paraceth er x3 mener jeg (24t delt på 3 = 😎 Anonymkode: 05018...370
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Finerdyne regulerer ikke kroppstemperaturen og er trekket laget av polyester (alt annet som er mindre enn 100% bomull) så puster den dårlig. Anbefaler en tynn dundyne da den regulerer kroppstemperaturen bedre (9/10 dun, ikke fjær!) og man blir ikke klam. Finnes mange flotte og rimelige dyndyner som er godkjent av astma og allergiforbundet. Anonymkode: c5b50...649 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja det er jo feberen som gjør en del av varmen. Det er ikke bare bare med syke babyer og det å ha ansvaret for det men vær obs på allmennetilstand (dvs hvordan han faktisk har det), feber (ikke overdriv inntaket av paracet og ta hensyn til alder/vekt kombinasjon ergo døgndose f.eks x4 pr døgn betyr 24t delt på 4 = hver 6time). Så må du være obs på væske inntak at han får nok væske i seg fordi han mister mye væske med feberen så dermed må du sjekke bleiene og hvor mye som kommer ut. Hudutslett og sånt er også greit og sjekke så man kan spørre lege/helsesykepleier om det var en barnesykdom. Pluss det finnes jo ting som gir utslett så greit å vite hva han har på mage og rygg osv. Hvis han får hoste og surkling så kan det hjelpe å ligge litt høyere. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 05018...370 Takk for mange gode råd ❤️ vi har bare gitt fire halve doser idag fordi han ikke liker smaken, og det funker fint også mtp hvordan han har det når han er våken. Han har, i likhet med søsteren, bare sovet, og hatt tre våken perioder på bare et par timer hver. Han har lekt litt, men har for det meste bare villet kose.. Han har drukket morsmelk for det meste, litt vann, spiste litt taco rull og to yoghurter, så er ikke så bekymret akkurst der, men skal innrømme at dette ikke er noe moro i det hele tatt. Jeg blir like bekymret hver gang en av barna blir syke... 😕 Anonymkode: 1c915...304 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvis huden blir slik (marmorert) så har du for lite klær på ungen iallfall. Sånn i fall du blir usikker. Er han våt i nakken så er han for varm og er han marmorert eller kald på fingre/tær, ører/nesetipp/penis så er han for kald. Anonymkode: 05018...370 OBS! Hender og føtter er ikke et bra sted å kjenne om barn er for kalde når de har feber. Det kan bety feberen er på vei opp, og dermed dumt å pakke dem inn. Anonymkode: aa220...51b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå