Gå til innhold

Hvor mye tid vil du bruke på jobbintervjuer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var ferdig med bachelorgraden i 2020, og på grunn av arbeidsmarkedet da fortsatte jeg videre på master. Nå er den også straks i boks og jobbsøking pågår. 

Jeg må si jeg er litt overrasket over hvor voldsomt potensielle arbeidsgivere vil teste jobbsøkere. For juniorstillinger eller vikariater er det 2-3 intervjurunder. Ett eller to caser som man bruker minst en arbeidsdag på. Eller karrieredager, der de 40 beste søkeren inviteres til en dag med caser og presentasjoner hos bedriften. Andre prøver seg på "vi gjør det enkelt" som kan bestå i å lage en kort enkel video om hvorfor akkurat de er drømmejobben, så vil potensielle kandidater inviteres til å få mer informasjon om stillingen. 

Jobbsøkingen, med alle oppgaver og flerfoldige intervjuet, føles som en slags endeløs rekke med et par dagers gratisarbeid.. 

Hvordan sikrer man seg en jobb uten alt dette? 

Anonymkode: 7259d...643

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer nok litt an på hva slags bransje man er i. I min bransje er det så vanskelig å få tak i arbeidskraft at de aller fleste som søker på en åpen stilling er fullstendig ubrukelig. Vi bruker derfor også tester for å luke ut de som bare er gode på jobbintervju, men det holder som regel med 1-2 timers tester. Disse testene er egentlig ikke en viktig del av ansettelsesprosessen, med mindre du har scoret veldig dårlig.

I noen stillinger har vi brukt lengre tester fordi det er vanskelig å vurdere hvor godt vedkommende vil kunne utføre, men da betaler vi også vanlig timelønn for arbeidet.

Med mindre du er i en bransje som har overskudd på arbeidskraft tror jeg det blir mindre og mindre utlyste stillinger og færre jobbsøknader. Folk blir headhuntet eller rekruttert, og bare for veldig attraktive arbeidsgivere har det noe for seg å lyse ut stillinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt latterlig. Heldigvis driver de ikke på sånn i min bransje. 

Anonymkode: f1193...ec6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at det er fullstendig latterlig!!

Jeg ble til og med headhuntet til en jobb en gang hvor de skulle ha videoer og caser og presentasjoner, og det var runde på runde hvor vi ble færre og færre, følte jeg var med på Idol eller noe. 

Og først i sånn kvartfinalen så skulle vi begynne å snakke med de vi faktisk søkte jobb hos.

Jeg måtte trekke meg midt i, for jeg hadde jo en relativt krevende fulltidsjobb fra før, jeg kan jo ikke ta ut feriedager for å drive og lage fuckings caser i det uendelige. Ble faktisk en smule forbanna da jeg hadde jobbet mye med et case, for så og få et nytt og sykt krevende, begynte å lure på om de benyttet søkere som gratis arbeidskraft eller tenketank 😅

Han ene av lederne som jeg skulle snakke med mot slutten kontaktet meg da jeg trakk meg og sa at det var synd for jeg var favoritten hans, men jeg sa som sant var at jeg dessverre ikke hadde til til den prosessen.

Jeg aner ikke hvordan du unngår det, jeg unngår det ved å drite i jobber som krever det. Nå har Google tatt kontakt og jeg kjenner jeg er litt interessert men også litt skeptisk for jeg har hørt de også har tusen intervjuer og jeg har bare for mye å gjøre fra før.

Anonymkode: 26c8d...a06

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nåtidens tidsbruk, intervjurunder, caser og testinger er imot sin hensikt. Mye er så avansert og krevende at de som intervjuer får lite utav det og de som blir intervjuet faktisk burde fått betalt for det. Det er ikke meningen at kandidater skal bruke flere timer og gjerne flere ganger for en helt "ordinær" jobbstilling som krever bachelorgrad eller mastergrad. Og iallefall ikke når det er ukvalifiserte som søker.

Jobbintervjuer har blitt tortur.

Folk som er i jobb må jo ordne seg fri under disse rundene. Gjerne uten å informere andre på jobb om hvorfor.

45-75 minutter bør være nok for en habil og godt planlagt intervjurunde. Alt utover dette bør oppgis i stillingsutlysningen og betales for. 

Større lederjobber bør være unntaket for avanserte intervjuer, men også disse bør få betalt for det. 

Anonymkode: 52b1f...b9a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes for øvrig at INGEN, jeg mener INGEN, bør innfinne seg med å delta på gruppeintervjuer og større presentasjon. Altså, hva pokker er greia? Det er disrespekt mot kandidatene.

Husk at du kan og bør si NEI. Hadde vi vært flinkere til det så hadde ikke arbeidsgiverne torturert folk ihjel på veien mot en vanlig jobbstilling.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg orker ikke den prosessen, jeg. Blir nok i min nåværende sykepleierstilling til jeg er mellom 70-75 år tenker jeg. Gidder ikke gå av med pensjon før jeg er 70+. 

Anonymkode: 91922...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nåtidens tidsbruk, intervjurunder, caser og testinger er imot sin hensikt. Mye er så avansert og krevende at de som intervjuer får lite utav det og de som blir intervjuet faktisk burde fått betalt for det. Det er ikke meningen at kandidater skal bruke flere timer og gjerne flere ganger for en helt "ordinær" jobbstilling som krever bachelorgrad eller mastergrad. Og iallefall ikke når det er ukvalifiserte som søker.

Jobbintervjuer har blitt tortur.

Folk som er i jobb må jo ordne seg fri under disse rundene. Gjerne uten å informere andre på jobb om hvorfor.

45-75 minutter bør være nok for en habil og godt planlagt intervjurunde. Alt utover dette bør oppgis i stillingsutlysningen og betales for. 

Større lederjobber bør være unntaket for avanserte intervjuer, men også disse bør få betalt for det. 

Angående å betale jobbsøkerne for intervju. Dette igjen ville gjort at arbeidsgivere utsatte færre for jobbintervjutorturen deres. Kanskje de hadde intervjuet 3-4 kandidater foran 6-10 kandidater. Mange kandidater blir tatt inn som motvekt og for syns skyld basert på likestilling, mangfold, inkludering osv, men som ikke har nubbsjanse uansett hvordan intervjuet går. Flere tillater seg å ta med kandidater som i teorien er så nedprioritert før intervjuet starter at kandidaten som sitter med store forhåpninger egentlig blir "ledd" til når kandidaten har forlatt. 

Det burde vært totalt unødvendig å utsette flere enn nødvendig i en slik runde. Men dem inviterer gjerne 2-3 ekstra på intervjuer for å spare seg å dypdykke rundt CV'er og søkemasser og selektere bedre. Herregud så slapp enkelte arbeidsgivere er på dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var ferdig med bachelorgraden i 2020, og på grunn av arbeidsmarkedet da fortsatte jeg videre på master. Nå er den også straks i boks og jobbsøking pågår. 

Jeg må si jeg er litt overrasket over hvor voldsomt potensielle arbeidsgivere vil teste jobbsøkere. For juniorstillinger eller vikariater er det 2-3 intervjurunder. Ett eller to caser som man bruker minst en arbeidsdag på. Eller karrieredager, der de 40 beste søkeren inviteres til en dag med caser og presentasjoner hos bedriften. Andre prøver seg på "vi gjør det enkelt" som kan bestå i å lage en kort enkel video om hvorfor akkurat de er drømmejobben, så vil potensielle kandidater inviteres til å få mer informasjon om stillingen. 

Jobbsøkingen, med alle oppgaver og flerfoldige intervjuet, føles som en slags endeløs rekke med et par dagers gratisarbeid.. 

Hvordan sikrer man seg en jobb uten alt dette? 

Anonymkode: 7259d...643

Jeg føler så med deg, og jeg blir skikkelig mentalt sliten av det. Jeg fullfører også master i disse dager og sitter med de samme følelsene. De siste jobbene jeg har søkt på har hatt minimum 2 intervjuer, evnetester, realistiske case og timeslange intervjuer. Noen av casene jeg har fått har også vært såpass vanskelige at jeg nesten tenker at det er urimelig at en nyutdannet skal kunne alt dette. Det siste caset jeg fikk tilsendt er såpass krevende at jeg nesten vurderer å trekke meg fra 2 gangs intervju på denne. Det skremmer jo vekk potensielle, og dyktige kandidater. 

Verst er det når man blir slått på målstreken.... Etter intervjuene ligger jeg ofte langstrakt på sofaen og er utmattet. Det er ikke vanlig til meg å være, men prosessene er så lange, nærmest uutholdelige. 

MEN, det skal sies: På den jobben jeg virkelig har lyst på nå, har intervjuene nesten føltes som en lek. Selv om caset jeg fikk både var realistisk, utfordrende og krevde en hel dag av meg, så koste jeg meg med å løse det, og det tolker jeg som et meget godt tegn. Vi fikk også en god faglig diskusjon ut av dette caset, noe jeg satte pris på. 

Om en prosess føles helt jævlig ut, så er det kanskje et tegn på at det ikke er den riktige. 

Endret av Lacuna
Tilleggsinformasjon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lacuna skrev (1 minutt siden):

Jeg føler så med deg, og jeg blir skikkelig mentalt sliten av det. Jeg fullfører også master i disse dager og sitter med de samme følelsene. De siste jobbene jeg har søkt på har hatt minimum 2 intervjuer, evnetester, realistiske case og timeslange intervjuer. Noen av casene jeg har fått har også vært såpass vanskelige at jeg nesten tenker at det er urimelig at en nyutdannet skal kunne alt dette. Det siste caset jeg fikk tilsendt var såpass krevende at jeg nesten vurderer å trekke meg fra 2 gangs intervju på denne. Det skremmer jo vekk potensielle, og dyktige kandidater. 

Verst er det når man blir slått på målstreken.... 

Etter intervjuene ligger jeg ofte langstrakt på sofaen og er utmattet. Det er ikke vanlig til meg å være, men prosessene er så lange, nærmest uutholdelige. 

Det verste med dette er at den jobben du gjør rundt alt dette ofte er totalt bortkastet i form av at arbeidsgiveren ikke engang vet hva de skal tolke av det, hva de skal se etter og hvordan de skal bruke det du leverer og presterer. Kandidatene velges ofte basert på inntrykk og personlige preferanser uansett, og ikke av kvalitet eller faktiske egnetheter. Den faglig beste og mest egnete kandidaten overses gjerne pga den halvgode kandidaten som smigret seg inn og viser seg å være best for det sosiale i bedriften. 

Alt dette kunne de funnet ut av iløpet av et 30 min middelmådig jobbintervju uansett.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kandidatene velges ofte basert på inntrykk og personlige preferanser uansett, og ikke av kvalitet eller faktiske egnetheter.

Nettopp!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp!

Ja, og enda verre blir det når kandidatene arbeidsgiverne søker etter må være "ekstroverte og fremoverlente" (jeg spyr), selv om dem utlyser en vanlig og rolig kontorjobb der du jobber mesteparten av tiden for deg selv. Og så justerer de inntrykkene og preferansene utifra dette, FØR de går i gang med intervjutorturen som uansett ikke har noe hensikt ved seg, slik at de igjen velger kandidatene som faktisk er dårligst egnet for stillingen, som soser rundt i arbeidstiden for å snakke, som skaper MeToo-situasjoner og mobbing, og som igjen skaper gjennomtrekk fordi kandidaten på sikt vantrivdes.

Alt fordi det var så viktig at kandidaten var så god på kaffemaskinprat og lunsjsladder, ifølge arbeidsgiveren.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og enda verre blir det når kandidatene arbeidsgiverne søker etter må være "ekstroverte og fremoverlente" (jeg spyr), selv om dem utlyser en vanlig og rolig kontorjobb der du jobber mesteparten av tiden for deg selv. Og så justerer de inntrykkene og preferansene utifra dette, FØR de går i gang med intervjutorturen som uansett ikke har noe hensikt ved seg, slik at de igjen velger kandidatene som faktisk er dårligst egnet for stillingen, som soser rundt i arbeidstiden for å snakke, som skaper MeToo-situasjoner og mobbing, og som igjen skaper gjennomtrekk fordi kandidaten på sikt vantrivdes.

Alt fordi det var så viktig at kandidaten var så god på kaffemaskinprat og lunsjsladder, ifølge arbeidsgiveren.

De er så dumme. De søker etter det motsatte av det de trenger. Hilsen en med studiepoeng i  både arbeids- og organisasjons- og personlighetspsykologi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har akkurat vært igjennom en sånn prosess..

3 runder intervju, tilsammen 7 timer ,case + tester 

Helt hinsides slitsomt! fikk heldigvis jobben, hadde ikke orket mange sånne prosesser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caset jeg fikk var en svær oppgave. Med tilhørende 45 min fremføring forran ledelsen. 

fikk 24 timer å forbrede meg. Har jobb og små barn i tillegg 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (2 minutter siden):

Caset jeg fikk var en svær oppgave. Med tilhørende 45 min fremføring forran ledelsen. 

Hva??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De er så dumme. De søker etter det motsatte av det de trenger. Hilsen en med studiepoeng i  både arbeids- og organisasjons- og personlighetspsykologi. 

Interessant, samme fagfelt som meg. Jeg har irritert meg over kompetansen og forståelsen arbeidsgiverne har rundt det å selektere kandidater for stillingen og arbeidsplassen. Virker som om at mange arbeidsgivere er helt på bærtur fordi de søker etter stereotypiske personligheter, ironisk nok motsatt av det de trenger. 

Jeg kan informere om at casene, testene, presentasjonene og mange av intervjuene har null for seg. For det går uansett på stereotypiske inntrykk, ofte imot hva man skulle tro var viktig. 

Det skal aldri være nødvendig med 3 intervjurunder, caser, tester osv. Det er jo det det ene og enkle jobbintervjuet skal brukes til. Men for å ta snarveier, for å virke profesjonell og for å tyne kandidatene så tyr arbeidsgiverne til virkemidler som kan føre de helt på bærtur når de finner kandidatene. Fåtallet har kompetanse på dette uansett.

En inkompetent arbeidsgiver avslører seg når dem bruker skjematiske spørsmål for å grille kandidatene. Sitter du ovenfor en slik så er det ingen vits i å gå gjennom flere intervjuer, caser og tester osv, for det er hipp om happ hvem dem ansetter uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (3 minutter siden):

Lett for meg å si, men noe slikt ville jeg aldri funnet meg i. Jeg tenker det sier mer om arbeidsgiveren enn noe annet. 

Faren er stor for at arbeidsgiveren krever mer av deg i en jobbsituasjon også, samt har potetsekkmentalitet ovenfor sine ansatte, og kanskje aller helst setter seg selv foran sine ansatte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg synes for øvrig at INGEN, jeg mener INGEN, bør innfinne seg med å delta på gruppeintervjuer og større presentasjon. Altså, hva pokker er greia? Det er disrespekt mot kandidatene.

Husk at du kan og bør si NEI. Hadde vi vært flinkere til det så hadde ikke arbeidsgiverne torturert folk ihjel på veien mot en vanlig jobbstilling.

Da jeg begynte å studere så oppdaget jeg fort at selv prosessen med å bli med i studentforeningen hadde gruppeintervjuer gruppeintervjuer 😅 Først skrive og sende inn søknad de 2 gangene i året studentforeningene tok inn nye medlemmer, om de likte søknaden din så ble du plukket ut til et 1-1 intervju, og så gikk du videre til gruppeintervju med case...

Jeg studerer økonomi (antar at det er noe lignende TS gjør siden dette høres veldig kjent ut) og skriver for øyeblikket på masteren og blir ferdig til sommeren. Fra og med januar til jeg sikret meg jobb (starten av mars) var et herk med å skrive evig mange personlige søknader, legge om avtaler for å bli med på runder med førstegangsintervju, skrive flere søknader, komme videre til andregangsintervju med case, få noen avslag, og til slutt endelig sikre meg en jobb. Det tok jo så mye tid at det nesten er først nå jeg får begynt å fokusere på å skrive masteroppgaven min :P 

Jeg valgte bevisst å ikke søke på visse populære bedrifter som jeg visste drev med flere runder case og beryktede gruppeintervju for nyutdannede 

Anonymkode: 9c1e1...a94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...