Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, noen som vet om d går an å samle flere billån i et større lån der banken tar pant i huset for eks? 
Vi har to billån som jeg har begynt å vurdere om da er muligheter for å spare litt på rente og gebyr, huset vi bor i er nedbetalt og mye mer verdt en de to billån. 
Er det anbefalt å gjør det eller bør jeg helst tar avstand fra tanken? 

Anonymkode: 38113...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Om dere har nedbetalt bolig burde dere jo kunne betale ned billån på veldig kort tid? Det koster jo etableringsgebyr blant annet å få et nytt lån, så det er ikke sikkert det lønner seg. 

Anonymkode: 82cd3...65e

AnonymBruker
Skrevet

Søk om å låne opp på huset, og betal ned billånene, det burde være grei skuring om huset er gjeldfritt. Jeg hadde aldri tatt opp billån om jeg hadde nedbetalt hus!

Anonymkode: a77d8...c63

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Søk om å låne opp på huset, og betal ned billånene, det burde være grei skuring om huset er gjeldfritt. Jeg hadde aldri tatt opp billån om jeg hadde nedbetalt hus!

Det ene billånet har vi hatt i noen år og den andre kom litt uforventet, bilen vår døde rett før vi skulle på ferie også har vi nettopp pusset opp kjøkken og bad der vi har brukt opp nesten alt vi har spart opp. Dermed hadde vi lite egenkapital og måtte låne resten. 
Vi klarer fint å betjene begge lån, jeg er bare imot å betale mer en jeg virkelig må, så om da er en mulighet å ordne det litt gunstigere går jeg gjerne for den. 

Endret av Ksfjord
Feil
AnonymBruker
Skrevet
Ksfjord skrev (41 minutter siden):

Det ene billånet har vi hatt i noen år og den andre kom litt uforventet, bilen vår døde rett før vi skulle på ferie også har vi nettopp pusset opp kjøkken og bad der vi har brukt opp nesten alt vi har spart opp. Dermed hadde vi lite egenkapital og måtte låne resten. 
Vi klarer fint å betjene begge lån, jeg er bare imot å betale mer en jeg virkelig må, så om da er en mulighet å ordne det litt gunstigere går jeg gjerne for den. 

Ja, og jeg mener bare at dersom jeg satt med behov for å låne penger til bil, samtidig som jeg hadde nedbetalt hus, hadde jeg søkt om opplåning på huset i stedet for billån. Om dere ikke gjorde det da dere kjøpte bilen, er det ikke for sent å endre på det nå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, og jeg mener bare at dersom jeg satt med behov for å låne penger til bil, samtidig som jeg hadde nedbetalt hus, hadde jeg søkt om opplåning på huset i stedet for billån. Om dere ikke gjorde det da dere kjøpte bilen, er det ikke for sent å endre på det nå. 

Jeg har bare ikke kommet på det i det øyeblikket vi måtte har ny bil. Da skal jeg høre med banken.

takk for svaret. 

Skrevet

Man må jo sjekke hva renta er på billånene opp mot hvilken rente man kan få på huset i form av rammelån f.eks. Antagelig får man etpar prosenter lavere rammelån enn billån. 

Bare husk at det sjelden er gunstig å bruke 20 år på å betale ned bil/huslånet... Så om du beholder størrelsen på avdragene vil lånet betales ned fortere, og man sparer masse penger. 

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Man må jo sjekke hva renta er på billånene opp mot hvilken rente man kan få på huset i form av rammelån f.eks. Antagelig får man etpar prosenter lavere rammelån enn billån. 

Bare husk at det sjelden er gunstig å bruke 20 år på å betale ned bil/huslånet... Så om du beholder størrelsen på avdragene vil lånet betales ned fortere, og man sparer masse penger. 

I grunn noe sånt jeg er ute etter, terminbeløpet kan gjerne være den samme bare at jeg blir fortere ferdig og spare dermed noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...