AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Ok, hør... Grøtris er rundkornet og noe kortere enn jasminris og basmatiris. I Kina, Japan, og Sør-Korea så brukes det en mer klebrig ristype som er rundkornet. Grøtris er vel litt klebrig, er den ikke? Jeg finner heller ingenting som heter "grøtris" i det engelske språket. Er grøtris som man får til 25 kr på matbutikken omtrent den samme "japanske" risen som koster 50+ kr? Jeg har ingen planer om å lage sushi, bare lage mer autentiske Sør-Øst asiatiske retter hvor risen generelt er mer klebrig Anonymkode: 445ad...eca
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Det er faktisk ikke det dummeste jeg har hørt i dag! Jeg tenker at grøtris fort blir altfor grøt da, så du kan ikke bearbeide den for mye. Altså null røring. Hvis du vil ha klebrig ris er det vel bare å ikke skylle den samt dampe i stedet for å koke. Anonymkode: 96344...e46
Belima Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Lars Barmen anbefaler Jasminris til asiatisk mat som spises med pinner.
Bondenisse Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 (endret) Mener å en gang ha lest at grøtris var anbefalt til sushi. Tror det var ett tips for å spare penger da sushiris er overpriset. Endret 24. mars 2022 av Bondenisse 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Belima skrev (5 minutter siden): Lars Barmen anbefaler Jasminris til asiatisk mat som spises med pinner. Mulig at jeg har blitt litt matsnobb de siste årene.. men man finner mye rart fra norske kokker når det kommer til tips og oppskrifter på asiatisk mat. Jasminris er bra det, men det brukes hovedsakelig til thailandske og vietnamesiske retter. Risen de bruker til hverdags i f.eks. Sør-Korea er ikke jasminris Anonymkode: 445ad...eca 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mulig at jeg har blitt litt matsnobb de siste årene.. men man finner mye rart fra norske kokker når det kommer til tips og oppskrifter på asiatisk mat. Jasminris er bra det, men det brukes hovedsakelig til thailandske og vietnamesiske retter. Risen de bruker til hverdags i f.eks. Sør-Korea er ikke jasminris Anonymkode: 445ad...eca Men poenget var vel ikke hva de spiser i Sør-Korea, men hvilken ris som er klebrig og kan spises med pinner. Jasminris blir ganske sticky kokt/dampet på riktig måte. Anonymkode: 96344...e46 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Har prøvd å bruke grøtris til sushi. Funker som bare det! Anonymkode: a0258...977
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå