AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 nå gir jeg snart opp! baby er snart en uke å siden hun kom har alt handlet om amming, puppekrem, lufttørke, ammeskjold, pumping.. å baby har ikke gått opp i vekt 😭 får ikke tid til å nyte hverken baby eller leve noe utenom. jeg har flate brystknopper så er helt avhengig av brystskjold, noe som gjør det tungt for en liten kropp. hun har kavet eller sovnet mye med brystet å aldri virket fornøyd, tilslutt har hun trolig sovnet av utmattelse. Begynte for to dager siden amme fra ene puppen, og naturebond brystpumpe på andre. etter det har hun roet seg litt fortere, men fortsatt ikke gått opp mange gram fra i går. puppene mine er fortsatt store og runde som fotballer, å ser liten forskjell etter amming/ pumping. ble foreslått syntocinon og tenkte dette var redningen, men etter å ha testet det ut en amming merker vi ingen forskjell😭😭 må det mer enn en runde med amming til? og det merkeligste av alt, selvom hun ligger på i en halvtime og pumpen står på.. så er det bare pumpen som får ut melk! etter måltidet hadde baby gått opp 35g, som tilsvarer det jeg fikk pumpet ut. forstår ikke logikken der, brystet hun ammer fra stivner helt virker det som? har forresten gitt hun mme nå etterpå, orker ikke tanken på at hun skal kjenne på sult. nå trenger jeg heiarop, tips og historier med en god slutt. for dette er så slitsomt, og vi har ikke rundet en uke enda.. Anonymkode: d5b4a...b84
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Det høres ut som at ingen har sagt til deg at baby går ned i vekt de første dagene etter fødsel og vanligvis innhenter vekten sin på dag 8-9? Så hvis baby er 7 dager gammel og veier fødselsvekten sin nå, er det som det skal. Slapper du godt av under amming? Hvilken stilling bruker du når du ammer? Prøvd laid back breastfeeding? Anonymkode: 9d82a...606 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Har du forresten lest på ammehjelpen: https://ammehjelpen.no/flate-brystknopper/ Anonymkode: 9d82a...606
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det høres ut som at ingen har sagt til deg at baby går ned i vekt de første dagene etter fødsel og vanligvis innhenter vekten sin på dag 8-9? Så hvis baby er 7 dager gammel og veier fødselsvekten sin nå, er det som det skal. Slapper du godt av under amming? Hvilken stilling bruker du når du ammer? Prøvd laid back breastfeeding? Anonymkode: 9d82a...606 hun gikk ned ved hjemreise, men har ikke gått opp igjen. si fødselsvekt var 3500g, 3200g ved hjemreise, så veier hun 3200g nå. slapper av ja, men det er jo klart man blir litt lei over situasjonen.. tilbakelent, liggende, i «vuggestilling», så føler vi har prøvd en del også 😬 Anonymkode: d5b4a...b84
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Vær obs dersom baby sover mye og er vanskelig å vekke for å få i mat. Her endte vi opp innlagt på sykehus på dag 5 og baby måtte få sondemat i noen dager for å få nok energi for å i det hele tatt klare å suge. Jeg kom sent i gang med melkeproduksjon så det var problemet hos oss, høres ut som om du har melk så kanskje ta kontakt med amme-poliklinikk eller helsestasjon for å hjelpe med å vurdere ammetaket til baby? Anonymkode: 3eca8...d26
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vær obs dersom baby sover mye og er vanskelig å vekke for å få i mat. Her endte vi opp innlagt på sykehus på dag 5 og baby måtte få sondemat i noen dager for å få nok energi for å i det hele tatt klare å suge. Jeg kom sent i gang med melkeproduksjon så det var problemet hos oss, høres ut som om du har melk så kanskje ta kontakt med amme-poliklinikk eller helsestasjon for å hjelpe med å vurdere ammetaket til baby? Anonymkode: 3eca8...d26 huff så kjedelig 🙄 håper vi slipper det.. er under oppfølging av helsestasjonen, men syntes det er veldig greit å høre om andres erfaringer! tok kontakt med helsestasjonen i går, har vell frem til da hatt et håp om at ting var så de skulle Anonymkode: d5b4a...b84
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): hun gikk ned ved hjemreise, men har ikke gått opp igjen. si fødselsvekt var 3500g, 3200g ved hjemreise, så veier hun 3200g nå. slapper av ja, men det er jo klart man blir litt lei over situasjonen.. tilbakelent, liggende, i «vuggestilling», så føler vi har prøvd en del også 😬 Anonymkode: d5b4a...b84 Aha da skjønner jeg. Regner med helsesykepleier vil se hvordan du ammer og gi råd ut i fra det. Håper det ordner seg ♥️ Anonymkode: 9d82a...606
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 Brukte 3 uker for jeg klarte å fullamme uten problem. Det som redda meg var powerpumping, i perioder hjelpebryst og afipran. Anonymkode: 50118...7ae
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): nå gir jeg snart opp! baby er snart en uke å siden hun kom har alt handlet om amming, puppekrem, lufttørke, ammeskjold, pumping.. å baby har ikke gått opp i vekt 😭 får ikke tid til å nyte hverken baby eller leve noe utenom. jeg har flate brystknopper så er helt avhengig av brystskjold, noe som gjør det tungt for en liten kropp. hun har kavet eller sovnet mye med brystet å aldri virket fornøyd, tilslutt har hun trolig sovnet av utmattelse. Begynte for to dager siden amme fra ene puppen, og naturebond brystpumpe på andre. etter det har hun roet seg litt fortere, men fortsatt ikke gått opp mange gram fra i går. puppene mine er fortsatt store og runde som fotballer, å ser liten forskjell etter amming/ pumping. ble foreslått syntocinon og tenkte dette var redningen, men etter å ha testet det ut en amming merker vi ingen forskjell😭😭 må det mer enn en runde med amming til? og det merkeligste av alt, selvom hun ligger på i en halvtime og pumpen står på.. så er det bare pumpen som får ut melk! etter måltidet hadde baby gått opp 35g, som tilsvarer det jeg fikk pumpet ut. forstår ikke logikken der, brystet hun ammer fra stivner helt virker det som? har forresten gitt hun mme nå etterpå, orker ikke tanken på at hun skal kjenne på sult. nå trenger jeg heiarop, tips og historier med en god slutt. for dette er så slitsomt, og vi har ikke rundet en uke enda.. Anonymkode: d5b4a...b84 Først og fremst: du må ikke stresse så mye! ❤️ slutt å veie ungen din etter måltid, babyen SKAL gå ned i vekt første uka, puppene SKAL være sprengte. Bare slapp litt av, har du en partner? Få hen til å kose deg i nakken når du skal amme, det hjelper på utdrivingen. Lukk øynene og pust inn og ut tre ganger, stress blokkerer utdrivingen. INGEN får tid til å nyte eller leve med ei uke gammel baby. Anonymkode: 0cf96...8e8
Gjest Albbas Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 Det kan ta opptil tre uker å ta igjen fødselsvekta. Men helsestasjonen følger dere godt opp. Prøv melkekompresjoner mens du ammer, og hyppig bytte av bryst. Ser du baby die aktivt og svelge? 35 ml er jo en bra mengde å få ut allerede etter en uke.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først og fremst: du må ikke stresse så mye! ❤️ slutt å veie ungen din etter måltid, babyen SKAL gå ned i vekt første uka, puppene SKAL være sprengte. Bare slapp litt av, har du en partner? Få hen til å kose deg i nakken når du skal amme, det hjelper på utdrivingen. Lukk øynene og pust inn og ut tre ganger, stress blokkerer utdrivingen. INGEN får tid til å nyte eller leve med ei uke gammel baby. Anonymkode: 0cf96...8e8 takk🤎 veiing var i samråd med hs, men ja man blir litt opphengt. denne var god å høre! Anonymkode: d5b4a...b84 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #12 Skrevet 24. mars 2022 Albbas skrev (50 minutter siden): Det kan ta opptil tre uker å ta igjen fødselsvekta. Men helsestasjonen følger dere godt opp. Prøv melkekompresjoner mens du ammer, og hyppig bytte av bryst. Ser du baby die aktivt og svelge? 35 ml er jo en bra mengde å få ut allerede etter en uke. takk for tips! hører svelging i perioder, men på langt nær av normalen vil jeg tro.. svelger kanskje 4-6 ganger, før hun kan sutte flere minutter.. sovner litt, chiller uten å drikke, så 6 nye svelg. så i løpet av de 30-40 min ligger på er det ikke særlig effektivt😅 er ikke 35 lite når hun skal drikke rundt 70-80pr måltid? Anonymkode: d5b4a...b84
Gjest Albbas Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: takk for tips! hører svelging i perioder, men på langt nær av normalen vil jeg tro.. svelger kanskje 4-6 ganger, før hun kan sutte flere minutter.. sovner litt, chiller uten å drikke, så 6 nye svelg. så i løpet av de 30-40 min ligger på er det ikke særlig effektivt😅 er ikke 35 lite når hun skal drikke rundt 70-80pr måltid? Anonymkode: d5b4a...b84 Hvem sier hun skal drikke 70 per måltid? Det vil jo variere, og jo oftere hun får mat, jo mindre kan måltidene være. Hvis du pumper begge bryst i stedetfor ett får du jo ut 70. De første fire ukene er det vanlig å regne at baby skal ha 15% av kroppsvekta si i melk per døgn. For din baby betyr det 40 ml per måltid hvis baby får 12 måltider i døgnet, 60 hvis 8 måltider. Og dette er et snitt. Noen måltider vil baby ha mindre, andre mer.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 Sett en frist for hvor lenge du skal prøve å få til ammingen. Det er grusomt tungt å stresse sånn som du gjør, og å bekymre seg for om ungen er mett. MME er en fullgod erstatning, og det er så trist å bruke all den fine tiden på å prøve å tvinge gjennom amming som ikke fungerer. Anonymkode: 68bd5...709 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #15 Skrevet 26. mars 2022 Evt kan du jo bare pumpe og gi melka på flaske. Så når hun blir større så kan du prøve å legge henne til å se hvirdan det går:) Anonymkode: b8243...bba
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #16 Skrevet 26. mars 2022 vi slet veldig i starten men nå nesten 4 uker gammel går det bedre jeg både pumpet og ga mme i tillegg til amming, baby var ikke fødselsvekt før etter nesten 3 uker. ikke så gode tips herfra da bare hold ut og få hjelp på helsestasjonen og les på ammehjelpen ❤️ Anonymkode: 95783...37c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #17 Skrevet 26. mars 2022 Hei! kjenne meg veldig igjen. Barnet mitt gikk ned fra 2900 til 2500 da vi dro hjem fra sykehuset, var på grensen til gulsott og veldig trøtt. Liten munn og svak på sugingen. Det var veldig tøft! Den første uken var det jo ekstra tøft på grunn av brystspreng og at melka ikke hadde kommet helt og så var brystene bare harde klumper. Babyen lå til brystet men sov og sov. Masserte hardt inni hendene, kilte med isbit under foten osv men hjalp ikke. Var jo veldig sulten stakkars. Så de første ukene fikk vi mye hjelp med ammingen slik du også beskriver, pumpa og ga baby med kopp for å ikke skape sugeforvirring. La til i diverse stillinger og strevde mye. Det løsnet da vi begynte å gi erstatning på flaske med langsom flaskemating etter at baby hadde ammet (så godt hun fikk til). erstattet altså aldri mm-måltider med erstatning, men supplerte. Da slapp jeg å stresse med pumpingen i tillegg til alt annet. Adrenalin og stress påvirker utdrivingen, og det hjalp veldig å få litt ro og være trygg på at babyen fikk i seg mat. Så vi delammet de første månedene, men så var det oftere og oftere at hun ikke orket flaske etter å ha ammet og vi kutta det mer og mer. Fullammet ved 3 mnd og ammet til hun var halvannet 🙂 Masse lykke til uansett hvordan du ender opp med å gi babyen din mat ❤️ Anonymkode: 796e0...88b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #18 Skrevet 26. mars 2022 De første to ukene har du brystspreng, ikke melkespreng ☺️ alle får det og det kan være vondt. Da vil puppene være harde og hovne uavhengig av hvor mye melk du har og får tømt for, det er blodtilførsel og ødemer før melken modnes. Du burde ikke massere hardt på brystspreng, det gjør vondt verre. Du kan under utdrivning stryke fra brystknoppen og utover til f. Eks armhulen (der lymfesystemet knuter seg opp, som tar imot væske fra vevet) Du kan lindre ved å amme hyppig og ta cottermanns grep (hold det lenge nok). Både du og baby er nye på det her ❤️ Det er ikke sikkert baby har så svak sugeevne. Du skal lære og amme, og baby skal lære å die, og dette samtidig, og dere har så vidt blitt litt kjent med hverandre. 35 ml fra et bryst er slett ikke dårlig på under en uke 👏 Jeg har hatt et barn der amming gikk superfint. Og et siste barn der jeg var litt rusten og hadde mye ammetrøbbel, men jeg har lært meg noen triks som jeg gjerne deler ☺️😅 - munn og føtter til baby skal alltid peke samme vei. Fort gjort å glemme. - ikke godta dårlig sugetak (langt utpå tuppen av brystvorta så den blir flat), da er det bedre å oppheve vakum og legge til på nytt 15 ganger enn 15 minutter med dårlig tak. Det blir det fort vonde sår av. Hvis det er uutholdelig vondt etter 5-6 sugetak og smerten ikke bedrer seg, så prøv på nytt! Lover deg, det er bedre. - a ha et finjustert C-grep om puppen, der dine fingre er helt på linje med leppene til baby gjør det bedre å gape over for den lille munnen. Her kan det være snakk om millimeter på vinkelen for at man får et godt sugetak eller ikke. - føden har et ansvar for deg i to uker etter fødsel, så det er bare å ringe for å få time til barselpoliklinikken, så kan de observere ammingen og lære deg noen gode grep og ammestillinger. De var til uvurderlig god hjelp for meg. Når dere etterhvert blir gode på det her sammen, så vil amming etterhvert gå ut på at du har baby i armen og du kan omtrent slippe puppen i munnen på baby. Det vil ikke være vanskelig og stort fokus på å være nøye så veldig lenge, kanskje de første par månedene. Jeg har grått, pumpet av og på annen hver uke, hatt trøske, brystbetennelser, åpne sår og følt på håpløshet. Men så har det gått bra til slutt 😅 når jeg har gjennomgått så mye tøft, så håper jeg og er ganske sikker på at du skal få til dette, selv med flate brystknopper! 💪 Anonymkode: 470d5...a67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå