Gjest LitenMymle Skrevet 24. mars 2022 #1 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) Hei. Eg søker erfaring fra andre da eg er på et usikkert sted i livet. Eg er en kvinne på 25 (snart 26). Og har aldri hatt jobb. Har studert og begynte på kunststudier (høyskole). Det siste året var eg så deprimert, lå i senga i timevis. Var sliten fysisk på grunn av angst. Klarte til slutt å søke AAP og her er eg no. For å gi litt bakgrunn, diagnoser er: blandede personlighetslidelser. (For det meste engstelig unnvikende). Og sosial fobi. Har også ein del relasjonstraumer og opplevde omsorgssvikt. Er en bruker av Fontenehuset og får AFT veiledning. Men no vil dei at eg skal søke sesongjobb. På plantasjen. Og eg har sjølv skrevet meg opp på OA- arbeid som er Gravferdsetaten. Så skal ha intervju ! Eg er sjølvsagt skeptisk, men eg ønsker å arbeide og tjene penger. Kjenner på en arbeidslyst ! Er ganske innadvendt. Så det kan bli et problem i jobb. Eg tenker at jobb er skummelt. Har som sagt aldri hatt jobb eller blitt forklart kva det innebærer om dokke forstår Mine interesser er, planter, blomster, dyr, gå tur. osv. Er introvert. Mitt dilemma er om eg skal bli litt tryggere på meg sjølv før eg søker jobb. Eller ta en sjanse. Det verste eg kan tenke meg er å få kjeft om eg gjer en feil. Og eg fryser lett til når andre skal forklare noko til meg. Og da klarer eg ikkje tenke. Og bruker lang tid på oppgaver. Eg har det bedre etter eg tok pause fra studier. Fordi eg klarer å slappe av. Uten andres forventninger til meg. Andres forventninger = angst. Så mitt spørsmål. Kva kan eg forvente i arbeidslivet. Er det andre som jobber, med like utfordringer som meg ? Takk for alle svar Endret 24. mars 2022 av LitenMymle Måtte utfylle nokon poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 24. mars 2022 #2 Del Skrevet 24. mars 2022 Jeg har ingen råd dessverre, men vil uansett ønske deg masse lykke til. ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Del Skrevet 24. mars 2022 Kan du få noen form for tilrettelagt arbeid eller arbeidstrening? Gjerne kombinert med behandling? Du beskriver jo ganske store utfordringer mtp å fungere i arbeidslivet. Kunne du fått prøve deg i en trygg arena først? For realiteten er at med arbeid følger det forventninger til at du gjør jobben. Og hvis andres forventninger = angst, så er det et stort problem. Anonymkode: 47f9b...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LitenMymle Skrevet 24. mars 2022 #4 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du få noen form for tilrettelagt arbeid eller arbeidstrening? Gjerne kombinert med behandling? Du beskriver jo ganske store utfordringer mtp å fungere i arbeidslivet. Kunne du fått prøve deg i en trygg arena først? For realiteten er at med arbeid følger det forventninger til at du gjør jobben. Og hvis andres forventninger = angst, så er det et stort problem. Anonymkode: 47f9b...ea6 Takk, eg var ikkje tydelig nok på møte med veileder. Han sa at man må ta en sjanse. Og presset/ pushet meg til å søke. Det var ganske ubehagelig. Og eg ville sei nei. Men han har vel en viss autoritet som veileder. Og så sa eg sjølv at eg ønska å jobbe, og eg blei gira på jobben (Plantasjen). Heilt til eg leste annonsen. Da sank eg sammen. Fordi dei vil ha ein blid og utadvendt person. Eg kan føle meg blid og engasjert. Men er vanskelig å stole på andre nok til å slippe masken om du forstår. Endret 24. mars 2022 av LitenMymle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LitenMymle Skrevet 24. mars 2022 #5 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) Elysion skrev (4 timer siden): Jeg har ingen råd dessverre, men vil uansett ønske deg masse lykke til. ❤️ Det er ikkje alltid man har et råd. Men det er hyggelig å få et svar for det ^^ ❤️ Endret 24. mars 2022 av LitenMymle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Del Skrevet 24. mars 2022 LitenMymle skrev (1 time siden): Takk, eg var ikkje tydelig nok på møte med veileder. Han sa at man må ta en sjanse. Og presset/ pushet meg til å søke. Det var ganske ubehagelig. Og eg ville sei nei. Men han har vel en viss autoritet som veileder. Og så sa eg sjølv at eg ønska å jobbe, og eg blei gira på jobben (Plantasjen). Heilt til eg leste annonsen. Da sank eg sammen. Fordi dei vil ha ein blid og utadvendt person. Eg kan føle meg blid og engasjert. Men er vanskelig å stole på andre nok til å slippe masken om du forstår. Uten at jeg har samme problem selv, så skjønner jeg at dette er veldig vanskelig for deg. På den ene siden skjønner jeg hva veileder mener, man må innimellom ta en sjanse, og ikke bare sitte hjemme og grue seg. Samtidig kan det hende at du vil trenge mer støtte og veiledning i starten, og det kan være mer sannsynlig at du får det (og med lavere produktivitetskrav) hvis for eksempel NAV betaler deler av lønna di. Det er forresten ikke noe problem å være introvert og ha en jobb hvor det forventes at man skal være ekstrovert mtp salg. Man skal jo ikke legge ut om seg selv eller sine meninger, man skal bare hjelpe kunder og selge greier. Det må man ikke være ekstrovert for å gjøre! Ut fra det du skriver, tenker jeg Plantasjen kan passe fint ut fra interessene dine. Men det virker som om du kan trenge litt tilrettelegging i starten. Anonymkode: 47f9b...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Del Skrevet 24. mars 2022 Eller sagt på en annen måte: Du trenger ikke slippe masken, kan hende du kan ta på deg en maske i stedet? Jeg er introvert selv, men kan ta på meg ekstrovert-masken i jobbsammenheng. Men hovedproblemet ditt ligger nok ikke i at du er introvert, vil jeg tro? Anonymkode: 47f9b...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LitenMymle Skrevet 24. mars 2022 #8 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Eller sagt på en annen måte: Du trenger ikke slippe masken, kan hende du kan ta på deg en maske i stedet? Jeg er introvert selv, men kan ta på meg ekstrovert-masken i jobbsammenheng. Men hovedproblemet ditt ligger nok ikke i at du er introvert, vil jeg tro? Anonymkode: 47f9b...ea6 Nei, å være introvert er ikkje hovedproblemet. Eg ønska ikkje å legge ut om alt her. Men eg kan seie at å føle eg har rett til å ombestemme meg, og at eg har verdi som menneske er nokke eg jobber med. Eg gråter for eksempel når eg føler meg utrygg. Og det skjer lett/ ofte. Med mindre eg stenger av alle følelser (det eg meinte med å ta på maske.) Det har berre blitt sånn etter vanskelige traumer. Endret 24. mars 2022 av LitenMymle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Del Skrevet 24. mars 2022 Jeg vil i hvert fall råde deg til å være ganske så åpen overfor din leder og dine kollegaer. Plantasjen er en såpass stor butikk at de kanskje kan tilpasse slik at du jobber mest med å rydde, sette fram varer og slikt uten å måtte forholde seg mye til kunder i begynnelsen. Så vil jeg jo også tro at folk er mindre sure når de går på plantasjen enn når de går på dagligvaren. Når det gjelder gravferdsetaten.. Det er variererende fra sted til sted, men på litt mindre steder tenker jeg det kan være litt krevende da folk gjerne har veldig mange meninger om hvordan gravplassen skal stelles og det er flere som gjerne har null problem med å si ifra veldig tydelig hvis de er misfornøyd. Det er tross alt den døde familien deres, liksom. Anonymkode: 36598...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thjelp Skrevet 24. mars 2022 #10 Del Skrevet 24. mars 2022 Slet også mye med å være redd for å gjøre noe feil, men vis en tenker seg om så har vi alle vært nybegynnere i jobb, til og med veilederen din på NAV og dine fremtidige kollegaer. Vi har alle startet et sted og ingen kunne alt første tiden. Det er lov å gjøre feil, og det er menneskelig. Jeg hadde med meg notatbok første arbeidsdagen min, slik at jeg kunne skrive ned ting jeg fikk beskjed om, og jeg sonet ikke så fort ut da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 24. mars 2022 #11 Del Skrevet 24. mars 2022 Du beskriver egenskaper som, innadvendt, introvert osv. Kanskje jeg som kunden din hadde opplevd deg som ydmyk. Hva er som er ille med det? Hvis du ikke kan svare på en kundes faglige spørsmål sier du bare at du skal undersøke med en kollega som har lenger erfaring enn meg. Da tar du en kunde på alvor og viser deg som ansvarsfull. Lykke til. Dette fikser du. Kan til og med bli gøy.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå