Gå til innhold

Vil Putin lede Russland inn i en ny tid med Gulag?

TorB

Anbefalte innlegg

Vil Putin lede Russland inn i en ny tid med Gulag?

Russernes skjebne?

21.03.22

Vladimir Putin har gjort sin største feil ved å invadere sitt naboland og gå til krig mot sitt broderfolk i Ukraina.                                                                                     

Han er styrt av sin egen politiske overbevisning om å gjenopprette deler av det som en gang var det store Sovjet og å styrke russisk makt utenriks. Det han frykter mest er demokrati og spesielt i tidligere sovjetstater. Han frykter smitteeffekten det kan medføre på tvers av landegrensene, noe som vil være truende mot hans maktposisjon. Derfor har han satt i gang denne katastrofalt tragiske krigen mot sitt naboland og sitt broderfolk i Ukraina.

Putin er redd og usikker.

Han var ikke forberedt på den harde motstanden fra Ukrainerne og han har nå kommet inn i en hengemyr han ikke kommer seg ut ifra. Det som forundrer meg mest, er hvorfor han kunne gjøre en så katastrofal feil som å invadere sitt naboland Ukraina? Fordi han burde forstått at det å gå til krig mot sitt naboland ville utløse en enorm samlet motstand og fordømmelse fra nesten hele verden.                                                 Krigen ble ikke slik han hadde forestilt seg og han føler seg presset. Han fremstår mer usikker og redd enn noen gang.  Ikke nødvendigvis redd for å tape denne krigen. Men mest redd for å miste sin maktposisjon. Derfor omgir han seg kun med de han kaller «patrioter» og slår hardt ned på enhver kritikk mot hans handlinger. Forhåpentligvis vil vestens sanksjoner føre til landets økonomiske «konkurs» som igjen vil føre til mistillit mot Putin og hans regime.  Når krigen i tillegg drar ut it tid, med større tap av liv, vil dette utvilsomt ha en effekt som fører til enda større motstand og mistillit blant befolkningen. 

765785818_Putin.jpg.2ad24a4ec02028e40e5924f2d447e93d.jpg

Foto "Five elements of war" 

Putin må stoppes.

Det har tidligere blitt nevnt at man bør unngå å presse Putin ytterligere.  Det er jeg ikke enig i. Den Russiske diktatoren bør utsettes for alle mulige pressmidler verden har å by på. Vi må fortsette med sanksjoner og bruke alle virkemidler vi har for å presse Putin ytterligere. Vi må fortsette med leveranser av våpen og annen hjelp til Ukraina. Det innebærer følgelig en risiko for at Vladimir Putin vil ta i bruk kjernefysiske våpen.  Og at han i verste fall starter 3 verdenskrig. Men det er en risiko verden må ta.    Vladimir Putin må stoppes!

Krigen fører kun til mer tap, sorg, og lidelser i begge land for hver dag krigen pågår. Vi kan derfor ikke tillate oss å gi etter for Putins trusler.                                                                                                     Den Russiske diktatoren blir mer desperat ettersom krigen fortsetter. Militærstyrken minker, og han trenger etter hvert flere soldater for å vinne krigen.  Han er presset opp i et hjørne der alternativene er få.                                                                                                                                                                       En mulig utvei er militærhjelp fra sin likesinnede i Hviterussland, Viktor Lukasjenko.  Men ettersom krigen utvikler seg i Russlands disfavør, vil nok heller ikke Lukasjenko sette sin kampstyrke på spill i Ukraina. Dessuten er det også tvilsomt at Vladimir Putin vil starte en 3-verdenskrig, fordi han vet det er en krig vil tape.                                                                                                                                           Dessverre er det ikke usannsynlig at han vil kunne ta i bruk atomvåpen for å vinne krigen i Ukraina. Det vil i så fall bli en katastrofal tragedie for Ukraina.

Gulag og Putinisme.

Men krigen er ikke bare tragisk for landet som blir angrepet. Omtrent hele verden blir påvirket av det som skjer nå. Og spesielt gjelder dette innbyggerne i Russland. De blir isolert fra alle kanter. De blir satt som gisler i eget land der de blir utsatt for alt det grusomme som både vesten og diktatoren Putin påfører dem. Mange er redde. Og spesielt de som er imot krigen. De er redde for at andre skal sladre på dem. De er redd for å bli fengslet på grunn av sitt politiske syn og ståsted. Mange rømmer til andre naboland som f.eks. Georgia. Men også mange rømmer til sine slektninger i vestlige land. Problemet nå er at de fleste rutene ut av landet er sperret på grunn av bl.a. flyforbud som både er innført av Russland og vesten. Det gjør at innbyggerne nå er fanger i sitt eget land ute av stand til å flykte. Økonomiske sanksjoner fører til svært høye priser og avbrutt import av handelsvarer som følge av sanksjoner og fører til mangel på nødvendige medisiner og produkter som innbyggerne er avhengige av. Nedstenging av sosiale medier, munnkurv, osv. gjør livet svært vanskelig for innbyggerne.                                                                                                                                                    Livet til Russlands innbyggere er allerede blitt et mareritt og blir verre for hver dag krigen pågår.

1297506809_Gulag.jpg.5584e75445fba85b29d81b2354067d21.jpg

public domain

Mer urovekkende er meldingene om at flere tusen Ukrainske kvinner og barn blir ført til Russland mot sin vilje.  De er «kidnappet» og ført til leire der de blir fratatt sitt Ukrainske pass og får sine mobiltelefoner undersøkt.  Tendensene til et «Nazi»-regime ser vi allerede.                          Parallellene til hendelsene under andre verdenskrig og ikke minst under Stalins tid er umiskjennelige.  Vladimir Putins tale der han advarte om at «Russland vil alltid være i stand til å skille «ekte patriotene fra avskum og forrædere», er ytterligere bekreftelser på Putins syke hensikter.       Da kan i verste fall Russiske innbyggere vente seg en svært «uhyggelig» tid der befolkningen blir belønnet for å undersøke hverandres «patriotisme» til regimet, eller motsatt.  Det kan være i form av økonomisk belønning, eller annen godtgjørelse. Scenarioet er meget uhyggelig, med naboer som «spionerer» på, og angir hverandre. Folket mistror hverandre, og de fleste holder munn. Dette vil skape mer redsel og depresjon i tillegg til de prøvelser krigen allerede har ført med seg. Putins hensikter med dette er å «sile» ut og kvitte seg med all opposisjon og kritiske røster i landet. Kun for å tilfredsstille sin egoisme og for å fortsette og klamre seg til makten.

Derfor er Putin i stand til å lede sitt land inn i en ny tid med uhyggelige «Gulag» leire.

Et skrekkinngytende scenario der svært mange blir lidende under hans sadistiske regime. Der alle han stempler som «forrædere» blir satt i straffeleire, slik også Josef Stalin gjorde i sin tid med sine «Gulag»-leire.                                                                                                                                            Russland kan da gå inn i en ny tid med det som vil kalles «Putinisme».

Vi få virkelig håpe at det ikke blir en realitet.  Det vil bety en stor tragedie for Russland og dets innbyggere. En forferdelig tid med isolasjon, fattigdom, og depresjon.                       Derfor må Vladimir Putin stoppes.                                                                                                                                       Vi får tro og håpe at det skjer, slik at sorg, smerte, og lidelser i begge land blir mest mulig begrenset.  Og at drømmen om demokrati i begge land til slutt går i oppfyllelse.

Endret av TorB
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt skrevet. Det er en del som støtter opp om Putins krig også her i vest. Hvorfor det er slik kan man lure på. Men det er nok fordi konspirasjonsteoriene er blitt plantet og spredd at Putin trodde vesten ville være mer splittet. Han glemte den "tause majoriteten".

De beste vekstvilkårene har disse teoriene hatt blant mennesker som mangler en del grunnleggende kunnskaper om blant annet demokrati og menneskerettigheter. De tror "demokratisering" er noe negativt og skummelt. 

Dessverre synes det ikke som at disse helt forstår hva det faktisk vil si å leve i et diktatur. De hadde neppe trivdes for å si det slik...  Hvorfor de unner sine medmennesker i andre land en slik skjebne kan man virkelig undres over. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorB skrev (4 timer siden):

Veldig bra innlegg. Jeg tror du har rett.

Å stoppe krigen er ikke nok nå. Russland må fengsle Putin og velge ny Duma. De sittende er medskyldige og Russland bør velge nye ledere som er uskyldige og ikke har blod på hendene. Dersom de klarer det vil tilbaketoget til Europisk aksept gå mye fortere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis så eksisterer Gulag nærmest fortsatt selv om de ikke kaller det for Gulag. De fleste som dømmes til lengre fengselsstraffer i Russland sendes til straffearbeidsleire (Som og Gulag var) og mange av disse er og idag plasert i Sibir.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 timer siden):

Veldig bra innlegg. Jeg tror du har rett.

Å stoppe krigen er ikke nok nå. Russland må fengsle Putin og velge ny Duma. De sittende er medskyldige og Russland bør velge nye ledere som er uskyldige og ikke har blod på hendene. Dersom de klarer det vil tilbaketoget til Europisk aksept gå mye fortere.

Ja, og vi får håpe at innbyggerne i Russland "våkner.  At både innbyggerne og Putins nærmeste "allierte" i Kreml inkl. det Russiske militæret snur, at de vender seg imot han og til slutt velter Putins regime.                                                                     

Vi håpe og be for at det skjer uten at "galningen" Putin tar i bruk kjernefysiske våpen.  At det skjer fortest mulig slik at sorg og lidelse blir mest mulig begrenset.   At Russland "vinner i lotto" og at Aleksei Navalneyj blir frigjort. At Navalneyj`s parti blir "stablet på beina" og overtar makten i Russland. Og at Aleksei Navalneyj og Volodymyr Zelensky blir presidenter i hvert sitt demokratiske land.

Dette er nok drømmen til millioner av Ukrainere og  Russere. Men den største drømmen til de aller fleste (inkl. meg selv) er at krigen, inkl. sorgen og smerten den fører med seg tar slutt.  Og hvis noe godt skulle komme ut av denne tragiske krigen, får vi håpe den fører til Putins fall

Endret av TorB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (56 minutter siden):

Interessant (antagelig) dokumentar pm Putins vei mot krigen på Nrk i kveld, ligger også på nett

https://tv.nrk.no/program/KOID21004822

Jeg så den, og tror på mye av innholdet  og monsterframstillingen av Putin, men tar det om den arabiske våren med en stor klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (14 minutter siden):

Jeg så den, og tror på mye av innholdet  og monsterframstillingen av Putin, men tar det om den arabiske våren med en stor klype salt.

Jeg synes også den var troverdig, om enn kanskje noe overdrevet, veeeeldig amerikansk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (1 time siden):

Interessant (antagelig) dokumentar pm Putins vei mot krigen på Nrk i kveld, ligger også på nett

https://tv.nrk.no/program/KOID21004822

For oss her på forumet byr den nok ikke på så mye nytt egentlig, det meste var kjent fra tidligere. Men greit for å få et overblikk for de som ønsker det. Frontline har dybdeintervjuer av flere som er intervjuet i dokumentaren liggende ute på You Tube-kanalen sin. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (6 timer siden):

For oss her på forumet byr den nok ikke på så mye nytt egentlig, det meste var kjent fra tidligere. Men greit for å få et overblikk for de som ønsker det. Frontline har dybdeintervjuer av flere som er intervjuet i dokumentaren liggende ute på You Tube-kanalen sin. 

Det som er nytt for meg, og særlig i forhold til mitt virkelighetsbilde før 24. februar  var hvor langt tilbake krigsplanene til Putin strakk seg og hvor sterke ambisjoner han har om det Stor-Russiske keiserriket. Konspirasjonsteoriene om at Putin selv sto bak terroren i 1999, drap på politiske rivaler og det om Beslan  har jeg først tatt til meg de siste ukene. Før 24.februar trodde jeg bedre om Putin, men etter han så brutalt avslørte seg  med å gå inn i Ukraina så faller alle de onde konspirasjonsbrikkene på plass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle

LOL. Her var det mye jug. Fortell meg gjerne hvordan hele det innlegget ikke er konspirasjonsteori. 

"Tvangssender ukrainske kvinner til Russland" 🤣 Her kan vi dikte ting rett ut av luften og folk tror på det uten å kreve kilder eller noe

Ja, det er flere folk som har flyktet til Russland. Tro det eller ei, men det finnes grupper i Ukraina som er vennlig instilt ovenfor russerne. 

Endret av brødskalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI bærer tydelig preg av kopier-lim inn. TS, er dette noe du har skrevet selv? Hvis ikke, kan vi da få vite hvem som har skrevet det og hvor det er hentet fra?

Men uansett hvem forfatteren er, dette er jo et innlegg bestående utelukkende av synsing og spekulasjoner, uten noen form for dokumentasjon, skrevet i en veldig emosjonell tone av noen som åpenbart ikke er spesielt objektive.

Dermed blir konklusjonen (?) antydet i tittelen om en ny tid med Gulag ikke spesielt troverdig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (På 25.3.2022 den 12.09):

HI bærer tydelig preg av kopier-lim inn. TS, er dette noe du har skrevet selv? Hvis ikke, kan vi da få vite hvem som har skrevet det og hvor det er hentet fra?

Men uansett hvem forfatteren er, dette er jo et innlegg bestående utelukkende av synsing og spekulasjoner, uten noen form for dokumentasjon, skrevet i en veldig emosjonell tone av noen som åpenbart ikke er spesielt objektive.

Dermed blir konklusjonen (?) antydet i tittelen om en ny tid med Gulag ikke spesielt troverdig heller.

Hei.  Vi kan sitte her i lille demokratiske og trygge Norge og fornekte det som skjer. Men jeg skal la tvilen komme deg til gode. Jeg går ut i fra at du ikke er godt nok opplest og informert om Diktatoriske Russland.  

Det er jeg som har skrevet det og det er ikke på noen måte kopiert. Noen ord i innholdet har jeg derimot hentet fra min andre "artikkel " Hva blir den Russiske Diktatorens skjebne".   Atikkelen skrev jeg ikke direkte inn her, men brukte "word" og  kopierte derfra.  Det er nok grunnen til at linjene flyttet seg  ?  

Håper jeg gjorde meg forstått uten at dette tas helt bokstavelig.  La meg understreke; Dette er ikke synsing og spekulasjoner! Straffeleire og  fangeleire eksisterer fortsatt i Russland.  Mange flere russere soner i straffeleire enn i russiske fengsler.

Flere hundre tusen fanger er deportert til straffeleire nordøst i Sibir der de soner under forferdelige forhold. Mord og tortur er ikke uvanlig. De er fanget i enorme straffeleire svært langt borte i den endeløse taigaen i Sibir, der ingen i verden kan redde dem fra "brudd på folkeretten". Med overskriften "Vil Putin lede Russland inn i en ny tid med Gulag?" mener jeg at alle som "kritiserer han, eller krigen" vil bli enten bli satt i fengsel, fangeleire, og straffeleire.  Det er mye som tyder på at det i "større grad" kan komme til å skje.

Putin har jo nettopp forandret grunnloven slik at alle han stempler som "forrædere" kan få opptil 15 års fengsel. Les; Slik har Putin endret Russland (dagbladet.no) 

Jeg vet at de russere som er imot Putin og hans regime er redde.  Redde for at andre skal angi dem og deretter bli stemplet som "forrædere" og bli satt i fengsel. Det kan skje ved at nære arbeidskollegaer,eller venner angir dem.  Derfor sletter russere nå all historikk og spor på sine mobiltelefoner, computere, etc.

Meldingene om at flere tusen Ukrainske kvinner og barn blir ført til Russland mot sin vilje er urovekkende og meget bekymringsfullt. Det kan du lese her; Myndighetene i Mariupol: Flere tusen innbyggere blir tvangsflyttet til Russland – VG          , eller her; Mariupol residents are being forced to go to Russia, city council says - CNN    

Endret av TorB
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TorB skrev (På 26.3.2022 den 21.48):

Hei.  Vi kan sitte her i lille demokratiske og trygge Norge og fornekte det som skjer. Men jeg skal la tvilen komme deg til gode. Jeg går ut i fra at du ikke er godt nok opplest og informert om Diktatoriske Russland.  

Det er jeg som har skrevet det og det er ikke på noen måte kopiert. Noen ord i innholdet har jeg derimot hentet fra min andre "artikkel " Hva blir den Russiske Diktatorens skjebne".   Atikkelen skrev jeg ikke direkte inn her, men brukte "word" og  kopierte derfra.  Det er nok grunnen til at linjene flyttet seg  ?  

Håper jeg gjorde meg forstått uten at dette tas helt bokstavelig.  La meg understreke; Dette er ikke synsing og spekulasjoner! Straffeleire og  fangeleire eksisterer fortsatt i Russland.  Mange flere russere soner i straffeleire enn i russiske fengsler.

Flere hundre tusen fanger er deportert til straffeleire nordøst i Sibir der de soner under forferdelige forhold. Mord og tortur er ikke uvanlig. De er fanget i enorme straffeleire svært langt borte i den endeløse taigaen i Sibir, der ingen i verden kan redde dem fra "brudd på folkeretten". Med overskriften "Vil Putin lede Russland inn i en ny tid med Gulag?" mener jeg at alle som "kritiserer han, eller krigen" vil bli enten bli satt i fengsel, fangeleire, og straffeleire.  Det er mye som tyder på at det i "større grad" kan komme til å skje.

Putin har jo nettopp forandret grunnloven slik at alle han stempler som "forrædere" kan få opptil 15 års fengsel. Les; Slik har Putin endret Russland (dagbladet.no) 

Jeg vet at de russere som er imot Putin og hans regime er redde.  Redde for at andre skal angi dem og deretter bli stemplet som "forrædere" og bli satt i fengsel. Det kan skje ved at nære arbeidskollegaer,eller venner angir dem.  Derfor sletter russere nå all historikk og spor på sine mobiltelefoner, computere, etc.

Meldingene om at flere tusen Ukrainske kvinner og barn blir ført til Russland mot sin vilje er urovekkende og meget bekymringsfullt. Det kan du lese her; Myndighetene i Mariupol: Flere tusen innbyggere blir tvangsflyttet til Russland – VG          , eller her; Mariupol residents are being forced to go to Russia, city council says - CNN    

Takk for oppklaringen. Ut fra formatet så HI ut til å kunne være hentet fra en blogg el.l, det kunne forsåvidt vært din egen blogg også, men uansett er det greit å vite om man diskuterer med opphavspersonen direkte eller via en mellommann.

Jeg står likevel fast ved at det meste i HI er synsing og spekulasjoner, spesielt spekulasjoner om Putins motiver, som blir framstilt mest som en tegneserieskurk. Helt greit at du ikke liker fyren, og han er da heller ingen engel, men jeg vet ikke om noen er tjent med å forholde seg til en slik stormannsgal Dr Evil-karikatur.

Det er selvfølgelig ikke bra at ytringsfriheten blir redusert i Russland, men at det skulle føre til en "ny tid med Gulag" er jo nettopp, spekulasjon, ut fra dine egne ord.

Når det gjelder ukrainere som føres til Russland - vel om sivile blir skadd i krigshandlinger, blir det galt, men om man prøver å få dem ut av krigssonen blir det også galt. Rett nok kunne en si at russerne ikke burde bedrevet krigshandllinger i Mariupol i det hele tatt, men når de nå gjør det, hvorfor er det da så galt å få sivile ut av byen? Det er da ingenting i de artiklene dine som tyder på at disse menneskene blir sendt til noen straffeleire. At de blir sendt til nettopp Russland kan vel likegodt skyldes at for innbyggere i Mariupol er det korteste vei ut av Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (3 timer siden):

Takk for oppklaringen. Ut fra formatet så HI ut til å kunne være hentet fra en blogg el.l, det kunne forsåvidt vært din egen blogg også, men uansett er det greit å vite om man diskuterer med opphavspersonen direkte eller via en mellommann.

Jeg står likevel fast ved at det meste i HI er synsing og spekulasjoner, spesielt spekulasjoner om Putins motiver, som blir framstilt mest som en tegneserieskurk. Helt greit at du ikke liker fyren, og han er da heller ingen engel, men jeg vet ikke om noen er tjent med å forholde seg til en slik stormannsgal Dr Evil-karikatur.

Det er selvfølgelig ikke bra at ytringsfriheten blir redusert i Russland, men at det skulle føre til en "ny tid med Gulag" er jo nettopp, spekulasjon, ut fra dine egne ord.

Når det gjelder ukrainere som føres til Russland - vel om sivile blir skadd i krigshandlinger, blir det galt, men om man prøver å få dem ut av krigssonen blir det også galt. Rett nok kunne en si at russerne ikke burde bedrevet krigshandllinger i Mariupol i det hele tatt, men når de nå gjør det, hvorfor er det da så galt å få sivile ut av byen? Det er da ingenting i de artiklene dine som tyder på at disse menneskene blir sendt til noen straffeleire. At de blir sendt til nettopp Russland kan vel likegodt skyldes at for innbyggere i Mariupol er det korteste vei ut av Ukraina.

Hei.

Ja, akkurat som de fleste "ytringer" blir jo også denne "spekulasjoner" med et ? bak.   Det er ikke synsing. Det er feil ord. Jeg minner om at det er ikke svært lenge siden Stalins regjeringstid. Da var dette en realitet som var meget utbredt. Nå ser vi de samme tendensene. Det er ikke noe "kjære mor" for de innbyggerne i Russland som er imot Putin nå. De er redde for å bli arrestert hver eneste dag. 

Innbyggerne i Mariupol er omringet av de Russiske styrkene. Som du selv nevner, har jeg ikke antydet at disse blir sendt til "straffeleire".   Russerne har ikke sluppet inn busskollonnene som var på vei for å evakuere byens inngyggere.

De har sluppet noen bilkollonner med ukrainere ut av byen.  Men for de svært mange som ikke har bil er det verre.  Russerne har sluppet disse ut via "gater", men de leder dessverre til en "utgang" mot øst og mot prorussiske republikker. Disse menneskene får sine "papirer" beslaglagt og sine telefoner undersøkt. 

Disse menneskene blir "inlemmet" i den Russiske føderasjon. Mest trolig blir de sendt til det fjerne østen og Sibir, hvor også flere tusen ukrainere ble sendt etter okkuperingen av  krim og krigen i Donbass regionen  i 2014.    Til  "taigaene" i det fjerne østen hvor de sansynligvis aldri vil ha muligheter, eller penger nok til å flykte fra.       

Endret av TorB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (På 25.3.2022 den 7.19):

LOL. Her var det mye jug. Fortell meg gjerne hvordan hele det innlegget ikke er konspirasjonsteori. 

"Tvangssender ukrainske kvinner til Russland" 🤣 Her kan vi dikte ting rett ut av luften og folk tror på det uten å kreve kilder eller noe

Ja, det er flere folk som har flyktet til Russland. Tro det eller ei, men det finnes grupper i Ukraina som er vennlig instilt ovenfor russerne. 

Det er allerede godt kjent at Russland tvangsflytter ukrainere til Russland. De har ikke flyktet selv, men blitt tvangsflyttet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...