AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Jeg har avtale med en dame at jeg skak hente en kommode i morgen. Jeg har nå funnet en lik kommode, bare nærmere meg og til en billigere penge. Kan jeg skrive at jeg har funnet en annen og at jeg ikke ønsker den alikevell? Er det sleipt? Anonymkode: 9e388...68d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har avtale med en dame at jeg skak hente en kommode i morgen. Jeg har nå funnet en lik kommode, bare nærmere meg og til en billigere penge. Kan jeg skrive at jeg har funnet en annen og at jeg ikke ønsker den alikevell? Er det sleipt? Anonymkode: 9e388...68d Nei, gi beskjed nå, så slipper hun å tenke mer på det. Sånn er livet. Anonymkode: 7ac36...f31 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Jeg tenker at avtale er avtale, og at den bør overholdes av respekt. I teorien kan hun kreve deg for mellomlegget hvis hun ender med å måtte selge for en lavere pris. Anonymkode: e494a...ef1 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 Ja, du kan gjøre det, og ja, det er sleipt. Det er fryktelig irriterende når noen trekker seg, men sånn er det å selge ting privat. De fleste selgere har også forståelse for at man foretrekker billigere og kortere avstand, selv om det er både sleipt og irriterende. Anonymkode: 2558e...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 En muntlig avtale er bindende, men vanskelig å bevise såklart (for selger) Anonymkode: 04e9b...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 TS her Jeg skrev nå at jeg har funnet et kommode som er enklere å hente med tanke på reisevei. Vi ble ikke enige om avtalen før kl 11 i morges, så det er ikke mange timer siden. Jeg vet at det er sleipt, men ja sånn ble det bare. Anonymkode: 9e388...68d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her Jeg skrev nå at jeg har funnet et kommode som er enklere å hente med tanke på reisevei. Vi ble ikke enige om avtalen før kl 11 i morges, så det er ikke mange timer siden. Jeg vet at det er sleipt, men ja sånn ble det bare. Anonymkode: 9e388...68d Håper hun krevet deg for tapet hun har hvis hun ikke får solgt den til prisen dere avtalte. Hun vinner 100% sikkert hvis hun tar det videre. Vi har gjort det og venter nå på penger fra kjøperen som trakk seg. Anonymkode: e494a...ef1 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 Det er ikke sleipt, det er faktisk ikke lov Og selger kan kreve dekningssalg, dvs. at dersom vedkommende ikke får solgt gjenstanden til samme pris innen rimelig tid så kan h*n kreve at du dekker mellomlegget mellom avtalt pris og det selger fikk solgt gjenstanden for. Men i praksis så gidder de færreste med å styre med dette når det gjelder privatsalg for småsummer, men det finnes en rekke eksempler når det gjelder f. eks. bilsalg hvor den som har trukket seg for avtalen må dekke en stor sum uten å få noe som helst igjen for det (dette gjelder også for selgere som får et bedre bud etter inngått avtale, og som da må dekke mellomlegget mellom avtalt pris og det kjøper måtte ut med for å få kjøpt tilsvarende vare fra noen andre) Så da vet du det Kjøpsloven gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner, og muntlige avtaler er like bindende sol skriftlige (dog er de vanskeligere å bevise) Anonymkode: 2c98c...19e 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Forstår det, og vet det var dumt. Var en kommode til 180 kroner. Anonymkode: 9e388...68d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 Si at du har funnet samme kommoden til billigere pris i nærheten og at det er lettere for deg å kjøpe den, men hvis du får hennes kommode 0gj samme pris kan du kjøpe den. Anonymkode: a2046...09b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå