AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #1 Skrevet 24. mars 2022 Hei! Jeg tenker på å kjøpe leilighet i borettslag, men jeg er åså litt usikker. Vil dere som bor/eier i borettslag fortelle hva du synes er en fordel/ulempe med det? Noe jeg burde tenke på som man kanskje overser? Anonymkode: d1a6b...cc7
Gjest padawan Skrevet 24. mars 2022 #2 Skrevet 24. mars 2022 Det er vel som i andre "nabolag" - en kommer innpå andre mennesker på godt og vondt med lyder, lukt osv
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #3 Skrevet 24. mars 2022 Trives godt i blokk, borettslag. Hører nesten aldri høye lyder fra naboene, litt bjeffing, litt kjefting og litt diverse lyder her og der men ingenting utenom det vanlig og ikke noe å irritere seg over. Det hender en sjelden gang at det er fest eller borring og da kan man høre det ganske godt, men tenker at det er slik man må finne seg i av og til. Hører også når vaskemaskinen rett over sentrifugerer. Jeg ser ikke på det som noe negativt men det spørs jo hvor toleransegrensen til hver enkelt går. Negativt/positivt: - Bosssjakter, vi har fått nye gjennom bir og de er kjempe irriterende med alt for små hull. - Postkasser med lås, veldig greit siden vi er så mange mtp personvern og stjeling men ALT av pakker som egentlig skulle ha passet havner hos butikken istedenfor og helthjem og postnord ikke har nøkkel. - Pakker som er bestilt levert på døren havner 70% av gangene på butikken istedenfor med diverse unnskyldninger hver gang, selv om vi ikke har låst blokk. - Ingen hage, og hvis man har hage må man gjerne få tillatelse og kan ikke gjøre hva man vil. - Regler, både positivt og negativt, jeg er glad for at vi har regler men når man har et prosjekt så er det irriterende å ikke kunne fortsette etter en viss tid når man først er begynt og har tid, veldig greit å bruke søndager på slikt men det er ikke lov her. - Naboen røyker og når man går ut på terrassen og tenker «yeeesss deilig frisk luft» så blir du møtt av røykelukt istedenfor. - Veldig greit med felleskostnader 1 gang i mnd, det er mer forutsigbart enn å plutselig stå alene med en stor uforutsett regning, så blir det fikset av andre, så det er veldig greit. Generelt sett mye man slipper å gjøre og å tenke på selv i borettslag. - Vaktmester. - Jeg får gjerne litt dårlig samvittighet hvis jeg hører på høy musikk, har fest osv så ender opp med å ikke gjøre det. Som sagt så trives jeg, og har trivdes med det i flere år men begynner å savne mer «frihet» og det å ha hage hvor man kan bestemme alt selv. Men det er jo mye vedlikehold med hus og koster kanskje gjerne litt mer. Så.. Anonymkode: 7c2c7...de3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Trives godt i blokk, borettslag. Hører nesten aldri høye lyder fra naboene, litt bjeffing, litt kjefting og litt diverse lyder her og der men ingenting utenom det vanlig og ikke noe å irritere seg over. Det hender en sjelden gang at det er fest eller borring og da kan man høre det ganske godt, men tenker at det er slik man må finne seg i av og til. Hører også når vaskemaskinen rett over sentrifugerer. Jeg ser ikke på det som noe negativt men det spørs jo hvor toleransegrensen til hver enkelt går. Negativt/positivt: - Bosssjakter, vi har fått nye gjennom bir og de er kjempe irriterende med alt for små hull. - Postkasser med lås, veldig greit siden vi er så mange mtp personvern og stjeling men ALT av pakker som egentlig skulle ha passet havner hos butikken istedenfor og helthjem og postnord ikke har nøkkel. - Pakker som er bestilt levert på døren havner 70% av gangene på butikken istedenfor med diverse unnskyldninger hver gang, selv om vi ikke har låst blokk. - Ingen hage, og hvis man har hage må man gjerne få tillatelse og kan ikke gjøre hva man vil. - Regler, både positivt og negativt, jeg er glad for at vi har regler men når man har et prosjekt så er det irriterende å ikke kunne fortsette etter en viss tid når man først er begynt og har tid, veldig greit å bruke søndager på slikt men det er ikke lov her. - Naboen røyker og når man går ut på terrassen og tenker «yeeesss deilig frisk luft» så blir du møtt av røykelukt istedenfor. - Veldig greit med felleskostnader 1 gang i mnd, det er mer forutsigbart enn å plutselig stå alene med en stor uforutsett regning, så blir det fikset av andre, så det er veldig greit. Generelt sett mye man slipper å gjøre og å tenke på selv i borettslag. - Vaktmester. - Jeg får gjerne litt dårlig samvittighet hvis jeg hører på høy musikk, har fest osv så ender opp med å ikke gjøre det. Som sagt så trives jeg, og har trivdes med det i flere år men begynner å savne mer «frihet» og det å ha hage hvor man kan bestemme alt selv. Men det er jo mye vedlikehold med hus og koster kanskje gjerne litt mer. Så.. Anonymkode: 7c2c7...de3 Tusen takk for utfyllende svar! Trodde felleskostnader var renovasjon og vann, hva mener du med at ting blir fikset? Er vaktmesteren det man betaler da? Anonymkode: d1a6b...cc7
Gjest padawan Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Trodde felleskostnader var renovasjon og vann, hva mener du med at ting blir fikset? Det spørs litt om det er eierseksjonssameier eller andelslag. På sistnevnte så betaler man en gitt sum i felleskostnader som da (ofte) dekker varmtvann, fyring, lys i felleslokale, fiksing / oppgradering av fasade og lignende. For eierseksjonssameier har man ikke samme jevne kostnadsfordeling og man kan risikere å få store fakturaer for innbetalinger for ting som skal fikses og vedlikeholdes.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 padawan skrev (8 minutter siden): Det spørs litt om det er eierseksjonssameier eller andelslag. På sistnevnte så betaler man en gitt sum i felleskostnader som da (ofte) dekker varmtvann, fyring, lys i felleslokale, fiksing / oppgradering av fasade og lignende. For eierseksjonssameier har man ikke samme jevne kostnadsfordeling og man kan risikere å få store fakturaer for innbetalinger for ting som skal fikses og vedlikeholdes. Skal ha dette i bakhodet! Tusen takk 😊 Anonymkode: d1a6b...cc7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Jeg har en andelsleilighet i et borettslag, og er superfornøyd! Fine naboer, byggene blir regelmessig vedlikeholdt, godt oppmøte på dugnader (som ofte vitner om god stemning i borettslaget) ++ Borettslaget et svært godt drevet av et velfungerende styre, og det tror jeg er veldig avgjørende for at det er så fint å bo her. Er nok mange borettslag med styrer som ikke er så bra, og da blir nok opplevelsen deretter. Så det ville jeg sjekket opp i et eventuelt borettslag du ser på leilighet i. Anonymkode: 7825b...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 padawan skrev (15 minutter siden): Det spørs litt om det er eierseksjonssameier eller andelslag. På sistnevnte så betaler man en gitt sum i felleskostnader som da (ofte) dekker varmtvann, fyring, lys i felleslokale, fiksing / oppgradering av fasade og lignende. For eierseksjonssameier har man ikke samme jevne kostnadsfordeling og man kan risikere å få store fakturaer for innbetalinger for ting som skal fikses og vedlikeholdes. Ja dette. Vi har felleslån med borettslaget og betaler en fast månedspris som skal gå til fellesutgifter som nevnes her. Vi får dekket strøm, tv/internett/boss/ladestasjoner/parkering/brøyting/oppussing av bad/hvis rør ryker/vannlekkasje osv, det er mye mer men kommer ikke på noe situasjoner akkurat nå. Men det «dekkes» jo ikke av borettslaget, fordi det er jo våre penger som brukes som vi betaler inn, så det er jo vi selv som betaler, men det merkes ikke. Skjer det noe uforutsett som koster 100.000 så merker ikke vi det fordi at det dekkes av de pengene man allerede betaler hver måned. Man risikerer jo å betale mye mer en man egentlig trenger i løpet av et år, hvis det ikke skjer noe uforutsett, for man betaler gjerne en høy pris i mnd for dette. Men det gir forutsigbarhet fordi at du vet at det blir ordnet. Man kan altså tjene eller tape på det. Anonymkode: 7c2c7...de3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Bodd i borettslag i over tjue år. Det verste for meg har vært overprisede prosjekter. Styrene har en tendens til å tiltrekke seg folk som ønsker å gjennomføre dyre prosjekter med andre penger. Ofte folk som sitter godt i det selv og som derfor ikke bryr seg om husleien øker. Å bygge garasjer var et sånt. Ikke noe galt med garasjer, men i mitt gamle borettslag gjorde ikke styret god nok jobb for å finne en bedrifte som kunne bygge god kvalitet til ok pris. Dette i en liten "mafiaby" der anbudstilbyderne "samarbeider" om prissetting. Tror dette heter kartellvirksomhet, noe som er ulovlig. I verste fall var det "kick-backs" til styret...men det har jeg da ingen beviser for. En som har jobbet en del med byggeprosjekter som jeg snakket med senere mente det samme kunne vært bygd til halve prisen. Så nå sitter vi der med tusen kr i økt husleie hver måned pga garasjene som vi vel egentlig hadde klart oss uten. Blir gøy når renten snart stiger. Det positive med borettslag er alt man slipper med eget hus. Slipper å være vaktmester, gartner, snekker, snømåker, altmuligmann for smått og stort som må fixes. Anonymkode: c62e7...43d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Bodd i borettslag i over tjue år. Det verste for meg har vært overprisede prosjekter. Styrene har en tendens til å tiltrekke seg folk som ønsker å gjennomføre dyre prosjekter med andre penger. Ofte folk som sitter godt i det selv og som derfor ikke bryr seg om husleien øker. Å bygge garasjer var et sånt. Ikke noe galt med garasjer, men i mitt gamle borettslag gjorde ikke styret god nok jobb for å finne en bedrifte som kunne bygge god kvalitet til ok pris. Dette i en liten "mafiaby" der anbudstilbyderne "samarbeider" om prissetting. Tror dette heter kartellvirksomhet, noe som er ulovlig. I verste fall var det "kick-backs" til styret...men det har jeg da ingen beviser for. En som har jobbet en del med byggeprosjekter som jeg snakket med senere mente det samme kunne vært bygd til halve prisen. Så nå sitter vi der med tusen kr i økt husleie hver måned pga garasjene som vi vel egentlig hadde klart oss uten. Blir gøy når renten snart stiger. Det positive med borettslag er alt man slipper med eget hus. Slipper å være vaktmester, gartner, snekker, snømåker, altmuligmann for smått og stort som må fixes. Anonymkode: c62e7...43d Huff, det hørtes ikke bra ut 😮 Når renta stiger, ja. Kanskje man burde vente og se det an et år? Anonymkode: d1a6b...cc7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bodd i borettslag i over tjue år. Det verste for meg har vært overprisede prosjekter. Styrene har en tendens til å tiltrekke seg folk som ønsker å gjennomføre dyre prosjekter med andre penger. Ofte folk som sitter godt i det selv og som derfor ikke bryr seg om husleien øker. Å bygge garasjer var et sånt. Ikke noe galt med garasjer, men i mitt gamle borettslag gjorde ikke styret god nok jobb for å finne en bedrifte som kunne bygge god kvalitet til ok pris. Dette i en liten "mafiaby" der anbudstilbyderne "samarbeider" om prissetting. Tror dette heter kartellvirksomhet, noe som er ulovlig. I verste fall var det "kick-backs" til styret...men det har jeg da ingen beviser for. En som har jobbet en del med byggeprosjekter som jeg snakket med senere mente det samme kunne vært bygd til halve prisen. Så nå sitter vi der med tusen kr i økt husleie hver måned pga garasjene som vi vel egentlig hadde klart oss uten. Blir gøy når renten snart stiger. Det positive med borettslag er alt man slipper med eget hus. Slipper å være vaktmester, gartner, snekker, snømåker, altmuligmann for smått og stort som må fixes. Anonymkode: c62e7...43d Men du meldte deg ikke til å sitte i styret selv da? Jeg kjenner ikke saken - det er godt mulig dette var veldig dårlig håndtering. Men jeg blir litt provosert over mange som klager over ting styret i deres borettslag gjør, som om «styret» er helt fristilt fra beboerne - det er dere som velger styret på generalforsamlingen. Er dere misfornøyd med styret, bytt det ut. Og er du ikke villig til å sitte i styret selv ,så synes jeg du ikke har rett på å klage på noe. Til ts: mange roter med begrepene her. Spør du om hvordan det er å bo i blokk/bo tett på folk (noen svarer på det), eller i organisasjonsformen borettslag? Er det sistnevnte du lurer på, sett deg litt inn i hva det innebærer av felles gjeld, felles beslutninger, råderett over egen leilighet osv. jeg bor i borettslag og trives med det. Men det forutsetter altså at noen er villige til å sitte i borettslagets styre Anonymkode: 5356c...00d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #12 Skrevet 25. mars 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg tenker på å kjøpe leilighet i borettslag, men jeg er åså litt usikker. Vil dere som bor/eier i borettslag fortelle hva du synes er en fordel/ulempe med det? Noe jeg burde tenke på som man kanskje overser? Anonymkode: d1a6b...cc7 Blokkleilighet er blokkleilighet uansett om det er borrettslag eller sameie, de samme "problemene" begge steder Anonymkode: baadb...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 Ser mange skriver at det er strøm/varmt vann inkl i felleskostnaden. Dette er ikke nødvendigvis slik i alle borettslag. Jeg har aldri bodd i et borettslag med slikt innbakt. Det er absolutt ikke slik at de fleste borettslag har vaktmester. Faktisk av alle de borettslagene jeg kjenner til, vet jeg om kun ett som har fast vaktmester. Som med alle kjøp av bolig, må du lese salgsoppgaven nøye, sett deg inn i tilstandsrapporten og ring gjerne styret om du har noen spørsmål. Det er pluss og minus med borettslag/sameier, akkurat som med enebolig/rekkehus. Jeg vil si at det viktigste er at det oppleves veldrevet, at bygget og beplantningen ser ut som det holdes bra, at laget har ok økonomi. Hvis det er noen år gammel, dvs 15 - 20 år eller mer, må du undersøke om det er planer om noe rehabilitering. Det kan være alt fra vinduer og altandører, til tak og yttervegger. Å bo tett på andre mennesker, om det er borettslag eller sameie, betyr at du risikerer nabo som røyker på altanen sin, spiller musikk høyt, har barn som får lov å løpe inne osv. Men de fleste mennesker er oppegående og forstår at man må ta hensyn. Anonymkode: 2532e...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 On 3/24/2022 at 3:11 PM, AnonymBruker said: Men du meldte deg ikke til å sitte i styret selv da? Jeg kjenner ikke saken - det er godt mulig dette var veldig dårlig håndtering. Men jeg blir litt provosert over mange som klager over ting styret i deres borettslag gjør, som om «styret» er helt fristilt fra beboerne - det er dere som velger styret på generalforsamlingen. Er dere misfornøyd med styret, bytt det ut. Og er du ikke villig til å sitte i styret selv ,så synes jeg du ikke har rett på å klage på noe. Til ts: mange roter med begrepene her. Spør du om hvordan det er å bo i blokk/bo tett på folk (noen svarer på det), eller i organisasjonsformen borettslag? Er det sistnevnte du lurer på, sett deg litt inn i hva det innebærer av felles gjeld, felles beslutninger, råderett over egen leilighet osv. jeg bor i borettslag og trives med det. Men det forutsetter altså at noen er villige til å sitte i borettslagets styre Anonymkode: 5356c...00d Har bodd i fire borettslag. To bra styrer, to dårlige. I en tråd om plusser og minuser ved borettslag må det være lov å ta opp faren ved styrer som ødsler bort beboernes penger. Når husleien øker så reduseres også prisen på boligen ved salg. Men du er inne på et problem, det er vanskelig å få flinke og nøkterne folk inn i styrene. Og når valget står mellom flere, noe jeg vel bare har opplevd en gang, så får vi vite så lite om kandidatene at vi like gjerne kunne kastet terning. Når nye skal inn i styret er det oftest bare slik at en sier "okey da" hvis han/hun blir spurt av noen i styret og så klapper bare alle uten å spørre om noe eller be om flere kandidater. Alle er vel redd for å spørre fordi det øker sjansen for at de selv blir bedt om å sitte i styret neste årsmøte. Det burde være stemning for å spørre om vedkommende ser for seg noen nye prosjekter og hva han/hun evt vil gjøre for å redusere husleien. Jeg skulle også gjerne visst om de har hatt forbrukslån over 10000 på privaten, det sier noe om holdningen til penger, men jeg hadde nok da blitt så uglesett av noen naboer at jeg måtte vurdert flytting. I Norge skal vi jo liksom ha råd til alt. Selv pengesløsere i styrer. Anonymkode: c62e7...43d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har bodd i fire borettslag. To bra styrer, to dårlige. I en tråd om plusser og minuser ved borettslag må det være lov å ta opp faren ved styrer som ødsler bort beboernes penger. Når husleien øker så reduseres også prisen på boligen ved salg. Men du er inne på et problem, det er vanskelig å få flinke og nøkterne folk inn i styrene. Og når valget står mellom flere, noe jeg vel bare har opplevd en gang, så får vi vite så lite om kandidatene at vi like gjerne kunne kastet terning. Når nye skal inn i styret er det oftest bare slik at en sier "okey da" hvis han/hun blir spurt av noen i styret og så klapper bare alle uten å spørre om noe eller be om flere kandidater. Alle er vel redd for å spørre fordi det øker sjansen for at de selv blir bedt om å sitte i styret neste årsmøte. Det burde være stemning for å spørre om vedkommende ser for seg noen nye prosjekter og hva han/hun evt vil gjøre for å redusere husleien. Jeg skulle også gjerne visst om de har hatt forbrukslån over 10000 på privaten, det sier noe om holdningen til penger, men jeg hadde nok da blitt så uglesett av noen naboer at jeg måtte vurdert flytting. I Norge skal vi jo liksom ha råd til alt. Selv pengesløsere i styrer. Anonymkode: c62e7...43d Helt greit å ta opp faren med dårlige styrer. Men det jeg mener er at du da er del av problemet selv - du har valgt dem inn. Forresten helt lov å melde seg som kandidat selv eller spørre kandidatene litt ut før du stemmer på dem. Anonymkode: 5356c...00d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå