Gå til innhold

Dere med bevist valgt enebarn, tenk på dette

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dere som har fått enebarn bevist fordi det er så flott. Har dere selv hatt glede av tanter, onkler kusiner og søskenbarn? Vel med å få enebarn frarøver dere generasjon etter barnet deres den muligheten. Om to enebarn finner hver hverandre er man familie løs når foreldrene dør

Her er andre argument
- mange enebarn savner søsken og føler seg ensomme. Selv de som ikke merker det som barn merker det ofte som voksne.

- Vi lever i en mer og mer digital verden der det å få varige  vennskap og sosialt nettverk er utfordrende. Familie da er viktig. Da har man alltid noen og prate med og føler man har noen. Jo eldre man blir jo mindre viktig er selvrealisering, reiser og frihet. Da vil man være med familien sin. Jeg jobber på sykhus og ser eldre bli fulgt av sine barn eller søsken, og hører de som angrer fælt på at de valgte bort barn eller ikke fikk flere. Som må være der alene og skrøpelig. 

- Skulle dere dø ung mens barna er små, har fortsatt barnet noe nær familie igjen. En som delte samme minner med og har samme tilhørighet mer
- Om dere får flere barn vil de aldri være en byrde for hverandre. Worst case senario, de blir uvenner, ja da har da ikke kontakt. Men blir likevel ikke en byrde for hverandre. I de flerste tilfeller er ikke å ha søsken byrde men glede og koselig, både som barn og voksen. Ingen taper på å ha søsken. De som forblir barnløs ser jeg ofte i min jobb får hjelp av søskene sine. Familier er viktig
- Dør enebarnet deres er dere barnløs for alltid. Ingen å følge opp, ingen barnebarn på sikt, ingen besøk i helgene. Såklart ulykker kan skje flere barn , men langt mindre sansynelig å miste alle om du har flere

Det jeg prøver å si er FAMILIE ER VIKTIG. Småbarn tiden er hektisk og for mange noe dritt. Mange liker friheten og reiser rundt osv. Men barn er investering for framtiden. Jo eldre du blir jo mer viktig blir familie. Vennskap vannes ut. Går man på en knekk eller livet er mørt, plukker familie opp bitene.  Verden blir for mange en hard plass, å ha familie og røtter er da viktig. Det får man ikke etter flere ledd enebarn

edit: ja jeg skrev masse av dette i enebarn tråden. Men mange sa «lag din egen tråd» , så ja da gjorde jeg det. 

Endret av Cyndaquil
  • Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du klarte ikke å holde deg til tråden nei, måtte bare slenge ut litt mer negativt her!

skal gi deg noen mot søsken jeg

fler barn forsøpler jorden

søsken betyr ikke at man har noen rundt seg

venner velger man seøv, familie ikke 

man kan tape på å ha søsken 

livet blir ikke nødvendigvis bedre med søsken 

Anonymkode: 33bb3...386

• Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Bevist? Er vel ikke så vanskelig å bevise at jeg bare har ett barn. 

Anonymkode: b7cf3...c2a

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Altså, mine barn er glad i sine søsken, men jammen stjeler de oppmerksomhet fra hverandre. Altså, oss foreldre hadde hatt mye mer overskudd og mye bedre økonomi om vi kun hadde hatt ett barn. 

Anonymkode: 2d637...667

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg ts at andre skal "gi" sine barn søsken? 

Hva med de som ikke kan få flere barn? Du ramser opp noen konsekvenser av å være enebarn som jeg antar du mener er veldig ille. Disse konsekvensene er de samme enten enebarnstilværelsen er selvvalgt eller ikke. Det må være kjipt å prøve og prøve uten hell å få barn nummer to og så møte på denne tråden.

Anonymkode: 16fd4...be2

• Liker 26
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg ville heller valgt å få ett barn, enn å få flere barn enn jeg greide å følge opp. 

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Søsken og søskenbarn betyr ikke nødvendigvis en venn for livet. For noen har ikke søsken vært annet enn til heft i livet. 

Eller hva om jeg velger å få to barn, så kan ikke min søster få barn. Da får jo heller ikke mine barn søskenbarn. Er det da okay å få et barn, eller må jeg ha to da også? 

Anonymkode: e0d6c...814

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt! Tror de aller fleste er godt i stand til å vurdere fordeler og ulemper ved de ulike scenarioene og så vurdere hva som blir riktig i akkurat deres situasjon. De som synes dine argumenter veier tungt, vil prøve på flere barn. Men ikke vil være enig, og det må være helt greit.

Anonymkode: 67e16...c7a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du tok ikke med fordelen med å være enebarn🤔

Enebarn har ofte høyere intelligens enn barn med flere søsken siden de har foreldre med mer overskudd til å inkludere barnet og er mer engasjert i barnet sitt. Dette gjelder forøvrig også førstefødte barn. 

Enebarn er mer selvstendige. 

Enebarn er mer kreative. 

Enebarn får ofte lett venner. 

Enebarn får ofte delta på mer i form av fritidsaktiviteter og reiser siden økonomien sjelden er like presset som i større familier.

Link angående intelligens og antall søsken;

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2007/08/28/hoy-iq-med-fa-sosken/

Anonymkode: 3f6d1...a80

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg engasjerer meg i det fordi det e så mye snakk om hva som er lett, enkelt og bra for foreldre i nåtid . Hva med framtid? Hva med barnet og dens rett på utvidet familie?

husk er kun snakk om selvvalgt enebarn jeg «klager» på. De som ikke kan få flere er noe annet 

Om man spoler tilbake 30 år og før den tid fikk de fleste 2 barn eller mer. Å ha stor familie var verdsatt . Hva skjedde?

edit: jeg kjenner mange enebarn som syns det er sårt å ikke ha søsken, så det er ikke vås jeg finner på. Mannen min ble enebarn. Foreldrene skilte seg når han var liten. Han sier det hadde vært fint å vært en til å dele situasjon med å bytte hjem hele tiden. Mindre belastend, og en å leke med på samvær istendfor å være alene fordi han ikke kjente barn hos far .

Endret av Cyndaquil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tok ikke med fordelen med å være enebarn🤔

Enebarn har ofte høyere intelligens enn barn med flere søsken siden de har foreldre med mer overskudd til å inkludere barnet og er mer engasjert i barnet sitt. Dette gjelder forøvrig også førstefødte barn. 

Enebarn er mer selvstendige. 

Enebarn er mer kreative. 

Enebarn får ofte lett venner. 

Enebarn får ofte delta på mer i form av fritidsaktiviteter og reiser siden økonomien sjelden er like presset som i større familier.

Link angående intelligens og antall søsken;

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2007/08/28/hoy-iq-med-fa-sosken/

Anonymkode: 3f6d1...a80

👏👏

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine foreldre er enebarn. Det har de ikke hatt godt av på hver sin måte. Den ene er sykt egoistisk, har droppet kontakten helt med h*n. Og den andre har hatt en traumatisk oppvekst, og etter at foreldrene døde - ingen å bearbeide de dårlige minner fra oppveksten med, eller minner/opplevelser generelt. 

Beggge var alene om alt da foreldrene deres var syke og døde også.

Jeg har selv alltid vært misunnelig på venner som har hatt tanter, onkler, fettere og kusiner, selv er jeg veldig glad for at jeg har søsken.

Anonymkode: b0519...b36

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Cyndaquil skrev (8 timer siden):

Jeg engasjerer meg i det fordi det e så mye snakk om hva som er lett, enkelt og bra for foreldre i nåtid . Hva med framtid? Hva med barnet og dens rett på utvidet familie?

husk er kun snakk om selvvalgt enebarn jeg «klager» på. De som ikke kan få flere er noe annet 

Om man spoler tilbake 30 år og før den tid fikk de fleste 2 barn eller mer. Å ha stor familie var verdsatt . Hva skjedde?

Nei du engasjerer deg fordi ikke alle er enig med deg. Barnets rett til utvidet familie? Er du seriøs??

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Begge mine foreldre er enebarn. Det har de ikke hatt godt av på hver sin måte. Den ene er sykt egoistisk, har droppet kontakten helt med h*n. Og den andre har hatt en traumatisk oppvekst, og etter at foreldrene døde - ingen å bearbeide de dårlige minner fra oppveksten med, eller minner/opplevelser generelt. 

Jeg har selv alltid vært misunnelig på venner som har hatt tanter, onkler, fettere og kusiner, selv er jeg veldig glad for at jeg har søsken.

Å jeg er ikke glad for søsken!

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kapasitet til mer enn ett. Da tenker jeg det er bedre å ha overskudd til det ene jeg har, enn å gi to barn en ræva oppvekst. 

Anonymkode: bf2e4...abd

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mange av oss som kanskje skulle ønsket seg mange barn, men som pga alder skal være glad om man får en. 

Anonymkode: fb3d4...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke kapasitet til mer enn ett. Da tenker jeg det er bedre å ha overskudd til det ene jeg har, enn å gi to barn en ræva oppvekst. 

Anonymkode: bf2e4...abd

Så bra du tenker sånn, flere burde gjort det

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ikke ut som noen av disse problemene kom av at de var enebarn. 

I mange tilfeller kan det å ha søsken, som gjorde at man aldri fikk ha noe for seg selv som barn, føre til at man har problemer med å dele som voksen når man nå endelig kan velge selv. Akkurat som at enkelte barn som ikke får mye sukker blir ville ulver når en skål står tilgjengelig. 

Jeg har tanter, onkler og søskenbarn, men har ikke kontakt med noen av dem. Ikke fordi det er noe uvennskap, jeg ser bare ikke hva de har med mitt liv å gjøre? Og søsteren min bor i et annet land, vi møtes kanskje en gang annethvert år, og når foreldrene våre blir gamle og syke vil alt falle på meg i like stor grad som om jeg var enebarn, men en forskjell er selvsagt at jeg nå får mye mindre arv. 

Jeg vet ikke engang hvor søskenbarna mine bor (har bare fire stykker). 

Anonymkode: 177cf...0c3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Cyndaquil skrev (6 minutter siden):

edit: jeg kjenner mange enebarn som syns det er sårt å ikke ha søsken, så det er ikke vås jeg finner på. Mannen min ble enebarn. Foreldrene skilte seg når han var liten. Han sier det hadde vært fint å vært en til å dele situasjon med å bytte hjem hele tiden. Mindre belastend, og en å leke med på samvær istendfor å være alene fordi han ikke kjente barn hos far .

Så det du mener er at foreldre som egentlig ikke føler de har kapasitet, økonomi eller ønske om flere barn bør få det likevel? 

Anonymkode: e872d...a5e

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...