Smørblomsten Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 Hørt at det kan være smart å legge babyen oppå et saueskinn i bagen/senga fra det er nyfødt? Noen som gjør dette? Eller holder det med å legge han i selve bagen (etterhvert på madrass i senga) med babydyne over? (Tenker da på nattesøvnen)
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #2 Skrevet 31. oktober 2005 Det er veldig lunt og godt for babyer å ligge på saueskinn. Jeg brukte det bare i vogna og inne på gulvet osv.. Ikke i sengen. Ingen grunn til det egentlig, var bare litt redd for at det skulle bli for varmt. Ligge på saueskinn og ha dyne over på et rom hvor vinduet nesten ikke er åpent (redd for trekk på nyfødte).. - tenkte det ble for varmt. Kjøp et skinn du. Det kan du bruke lenge.. Vi bruker det ennå når minsten på 1 1/2 skal sove i vogna..
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #3 Skrevet 31. oktober 2005 Saueskinn er meget bra,lunt og varmt. Brukte det til minstemann,men her måtte vi slutte med det,for det ble for varmt,babyen svetta og skrek,så det kommer vel ann på om du har et veldig varmt barn også. Senere da minsten vokste opp,så ville han ikke ha pysj heller,han vokna etter en time dauvåt av svette. Lue går han sjelden med om det ikke er sprengkaldt,han svetter som bare det.
Gjest vimse Skrevet 31. oktober 2005 #4 Skrevet 31. oktober 2005 jeg lærte en gang av min mormor at ekte saueskinn var noe av det beste for barn(og voksne), det isolerte for kulden om vinteren og var ikke klamt og varmt om sommeren. Det er visst fordi det blir så mye luft i mellom ulla, som visst skal være så fint.
knøtte Skrevet 31. oktober 2005 #5 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg bruker korthåret lammeskinn fra nøstebarn både i sengen og i vognen - og er kjempefornøyd. Gutten min er "akkurat passe temperert" hele tiden.
Heidipia Skrevet 31. oktober 2005 #6 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har brukt saueskinn i senga til begge jentene mine, den yngste(18mnd) har det fortsatt i senga. Ordentlig saueskinn skal "isolere" både mot kulde og varme. Det sies og at spebarn sover bedre og legger raskere på seg hvis de sover på slike skinn. Har i allefall bare gode erfaringer selv. I senga, på gulvet og i vogna.
Smørblomsten Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har brukt saueskinn i senga til begge jentene mine, den yngste(18mnd) har det fortsatt i senga. Ordentlig saueskinn skal "isolere" både mot kulde og varme. Det sies og at spebarn sover bedre og legger raskere på seg hvis de sover på slike skinn. Har i allefall bare gode erfaringer selv. I senga, på gulvet og i vogna. ← OK, men vil det si at du har 'mange' skinn da? Så langt har jeg bare kjøpt en saueskinnspose til vogna, og som når barnet blir for stort til posen, kan skinnet deles opp så bakdelen kan legges i kombivogna. Tror også fordelen (som er littegrann mindre) kan brukes i ettertid... Men kanskje jeg også burde kjøpt 1 stk vanlig skinn som bl.a fås på Babyshop og Jysk til OK pris?
Veronal Skrevet 31. oktober 2005 #8 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) *poff* Endret 28. november 2006 av Veronal
monja Skrevet 31. oktober 2005 #9 Skrevet 31. oktober 2005 Vår lille gutt lå periodevis på skinnet de nettene det var veldig kaldt, men han er skikkelig varm i seg selv, så stort sett ble det for varmt. Vi bruker det i vogna i kombinasjon med dyne, men det er nok ikke det vi har brukt mest nei. Luft skinnet hver dag og børst det sånn at det holder lufta inni ulla - jeg har langhåret skinn jeg da.
Gjest gjest Skrevet 31. oktober 2005 #10 Skrevet 31. oktober 2005 jeg kjøpte saueskinn til jenta mi, men jeg tror hun er allergisk mot det, faktisk. Blir i hvert fall snørrete hver gang hun ligger på det. Men jeg har stor tro på det, jeg la henne på det under den verste sommervarmen, da var var hun nyfødt, fordi det regulerer temperaturen, og funker også mot varme. Men altså - hun ble snørrete, så nå er det storebror som bruker det.
Heidipia Skrevet 31. oktober 2005 #11 Skrevet 31. oktober 2005 OK, men vil det si at du har 'mange' skinn da? Så langt har jeg bare kjøpt en saueskinnspose til vogna, og som når barnet blir for stort til posen, kan skinnet deles opp så bakdelen kan legges i kombivogna. Tror også fordelen (som er littegrann mindre) kan brukes i ettertid... Men kanskje jeg også burde kjøpt 1 stk vanlig skinn som bl.a fås på Babyshop og Jysk til OK pris? ← Nei har ikke mange skinn. Men de kan jo flyttes på, har et som er litt mindre, passer fint i vogna og i bilsete(ikke det minste sete) og det blir dratt med rundt omkring til der det trengs. Det i senga ligger alltid der.
Glitter Skrevet 1. november 2005 #12 Skrevet 1. november 2005 Jeg har lammeskinn i senga til jenta mi,og det har hun hatt fra hun var 3mnd og bruker fremdeles(nå 15mnd) Hun elsker å ligge oppå det.I vognen har vi saueskinnspose på vinteren.Kjempeførnøyd med begge deler Må føye til at jeg har en bror på 9år som sist vinter forlangte å få "ulla" i senga.Han har alltid vært glad i saueskinnet sitt
Fru Blå Skrevet 1. november 2005 #13 Skrevet 1. november 2005 Vi brukte korthåret lammeskinn i sengen til jenta vår. Hun har vært litt kald av seg fra hun var nyfødt, så det har lunet godt i senga. Hun er nå 3,5 år og bruker det enda i fotenden.
Lula Skrevet 2. november 2005 #14 Skrevet 2. november 2005 Vi har to flotte merino lammeskinn til vår gutt. Bruker dem både i sengen og i vognen. Nå som det nærmer seg vinter er det fint å ha noe som virkelig isolerer mot kulden nedenifra i vognen. Har brukt dem mye som underlag når han ligger på gulvet også. Veldig deilig og lunt, og blir ikke for varmt om sommeren heller. Vi har også brukt skinnene som sitteunderlag på tur i skogen. Er veldig glad for skinnene våre vi da...
Charmina Skrevet 2. november 2005 #15 Skrevet 2. november 2005 Jeg har brukt det på begge ungene og de har likt veldig godt å ligge på det. Blir klart mer urolig uten.
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2005 #16 Skrevet 3. november 2005 Min sønn sov bestandig på et skinn som bestefaren hans hadde sovet på som liten
Elle Melle Skrevet 3. november 2005 #17 Skrevet 3. november 2005 Vi har skinn fra Nøstebarn, og hun har sovet på det siden hun ble født. Min jente blir fort litt kald om natten, så jeg er mye tryggere på at hun har det lunt når hun har ullskinn (og ullpysj). De eneste gangene hun har sovet uten, var da det var over 32 grader i leiligheten her i sommer. Bare husk på at skinnet må være korthåret, ellers blir det alt for varmt! Jeg så en del "kokte" babyer i sommer med langhåret ull i vognen på dager med over 25 grader ute... Det er noe av det viktigste babyutstyret vi har i alle fall, sammen med et lite strikket ullteppe og et vanlig helseteppe som vi brukte som dyne før det ble kjølig nok til skikkelig dyne.
Hermula Skrevet 3. november 2005 #18 Skrevet 3. november 2005 Vi har skinn i senga og i vogna til lillemor. Det har vi hatt helt siden hun kom til verden. Deilig å vite at hun har det godt å varmt. Vi sover med åpent vindu året rundt, så derfor regulerer vi varmen med hvor mye vi har oppå henne, og hvilken pysj vi bruker. Er det kaldt bruker vi ullpysjamas også. Anbefaler skinn på det varmeste!
LilleMy Skrevet 3. november 2005 #19 Skrevet 3. november 2005 Mine jenter har hatt korthåret lammeull i både vogn, seng og sogar i sengen i Spania. Hun på halvannet bruker det fremdeles. De har aldri blitt for varme av dette - ikke i Spania på sommerstid engang - og da har ett helseteppe vært "dyne".
Gjest nybaktmamma Skrevet 4. november 2005 #20 Skrevet 4. november 2005 Jeg måtte være på sykehuset med min sønn i 3 uker etter fødsel. Sønnen min lå i seng på barneavdelingen. Alle sengene der var kledt med saueskinn, men de hadde laken over... blir ikke litt av effekten borte da? egentlig synes jeg det var bra sånn.. med laken over den lodne sauen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå