Arielle Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har en syklus som varierer fra 30-34 dager. Jeg har nå kjøpt EL-tester, der jeg skal teste i 7 dager pr syklus. Det står at dersom man har en syklus på 30 dager, skal man begynne på dag 14 (er ikke dette litt sent?), og hvis man har en syklus på 34 dager skal man begynne på dag 18. Jeg burde sikkert begynne på dag 14 jeg da? Eller er det lurt av meg å teste over lengre tid enn 7 dager? (altså begynne litt tidligere enn 14 dager etter og holde på til jeg får positiv test?)
Gjest Miss.Chanel Skrevet 31. oktober 2005 #2 Skrevet 31. oktober 2005 jeg har sluttet på p-pillen nå forige mnd. hadde mensen 15.okt positiv eggetest 20.okt mensen (igjen!) 29.okt nå skal jeg ta eggetester fra onsdag ca og helt til jeg får positiv test! (kjøpt en haug!) 14 dager kan være for sent ja, du får begynne ca 3 dager etter mensen er ferdig, det gjør jeg, må være sikker at jeg ikke går glipp av el, nå som syklusene er helt snodige! www.babyornot.no billige eggetester der, ca 150; for 15 stykk.
Peony Skrevet 31. oktober 2005 #3 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg ville den første gangen du tester begynne å teste litt tidligere enn det som står på pakningen (jeg ville begynt 2 dager før). Etterhvert, når du ser ca. når du får EL, så er det "tryggere" å begynne å teste nærmere forventet EL.
Elle Melle Skrevet 31. oktober 2005 #4 Skrevet 31. oktober 2005 De fleste har eggløsning ca. 14 dager før de får mensen (ikke midt i syklusen som mange tror), det er vel derfor du skal vente såpass lenge? Hvis du bruker et vanlig febertermometer med to desimaler og tar tempen på samme tidspunkt før du står opp hver morgen, vil du jo raskt (og billig) finne ut når temperaturen stiger og du har hatt eggløsning. Kjekt å "dobbeltsjekke". Lykke til da!
Malama Skrevet 31. oktober 2005 #5 Skrevet 31. oktober 2005 Bør bruke et basaltermometer, ikke et febertermometer, helst... fordi et febertermometer er laget for å oppdage feber. Dvs, høye temperaturer. Morgentemperaturen, som skal måles (altså basaltemperaturen) er ikke høy, det er langt fra feber (min ligger under 36,3 før el, gjerne like over 36) et febertermometerer ikke nødvendigvis spesielt nøyaktig i dette området. Fordi, det er ikke feber. Og "so what om det er 36,2 eller 36,4, det er i alle fall ikke feber"... Det finnes egne basaltermometer (dessverre ikke så lett å få tak i i Norge) som ikke koster så mye mer enn et febertermometer men er beregnet på måling av basaltermometer for å finne eggløsningen. Det er å anbefale. Men, for å svare på det du egentlig spørr om: Dersom du har uregelmessige sykluser bør du begynne testingen i forhold til den korteste syklusen, og heller belage deg på å teste litt lenger dersom det viser seg at dette er en av de lengre syklusene. NEI, det erikke sånn at de fleste har EL 14 dager før mensen, og heller ikke midt i syklusen. Man har EL et bestemt antall dager før mesen. Denne tiden kalles luatealfasen og er ganske stabil fra syklus til syklus for en kvinne, men varierer mellom kvinner. I GJENNOMSNITT er den 14 dager. Mest vanlig er at den er en plass mellom 12 og 16 dager. Alt fra 10 til 18 er normalt. Testen reagerer vel så vidt jeg vet ( har aldri tatt en slik test i mitt liv, men utfra det jeg har lest) positivt 12-36 timer før (eller også skrevet intill 48 timer) før el. Utfra det kan du vel selv beregne sånn ca når du bør teste. Første gangen ville jeg begynt litt tidelig ja, intill du er litt mr kjent med din egen ropp og eggløsning, og vet hvor lenge før mesnen du har el, så kan du korte ned på testeperioden etterhvert?
Arielle Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2005 Hvis du bruker et vanlig febertermometer med to desimaler og tar tempen på samme tidspunkt før du står opp hver morgen, vil du jo raskt (og billig) finne ut når temperaturen stiger og du har hatt eggløsning. Kjekt å "dobbeltsjekke". ← Jeg måler allerede tempraturen hver morgen. Har akkurat begynt med dette. Jeg skal begynne å bruke naturlig metode som prevensjon. Tror ikke jeg skal måle EL hver eneste måned, men noen sykluser fremover til jeg får litt mer peiling. Men er ikke tre dager etter mens litt tidlig?
Gjest Miss.Chanel Skrevet 31. oktober 2005 #7 Skrevet 31. oktober 2005 jeg fikk positiv eggetest 20.okt mensen startet 14.okt , varte noen dager...
Elle Melle Skrevet 31. oktober 2005 #8 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg kan vel bare svare for meg selv, men jeg har i alle fall klart meg helt fint med et vanlig digitalt febertermometer og programvaren Ovusoft. Jeg fant alltid eggløsningsdag, og jeg visste fire dager etter eggløsning at jeg var gravid (eller, jeg visste ikke det da, men jeg fikk høyere basaltemperatur enn jeg noensinne hadde hatt tidligere, så neste gang kommer jeg jo til å skjønne hva akkurat DET kommer av...) Naturlig metode er i alle fall artig, bare husk på å følge reglene og ikke bare anta at kroppen skal gjøre som den pleier. Jeg blåste i å følge normen for korteste syklus, og vips, så ble jeg gravid pga en ekstra kort syklus som plutselig dukket opp.
Bentebent Skrevet 31. oktober 2005 #9 Skrevet 31. oktober 2005 Se tabell her på Clearblue sin side. Mye annen grei informasjon der også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå