Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Er i uke 8 nå, og har gått ned 5 kilo siden uke 4. Jeg er godt overvektig, men var hos jordmor i dag og hun ba meg prøve holde vekta gjennom svangerskapet. Bør jeg være bekymret? Jeg spiser mye sunnere nå enn før og kuttet ut det usunne så vil tro det er grunnen. Som sagt, har nok 40 kilo å gå på, men er dette farlig for barnet? Ser ikke for meg å gå ned 40kg i svangerskapet, men jeg vil ikke spise usunt igjen heller 

Anonymkode: 268a3...8a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du klarer å spise sunn mat, så babyen får den næringen du skal ha, er det ikke noe problem å ha noen ekstra kilo. Du kan også tillate deg litt usunn mat av og til, om du craver det.  Vektnedgang bør vente til du er ferdig med evt amming. 

Lykke til! 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du bør være bekymret. Det er risiko både vet svangerskapet, fødsel og senskader på foster pga din vekt. Det er også risikabelt at du går ned i vekt, men vil heller ikke være bra å spise for mye. I en håpløs situasjon, rett og slett. Det er derfor det er anbefalt å gå ned i vekt FØR man går hen og blir gravid. 

Lykke til. Får håpe det ikke blir alvorlige senskader på barnet. 

Anonymkode: 51023...b80

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være uheldig for barnet om du går ned i vekt under svangerskapet.

Samtidig er det bra for barnet (og deg) at du har et sunnere kosthold. 

Du er ennå tidlig, så jeg ville fortsatt med å spise sunt, passet på å spise nok, og sett hvordan det utvikler seg over tid. Hvis du fortsetter å gå mye ned i vekt bør du kanskje øke matinntaket litt.

Siden dette bekymrer deg, og siden vekt og kosthold er viktig i svangerskapet, bør du ta opp dette igjen neste time. 

Anonymkode: 913fa...10a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, du bør være bekymret. Det er risiko både vet svangerskapet, fødsel og senskader på foster pga din vekt. Det er også risikabelt at du går ned i vekt, men vil heller ikke være bra å spise for mye. I en håpløs situasjon, rett og slett. Det er derfor det er anbefalt å gå ned i vekt FØR man går hen og blir gravid. 

Åååh, dette innlegget fikk nok TS til å føle seg sååå mye bedre. 

:ironi: 

Anonymkode: 8599e...9b3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Pysa skrev (34 minutter siden):

Hvis du klarer å spise sunn mat, så babyen får den næringen du skal ha, er det ikke noe problem å ha noen ekstra kilo. Du kan også tillate deg litt usunn mat av og til, om du craver det.  Vektnedgang bør vente til du er ferdig med evt amming. 

Lykke til! 🙂 

Takk for fint svar! Blir kvalm av tanken på noe usunt, så tar det positivt. Da skal jeg gjøre mitt beste for å prøve holde vekta, og heller fokusere på vektnedgang etter amming. 😊

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det kan være uheldig for barnet om du går ned i vekt under svangerskapet.

Samtidig er det bra for barnet (og deg) at du har et sunnere kosthold. 

Du er ennå tidlig, så jeg ville fortsatt med å spise sunt, passet på å spise nok, og sett hvordan det utvikler seg over tid. Hvis du fortsetter å gå mye ned i vekt bør du kanskje øke matinntaket litt.

Siden dette bekymrer deg, og siden vekt og kosthold er viktig i svangerskapet, bør du ta opp dette igjen neste time. 

Anonymkode: 913fa...10a

Jeg vil nevne det på neste kontroll! Ser jeg at jeg går mer ned i vekt får jeg eventuelt prøve å legge inn litt mer mat! 😊 Tusen takk for fint svar! 

Gjest GulSol
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hahaha, hva vil du ditt stygge troll? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg vet at det ikke er ideelt å være såpass overvektig, men nå ble jeg gravid, og jeg kunne aldri funnet på å avslutte svangerskapet 😊 Derfor prøver jeg å ta de beste valgene for mitt kommende barn, og håper at det vil kunne føre til at fosteret har det bra. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du har 40 ekstra kilo å gå på fordi du til nå kanskje ikke har hatt det beste kostholdet, og vil jo tro det er naturlig at du går ned i vekt om du nå har lagt om det å spiser mer sunt. Du spiser nok betydelig færre kalorier, men mer sunne kalorier 😊 Det å aktivt slanke seg er ikke bra, så du må sørge for at både du og baby får i dere nok 😊 Kanskje jordmor kan henvise deg til ernæringsfysiolog eller noe sånt? Kan jo være litt vanskelig å tolke hva som er nok mat. Lykke til med svangerskapet og gratulerer 😊

Anonymkode: 37a2b...f8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...