Gå til innhold

Potet lomper

Annie

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg oppskriften på GODE potetlomper? Gjerne også lette å lage..

Tror det er noe med poteter, hvetemel, salt, melk, men husker ikke mengdeforhold og om det er noe mer som skal være i deigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått en oppskrift på potetkaker/lomper av ei på jobb:

1 pk. potetmos

4dl vann

litt salt

en "hånd" mel

Potetmos og vann skal stå og stivne litt, så blandes mel og salt oppi. Deigen eltes med mel og deles i 7 - kjevle ut til runde kaker og stek på steketakke.

Kan vel ikke bli enklere enn dette! :) Har ikke prøvd selv, men dama påstår at de er mye bedre enn de med poteter! Og dette er ei som er flink til å lage mat!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid laget lomper uten oppskrift. Kok poteter (gamle er bedre enn nypoteter hvis du har noe valg), avkjøl og mos dem. Bland inn hvetemel (eventuelt noe sammalt mel) til deigen er så fast at du kan kjevle den ut til lomper uten at de henger fast i bordet. Kjevle dem så tynt som du klarer- bruk rikelig med mel. Stek på tørr stekepanne eller takke hvis du har denslags.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker ikke salt i, men det kan du sikkert bare ha i dersom du vil. Et par dager klarer de nok i kjøleskapet, men de blir tørre i kantene hvis de ikke er pakket inn- det blir også de du kjøper. Men de kan fint fryses også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...