Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Boligmarkedet er spinnvilt og dyrt med få boliger ute.

Lønner det seg å kjøpe nå eller vente til prisene faller/renta går ned igjen?

Anonymkode: 62440...b8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har folk spurt seg selv om siden ca. 2004. Foreløpig har det bare gått opp bortsett fra en liten dupp i 2008. Det er umulig å si. 

Anonymkode: d8e0d...b13

• Liker 12
Skrevet (endret)

Bolig går vanligvis aldri ned i verdi, så skal man vente til det blir billigere, eller vente til renta går ned, så vil man fort ende opp med å bli sittende på gjerdet.

Bolig vil alltid stige i verdi, så jo fortere du innvesterer, jo mer avkastning vil du få på sikt. Så jeg sier kjøp, er ingen grunn til å vente dersom du allerede har eller kan få finansieringsbevis.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å spå fremtiden.

Jeg tenker at så lenge du tar hensyn til at renten kommer til å stige, at levekostnadene kan bli høyere, og at du kjøper med tanke på at du skal bo i boligen i mange år, er det ikke noe rett eller galt her.
Kanskje vil avkastningen på boligen ved salg bli 0, kanskje vil den bli 2 000 000, men det er tvilsomt at du vil måtte selge med tap etter flere års botid så fremst du klarer å håndtere de løpende utgiftene.

Anonymkode: d7fca...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Vente? Snakker du om Oslo, går prisene IKKE ned. 

Anonymkode: 50a0c...15b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det har folk spurt seg selv om siden ca. 2004. Foreløpig har det bare gått opp bortsett fra en liten dupp i 2008. Det er umulig å si. 

Anonymkode: d8e0d...b13

Indeed. Så de som venter og venter, og håper på at prisene går ned... 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vente? Snakker du om Oslo, går prisene IKKE ned. 

Bergen sentrum

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mener du vente på at renta går opp? Da vil boligprisene gå ned. Men tviler på at boligprisene synker og renta kan vel ikke synke spesielt mye mer heller…

Anonymkode: b0152...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Sitter du og venter, vil du bare oppleve at det blir dyrere og dyrere. 

Ingen kan spå fremtiden, og ingen vet helt sikkert hvordan boligmarkedet vil arte seg i årene fremover. Men vi kan se på de siste 20 årene, og anta at utviklingen vil gå i omtrent samme retning - oppover. Det kan komme midlertidige små nedganger, men dette henter seg fort inn igjen og snart er prisene oppe igjen.

Anonymkode: e3ec4...726

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet for 2 millioner i 2015 i Oslo. Syntes det var fryktelig dyrt og overpris. Skal snart selge den, og prisantydning er 4,5...

Anonymkode: df9a1...09a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes i 2018 at min 2R til 2,5 mill var veldig dyr🙈i dag har den steget 4-500 000 og jeg vurderer å ta med EK og kjøpe en bedre leilighet🌞15m2 større, og garasje

Anonymkode: 26334...1d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes i 2018 at min 2R til 2,5 mill var veldig dyr🙈i dag har den steget 4-500 000 og jeg vurderer å ta med EK og kjøpe en bedre leilighet🌞15m2 større, og garasje

Hvor stor er leiligheten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor stor er leiligheten?

Nåværende er 40m2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderte det samme i 2016... "Vente litt, så kanskje det blir billigere..."

Kjøpte leilighet likevell, og den har steget fra 2,4 til 3,6 i verdi.

Rentene skal stige en god del de neste årene, så da er det jo spørs hvor lenge du eventuelt vil vente.

Kravene til egenkapital blir neppe mindre, forhold mellom gjeld og inntekt vil neppe bli løsere. Så joa, du kan vente til prisene blir lavere, og renta lavere, men jeg ville på ingen måte holdt pusten mens jeg ventet på det, og selv om prisene kanskje går litt ned om 7-10 år, så blir det neppe lettere kjøpe noe...

Anonymkode: 2c00a...dc3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt med en gang. Jeg kjøpte for 2.3 mill . i sommer . Nå selges de fra 2.7  til over 3 millioner . 

Anonymkode: 7e2e4...7ab

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Indeed. Så de som venter og venter, og håper på at prisene går ned... 🤷‍♀️

De som har ventet i ti år eller mer må håpe på at prisene faller med minst 50%. 😅 Lykke til!!!

I tillegg har alle som har eid bolig denne tiden også nedbetalt på lånet sitt og er enda en million lenger fremme pga dette.

Skrevet

Det blir ikke bygget mye nytt i sentrum av de store byene i Norge, dette skaper ringvirkninger utover sentrum. Å tro at boligprisene vil synke ved økning i rente er ren fantasi. Markedet sier at det ikke vil synke. Skulle det skje ett boligkrakk, som mange håper på, vil det ikke bli billigere, for kronen vil svekkes og bankene vil ikke låne ut like lett. Så de som håper på nedgang for da får de "råd" vil få seg en Realty check om det skulle skje. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men prisene kan vel ikke bare fortsette å stige og stige? Til slutt har jo ikke vanlige folk mulighet til å kjøpe bolig i Oslo. Vi trenger jo faktisk sykepleieren, lærere, politi osv. Alle disse kommer jo ikke til å finne seg i å leie resten av livet. Vi har ikke nok millionærer i Norge til å kjøpe alle de dyre boligene etterhvert? Et sted må det vel stoppe? Politikerne kommer vel også til å bli meget upopulære hvis det ikke snart bygges mer også. 

Anonymkode: 288a7...3b6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjøpte leilighet for 2 millioner i 2015 i Oslo. Syntes det var fryktelig dyrt og overpris. Skal snart selge den, og prisantydning er 4,5...

Anonymkode: df9a1...09a

Kjøpte leilighet 2015 for kr. 2 mill.  Prisant. idag 4.5 mill.

Vil med andre ord sei at du har hatt en pen  fortjeneste dersom du får pris innenfor prisantydning, men har vel også betalt eindel renter i løpet av  desse 7 årene, og tatt høyde for kroneverdien også  har endret seg i løpet av de siste 7 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men prisene kan vel ikke bare fortsette å stige og stige? Til slutt har jo ikke vanlige folk mulighet til å kjøpe bolig i Oslo. Vi trenger jo faktisk sykepleieren, lærere, politi osv. Alle disse kommer jo ikke til å finne seg i å leie resten av livet. Vi har ikke nok millionærer i Norge til å kjøpe alle de dyre boligene etterhvert? Et sted må det vel stoppe? Politikerne kommer vel også til å bli meget upopulære hvis det ikke snart bygges mer også. 

Anonymkode: 288a7...3b6

Bekymring for økt inflasjon er en grunn til at renten skrus oppover.  NRK -økonomiekspert reiste spørsmål under rentemøte om Norges bank har tatt høyde for at all de har vert  permiterte, oppsagde under pandemien. 

Ja, mange  har vert så heldig å hatt en jobb å gå til under hele  pandemien, og her er vel offentlige ansatte i flertall, og de har hatt muligheter å sette penger på bok, og desse skal nå i omløp. 

Til mer boligprisene stiger til større blir fallgruven den dagen boligkrakket er eit faktum, og det senarie er troleg ikkje sålangt unna.  Det er bare eit tidsspørsmål hvor mye "vanleg inntekt  folk " skal måtte betale for å få eit sted å bo + at de også skal leve.  Det er slett ikkje alle  i Norge som har en  lønn på høgde m/ det våre folkevalgte har, og makteliten har forlengst mistet bakkekontakten m/ den vanlige lønnsmotager.      

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...