Gå til innhold

Kristne.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Porstarmax
AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 8.21):

Jeg er troende å følger Jesus. Men har fått med meg at mange kristne setter seg på en høy hest å dømmer andre. Når det står i Bibelen at man ikke skal dømme for man selv skal bli dømt. Det står også at man skal være ydmyk og at hovmod står for fall. Så hvilke rett har kristne til å dømme en homofil eller en kvinne som tar abort? Når det står i Bibelen at man ikke skal måle opp en synd mot en annen. Å det vil si om du har en pervers fantasi, lyver, har en stygg tanke om noen, osv, så synder du like mye som en homofil. Har sett så mange kristne som tråkker på homofile å kvinner som velger å ta abort. til de vil jeg spør «synder ikke du? Du som dømmer i Guds navn». Jesus sa den som ikke har syndet kan kaste den første sten. Og i Bibelen står det «de du tror kommer inn i himmelen kommer ikke inn, å de du ikke ikke tror kommer inn». Å se for deg en homofil med et hjerte av gull som følger Gud sin kjærlighet, også har du en Kristen som dømmer og trykker ned andre å rett og slett stygg i seg. Jeg tar homofili som et eksempel for har sett at mange kristne har valgt ut to synder de dømmer, å det er homofili å abort men alle de andre syndene de selv er skyldig i ser de bort i fra. Vi synder omtrent hver dag. Så ikke døm andre «hvorfor ser du flisen i ditt brors øye men ikke bjelken i ditt eget».og Jesus sier «jeg er veien» og han dømte aldri noen. han omgikk mennesker som ble sett ned på som prostituerte, homofile, syke, funksjonsnedsettene osv alle som ble støtt ut. Jesus var rein, god og full av kjærlighet.❤️

Anonymkode: fd833...11c

De som lever etter Bibelen Det nye testamentet, så sies det klart i Romerne kap 1 odversene 26 27 om homofili, om du leser der,men ingen ufullkommen menneske skal dømme andre, det er det Gud som skal.

Dette er det jeg har lest i bibelen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pommen
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare fordi de feks står i statskirken så er de ikke religiøse.

Anonymkode: 14eec...ff3

Husk at det finnes en del andre menigheter, enn statskirken da. De som er medlem i de andre er gjerne religiøse. Smiths venner, Jehovas vitner, pinsevenner, adventister. Det er flere som tror på at det er noe mer enn bare verden, uten at de nødvendigvis har funnet en religion de tilhører. Statistikken i Norge er uvesentlig, for dette var snakk om på verdensbasis. Ta en tur til midtøsten, der tror nesten alle på enten Jesus eller Allah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Porstarmax skrev (13 timer siden):

De som lever etter Bibelen Det nye testamentet, så sies det klart i Romerne kap 1 odversene 26 27 om homofili, om du leser der,men ingen ufullkommen menneske skal dømme andre, det er det Gud som skal.

Dette er det jeg har lest i bibelen da.

At menn brenner av begjær etter andre og driver utukt med menn høres for meg mer ut som et usunt forhold til sexualitet og ikke alltid bygget på likeverdig ønske fra begge/alle parter. Et monogamt homofilt samliv der begge parter ønsker Guds velsignelse over forholdet må jo være noe helt annet. Jeg tipper Paulus hadde brukt andre ord om han skrev til nordmenn i dag, og i alle fall hadde nok Jesus det. 

Jeg er kristen og har inntrykk av at kristne mennesker stort sett er mye mer inkluderende enn ikketroende. I vår bygd er det nesten alltid de kristne som går bort og snakker med nye innvandrere/de fattige/de syke osv. De er i gjennomsnitt mer villig til å ofre egen fritid for andre. Noen kan være ganske tydelige på hvilke handlinger og holdninger de ikke liker, men det er sannelig ikketroende også. Hvis man følger bibelen er det vel ganske tydelig at det kun er Gud som kan dømme.

Anonymkode: c37b9...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er troende å følger Jesus. Men har fått med meg at mange kristne setter seg på en høy hest å dømmer andre. Når det står i Bibelen at man ikke skal dømme for man selv skal bli dømt. Det står også at man skal være ydmyk og at hovmod står for fall. Så hvilke rett har kristne til å dømme en homofil eller en kvinne som tar abort? Når det står i Bibelen at man ikke skal måle opp en synd mot en annen. Å det vil si om du har en pervers fantasi, lyver, har en stygg tanke om noen, osv, så synder du like mye som en homofil. Har sett så mange kristne som tråkker på homofile å kvinner som velger å ta abort. til de vil jeg spør «synder ikke du? Du som dømmer i Guds navn». Jesus sa den som ikke har syndet kan kaste den første sten. Og i Bibelen står det «de du tror kommer inn i himmelen kommer ikke inn, å de du ikke ikke tror kommer inn». Å se for deg en homofil med et hjerte av gull som følger Gud sin kjærlighet, også har du en Kristen som dømmer og trykker ned andre å rett og slett stygg i seg. Jeg tar homofili som et eksempel for har sett at mange kristne har valgt ut to synder de dømmer, å det er homofili å abort men alle de andre syndene de selv er skyldig i ser de bort i fra. Vi synder omtrent hver dag. Så ikke døm andre «hvorfor ser du flisen i ditt brors øye men ikke bjelken i ditt eget».og Jesus sier «jeg er veien» og han dømte aldri noen. han omgikk mennesker som ble sett ned på som prostituerte, homofile, syke, funksjonsnedsettene osv alle som ble støtt ut. Jesus var rein, god og full av kjærlighet.❤️

Jeg skal prøve å følge ditt eksempel.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porstarmax
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At menn brenner av begjær etter andre og driver utukt med menn høres for meg mer ut som et usunt forhold til sexualitet og ikke alltid bygget på likeverdig ønske fra begge/alle parter. Et monogamt homofilt samliv der begge parter ønsker Guds velsignelse over forholdet må jo være noe helt annet. Jeg tipper Paulus hadde brukt andre ord om han skrev til nordmenn i dag, og i alle fall hadde nok Jesus det. 

Jeg er kristen og har inntrykk av at kristne mennesker stort sett er mye mer inkluderende enn ikketroende. I vår bygd er det nesten alltid de kristne som går bort og snakker med nye innvandrere/de fattige/de syke osv. De er i gjennomsnitt mer villig til å ofre egen fritid for andre. Noen kan være ganske tydelige på hvilke handlinger og holdninger de ikke liker, men det er sannelig ikketroende også. Hvis man følger bibelen er det vel ganske tydelig at det kun er Gud som kan dømme.

Hei  

Fint at du er kristen, ikke så mange som leser Biblen , lykke til med din tro, det er godt å tro på at finnes en Gud.

Hvordan tror du Gud ser på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/31/2022 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

står det i Bibelen at det er greit å dømme homofile? Nei. Å vi synder like mye som homofile bare jeg tenker noe stygt om noen så synder jeg. Står at man ikke skal måle opp en synd mot en annen. Så uavhengig av synd så er man like onde alle sammen.

Dømme, tja, men det står i bibelen at det er greit å drepe homofile.

Anonymkode: 4f9fc...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Porstarmax
Pommen skrev (2 timer siden):

Husk at det finnes en del andre menigheter, enn statskirken da. De som er medlem i de andre er gjerne religiøse. Smiths venner, Jehovas vitner, pinsevenner, adventister. Det er flere som tror på at det er noe mer enn bare verden, uten at de nødvendigvis har funnet en religion de tilhører. Statistikken i Norge er uvesentlig, for dette var snakk om på verdensbasis. Ta en tur til midtøsten, der tror nesten alle på enten Jesus eller Allah.

Vi trenger en ny verden  som ikke er basert på rikdom makt og kriger,,men som er passert på kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Porstarmax skrev (8 minutter siden):

Hei  

Fint at du er kristen, ikke så mange som leser Biblen , lykke til med din tro, det er godt å tro på at finnes en Gud.

Hvordan tror du Gud ser på meg?

Jeg vet ikke noe om deg og kjenner ikke Guds begrunnelser, så det aner jeg ikke, men sikkert som et av sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porstarmax
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke noe om deg og kjenner ikke Guds begrunnelser, så det aner jeg ikke, men sikkert som et av sine barn.

Anonymkode: c37b9...7b0må bare si takk for din godhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pommen skrev (På 24.3.2022 den 11.15):

Hva får deg til å tro du er så helvetes glup og genial? 

Ny ab her. Det er vel ikke det at vi tror at vi er så veldig glupe og geniale, men vi syns at "den motsatte siden" ikke er det. 

Anonymkode: 33d7e...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porstarmax
Porstarmax skrev (3 timer siden):

Jehova vitner tilbyr gratis bibelstudier, kansje jeg skulle ta et slikt studie?

Hvordan ser du på sex før ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pommen
Porstarmax skrev (9 timer siden):

Vi trenger en ny verden  som ikke er basert på rikdom makt og kriger,,men som er passert på kjærlighet.

I agree. Jeg var tidligere veldig religiøs i adventistsamfunnet. Og selv om jeg fortsatt tror det finnes en Gud, så er jeg mett på samfunnets normer og regler, fordømmelse og holdninger. Jeg valgte å gå bort fra menigheten, til jeg eventuelt finner en jeg trives bedre i med årene. Jeg er 23 år, så holdningene blandt den eldre generasjonen i kirkene ble for trangsynt for meg. Vi trenger en verden med mer empati og kjærlighet, og mindre fordømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Porstarmax
Pommen skrev (58 minutter siden):

I agree. Jeg var tidligere veldig religiøs i adventistsamfunnet. Og selv om jeg fortsatt tror det finnes en Gud, så er jeg mett på samfunnets normer og regler, fordømmelse og holdninger. Jeg valgte å gå bort fra menigheten, til jeg eventuelt finner en jeg trives bedre i med årene. Jeg er 23 år, så holdningene blandt den eldre generasjonen i kirkene ble for trangsynt for meg. Vi trenger en verden med mer empati og kjærlighet, og mindre fordømmelse.

Ikke for å se negativt på adventistsamfunnet,men sjønner dine avgjørelser,du vil ha mere pusterom.

Empati og kjærlighet er to viktige egenskaper i Bibelen, det er da noe da, Du sikker en flott jente, kan nok være fint og lurt å ha litt betenkelig tid. Kansje fint at du for leve litt ungdom og finne deg selv på en måte.

lykke til 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pommen
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ny ab her. Det er vel ikke det at vi tror at vi er så veldig glupe og geniale, men vi syns at "den motsatte siden" ikke er det. 

Anonymkode: 33d7e...c16

Jeg forstår, men da har jeg noen spørsmål til deg.

1. Hva tror du på? Big bang, darwin etc?

2. Hvorfor er det jeg nevnte i 1. så mye glupere å tro på enn vi som tror det finnes noe større enn oss? Kan du begrunne det?

Jeg personlig klarer ikke tro at mennesker er det smarteste individ i eksistens, det gir menneske som art alt for mye credz i mine øyne. Så dumme og så lav IQ mange folk har, så klarer jeg ikke tro vi er noe spesielt, i tillegg til så lav moral og etikk som hadde eksistert hadde det ikke vært for religion. Jeg antar du synes det er feil å drepe. Men hvem kom opp med tanken om at det er feil å drepe, hvor fikk samfunnet og verden det fra? Jeg tror det skyldes religion og skrifter fra langt tilbake i tid. Det er jo det vi er opplært til å tenke. Ifølge historien, som også er forsket på, så var det vel ikke noen tvil om at Gud fantes for 2000 år siden?

Mennesker trodde jorda var flat, men det ble motbevist. Forskning motbeviser tidligere "fakta" hele tiden, så det som er fakta idag, er kanskje feil imorgen? Og det er jo forbedring såklart, men det å ha fullstendig tiltro til at alt forskere eller verden mener er sant, er naivt. For min del er big bang umulig å tro på. Noe du kaster på bakken og knuser, blir ikke helt igjen. Darwin derimot gir mer mening, men selv han gikk det rykter om at ble kristen og han gikk vekk fra sin egen lære. Jeg personlig tror mye av Darwin sin lære kan stemme, selv om jeg fremdeles tror det finnes høyere makter. Man trenger ikke forkaste forskning og dagens fakta, selvom man tror verden ble skapt av Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pommen
Porstarmax skrev (3 minutter siden):

Ikke for å se negativt på adventistsamfunnet,men sjønner dine avgjørelser,du vil ha mere pusterom.

Empati og kjærlighet er to viktige egenskaper i Bibelen, det er da noe da, Du sikker en flott jente, kan nok være fint og lurt å ha litt betenkelig tid. Kansje fint at du for leve litt ungdom og finne deg selv på en måte.

lykke til 💖

Takk takk💕Det samme.

Ja, jeg tror fortsatt, men venter på å finne et mer ungdommelig miljø i en annen menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Porstarmax
Pommen skrev (1 minutt siden):

Takk takk💕Det samme.

Ja, jeg tror fortsatt, men venter på å finne et mer ungdommelig miljø i en annen menighet.

Sannheten ligger i Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porstarmax
Pommen skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår, men da har jeg noen spørsmål til deg.

1. Hva tror du på? Big bang, darwin etc?

2. Hvorfor er det jeg nevnte i 1. så mye glupere å tro på enn vi som tror det finnes noe større enn oss? Kan du begrunne det?

Jeg personlig klarer ikke tro at mennesker er det smarteste individ i eksistens, det gir menneske som art alt for mye credz i mine øyne. Så dumme og så lav IQ mange folk har, så klarer jeg ikke tro vi er noe spesielt, i tillegg til så lav moral og etikk som hadde eksistert hadde det ikke vært for religion. Jeg antar du synes det er feil å drepe. Men hvem kom opp med tanken om at det er feil å drepe, hvor fikk samfunnet og verden det fra? Jeg tror det skyldes religion og skrifter fra langt tilbake i tid. Det er jo det vi er opplært til å tenke. Ifølge historien, som også er forsket på, så var det vel ikke noen tvil om at Gud fantes for 2000 år siden?

Mennesker trodde jorda var flat, men det ble motbevist. Forskning motbeviser tidligere "fakta" hele tiden, så det som er fakta idag, er kanskje feil imorgen? Og det er jo forbedring såklart, men det å ha fullstendig tiltro til at alt forskere eller verden mener er sant, er naivt. For min del er big bang umulig å tro på. Noe du kaster på bakken og knuser, blir ikke helt igjen. Darwin derimot gir mer mening, men selv han gikk det rykter om at ble kristen og han gikk vekk fra sin egen lære. Jeg personlig tror mye av Darwin sin lære kan stemme, selv om jeg fremdeles tror det finnes høyere makter. Man trenger ikke forkaste forskning og dagens fakta, selvom man tror verden ble skapt av Gud.

Hei bryr meg litt jeg også.

Biblen har aldri sakt at jorden er flat,men stikk motsatt,den snakker om jordens sirkel og et annet sted at den henger på intet, alt dette sjedde før videnskapen fant det ut, Det sier oss bibelen er inspirert av Gud.

Så vi er vel enig at alt er skapt av en intlegent   Gud.
Når det gjelder nor og hvordan verdens synd kom inn i bilde var en mektig engel som ble en ond engel,pågrunn av misunnelse på Gud 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porstarmax
Porstarmax skrev (10 timer siden):
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Anonymkode: c37b9...7b0må bare si takk for din godhet

Jeg er en som bryr seg om andre glad i mennesker,mange mener det er umoralske ting jeg driver med, men gleder jo inntreserte personer med å n videoer.

Ad veit du litt om meg, du syns vel ikke noe om det jeg driver med,men tror på en skaper💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Jesus sa aldri at det ikke fantes synd og at vi skulle akseptere alt. Det du skriver om handler om tilgivelse, at folk angrer og får tilgivelse. Etter utsagnet om at "den som ikke har syndet, kast den første sten", så sa han til den prositituerte at hun skulle slutte å synde. Hun har fått en ny sjanse og dersom hun angrer og aldri gjør det igjen, så fikk hun tilgivelse. At kvinner velger å gjøre en dårlig handling, å skapet et barn/ha sex og avslutte eksistensen til barnet, så skal en gi rom for tilgivelse dersom hun faktisk angrer. En skal ikke snakke stygt om kvinnen og dømme henne nord og ned, men en skal ikke akseptere denne dårlige handlingen uten videre. En skal likevel hate synd. Denne kvinnen skal be om tilgivelse og aldri gjøre det igjen.

Så kommer den store forskjellen fra i dag og før. I gamledager så fantes det ikke homofili, det fantes bare homofile handlinger. En var ikke homofil, en valgte å utføre en synd, som er det vi kjenner som homofile handlinger. Klart en skal ikke si det at homofile handlinger, en synd, er en fantastisk ting. En kan mislike denne synden, slik som alle aldre synder. Men en skal likevel gi rom for tilgivelse. At folk kan vende seg bort fra dette.

I dag er det lett å bli forvirret når det kommer til synd, når mange handlinger blir sett på som en identitet. Abort er en slags kvinnelighet, en del av den det å være kvinne. En slags rettighet og identitet. Istedenfor å være en handling som ikke er god. Alle kjenner igjen denne handlingen som vond, men de blir forført av fordelene det har for dem, og politikerne ser bare på hvem som kan stemme og hvem som ikke kan det.

Hele poenget med kristendommen er at Gud gir mennesket muligheten til å få tilgivelse om de virkelig angrer og tar i mot gaven. Men da må de også angre og virkelig mene at de ikke skal gjøre det igjen. Gud hater synd og kan ikke være nær synd. Om en kan gjøre opp for synd med å være like snill og grei som verdien av synden, så hadde Adam sannsynlig bodd i paradis i dag.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...