Gå til innhold

Infeksjon i piercing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei. Jeg tok helix for over et år siden som har hatt en infeksjon i ca et halvt år. Har, siden jeg tok den, vasket med klorhexidin x2 daglig og, den siste uken, lagt til bacimycin salve. Den ser kun litt rød og hoven ut, men ellers skulle en ikke gjetta at den var infisert. Litt vondt, men ikke sånn ekstremt. Tenkte å ta en bacimycin pause og forsøke om en ukes tid igjen, men er det noen som har andre forslag her? 

Har ikke gått til legen fordi det ikke er en spesielt plagsom infeksjon,  kun litt irriterende til tider

Anonymkode: 56c7a...8ea

Skrevet

For det første, så må du slutte å vaske den med klorhexidin, det kan gjøre vondt verre og holde såret åpent i stedet for at såret får fred til å gro skikkelig. Bytt til saltvann, og bruk en q-tip til å *forsiktig* vaske rundt smykket som står i. Ikke ta ut smykket.

Vask også godt når du er i dusjen, med mild såpe og varmt vann, skyll med saltvann etter dusjen, og legg bittelitt bacimycin på øredobben (jeg antar du har ringer?) og roter ringen så den går inn og ut av piercinghullet et par ganger, med bacimycinen på og la den ellers være.

Ellers lar du den hovne helixen være så mye som mulig i fred, det er da de gror best, selv når det er litt betennelse i den. Jeg tipper at den overdrevne rensingen kan ha vært med på å øke betennelsesfaren på den nye piercingen din.
Det er vanlig å rense et par uker etter piercingen er satt, men etter det har plasmagugga sluttet å tyte ut og det bør være på god vei til grodd.

Og som jeg alltid skriver om piercinger her inne;
La. Den. Være. I. Fred.
Ikke plukk på den, slutt å lek med smykket, ikke ta på den av noen som helst grunn uten at hendene er skikkelig vasket, og ikke rens mer enn nødvendig, i ditt tilfelle, maks en gang om dagen, dusjer du hver morgen holder det at du renser veeeeeldig forsiktig rett før du legger deg.
Når piercingen slutter å være ubehagelig, rød og hoven, slutter du med bacimycin, slutt tvert med å rense i det hele tatt, og slutt å plukk på den. La den være.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (9 minutter siden):

For det første, så må du slutte å vaske den med klorhexidin, det kan gjøre vondt verre og holde såret åpent i stedet for at såret får fred til å gro skikkelig. Bytt til saltvann, og bruk en q-tip til å *forsiktig* vaske rundt smykket som står i. Ikke ta ut smykket.

Vask også godt når du er i dusjen, med mild såpe og varmt vann, skyll med saltvann etter dusjen, og legg bittelitt bacimycin på øredobben (jeg antar du har ringer?) og roter ringen så den går inn og ut av piercinghullet et par ganger, med bacimycinen på og la den ellers være.

Ellers lar du den hovne helixen være så mye som mulig i fred, det er da de gror best, selv når det er litt betennelse i den. Jeg tipper at den overdrevne rensingen kan ha vært med på å øke betennelsesfaren på den nye piercingen din.
Det er vanlig å rense et par uker etter piercingen er satt, men etter det har plasmagugga sluttet å tyte ut og det bør være på god vei til grodd.

Og som jeg alltid skriver om piercinger her inne;
La. Den. Være. I. Fred.
Ikke plukk på den, slutt å lek med smykket, ikke ta på den av noen som helst grunn uten at hendene er skikkelig vasket, og ikke rens mer enn nødvendig, i ditt tilfelle, maks en gang om dagen, dusjer du hver morgen holder det at du renser veeeeeldig forsiktig rett før du legger deg.
Når piercingen slutter å være ubehagelig, rød og hoven, slutter du med bacimycin, slutt tvert med å rense i det hele tatt, og slutt å plukk på den. La den være.

Absolutt ikke noe problem å bruke klorhexidin 0,2 %, men skal forsøke å bytte over til NaCl ^.^ tenkte en tur ut å handle det i dag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Absolutt ikke noe problem å bruke klorhexidin 0,2 %, men skal forsøke å bytte over til NaCl ^.^ tenkte en tur ut å handle det i dag

0,5%*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener selvsagt 0,5 mg/ml. På tide å legge seg igjen  :ler:

Men ja, forsøker å kjøpe litt NaCl etterpå også prøve det en periode.  Tenkte en tur innom piercingstudio og høre hva de tenker også. 

AnonymBruker
Skrevet

Klorhexidin er for sterkt for åpne sår. Det brukes til å desinfisere hel hud før penetrering. NaCl eller sterilt vann er det å anbefale på sår. Gammel myte å bruke klorhexidin

Anonymkode: 1d185...d9f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei absolutt ikke noe problem. Du har jo bare hatt infeksjon i et halvt år. 

Anonymkode: cf230...1f3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei hei. Jeg tok helix for over et år siden som har hatt en infeksjon i ca et halvt år. Har, siden jeg tok den, vasket med klorhexidin x2 daglig og, den siste uken, lagt til bacimycin salve. Den ser kun litt rød og hoven ut, men ellers skulle en ikke gjetta at den var infisert. Litt vondt, men ikke sånn ekstremt. Tenkte å ta en bacimycin pause og forsøke om en ukes tid igjen, men er det noen som har andre forslag her? 

Har ikke gått til legen fordi det ikke er en spesielt plagsom infeksjon,  kun litt irriterende til tider

om bacimycin er det samme som brulidin? Det hjalp når jeg fikk infeksjon etter hull i ørene. Blir ikke det samme men... Jeg vaska vel med pyrisept eller sterilt saltvann husker jeg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Klorhexidin er for sterkt for åpne sår. Det brukes til å desinfisere hel hud før penetrering. NaCl eller sterilt vann er det å anbefale på sår. Gammel myte å bruke klorhexidin

Anonymkode: 1d185...d9f

Felleskatalogen, apoteket, leger og sykepleiere er uenig med deg. 5 mg/ml er for sterkt for sår, men ikke 0,5

Vi bruker for øvrig klorhexidin 5 mg til vask av SVK, hickman, midline innstikksted. Kanskje jeg må si fra at vi går over til sterilt vann siden det er gammel myte  :sarkasme:

Endret av Fame
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men det har jo vart en god stund da. . Infeksjon skal man ikke spøke med

AnonymBruker
Skrevet

Bacimycin og Fucidin gjorde ingenting for en infeksjon jeg hadde, Brulidin tok det på et par dager. 

Anonymkode: a6859...2fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bacimycin og Fucidin gjorde ingenting for en infeksjon jeg hadde, Brulidin tok det på et par dager. 

Anonymkode: a6859...2fc

Har det i skapet også. Skal forsøke ^.^

Skrevet
Fame skrev (5 minutter siden):

Felleskatalogen, apoteket, leger og sykepleiere er uenig med deg. 5 mg/ml er for sterkt for sår, men ikke 0,5

uansett så funker det tydeligvis ikke

Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

uansett så funker det tydeligvis ikke

Det får så være, men unødvendig at folk kommer med feil info

AnonymBruker
Skrevet

Om du har stang, ikke ring, bytt til kort stang om den er så lang at den har mye bevegelsesbane. Min grodde raskt når jeg fikk kortere stang som satt bedre på plass.

Anonymkode: 3c2ab...d2f

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du vasket med klorhexidin i utgangspunktet? Har de sagt at du kan gjøre det? Jeg har hatt tilsammen 15 piercinger tatt på ulike studioer, og er det én ting jeg har fått banket inn er det at man skal vaske med saltvann, og ingenting annet enn saltvann. Litt mild såpe de første par dagene bare. 

Anonymkode: 9dd18...d38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du vasket med klorhexidin i utgangspunktet? Har de sagt at du kan gjøre det? Jeg har hatt tilsammen 15 piercinger tatt på ulike studioer, og er det én ting jeg har fått banket inn er det at man skal vaske med saltvann, og ingenting annet enn saltvann. Litt mild såpe de første par dagene bare. 

Anonymkode: 9dd18...d38

Jeg sa "Jeg har noe klorhexidin  0,5 mg hjemme" og fikk beskjed om at ingenting er bedre enn det

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20220324-112800_Samsung Internet.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo bare å slutte å gå med. Piercing er jo så umoderne nå likevel... 

Anonymkode: 64123...5e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er jo bare å slutte å gå med. Piercing er jo så umoderne nå likevel... 

Anonymkode: 64123...5e1

Jaja. Da gjør jeg det  ^.^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...