Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har vi fastlegekrisen?

Utdannes det for lite leger?

Er en jobb som fastlege like attraktiv på noen måte? Er det andre arbeidsplasser/oppgaver som frister mere? Hvordan er lønnen?

Hvilke type jobb synes du som utdannet lege er mest attraktiv/spennende?

Anonymkode: ec3e4...6c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de har enormt arbeidspress, og altfor mange pasienter vil jeg tro. Har en venninne som er fastlege, og hun sitter med en følelse av at hun ikke klarer og følge opp pasientene på en forsvarlig måte. 

Anonymkode: ee2be...145

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel litt som IT-support. Hvem gidder sitte i årevis på førstelinje når man faktisk har en doktorgrad...

Anonymkode: 705e9...6f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det blir vel litt som IT-support. Hvem gidder sitte i årevis på førstelinje når man faktisk har en doktorgrad...

Anonymkode: 705e9...6f0

Eh, nei. Det kan ikke sammenlignes. Og de har heller ikke en doktorgrad (vel, de aller fleste har ikke det). 

TS, altfor høyt arbeidspress. De er dessuten selvstendig næringsdrivende, med alt det innebærer. Man må være lege OG drive business, skaffe sin egen vikar når man er syk +++. 

Anonymkode: ecc6a...c7d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi ordningen har vært nedprioritert over tid, samtidig som antallet oppgaver lagt til fastlegen bare øker og øker uten at ressursene følger med. Man må også ofte ta opp lån for å kjøpe praksisen, og som selvstendig næringsdrivende har man lite sosiale rettigheter (sykt barn-dager, sykedager osv), og hver måned starter man i minus. Man må ha inntjening for å betjene praksislån og løpende utgifter til praksisen før man kan ta ut lønn. Kombiner dette med at man ikke får solgt praksisen igjen og da sitter fast med alle utgiftene selv om man ønsker å slutte, så.. Og kommunene kan pålegge fastlegen legevakt, i ubegrenset mengde, i tillegg.

Delvis kanskje, men nå vil få jobbe som fastleger pga belastningen.

Er en jobb som fastlege like attraktiv på noen måte? Er det andre arbeidsplasser/oppgaver som frister mere? Hvordan er lønnen?

"Alt" som har ordnede arbeidsforhold, økonomisk og sosial sikkerhet, med noe som ligner på normal arbeidstid frister mer. Lønnen er veldig varierende hvis man har fastlønnsavtale, noe som blir mer vanlig. Næringsinntekten er også varierende avhengig av mange faktorer.

Sykehusstilling er mest attraktiv for meg, siden man da er ansatt og mer ordnede arbeidstider. Dette vil være personlige preferanser. Generelt virker det som en trend at flere og flere vil ha en fornuftig balanse mellom arbeid og fritid, i stedenfor å ha jobben som livet slik det gjerne var før.

Anonymkode: 96cf6...8e5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege har mange pasienter, pluss krav om å være sykehjemslege en halv dag i uka og ettermiddag/kveld/natt-vakter på legevakten med jevne mellomrom. Det sier seg selv at de sliter seg ut og føler de aldri strekker til. 

Anonymkode: cade8...393

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er mange årsaker.

En at det fastlegene har fått masse flere oppgaver i forhold til oppfølging av pasienter, deltakelse på møter etc.

En annen viktig grunn er at mange fastleger går av med pensjon nå. De som er yngre ofrer seg ikke på samme måten for jobben. Mange ønsker egentlig å være ansatt ett sted med de rettigheter dette medfører og ønsker ikke være private næringsdrivende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meget lite attraktiv jobb. Masse papirarbeid pg oppfølging etter arbeidstid, og fastleger er pliktig til å ha legevakt- vakter. Kan jobbe en hel arbeidsuke, mye over 40 timer, kanskje 50+, og så på helgevakt på legevakta, de rullerer. 

Anonymkode: ffbce...b2e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pga sinnsyke mengder med arbeidsoppgaver.

Nå må regjeringen snart innse hva de gjør med vanlige folks arbeidsplasser.

Lærere flykter, helsepersonell flykter...

Regjeringen snakker om lønn hele tiden, men problemet er at arbeiderne som utfører disse jobbene stadig får mer å gjøre og kortere tid å gjøre det på. Alt skal gå fort og man blir stadig pushet til å jobbe raskere. Nå er det bråstopp hos både helse og undervisningspersonell. 

Når skal regjeringen våkne? Det må da være billigere å ansette flere og kutte noen krav enn å betale alle disse stakkars menneskene sykelønn og AAP?

Anonymkode: 6fb1a...c77

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når stortinget jobber mer for å øke sine egne lønn mens de kjøre helsesektøren i ræva burde være ganske oppsiktsvekkende for de fleste som bor her.  Jeg vil helst betale privat lege enn gå til min fastlege nå-  jeg får IKKE verdig oppfølging og er kronisk og langtidssyke på grunn av dette.  Får ikke time før mange uker, og til og med når jeg var dødssyk med covid måte jeg oppsøke private da hun ikke kunne engang ta en telefonkonsultasjon med meg.  Hårreisende.  

Anonymkode: fa74d...8b4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Politikerene gir faen i fastlegene og pasientene som trenger dem. 

Anonymkode: e3e9f...bd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På grunn av stort arbeidspress, men slik er det jo i nesten alle jobber i dag. I alle fall jobber i kunnskapsdrevne bransjer, der er det slutt på 08-16 (Blitt mer 07-23). 

Anonymkode: ac962...888

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med det dere andre skriver, men jeg har også noen andre tanker om hvorfor legene opplever tidsmangel. 

Vi som pasienter er MYE mer krevende enn før. Da tenker jeg ikke på krevende som sykere, men krevende som at vi forlanger for mye. En del misbruker faktisk legenes tid. De går til legen fordi de har vært litt tett i nesen et par dager. De går til legen fordi de selv måler blodtrykket hjemme og ser det fraviker en mikroprosent. De går til legen fordi de krever å få medisin mot naturlige plager fordi de ikke håndterer de. De går til legen fordi de googler og tror at en prikk på neglen er det samme som uhelbredelig kreft. De går til legen for å få henvisninger hit og dit fordi de "tror" de har brudd i neglen. 

En annen ting er at legene faktisk av og til må på hjemmebesøk. Nå er det enda flere som bor hjemme og mottar hjemmesykepleie. De er sykere enn før. De kommer seg ikke ut. Legen må dra hjem til de. Det tar mye tid. Besøket er en ting, men de skal jo også komme seg til og fra. Jeg vet mange gjør dette etter endt arbeidsdag for å rekke over det. Jeg lurer litt på hvorfor det er slik? Kan det ikke ansettes egne leger i hjemmesykepleien som drar på hjemmebesøk? Problemet er vel at det er lite attraktivt da få leger vil jobbe med eldre, som jo er den største gruppen som mottar hjemmesykepleie. 

Anonymkode: e8c7e...2bb

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer fælt på hvordan elever som går ut med bare seksere fra VGS finner legeyrket attraktivt.

Anonymkode: 1b613...e88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastleger jobber ekstremt mye,  De skal ta imot økende antall pasienter, skrive henvisninger, resepter og blir tvunget til å ta vakter ved legevakt.

Så kommer det som virkelig tar tid, De skal skrive legeærkleringer til NAV, svare på brev fra NAV, få sin kompetanse og utredning satt under tvil fra NAV fordi en saksbehandler ikke er enig, møte på klientmøter hos NAV, til slutt så skal de under lupen om de skriver ut A eller B preparater, gjerne med påfølgende trussler om bøter.

Anonymkode: 8cc95...344

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor fastleger ikke bare er ansatt av staten. Ville vært mindre arbeid for alle involvert.

Anonymkode: 2c86b...224

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor fastleger ikke bare er ansatt av staten. Ville vært mindre arbeid for alle involvert.

Anonymkode: 2c86b...224

Det hadde blitt mye dyrere for staten...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det sånn at fastlegene er selvstendig næringsdrivende og ikke ansatt i kommunen? Kunne man gjort noen endringer i ansettelsesforholdet, eller ville der bli uforholdsmessig dyrt? Skjønner at det ville kostet penger, men dagens situasjon kan uansett ikke fortsette så endringer må gjøres, og endring koster alltid. 

Anonymkode: ab67e...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det hadde blitt mye dyrere for staten...

Jeg tror nok det er litt historiske årsaker. Før jobbet jo legene (menn, nesten alle sammen) «hele døgnet», og kona ordnet alt hjemme. De hadde gjerne mindre distrikter, hvor de kunne være på vakt store deler av tiden - men med færre folk, var det ikke nødvendigvis jobb hele natta hver natt likevel. Så har man også som et resultat av at fastlegene er selvstendig næringsdrivende fått et system med kjøp og salg av lister (store økonomiske interesser), og hvor man kan tjene veldig godt hvis man jobber ekstremt mye, og man har også stor grad av påvirkning (eier et foretak, kan bestemme over ansettelser etc). 
Og det fungerte kanskje bra før. Men nå er begge foreldre i arbeid (slutt på hjemmeværende legefruer som fikser alt), og leger ønsker faktisk å ha fritid (ikke at jobben er et kall). 
Men noen ønsker nok at ting skal forbli som det er fordi de ikke ønsker å bli ansatt, de vil ha friheten de har i dag. Og praksisen deres er verdt mye penger. 
Ville det blitt dyrere med ansatte leger? Tja, arbeidstiden hadde blitt strengere regulert, men også sykehusleger jobber mye mer enn 37,5 timer i uka, og det blir helt sikkert tariffavtaler som inkluderer utvidet arbeidstid («frivillig») også for fastleger, hvis fastlegene blir ansatt som standard. 
Jeg tror ansatte fastleger er løsningen (blant andre tiltak). Som på sykehusene, bare at de er fastleger. Men det ligger mange hindre i veien. Det samme gjelder tannleger. Men der er det også hindre i veien, inkludert tannleger med egen praksis som tjener meget godt og har stor grad av frihet, inkludert å sette egne priser, og som ønsker å fortsette med det. 

Anonymkode: ecc6a...c7d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...