Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vannlekkasje i den hybelen jeg bor i. Jeg var bortreist og fikk vite av naboene at det var lekkasje. Huseier sier at det er min feil, jeg hadde ikke varme på badet, men i andre rommet. Har ikke innbo. Kan han ta med for noe?

Anonymkode: 07a09...7d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal lekkasjen undersøkes. Kom den fra badet fordi rørene sprakk er det din skyld.

Innboforsikring må du ha!

Anonymkode: 360f0...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vært bortreist når det er kaldt og ikke hatt på varme i rom med vannrør  slik at de har fryst og sprukket, er det din feil. Som leieboer er du ansvarlig for holde leiligheten slik at skader unngås.

Dette går ikke på innbo men husforsikringen. Du må da dekke egenandel som pleier å bære en del tusen.

Men først må du finne ut om det er akkurat dette som har skjedd.

Anonymkode: f7137...705

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Til orientering er det huseieren som har eget firma som driver og sjekker vannskader og sånt! 

AnonymBruker
Skrevet

Men uansett, har du vært bortreist og ikke hatt på noe varme og rørene har fryst er det din feil. Helt idiotisk å ikke ha innboforsikring. 

Anonymkode: a37be...e7e

• Liker 2
Skrevet

Huseieren skal jo også ha forsikring...

Jeg ville hatt inn et annet firma for vurdering av skadene. 

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (12 minutter siden):

Huseieren skal jo også ha forsikring...

Jeg ville hatt inn et annet firma for vurdering av skadene. 

Vil det koste mye med annet firma? Og hva kan han kreve som sum av meg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig vil det koste litt men hvor mye vet jeg ikke. Det må du nesten finne ut ved å ta kontakt med div firma, evt spørre om befaring og høre hva de sier at det vil koste. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke innboforsikring? Det bør du skaffe deg med en gang. 

Anonymkode: 0a4e3...ab1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det koster nok noen tusenlapper for annen takstmann.

Om han kan kreve noe av deg og hvilken sum kommer an på om du har gjort noe uaktsomt. Dersom forsikringa hans ikke dekker noe pga uaktsomhet vil jeg tro han kan kreve all oppretting fra deg. Dersom forsikringa dekker en del kan han kreve resten av deg. Om forsikringa hans dekker alt er jeg usikker på om han kan kreve egenandelen dekket av deg.

Anonymkode: 47893...4c6

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt forsikring for jeg har nesten ikke hatt noe råd i det siste og ville ikke ha noe mere kostnader jeg ikke kommer til å klare. Ikke hets meg er dere snille, jeg har lært og angrer men sånn er det blitt! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke hatt forsikring for jeg har nesten ikke hatt noe råd i det siste og ville ikke ha noe mere kostnader jeg ikke kommer til å klare. Ikke hets meg er dere snille, jeg har lært og angrer men sånn er det blitt! 

Innbo koster 50-100kr i mnd. Billig forsikring.

Anonymkode: 09af8...065

AnonymBruker
Skrevet

Vannskade går ikke på innboforsikring, det går på bygningsforsikringen til huseier. 

Anonymkode: 43a16...cc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vannlekkasje i den hybelen jeg bor i. Jeg var bortreist og fikk vite av naboene at det var lekkasje. Huseier sier at det er min feil, jeg hadde ikke varme på badet, men i andre rommet. Har ikke innbo. Kan han ta med for noe?

Han kan kreve deg for alle utgifter, både til dekning av skaden og for husleie de månedene han eventuelt ikke får leid ut boligen. Til fradrag kommer eventuelt forsikringsbeløp. Lov om husleieavtaler (husleieloven) - Kapittel 5. Partenes plikter i leietiden - Lovdata

Det forutsettes imidlertid at det er du som har forårsaket skaden. Det kan skje at lekkasjer forekommer uten at det frøs i røret. Har vannet frosset som konsekvens av at du ikke hadde tilstrekkelig varme kan det bli dyrt, men alt er avhengig av forsikringsdekning.

For øvrig er det innboforsikringen som ville skaffet deg erstatningsbolig om det ikke går å bo i leiligheten mens skadene utbedres dersom det er din feil.

AnonymBruker
Skrevet

Innboforsikring ville også kunne gi deg advokathjelp. 
jeg har stor forståelse for at det er vanskelig og at 100 kr i måneden kan velte lasset. Men det er ikke bare sånn er det du må ta ansvar også. Både ved å gjøre opp for deg om det er din feil, og være trygg på at du ivaretar dine rettigheter om det ikke er det.

Anonymkode: a5b6e...fc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...