Gå til innhold

Plutselig mye luft ut av skjeden 4 uker etter fødsel.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ingen rifter under fødsel, og alt er gått helt fint frem til nå. Opplever plutselig mye luft som kommer ut av skjeden. Kan det være en liten rift fra endetarmen allikevel, som plutselig har åpnet seg mer?

Siden jeg ikke fikk rifter så har jeg lest at legen ikke sjekker skjeden på 6-ukers-kontrollen. Kan jeg spørre om legen kan sjekke likevel?

Anonymkode: 69158...e51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke født, så jeg er ikke kompetent til å ha noen teori. Men jeg er sikker på at du kan be legen om å sjekke. Det skjer ikke noe verre enn at han mener det er unødvendig.

Anonymkode: 5a73d...e63

AnonymBruker
Skrevet

Fikk også en del luft ut etter fødsel. Er blitt mye bedre nå etter noen mnd. Men du kan jo selvsagt sjekke det. Jeg revnet grad to, men alt var bra på 6ukers sjekk. 

Anonymkode: 6e590...2e9

AnonymBruker
Skrevet

Det kan komme luft ut av skjeden dersom man har fremfall eller har slapp bekkenmuskulatur. Har du sett etter/kjent etter om du har fremfall? 

Anonymkode: 9b65f...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan komme luft ut av skjeden dersom man har fremfall eller har slapp bekkenmuskulatur. Har du sett etter/kjent etter om du har fremfall? 

Nei jeg har ikke turt å sjekke😬 Leste et sted at det kunne være litt fremfall som trakk seg tilbake iløpet av noen uker, så har derfor drøyd med å sjekke i tilfelle jeg har litt fremfall som trekker seg tilbake. Prøver å gjøre masse knipeøvelser hver dag.

Jeg får kanskje bare ta en sjekk selv😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei jeg har ikke turt å sjekke😬 Leste et sted at det kunne være litt fremfall som trakk seg tilbake iløpet av noen uker, så har derfor drøyd med å sjekke i tilfelle jeg har litt fremfall som trekker seg tilbake. Prøver å gjøre masse knipeøvelser hver dag.

Jeg får kanskje bare ta en sjekk selv😅

Det trekker seg stort sett tilbake av seg selv, men det kan ta ganske lang tid. Så det er ingen grunn til å bli stresset dersom du har litt fremfall så tidlig etter fødsel :) Bare gjør knipeøvelser og ta tiden til hjelp. Dersom du fremdeles har samme problem om et år så kan du oppsøke lege. 

AnonymBruker
Skrevet

Knip og ta tiden til hjelp. Ikke løft tungt, ikke overanstreng deg. Prøv å ta pauser for avspenning av bekkenbunnen i løpet av dagen hvis du får det til (må legge deg ned så belastningen tas av).

Avhengig av alvorlighetsgrad så kan det bli bedre med tid, trening og ammeslutt. For meg ble det noe bedre, men ikke bra.

Anonymkode: 83783...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Knipeøvelser kan gi luft.. Div stillinger du sitter/ligger i kan gi luft..

Dette trenger ikke å ha en sammenheng med fødsel å gjøre eller fremfall

Anonymkode: 7dc9e...d33

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det samme! Gikk over etter ca to måneder.

Anonymkode: 4cb3d...e41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...