Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #81 Skrevet 31. oktober 2005 Man kan like gjerne belønne dem som tar ekstra jobb og stepper inn og står på inn når bedriften trenger dem egentlig. Da ville man jo belønnet de riktige folkene og ikke bare dem som tilfeldigvis ikke fikk influensa det året.
Gjest Maren Skrevet 31. oktober 2005 #82 Skrevet 31. oktober 2005 Synes det er en ypperlig løsning - det hadde kanskje fått en stor del av norske arbeidstakere til å tenke seg om to ganger før de blir hjemme.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. oktober 2005 #83 Skrevet 31. oktober 2005 Synes det er en ypperlig løsning - det hadde kanskje fått en stor del av norske arbeidstakere til å tenke seg om to ganger før de blir hjemme. ← Før de blir syke mener du?
aline Skrevet 31. oktober 2005 #84 Skrevet 31. oktober 2005 Synes det er en ypperlig løsning - det hadde kanskje fått en stor del av norske arbeidstakere til å tenke seg om to ganger før de blir hjemme. ← ja, mange hadde nok valgt bort sykdom da gitt! det er jo bare å velge mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #85 Skrevet 31. oktober 2005 ja, mange hadde nok valgt bort sykdom da gitt! det er jo bare å velge mener jeg. ← Ja, det er det i en god del tilfeller Mange som kunne vært på jobb, men som blir hjemme. Og det er mange som tar tredagersen fordi de ellers taper resten av dagene dersom de ikke gjør det.
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #86 Skrevet 31. oktober 2005 Ja, det er det i en god del tilfeller Mange som kunne vært på jobb, men som blir hjemme. Og det er mange som tar tredagersen fordi de ellers taper resten av dagene dersom de ikke gjør det. ← Da kommer vi tilbake til det vi har nevnt tidligere... Å skape gode holdninger på arbeidsplassen! I min nåværende arbeidsplass hadde jeg aldri i livet ønsket å vært hjemme fordi jeg ikke føler meg helt i form! Men på en av mine gamle... hvorfor ikke? Min nåvørende arbeidsplass er kjempeflinke til å få alle til å føle at de betyr noe. De har klart å skape en fellesskapsfølelse blandt oss som jobber der og det får de betalt for ved at vi stiller opp ekstra og ikke skulker jobben. Det er ikke en spesielt betydelig stilling jeg har heller. Det er en deltidsjobb nederst på rangstigen ved siden av studiene. Jeg mye utdannelse og kunne hatt en mer givende jobb hvis jeg ønsket, men jeg gidder ikke fordi jeg trives så godt der jeg er. Lønna er forresten også dårlig... På en av mine gamle arbeidsplasser derimot skulket mange, og ofte fordi bedriftslederne ikke gadd å skape tid på å lage verdier i bedriften. Ingen fikk et eneste takk eller klapp på skulderen selv om de jobbet masse ekstra og virkelig sto på for bedriften. Og da kan men heller ikke regne med at de ansatte har god arbeidsmoral heller! Man høster som man sår!!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #87 Skrevet 31. oktober 2005 http://www.aftenposten.no/helse/article1145543.ece For en god ide ! Selvfølgelig er LO på banen og slakter ordninga nord og ned At sykefraværet faktisk har gått ned spiller vist ingen rolle ← Ordninga er rimelig urettferdig for de som ikke kan for at de er syke enkelte dager, eller om man har familie.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #88 Skrevet 31. oktober 2005 Da kommer vi tilbake til det vi har nevnt tidligere... Å skape gode holdninger på arbeidsplassen! I min nåværende arbeidsplass hadde jeg aldri i livet ønsket å vært hjemme fordi jeg ikke føler meg helt i form! Men på en av mine gamle... hvorfor ikke? Min nåvørende arbeidsplass er kjempeflinke til å få alle til å føle at de betyr noe. De har klart å skape en fellesskapsfølelse blandt oss som jobber der og det får de betalt for ved at vi stiller opp ekstra og ikke skulker jobben. Det er ikke en spesielt betydelig stilling jeg har heller. Det er en deltidsjobb nederst på rangstigen ved siden av studiene. Jeg mye utdannelse og kunne hatt en mer givende jobb hvis jeg ønsket, men jeg gidder ikke fordi jeg trives så godt der jeg er. Lønna er forresten også dårlig... På en av mine gamle arbeidsplasser derimot skulket mange, og ofte fordi bedriftslederne ikke gadd å skape tid på å lage verdier i bedriften. Ingen fikk et eneste takk eller klapp på skulderen selv om de jobbet masse ekstra og virkelig sto på for bedriften. Og da kan men heller ikke regne med at de ansatte har god arbeidsmoral heller! Man høster som man sår!! ← vi koste oss op jobben min på barneskolen jeg var assistent på også, men da jeg var borte med migrene en dag var alle sjokkerte fordi jeg kom på dag to. Man KAN ha slike holdninger selv om man trives skjønner du. Mennesker er ganske komplekse vesener
Caramba Skrevet 31. oktober 2005 #89 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Jeg har til dags dato aldri hatt en "tredagers" og på jobben min er det ingen som utnytter systemet på den måten. Vi har veldig lavt sykefravær. Grunnen er at alle føler seg viktige og at de blir tatt på alvor av ledelsen. Bonus for å holde seg frisk virker helt fjernt. Jeg kan tenke meg at dette brukes på bedrifter hvor alle de ansatte er veldig unge og ikke har fått barn enda. Dere som taler så veldig varmt for denne ordningen er sikkert velsignet med en god helse og kan sitte å innkassere bonusen uten annen prestasjon en å faktisk gidde å gå på jobb om morgenen. Hva man faktisk YTER når man er på jobb bør være det som er avgjørende, synes jeg. Endret 31. oktober 2005 av Caramba
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #90 Skrevet 31. oktober 2005 Bonus for å holde seg frisk virker helt fjernt. Jeg kan tenke meg at dette brukes på bedrifter hvor alle de ansatte er veldig unge og ikke har fått barn enda. Dere som taler så veldig varmt for denne ordningen er sikkert velsignet med en god helse og kan sitte å innkassere bonusen uten annen prestasjon en å faktisk gidde å gå på jobb om morgenen. Hva man faktisk YTER når man er på jobb bør være det som er avgjørende, synes jeg. ←
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #91 Skrevet 31. oktober 2005 Synes godt samfunnet kunne belønne borgerne når det var på sin plass, og ikke bare straffe. Er ikke dette en elementær regel i oppdragelse av barn? At barn som blir belønnet når de gjør noe bra blir sterke og fortrolige, og at man heller skal belønne når de gjør noe bra enn å bare straffe dem når de gjør noe galt? Voksne har nok mye til felles med barn. Når vi gjør noe bra er det ingen som legger merke til oss. Når vi gjør noe ulovlig, blir det bøter, oppstyr, masse problemer og evt fengsel. Staten og det offentlige blir dermed lett en fiende eller noe vi ikke identifiserer oss med, og gir blaffen i. Nå til dags er det vel nesten bare forsikringsselskapene som praktiserer 'belønningssystemet'... forsikringene blir billigere for dem som ikke har måttet benytte seg av dem ennå...
LilleBille Skrevet 31. oktober 2005 #92 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har heller liten respekt for folk som er hjemme når man ikke er syk - og folk som bruker en tredagers når det hadde holdt med en - men av og til må man - også for sine kollegers eller andre helses skyld holde seg hjemme - selv om man for i seg selv er frisk nok til å gå på jobb. Hvem skal da ikke få bonus? Men et er ikke alle som er syke som skulker. Noen ganger MÅ man holde seg hjemme - enten fordi man ikke kan gjøre jobben sin (behandle kunder/pleie pasienter el) på grunn av symptomer - ikke nødvendivis for sin egen skyld men for andres. Jeg kunne godt vært på jobb - med feks. brennkopper på hendene - omgangssyke og masse annet smittsomt - men om mine kolleger ville likt det - eller de jeg evt. skulle lage mat til - er en annen sak. Hvis jeg går på jobb - fordi jeg ikke vil risikere å miste bonus ved å være hjemme (og da ikke nødvendigvis yter noe som helst - annet enn at jeg er der) - og i tillegg smitter både kolleger og kunder el. - er det riktig? Jeg jobbet i sin tid i et firma hvor det ble utbetalt bonus på utfakturerte timer. Det resulterte i at noen (spesielt menn...) ikke var villig til å gjøre noe som helst som ikke direkte kunne føres på kunder - og dette ble så negativt da det var masse etterarbeid som ikke ble gjort.
Arkana Skrevet 31. oktober 2005 #93 Skrevet 31. oktober 2005 Synes godt samfunnet kunne belønne borgerne når det var på sin plass, og ikke bare straffe. Er ikke dette en elementær regel i oppdragelse av barn? At barn som blir belønnet når de gjør noe bra blir sterke og fortrolige, og at man heller skal belønne når de gjør noe bra enn å bare straffe dem når de gjør noe galt? Voksne har nok mye til felles med barn. ← Poenget er vel at det hjelper ikke hvor mye man hadde fått betalt for å gå på jobb, når man er syk så er man syk. For at belønning skal virke på den måten må det jo være fordi man har kontroll over den atferden som belønnes. Det er jo elementært. Ville du f.eks. gitt en sengevæter belønning for ikke å tisse i senga om natten?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #94 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har heller liten respekt for folk som er hjemme når man ikke er syk - og folk som bruker en tredagers når det hadde holdt med en - men av og til må man - også for sine kollegers eller andre helses skyld holde seg hjemme - selv om man for i seg selv er frisk nok til å gå på jobb. Hvem skal da ikke få bonus? Men et er ikke alle som er syke som skulker. Noen ganger MÅ man holde seg hjemme - enten fordi man ikke kan gjøre jobben sin (behandle kunder/pleie pasienter el) på grunn av symptomer - ikke nødvendivis for sin egen skyld men for andres. Jeg kunne godt vært på jobb - med feks. brennkopper på hendene - omgangssyke og masse annet smittsomt - men om mine kolleger ville likt det - eller de jeg evt. skulle lage mat til - er en annen sak. Hvis jeg går på jobb - fordi jeg ikke vil risikere å miste bonus ved å være hjemme (og da ikke nødvendigvis yter noe som helst - annet enn at jeg er der) - og i tillegg smitter både kolleger og kunder el. - er det riktig? Jeg jobbet i sin tid i et firma hvor det ble utbetalt bonus på utfakturerte timer. Det resulterte i at noen (spesielt menn...) ikke var villig til å gjøre noe som helst som ikke direkte kunne føres på kunder - og dette ble så negativt da det var masse etterarbeid som ikke ble gjort. ← Når man argumenterer med at man vil gå på jobb å risikere å smitte kollegaer ja da synes jeg virkelig man har lite respekt overfor sine kolleager. Hvor grisk skal man være når man risikerer andres helse bare for ikke å "tape" penger Og de som argumenterer med at de må ta syke unger med på jobben Synes det sier mer om foreldrene i så fall enn om denne ordningen.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. oktober 2005 #95 Skrevet 31. oktober 2005 Når man argumenterer med at man vil gå på jobb å risikere å smitte kollegaer ja da synes jeg virkelig man har lite respekt overfor sine kolleager. Hvor grisk skal man være når man risikerer andres helse bare for ikke å "tape" penger Og de som argumenterer med at de må ta syke unger med på jobben Synes det sier mer om foreldrene i så fall enn om denne ordningen. ← Poenget er vel det at man ikke alltid har et valg om man skal være hjemme eller ikke.
LilleBille Skrevet 31. oktober 2005 #96 Skrevet 31. oktober 2005 Poenget er vel det at man ikke alltid har et valg om man skal være hjemme eller ikke. ← - av og til er man hjemme av respekt for andre - og ikke går på jobb - selv om man faktisk kan klare det.
Caramba Skrevet 31. oktober 2005 #97 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Man gjør jo ikke noe GALT når man er syk. Ergo skal man ikke straffes for det. Å belønne de som aldri er syke er bare tull. Man må gi folk bonus etter ytelse, det er det eneste som teller i et firma. En av sjefene hos meg er meget dyktig og et skikkelig arbeidsjern. Hun har også to små barn. Noen ganger er hun hjemme med syke barn, men gudhjelpe meg så hun tar det igjen når hun er tilbake. DET skal belønnes. Endret 31. oktober 2005 av Caramba
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #98 Skrevet 31. oktober 2005 så om du jobber og sliter, gir mer en forventet av deg, men må være hjemme pga sykdom og dermed mister muligheten til bonus, så er det helt greit at folk som jobber og sliter mindre en deg, kun det som er forventet i forhold til den jobben de er ansatt i og den lønna de har, får bonus og ikke du? hvordan kan dette være rettferdig? ← Og hvorfor jobber og sliter hun mer en meg? Og yter mer en forventet? Hvor tar du det fra?
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #99 Skrevet 31. oktober 2005 Aline har veldig mange gode poenger her Jeg tror ikke dere som mener dette er en god ordning har erfaring med å være mye syk, leder eller vet hva det vil si å være en god leder.... ← Jeg har vært en hardt arbeidende alenemor i mange år. Jeg er nå leder i en bedrift. Hva du tror jeg gjør og ikke gjør, mener og tror, får stå for din egen regning. Jeg har jobbet siden jeg var 12 år, i en slags familiebedrift nå er jeg snart 34, så tro meg jeg har sett MANGE slappe selvsentrerte idiotiske arbeidsfolk rundt om på forskjellige arbeidsplasser! Og å yte noe til sin bedrift er deres siste prioritering! Mele sin egen kake er deres største mål her i livet. Jeg hadde ALDRI delt ut en fellesbonus hvis det betydde ta hun skulle fått noe av den! Jeg sparket en her i sommer. Hvorfor? Fordi hun var arbeidssky, lat, tenkte kun på seg selv og bidro ikke til fellesskapet, brukte alt hun hadde av tenkelige fridager og "glemte" å levere egenmelding.. Bonus? Det er det siste hun skulle ha fått. "Meg meg meg" var alt hun tenkte på.
LilleBille Skrevet 31. oktober 2005 #100 Skrevet 31. oktober 2005 Bør det ikke heller bety noe hva man yter på jobb - enn om man er hjemme en dag - når man er syk. En arbeidstaker som gjør jobben sin - gjør den godt - og kanskje yter mer enn forventet - bør ha mer rett til bonus en en som bare møter opp - og kanskje knapt nok gjør sin engen jobb (eller bare er tilstede)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå