Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fra min side er ikke dette noe forsøk på å rakke ned på folk som er syke. Pamella, jeg er helt enig med deg i at folk ikke kan noe for at de får kreft, må operere mandler osv. Det er ikke det som er saken.

Men hvorfor kan ikke de som må gjøre en ekstra innsats på jobben fordi noen er syke/borte få en påskjønnelse for det? På min avdeling her på jobb er vi egentlig 3 personer. Den ene er nå sykmeldt i nesten 2 måneder, den andre i 2 uker. Dette er heldigvis ikke hverdagskost men en veldig dårlig tilfeldighet. Men jeg må da gjøre 3 jobber i stedet for 1 og da sier det seg selv at en ekstra innsats må til. Hvorfor kan jeg da ikke få en påskjønnelse for det uten at de to som er sykmeldte skal bli sure?

Jeg synes kanskje det ville være mer logisk å ønske seg vikar, i alle fall for hun som er borte 2 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedrifter som har innført flere egenmeldingsdager og tettere oppfølging/tilpasning ved sykdom, har fått redusert sykefravær. Da kan jeg virkelig ikke fatte poenget med slike rovdrifts- løsninger som dette.

er dette riktig?

mener å ha lest at sykefraværet ikke har gått ned. I min bedrift har vi utvidet rett på egenmeldinger. Der er det ikke vært no bedring i sykefraværet iallfall.

Skrevet

etter hva jeg skjønte, så er dette ett firma med mange unge ansatte og de misstenkte jo nettop at mange av deres ansatte missbrukte egenmeldingsordninger.

det som ikke kommer frem er om dette også gjelder sykemeldinger, det snakkes bare om egenmeldinger som arbeidstakerne "velger" å bruke, ikke sykemeldinger som lege/behandler skriver ut.

det er jo ganske vesentlig.

ja, det er mange som når de er hjemme en dag eller to og det uansett blir trukket tre i slengen av egenmeldingsdager, blir hjemme alle tre dagene.

Dette er det vel vist til at har blitt forbedret hos de bedriftene om har åpnet for å bruke egenmeldingsdager enkeltvis og ikke tre i slengen.

men at mange er sykemeldte med sykemelding fra lege/behandler, uten at de "egentlig er så syke" som de skriver, det er jeg vel mer skeptisk til.

og det ER en stor forskjell på kontantstøtte kontra sykefravær og belønning til de som aldri er syke.

barn er faktisk noe de aller fleste velger om de vil ha i livet sitt eller ikke, ergo så er det som utløser utbetalingen ett valg hver enkelt stort sett kan ta (om vi ser bortifra de som ikke kan få barn).

det å være syk/sykemeldt er faktisk noe de færreste (som virkelig er syke og ikke snyltere) ikke på noen måte kan bestemme selv den ene eller andre veien.

at de som "trår til litt ekstra" får bonus er jo så sin sak, å jobbe uten fravær dersom man ikke er syk, ser jeg faktisk ikke på som å "trå til litt ekstra"!

det er snakk om god arbeidsmoral.

og mennesker som i perioder er sykemeldt, kan ha akkurat like god, til og med bedre, arbeidsmoral, og faktisk også "trå til litt ekstra" når de IKKE er sykemeldt.

men det teller tydeligvis ikke, for er man syk er man vist ikke like flinke som de som ikke er syke.

så ja, jeg er imot en slik ordning, og ville ikke jobbet et slikt sted.

å gi vin, blomster småpremieringer når arbeidstakere FAKTISK trår til litt ekstra, er jeg helt for derimot. men det må jo da være noe mer en å ikke være syk=jobbe heltid når man får betalt for heltid og er frisk hele tiden.

Gjest gjest 0
Skrevet
Jeg synes kanskje det ville være mer logisk å ønske seg vikar, i alle fall for hun som er borte 2 måneder.

Ja, det er arbeidsgivers ansvar å skaffe noen som kan gjøre jobben for den som er syk, og når en person er syk så lenge er det ikke egang bedriften som betaler sykepengene men trydgekontoret!

Og alle opplever fra tid til annen å måtte jobbe litt ekstra fordi noen er syke.. synes ikke det trenger å belønnes noe spesielt... Kanskje man kunne fått et ekstra klapp på ryggen, eller en god referanse... Jeg har aldri forventet noe når jeg har steppet inn for syke medarbeidere!

Skrevet

Klart man her blir straffet for å være syk, det er da opplagt?

Dersom man er på jobb hver dag og ikke er frisk, gjør man jobben man er ansatt for daglig. Da får man grunnlønn + et beløp, som da er total årslønn.

Dersom man er syk en dag trekkes man kr. 1000,-. Dersom man er syk 2 dager trekkes man kr. 2000,-. Dette er IKKE penger man får over sykelønn, fordi de er definert som bonus og dermed ikke er med i grunnlaget. Det er heller ikke penger man får for å yte noe mer enn det som er forventet som ansatt.

Videre vil det kunne få skjevdelingskonsekvenser til ulemper for den andre forelderen til syke barn, som også konkretisert i artikkelen. Dette vil på sikt kunne ha særdeles uheldige konsekvenser, spesielt dersom alle bedrifter innfører dette. Hvem vil ha høyest "bonus" da? Hvem har høyest lønn? Hvem taper minst på å være hjemme? Hvilken konsekvens vil det ha når småbarnsmødre søker stillinger? Bare noen få - FÅ - av mine spørsmål/innvendinger til slike ordninger.

Dersom man har så dårlige holdninger som enkelte her beskriver, og så dårlig arbeidsmoral, tyder det på dårlig binding til arbeidsplassen. Da bør kanskje arbeidsplassen gjøre noe med dette. Tror IKKE det er vanlig å ta to dager ekstra hjemme for å ikke miste dager e.l. Dette er enkelttilfeller.

Spennende å høre resultatene fra bedrifter som har kjørt denne typen ordninger noen år - hva skjer med langtdisfraværet og sykemeldinger tro?

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg er helt enig med Aline jeg!! Det er god arbeidsmoral det avhenger av!!

Jeg har vært mye syk pga mandlene mine, men jeg synes jeg har en god arbeidsmoral likevel!! Jeg jobber ekstra når det trengs, jeg hjelper sjefen og andre hvis de spør, jeg legger min ære i å gjøre et godt arbeid selv om det ikke forventes av meg, jeg tar aldri enhel 3 dager hvis jeg ikke trenger den.

Jeg har faktisk opplevd å være den som gjorde best arbeid på min gamle arbeidsplass, men fikk ikke noe igjen for det! Jeg var riktignok mye syk.... :roll: Jeg har bare hørt i ettertid av mine gamle medarbeidere at sjefene har sagt at ting ikke lenger er som da jeg var der...

Skrevet
Hvorfor kan jeg da ikke få en påskjønnelse for det uten at de to som er sykmeldte skal bli sure?

Klart du kan få en bonus dersom du jobber ekstra mye en periode. Dersom du gjør jobben for 2-3 ansatte i lange perioder (månedsvis) er det bare naturlig.

Oppfatter det som en HELT annen problemstilling enn "sykefraværsbonus"

Skrevet
Klart man her blir straffet for å være syk, det er da opplagt?

Dersom man er på jobb hver dag og ikke er frisk, gjør man jobben man er ansatt for daglig. Da får man grunnlønn + et beløp, som da er total årslønn.

Dersom man er syk en dag trekkes man kr. 1000,-. Dersom man er syk 2 dager trekkes man kr. 2000,-. Dette er IKKE penger man får over sykelønn, fordi de er definert som bonus og dermed ikke er med i grunnlaget. Det er heller ikke penger man får for å yte noe mer enn det som er forventet som ansatt.

Videre vil det kunne få skjevdelingskonsekvenser til ulemper for den andre forelderen til syke barn, som også konkretisert i artikkelen. Dette vil på sikt kunne ha særdeles uheldige konsekvenser, spesielt dersom alle bedrifter innfører dette. Hvem vil ha høyest "bonus" da? Hvem har høyest lønn? Hvem taper minst på å være hjemme? Hvilken konsekvens vil det ha når småbarnsmødre søker stillinger? Bare noen få - FÅ - av mine spørsmål/innvendinger til slike ordninger.

Dersom man har så dårlige holdninger som enkelte her beskriver, og så dårlig arbeidsmoral, tyder det på dårlig binding til arbeidsplassen. Da bør kanskje arbeidsplassen gjøre noe med dette. Tror IKKE det er vanlig å ta to dager ekstra hjemme for å ikke miste dager e.l. Dette er enkelttilfeller.

Spennende å høre resultatene fra bedrifter som har kjørt denne typen ordninger noen år - hva skjer med langtdisfraværet og sykemeldinger tro?

Syns det er naivt å tro at det er så få som ikke missbruker egenmeldingsdager. Har vel sjøl også tatt meg"fri" der jeg strengt tatt kunne ha klart å karret meg på jobben. Hadde det vært bare enkelttilfeller hadde jo ikke denne ordningen hos netthandelen hatt så store konsekvenser på sykefraværet i bedriften.

At man ikke gjør det selv trenger jo ikke bety at ikke andre gjør det.

Skrevet

Detb er som å gå tilbake til 30 åra. Vi har hatt mye av det, og FRP generasjonen har støttet det. Det er stort sett unge velykka menneske som ikke har kommet på at en kan bli syk. Vi har sett utgliding av arbeidsmiljølova med den borgerlige regjeringa. Detter er nok ett tilskudd til dem som har det bra nok fra før.

Det er å håpe at den nye regjeringa snur alt det gale

Skrevet

For meg hadde ikke det spilt noen rolle. Jeg er hjemme med sønnen min når han er syk og holder meg hjemme om jeg har masse i feber og er dårlig eller ligger og spyr, så får jo heller de som er velsignet med bedre helse få belønning da...

Skrevet
Detb er som å gå tilbake til 30 åra. Vi har hatt mye av det, og FRP generasjonen har støttet det. Det er stort sett unge velykka menneske som ikke har kommet på at en kan bli syk. Vi har sett utgliding av arbeidsmiljølova med den borgerlige regjeringa. Detter er nok ett tilskudd til dem som har det bra nok fra før.

Det er å håpe at den nye regjeringa snur alt det gale

Så du mener at den arbeidsmiljøloven vi har nå ikke kan forbedres?

Skrevet
Syns det er naivt å tro at det er så få som ikke missbruker egenmeldingsdager. Har vel sjøl også tatt meg"fri" der jeg strengt tatt kunne ha klart å karret meg på jobben. Hadde det vært bare  enkelttilfeller hadde jo ikke denne ordningen hos netthandelen hatt så store konsekvenser på sykefraværet i bedriften.

At man ikke gjør det selv  trenger  jo ikke bety at ikke andre gjør det.

Mulig jeg er naiv. Men jeg dømmer ikke bare fra meg selv. Jeg har jobbet mange steder, kjenner mange mennesker og har lest mange artikler på området. Sitter også i ledelse for et selskap med en god del ansatte.

Unntaket fra det jeg vil hevde er regelen er der man opplagt mistrives, og der arbeidsplassene driver rovdrift på ansatte. Der ansatte ikke føler noe interessefellesskap med bedriften og ledelsen, og der man ikke blir sett. Der kan nok moralen synke som beskrevet mange steder her. Og jeg kan levende forestille meg at bedrifter som netthandelen.no kommer inn i denne kategorien, sammen med bedrifter som spesialiserer seg på telefonsalg med unge selgere som forbrukes og brukes opp på kort tid. Men da mener jeg man kan få gode resultater av å gjøre andre trekk i bedriften.

Gjest gjest 0
Skrevet
Mulig jeg er naiv. Men jeg dømmer ikke bare fra meg selv. Jeg har jobbet mange steder, kjenner mange mennesker og har lest mange artikler på området. Sitter også i ledelse for et selskap med en god del ansatte.

Unntaket fra det jeg vil hevde er regelen er der man opplagt mistrives, og der arbeidsplassene driver rovdrift på ansatte. Der ansatte ikke føler noe interessefellesskap med bedriften og ledelsen, og der man ikke blir sett. Der kan nok moralen synke som beskrevet mange steder her. Og jeg kan levende forestille meg at bedrifter som netthandelen.no kommer inn i denne kategorien, sammen med bedrifter som spesialiserer seg på telefonsalg med unge selgere som forbrukes og brukes opp på kort tid. Men da mener jeg man kan få gode resultater av å gjøre andre trekk i bedriften.

Jepp!

Dette stemmer! Alle studier jeg har hatt om dette sier at det viktigste er å skape en fellesskapsfølelse i bedriften. På denne måten får man gode og engasjerte medarbeidere som ikke skulker unna.

Skrevet

Kan være enig i det, men det er jo en helt annen diskusjon. Firmaet her (og de fleste andre) er jo mest opptatt av å spare penger så da er ikke vikar noen løsning i første omgang.

Skrevet

Ja, det er nok mange som utnytter sykedagene. Men jeg synes ikke veien å gå er å straffe de som faktisk er syke. De fleste mennesker har høy arbeidsmoral og er ikke hjemme bare fordi de har lyst. Å være syk er ikke noe man velger eller har kontroll over. Jeg synes det er bare idiotisk å gi bonus til folk som tilfeldigvis ikke er syke, det er da ikke noen prestasjon.

Skrevet

Jeg klarer fremdeles ikke å skjønne at dette oppfattes som straff, for de som er syke!

Skrevet

Og for å understreke. De som er syke skal ikke tas fra noen goder, trekkes i lønn osv. Det er de andre som får noe ekstra.

Skrevet
Jeg klarer fremdeles ikke å skjønne at dette oppfattes som straff, for de som er syke!

Du synes ikke at det å miste et gode pga noe du ikke kan noe for eller har kontroll over er straff? Hvorfor skal man belønne folk for å ikke være syke, det er da ikke noe de har bestemt selv, og det er heller ingen stor prestasjon.

Skrevet

er du ikke syk, får du tre tusen kroner mer i måneden en om du er syk.

totalt uavhengig av hva slags insats du yter på jobb mens du faktisk er der.

dette er ikke en bonus man får for å gjøre noe mer en forventet/noe mer en hva som er kravet, det er kun en bonus man for om man ikke blir syk.

er man så uheldig og blir syk, så får man altså minde en de som ikke er syke.

og det KUN fordi man har vært syk, noe man overhode ikke styrer selv.

ser du ikke at det oppfattes som straff av de som ufrivillig faktisk blir syke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...