Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det får kanskje noen til å gå på jobb selv om de er syke og burde holdt sengen! Og det er jo ikke bra, det er jo ikke sånn det skal være! Vi er så utrolig heldige å ha en bra sykelønnsordning her i Norge, og vi har vår fulle rett til å utnytte den når vi er syke, uten at vi skal gå glipp av bonus fra arbeidsgiveren! Skal vi tvinge barna våre i barnehagen for at vi skal få bonus? Kan ikke si jeg liker denne ordningen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet
Fastlønn uansett og før innføring av ikke-syk-bonus: 200 000

Bonus pr. mnd man ikke er syk 1 000

Total årslønn om man er frisk hele året 212 000

Dvs at 212 000 er det jeg forventer å få, for jeg er sjelden syk og har ikke barn.

Så får jeg influensa en dag og må bli hjemme - EN dag. Jeg er nede i 211 000 i årslønn.

Dersom du regner bonusene dinne inn i årlønna og budsjettet ditt så er det dumt av deg. Jeg har jobbet en del med salg, på provisjon. Normal lønn dersom man selger budsjett kan ligge på rundt 20 000 i mnd, men dersom man står på hver eneste dag kan man få det dobbelte. Men dersom man velger å budsjettere med en lønn på 40 000 i måneden er man bare dum og urealistisk. Det samme vil jeg si om ditt eksempel. Budsjetter med 200 000 og se de ekstra pengene du eventuelt får som den bonusen de er ment som...

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg tror også det er viktig å se på hva slags firmaer som velger en slik løsning. Her er det mange unge ansatte, ikke ulikt mange arbeidssteder jeg har vært ansatt. Min erfaring fra dette er at flertallet bruker opp egenmeldingene sine de gangene de bare "måtte" gå på fylla midt i uka, og dersom de faktisk er syke går de til legen og får sykemelding for en hel uke først som sist. På slike arbeidssteder skjønner jeg veldig godt at de innfører en slik ordning...

Skrevet

det er helt sikkert forskjell på firmaer ja.

jeg har stort sett jobbet i voksne, seriøse firmaer der folk er borte når de er syke.

at en og annen har tatt seg en frihet en gang eller to, kan sikkert skje, men stort sett så jobber faktisk kolegaene mine når de er friske og yter i tillegg litt ekstra når det trengs.

selv ville jeg nok ikke jobbet steder med så unge mennesker at ikke arbeidsmoralen var på ett høyere nivå en at de tar ut egenmeldinger fordi de har vært på fylla, og passer på å bruke alle i løpet av mulig tid.

det blir for useriøst for min del.

jeg har jobbet ett sted med hovedsaklige unge selgere, som festet mye. men nettop fordi de jobbet på provisjon så var det de aller færreste av de som brukte sykedager pga fyllesjuke, da gikk de jo glipp av mulig provisjon.

de møtte alltid på jobb, så lenge de ikke var syke, og de jobbet mye. de få som var ute etter å utnytte systemet for det det var, forsvant ganske kjapt. for selv om det var ett ungt miljø, så var det ett miljø med god arbeidsmoral og vi trivdes på jobb og fikk muligheter til økt inntekt utifra hva vi gjorde, ikke utifra å være der så lenge vi var friske.

så, igjen, å belønne folk med dårlig arbeidsmoral for at de gidder å være på jobb 100% når det er det de uansett får betalt for, det blir for meg helt tåpelig.

Skrevet
Dette er penger bedriften sparer når folk driter i å skulke.

Mener du at alle skulker når de er syke? Jeg har aldri jobbet i en bedrift hvor det er kultur for å skulke, så jeg synes ordningen virker helt bak mål.

Vi hadde en ung dame her i huset for noen år siden som holdt på sånn en liten stund, men hun klarte bedriften å få sagt opp.

Skrevet
Er det virkelig blitt negativt å belønne folk i arbeidslivet? I mine ører blir dette som å si at provisjon i en salgsjobb er negativt, fordi man straffer de som selger dårlig...

Det er forskjell på å belønne folk for arbeidsinnsats og å bare møte opp på jobb. De to tingene er nemlig ikke det samme.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Mener du at alle skulker når de er syke? Jeg har aldri jobbet i en bedrift hvor det er kultur for å skulke, så jeg synes ordningen virker helt bak mål.

Nei, det mener jeg ikke, er man syk bør man selvsagt bli hjemme. Men når det er en skulkekultur ett sted mener jeg at det er greit med slike tiltak for å begrense dette. Det at bedriften fikk så gode resultater med ordningen tyder jo på at det var på sin plass.

Skrevet
Dersom du regner bonusene dinne inn i årlønna og budsjettet ditt så er det dumt av deg. Jeg har jobbet en del med salg, på provisjon. Normal lønn dersom man selger budsjett kan ligge på rundt 20 000 i mnd, men dersom man står på hver eneste dag kan man få det dobbelte. Men dersom man velger å budsjettere med en lønn på 40 000 i måneden er man bare dum og urealistisk. Det samme vil jeg si om ditt eksempel. Budsjetter med 200 000 og se de ekstra pengene du eventuelt får som den bonusen de er ment som...

Poenget er jo at man i utgangspunktet må regne med å være frisk. Dvs. at man i utgangspunktet skal ha bonusen for å være frisk, og dermed kan regne denne som en del av forventet årslønn.

Normal lønn for en selger tilsvarer å selge til budsjett, ellers er jo budsjettet helt feil satt opp. Derfor kan bonusen IKKE regnes inn for ham.

Det er jo to helt forskjellige ting...?

Skrevet (endret)
Er det virkelig blitt negativt å belønne folk i arbeidslivet?

Ja, for man har virkelig gjort seg fortjent til å bli belønnet for å være frisk. :roll:

Ellers bekrefter bare slike harry selgerholdninger at lønna deres neppe beregnes ut i fra intelligens. Jeg kan ikke noe for det, men jeg har virkelig store antipatier mot selgere og kremmere av alle slag.

Endret av Bønna
Skrevet

Gi bonusen til dem som ikke tar ut ferie. Mye mer rettferdig.

Skrevet

Oi oi oi, nå blir jeg litt overraska her, for en temperatur!

Bonus har INGENTING med årslønn å gjøre. Man kan da heller ikke forvente bonus. Det ligger jo til og med i ordet..

Jeg ser egnetlig ikke helt problemet her, men det er typisk norsk at man skal kritisere slikt...Dette er jo en ganske fair bonusordning da..

Andre vanlige bonusordninger går jo på hvor mye penger man tjener inn tli bedriften, og det blir på samme måte, litt tilfeldigheter kan avgjøre hvilket prosjekt man blir plassert på osv, og dermed hva man også fakturerer.

På jobben min deler vi likt en del av overskuddet pr kvartal på alle de ansatte. Hvis noen er syke ofte, så går det gjerne ut over alle, da man da får en mindre inntekt i forhold til budsjett.

Nå tror jeg vi skal være glade for at de store amerikanske selskapene sine bonusordninger blir skrevet om her :ler:

Skrevet
Poenget er jo at man i utgangspunktet må regne med å være frisk. Dvs. at man i utgangspunktet skal ha bonusen for å være frisk, og dermed kan regne denne som en del av forventet årslønn.

Hva står i artikkelen da:

"- Vi er en ung bedrift, med bare 85 ansatte, hvor det jobber mye unge mennesker. Vi hadde en følelse av at ikke alle var så syke, som man fikk inntrykk av. Så vi ønsker å premiere folk som tar ansvar og går på jobb hver dag, sier Brandsdal."

Det er ikke sikkert det er så normalt å alltid være på jobb her ;)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hvorfor man regne med å være frisk, når sykefraværet ligger så høyt som det gjør? Jeg mener at man må være nokså dum for å ikke skjønne at man må ta høyde for at man kommer til å være syk noen dager i løpet av ett år. Som siste innlegget sier, det ligger liksom i betydningen av ordet "bonus" at det ikke er en del av årslønna...

Skrevet
Bonus har INGENTING med årslønn å gjøre. Man kan da heller ikke forvente bonus. Det ligger jo til og med i ordet..

Ytelser man får for å oppbevare kroppen sin på arbeidsstedet må man kunne regne med i årslønn uavhengig om man kaller det bonus eller noen annet.

Andre vanlige bonusordninger går jo på hvor mye penger man tjener inn tli bedriften, og det blir på samme måte, litt tilfeldigheter kan avgjøre hvilket prosjekt man blir plassert på osv, og dermed hva man også fakturerer.

Hvilken effekt har bonusordninger der det er tilfeldig hva man oppnår? Jeg har aldri jobbet et sted hvor det er tilfeldig hva jeg tjener inn til bedriften. Merkelig ordning.

På jobben min deler vi likt en del av overskuddet pr kvartal på alle de ansatte. Hvis noen er syke ofte, så går det gjerne ut over alle, da man da får en mindre inntekt i forhold til budsjett.

Så flott! Da har jo hele staben interesse av å holde TOTALT sykefravær nede i stedet for bare egoistisk sitt eget (f.eks. gå på jobb når man hangler og smitte resten av staben).

Det er ikke sikkert det er så normalt å alltid være på jobb her  ;)

Enig i det, og ser at det kan være et problem. Forundrer meg bare over at bedriften løser det slik... "Nei, siden de ikke gidder å komme på jobb for vanlig lønn, får vi gi dem litt ekstra da...."

Hvorfor man regne med å være frisk, når sykefraværet ligger så høyt som det gjør? Jeg mener at man må være nokså dum for å ikke skjønne at man må ta høyde for at man kommer til å være syk noen dager i løpet av ett år. Som siste innlegget sier, det ligger liksom i betydningen av ordet "bonus" at det ikke er en del av årslønna...

Man kan jo ikke kalkulere med at man blir syk? Om man er kronisk syk, må man jo det selvsagt, og da blir disse ordningene VIRKELIG urettferdige, men for vanlige mennesker er det vel ikke slik at man "forutsetter" å være syk? Om man gjør det, skjønner jeg at det er mye fravær der ute, og innrømmer at jeg er naiv. Når man legger 12 000 i en bonuspott uavhengig av hva du tjener inn til bedriften og om du overhodet gjør jobben, og trekker i summen hver gang du er så syk at du må holde sengen, kan man ikke lenger kalle det bonus i ordets normale form.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hvilken effekt har bonusordninger der det er tilfeldig hva man oppnår? Jeg har aldri jobbet et sted hvor det er tilfeldig hva jeg tjener inn til bedriften. Merkelig ordning.

Når man ser hvor god effekt slike ordninger har, er det tydelig at sykefraværet i bedriften ikke var helt tilfeldig i utgangspunktet. Les innlegget mitt lenger opp i tråden om hva slags bedrifter som ofte velger slike løsninger.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg kan forstå at en slik løsning kan være bra for en bedrift der de vet at mange skulker, men likevel blir de som virkelig er syke taperne.

Og dessuten... En god leder ville funnet en annen løsning... Man skal ikke belønne de som i utgangspunktet ikke gjør jobben sin....

Skrevet

Tilfeldig var kanksje ikke det beste ord på dette da, men varierende er det jo!

Vet ikke hva slags bransjer du jobber innen, men feks i konsulentbransjen er jo dette vanlig. Man har forskjellig timepris på ulike prosjekter, man kan komme ut for feil estimering ol, som gjør at all tid ikke r fakturerbart. I perioder kan det være mye slagsarbeid som heller ikke er fakturerbart.. Veldig mange konsulenter har det slik, men likevel en personlig bonus som går på hvor mye en tjener inn.

Skrevet

så å gi friske mennesker bonus (ekstra penger) for å gidde å gå på jobb den tiden de allerede får betalt (lønn) for å være der, det ser dere på som en fin måte å drive firma på?

det er jo det de gjør, de betaler folk ekstra for å gå på jobb den tiden det allikevel er forventet av dem å være der, den tiden de allikevel får lønning for å være der. :riste:

jeg fatter ikke det der jeg.

at det funker er jo så, selv den lateste av de late, den med dårligst arbeidsmoral av alle, går an å kjøpe.

men er det rett? dersom det rammer arbeidssomme mennesker med god arbeidsmoral.

for det er det som skjer her.

den dusten som snylter på enhver egenmeldingsdag h*n kan og går hjemme selv om h*n er frisk, blir betalt ekstra for å ikke snylte på bedriften.

mens den som IKKE benytter egenmeldinger utover det personen faktisk ER syk på, jobber iherdig hele den tiden vedkommende ER på jobb, og gjerne yter ekstra utover det som er forventet, blir fratatt den bonusen latsabben får. kun fordi latsabben ikke ble syk det året, mens arbeidsjernet lå tre dager med 40 i feber.

Skrevet
Tilfeldig var kanksje ikke det beste ord på dette da, men varierende er det jo!

Vet ikke hva slags bransjer du jobber innen, men feks i konsulentbransjen er jo dette vanlig. Man har forskjellig timepris på ulike prosjekter, man kan komme ut for feil estimering ol, som gjør at all tid ikke r fakturerbart. I perioder kan det være mye slagsarbeid som heller ikke er fakturerbart.. Veldig mange konsulenter har det slik, men likevel en personlig bonus som går på hvor mye en tjener inn.

Har erfaring fra b2b, forbruker, tjenester og varer. Tror det er bredt. Har ikke jobbet i konsulentselskap, men levert konsulenttjenester i prosjektform. Har også flere venner som jobber i konsulentselskaper. Jeg er enig i din utredning vedrørende prising og fakturerbarhet av tid. MEN dersom bonusen er satt "tilfeldig" slik at den blir uavhengig av arbeidsinnsats og inntjening til bedriften så høres det rart ut, og er som sagt ikke noe jeg har vært borte i.

Og uansett hvordan man vrir og vender på det, er jeg enig med Aline. Dersom man må lokke med "tilstedeværelses"-bonus for at de ansatte skal gidde å møte på jobb når de er i stand til det, har bedriften et alvorlig problem. Å kjøre en slik bonusordning, er en enkel rask og lite smertefull tilnærming til problemet, som rammer urettferdig for de som faktisk er syke, og som gir de som ikke er det men som er late et urealistisk bilde på hva jobbverdenen er, og nører oppunder manglende arbeidsmoral.

Skrevet (endret)
Som siste innlegget sier, det ligger liksom i betydningen av ordet "bonus" at det ikke er en del av årslønna...

Ja, en bonus for ikke å være syk. Det har man jo virkelig gjort seg fortjent til. :roll:

Nå begynner jeg å skjønne hvordan det har seg at du går rundt og tror at viljen er fri.

Endret av Bønna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...