Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #61 Skrevet 31. oktober 2005 Aline, som jeg har skrevet lenger opp. Det er ikke rettferdig for alle, det er jeg fullstendig klar over. Men er det egentlig noen slike ordninger som er rettferdige for alle? Hos min forrige arbeidsgiver var det kun de med lederansvar som fikk bonus. Vi andre jobbet jo r*va av oss minst like mye som dem uten at vi fikk så mye som en vinflaske. Slett ikke rettferdig men slik var dessverre reglene.
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #62 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg forventer ikke bonus fordi jeg jobber for en kollega, jeg mener at hvis vi innfører dette så skal jeg smile til henne neste gang ungen blir sjuk og spørre om hvem som blir hjenne med lille Jonas denne gangen. Tror kjapt det hadde blitt fars jobb da! ← Og hvis fars jobb innfører samme ordning, så er dere like langt.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #63 Skrevet 31. oktober 2005 er du ikke syk, får du tre tusen kroner mer i måneden en om du er syk. totalt uavhengig av hva slags insats du yter på jobb mens du faktisk er der. Det er 1000 kr mer i mnd , ikke 3000 kr bare for å ha det klart. Syns også det blir feil å si at det bare er bedriftens feil at arbeiderne er umotiverte og misstrives på jobb. Er det no unnskyldning for å skulke jobben da? Og hva med arbeidstakerens egen ansvar for sin egen trivsel? Det er mange kjedelig jobber i dette landet. Det er vel bare å innse at å sitte i kassa, drive med tlf salg, vaskejobber etc etc ikke er de mest selvrealiserende jobbene i dette landet. Skal arbeidgiverne i disse yrkene "straffes " for at de ikke kan tilby sine ansatte "meningsfulle" oppgaver da? Har sjøl en jobb jeg finner jævla kjedelig. Det er en jobb jeg har kun fordi jeg MÅ ha pengene. Kan ikke se at det er noe arbeidsgiver kan gjøre fra eller til for at det skal bli bedre. Unsett så kan jeg da ikke bare bevilge meg fri bare pga av dette.
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #64 Skrevet 31. oktober 2005 Nå må jeg dessverre avslutte her. Ville bare si fra dersom noen trodde at jeg "stakk av". Men jeg ønsker dere alle sammen en riktig god ettermiddag/kveld.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #65 Skrevet 31. oktober 2005 Og hvis fars jobb innfører samme ordning, så er dere like langt. ← Nei mor og far er like langt. Bedriften får en ansatt mindre å utbetale bonusen til ;-)
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #66 Skrevet 31. oktober 2005 Jammen, ser du ikke at de ekstra pengene som de friske får må komme fra et sted? Jeg har allerede skrevet dette. Tror du ledelsen vil ha redusert utbytte for å gjennomføre ordnigen? Selvsagt ikke! Så pengene kommer ikke fra den potten. Hvilken pott må pengene komme fra da? Ansattepotten, såklart! Penger som ellers ville blitt fordelt annerledes på de ansatte blir nå delt ut til de som tilfeldigvis holder seg friske. Hvis ikke det er en straff, så vet ikke jeg hva som er det. ← Hva med pengene en vikar koster? Tror du de tas fra tomme lufta? Det er nok av folk som utnytter systemet og de er de vanskeligste personene å bli kvitt. De forsyner seg av 10-dager med sykt barn + 4 stk. 3-dagers egenmelding. Og tro du meg at streptokokker er dødelig for disse sløve ansvarsløse folkene. Ingen av disse dagene dekkes inn av trygdekontoret hos arb. giver! Hvor skal de pengene betales fra. Trekk dem fra samme potten som bonusen.
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #67 Skrevet 31. oktober 2005 Aline, som jeg har skrevet lenger opp. Det er ikke rettferdig for alle, det er jeg fullstendig klar over. Men er det egentlig noen slike ordninger som er rettferdige for alle? Hos min forrige arbeidsgiver var det kun de med lederansvar som fikk bonus. Vi andre jobbet jo r*va av oss minst like mye som dem uten at vi fikk så mye som en vinflaske. Slett ikke rettferdig men slik var dessverre reglene. ← Jeg er enig i at dette kan virke urettferdig, men vet du hva dine overordnede faktisk gjør på jobben?? I mange yrker jobber de med ekstra ansvar til en litt høyrere lønn (ja en litt høyere, men svært lite). Men de får ikke overtidsbetalt slik som de vanlige ansatte gjør. Derfor får de bonusordninger i stedet! Det er ikke spesielt lukurativt.... Samtilige av de lederne jeg kjenenr jobber vanvittig mye i forhold til de som ikke har ansvar. Det er sjelden de tjener noe på bonusene i forhold til arbeidsmengden. Det er ledernes ansvar å sørge for at de andre gjør den jobben de skal gjøre, det er derfor man har ledere. Klarer de ikke det får de heller ingen bonus.
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #68 Skrevet 31. oktober 2005 Og hvis fars jobb innfører samme ordning, så er dere like langt. ← Sikker et poeng det, men da har vi kanskje gått i pluss noen år alike vel. *en smule her og en smule der.....*
aline Skrevet 31. oktober 2005 #69 Skrevet 31. oktober 2005 Aline, som jeg har skrevet lenger opp. Det er ikke rettferdig for alle, det er jeg fullstendig klar over. Men er det egentlig noen slike ordninger som er rettferdige for alle? Hos min forrige arbeidsgiver var det kun de med lederansvar som fikk bonus. Vi andre jobbet jo r*va av oss minst like mye som dem uten at vi fikk så mye som en vinflaske. Slett ikke rettferdig men slik var dessverre reglene. ← det som er rettferdig er å gi enten alle bonus dersom hele bedrifte har samlet har gjort en god jobb, eller/og bonusordninger som er rettet mot personer som utretter noe ekstra, utover det som er forventet. at lederne er de eneste som får bonus er også urettferdig ja, men hva slags stilling man sitter i har man vel også en viss større mulighet til å bestemme over selv? etter hva jeg kan se, så er det å gi bonus kun fordi man holder seg frisk, en av de få bonusordningene som faktisk er totalt uten mulighet til å bestemme over selv dersom man ikke allerede er en arbeidstager med lav arbeidsmoral. som andre har vært inne på, så tror jeg det finnes andre måter å heve arbeidsmoralen på hos ett firma, som ikke nødvendigvis går utover de som har god arbeidsmoral men dessverre trengte fravær av en eller annen grunn. jobbe med arbeidsmiljø, generelle goder, muligheter og endel ting som kan være med på å gjøre arbeiderne mer trofaste og lojale.
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #70 Skrevet 31. oktober 2005 Hva med pengene en vikar koster? Tror du de tas fra tomme lufta? Det er nok av folk som utnytter systemet og de er de vanskeligste personene å bli kvitt. De forsyner seg av 10-dager med sykt barn + 4 stk. 3-dagers egenmelding. Og tro du meg at streptokokker er dødelig for disse sløve ansvarsløse folkene. Ingen av disse dagene dekkes inn av trygdekontoret hos arb. giver! Hvor skal de pengene betales fra. Trekk dem fra samme potten som bonusen. ← Den løsningen her innebærer jo helt klart en straff for sykdom. De syke betaler for vikar, mens de friske får disse pengene som en bonus. Og rettferdiggjøringen av en slik ordning er at alle syke angivelig er så late...
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #71 Skrevet 31. oktober 2005 Aline har veldig mange gode poenger her Jeg tror ikke dere som mener dette er en god ordning har erfaring med å være mye syk, leder eller vet hva det vil si å være en god leder....
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #72 Skrevet 31. oktober 2005 Aline har veldig mange gode poenger her Jeg tror ikke dere som mener dette er en god ordning har erfaring med å være mye syk, leder eller vet hva det vil si å være en god leder.... ← tull. jeg har barn ( attpåtil enslig så er barnet syk er det kun jeg som kan være hjemme) og det går aldri 1 år uten at noen av oss blir sjuke. Jeg syns den ordningen er god sjøl om jeg vet at jeg mest sannsynlig ikke vil nyte godt av den. ( ihvertfall ikke maxbeløpet)
aline Skrevet 31. oktober 2005 #73 Skrevet 31. oktober 2005 tull. jeg har barn ( attpåtil enslig så er barnet syk er det kun jeg som kan være hjemme) og det går aldri 1 år uten at noen av oss blir sjuke. Jeg syns den ordningen er god sjøl om jeg vet at jeg mest sannsynlig ikke vil nyte godt av den. ( ihvertfall ikke maxbeløpet) ← så om du jobber og sliter, gir mer en forventet av deg, men må være hjemme pga sykdom og dermed mister muligheten til bonus, så er det helt greit at folk som jobber og sliter mindre en deg, kun det som er forventet i forhold til den jobben de er ansatt i og den lønna de har, får bonus og ikke du? hvordan kan dette være rettferdig?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #74 Skrevet 31. oktober 2005 så om du jobber og sliter, gir mer en forventet av deg, men må være hjemme pga sykdom og dermed mister muligheten til bonus, så er det helt greit at folk som jobber og sliter mindre en deg, kun det som er forventet i forhold til den jobben de er ansatt i og den lønna de har, får bonus og ikke du? hvordan kan dette være rettferdig? ← Jeg føler ikke jeg sliter hverken mer eller mindre enn de andre på jobben. Så lenge jeg ikke taper ( får mindre enn med dagens regler) så syns jeg faktisk det er helt ok. En ting som aldri kommer frem når man diskuterer sykelønn etc er at det faktisk er billigere å være hjemme enn på jobb.( så i praksis tjener man på å være sjuk) Er jeg hjemme så slipper jeg å betale trikken og handle mat i kantina. Men nå må jeg jo si at det er ingen på min arbeidsplass som ville fått den bonusen maksimalt utbetalt.
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #75 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg føler ikke jeg sliter hverken mer eller mindre enn de andre på jobben. Så lenge jeg ikke taper ( får mindre enn med dagens regler) så syns jeg faktisk det er helt ok. En ting som aldri kommer frem når man diskuterer sykelønn etc er at det faktisk er billigere å være hjemme enn på jobb.( så i praksis tjener man på å være sjuk) Er jeg hjemme så slipper jeg å betale trikken og handle mat i kantina. Men nå må jeg jo si at det er ingen på min arbeidsplass som ville fått den bonusen maksimalt utbetalt. ← Jeg kjøper aldri mat i kantina jeg.. Smører alltid matpakke... Og månedskortet betaler man jo for selv om man er syk noen dager... Og dessuten er det ingen som sier at du må ta trikken, det finnes føtter og sykler for eksempel
aline Skrevet 31. oktober 2005 #76 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg føler ikke jeg sliter hverken mer eller mindre enn de andre på jobben. Så lenge jeg ikke taper ( får mindre enn med dagens regler) så syns jeg faktisk det er helt ok. En ting som aldri kommer frem når man diskuterer sykelønn etc er at det faktisk er billigere å være hjemme enn på jobb.( så i praksis tjener man på å være sjuk) Er jeg hjemme så slipper jeg å betale trikken og handle mat i kantina. Men nå må jeg jo si at det er ingen på min arbeidsplass som ville fått den bonusen maksimalt utbetalt. ← at du ikke per idag jobber mer en forventet er jo så, det var vel mer en tenkt situasjon. DERSOM du hadde jobbet mer en de andre, men så blitt syk av ikke selvvalgte grunner. og at man TJENER på å være syk kommer vel ærlig talt an på vel. jeg tjener ikke på å være sykemeldt, fordi jeg har flere utgifter når jeg er syk en når jeg er frisk. behandling koster penger, medisiner koster penger, legebesøk koster penger. Dette er penger mange som er syke må ut med, som friske slipper helt unna. mange må også betale trikken selv om de er syke, for å komme seg til og fra lege eller annen behandling. jeg kjøper heller ikke mat i kantina men har med matpakke, så det vil ikke spille noen rolle om jeg er på jobb eller syk.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #77 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg er kronisk syk og jeg synes dette er en knallbra ordning! Synes det er prisverdig at folk er på jobb hver dag jeg, i dette nisslandet tar folk gjerne tredagersen sin for å "fylle opp kvoten" - godt å se at noen gjør noe med slike holdninger!!!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #78 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg kjøper aldri mat i kantina jeg.. Smører alltid matpakke... Og månedskortet betaler man jo for selv om man er syk noen dager... Og dessuten er det ingen som sier at du må ta trikken, det finnes føtter og sykler for eksempel ← Vel det kommer jo an på hvor langt unna jobben man bor da. jeg bor så nært at jeg vanligvis bruker bena ja, men er jeg seint ute tar jeg trikken , så derfor trenger jeg ikke måndeskort. Jeg tar faktisk også med matpakke, men poenget var å illustrere at er man sjuk så slipper man utgifter som gjerne følger med når man er i jobb. Da tenker jeg jo først og fremst på en kortvarig sjukdom som ikke gjør at du trenger behandling da.
aline Skrevet 31. oktober 2005 #79 Skrevet 31. oktober 2005 men poenget var å illustrere at er man sjuk så slipper man utgifter som gjerne følger med når man er i jobb. Da tenker jeg jo først og fremst på en kortvarig sjukdom som ikke gjør at du trenger behandling da. ← men så har man gjerne andre utgifter som man slipper når man er frisk, så det er liksom litt sånn til og fra da. og dette rammer jo også folk som trenger sykemelding, som trenger behandling og/eller medisiner. Det koster penger.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #80 Skrevet 31. oktober 2005 men så har man gjerne andre utgifter som man slipper når man er frisk, så det er liksom litt sånn til og fra da. og dette rammer jo også folk som trenger sykemelding, som trenger behandling og/eller medisiner. Det koster penger. ← Ja har en tendens til å glemme hvor heldig jeg er som har gratis lege siden jeg er registrert som student på UIO.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå