Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #41 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg klarer fremdeles ikke å skjønne at dette oppfattes som straff, for de som er syke! ← Hvorfor ikke? Jeg som har hatt kronisk syke mandler blir fratatt min mulighet til bonus! En bonus er noe man burde kunne jobbe seg til! Og det har man ikke mulighet til hvis man har kronisk sykdom eller rett og slett er mye utsatt for smitte. (for eksempel hvis har man barn i barnehagen er det vanskelig å holde seg frisk hele tiden) Man får finne en annen løsning... Bedrifter som mistenker mye skulking må heller jobbe med samholdet og holdningene til sine ansatte i stedet for å holde de som faktisk er syke utenfor. Ved å gi bonus til de som ikke er syke, lager man egentlig bare et lokkemiddel og en premie til de med lav arbeidsmoral, ikke bonus til de som fortjener det. Derfor synes jeg at det er en straff for de som er syke. Jeg blir straffet fordi jeg har god arbeidsmoral men er syk... Hadde det ikke vært for at jeg faktisk er mye syk hadde jeg fått full bonus. Skjønner du ikke at jeg oppfatter det som straff?
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #42 Skrevet 31. oktober 2005 Du synes ikke at det å miste et gode pga noe du ikke kan noe for eller har kontroll over er straff? Hvorfor skal man belønne folk for å ikke være syke, det er da ikke noe de har bestemt selv, og det er heller ingen stor prestasjon. ← Poenget er jo at de mister ingenting. De får jo fortsatt sykepenger/lønn som det ikke gjøres trekk i. Det er de andre som får noe i tillegg.
Arkana Skrevet 31. oktober 2005 #43 Skrevet 31. oktober 2005 Poenget er jo at de mister ingenting. De får jo fortsatt sykepenger/lønn som det ikke gjøres trekk i. Det er de andre som får noe i tillegg. ← Men igjen, hvorfor skal du få bonus for noe som er helt tilfeldig og som ikke krever noen som helst innsats fra din side?
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #44 Skrevet 31. oktober 2005 Det krever jo den innsatsen at jeg faktisk er på jobb da. Er det ikke det hele denne saken går ut på? De som er på jobb får, de som ikke er på jobb får ikke.
aline Skrevet 31. oktober 2005 #45 Skrevet 31. oktober 2005 Poenget er jo at de mister ingenting. De får jo fortsatt sykepenger/lønn som det ikke gjøres trekk i. Det er de andre som får noe i tillegg. ← klart de mister noe, er du ikke syk så er du bankers å få 3000,- mer i måneden, er du syk, mister du den bonusen! folk med dårlig arbeidsmoral kan ta seg sammen og gå på jobb, folk som er syke kan ikke det, fordi de faktisk er syke. men de kan gjøre en minst like god jobb når de er på jobb likevel, og likevel ikke få bonus som folk med mulig dårligere arbeidsmoral FÅR.
aline Skrevet 31. oktober 2005 #46 Skrevet 31. oktober 2005 Det krever jo den innsatsen at jeg faktisk er på jobb da. Er det ikke det hele denne saken går ut på? De som er på jobb får, de som ikke er på jobb får ikke. ← så du mener at de som er syke ikke gjør en like god innsats som de som ikke er syke? velger de det selv liksom da? blir du slått ned og havner på sykehus så drar du på jobb likevel, fordi du liker å gjøre en god innsats?
Arkana Skrevet 31. oktober 2005 #47 Skrevet 31. oktober 2005 Synes du virkelig at det å møte opp på jobb hver dag og være så heldig at du ikke er syk, er en så stor innsats og prestasjon at du skal få ekstra penger for det?
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #48 Skrevet 31. oktober 2005 så du mener at de som er syke ikke gjør en like god innsats som de som ikke er syke? velger de det selv liksom da? blir du slått ned og havner på sykehus så drar du på jobb likevel, fordi du liker å gjøre en god innsats? ← Ja og hvis du er så uheldig at du har arvelig kreft i familien så gjør du ikke en god innsats fordi du ikke orker å gå på jobb etter cellegiften?
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #49 Skrevet 31. oktober 2005 De mødrene jeg har jobbet med blir hjemme med syke barn. Når 10-dagerskvoten er brukt opp så kan/må far begynne å bruke av sine dager. Ikke en gang, jeg har kommentert dette, holder far seg hjemme før dagene er oppbrukt. Begrunnelsen: han har så viktig jobb/sjefen hans blir sur!! / passer dårlig for han nå/han kan baaare ikke ta "fri" nå... Vi kan stå midt oppi store greier på jobb, og andre kollegaer må jobbe 3 kvelder på rad og så er kommentarene som over???? Ja jøss!! Gi meg bonus og la hun andre få slippe den!!!
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #50 Skrevet 31. oktober 2005 Synes du virkelig at det å møte opp på jobb hver dag og være så heldig at du ikke er syk, er en så stor innsats og prestasjon at du skal få ekstra penger for det? ← Ja tydeligvis er det jo det. Det er jo det som er hele kjernen i diskusjonen her. Jeg er helt enig med Aline i at de uten arbeidsmoral kan se å komme seg på jobb. Og de som virkelig er syke kan jo selvfølgelig ikke noe for det. Det er ikke det jeg mener.
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #51 Skrevet 31. oktober 2005 De mødrene jeg har jobbet med blir hjemme med syke barn. Når 10-dagerskvoten er brukt opp så kan/må far begynne å bruke av sine dager. Ikke en gang, jeg har kommentert dette, holder far seg hjemme før dagene er oppbrukt. Begrunnelsen: han har så viktig jobb/sjefen hans blir sur!! / passer dårlig for han nå/han kan baaare ikke ta "fri" nå... Vi kan stå midt oppi store greier på jobb, og andre kollegaer må jobbe 3 kvelder på rad og så er kommentarene som over???? Ja jøss!! Gi meg bonus og la hun andre få slippe den!!! ← Hva med å prøve å se to sider av saken? Jeg synes ikke man bør få en bonus for å hjelpe til litt ekstra nå å da... Det har jeg gjort mange ganger og aldri forventet eller fått noe som helst. Synes det er rimelig grådig å forvente ekstra bare fordi man en gang i blandt må øke arbeidsmoralen sin litt ekstra jeg...
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #52 Skrevet 31. oktober 2005 Ja og hvis du er så uheldig at du har arvelig kreft i familien så gjør du ikke en god innsats fordi du ikke orker å gå på jobb etter cellegiften? ← Herregud nå synes jeg dette tar helt av her. Hold deg til saken. Jeg jobber også sammen med en som har hatt kreft. Han var sykmeldt/borte fra jobb i nesten to år. Nå går han på rehabilitering og får 66% av inntekten sin fra trygdekontoret. Det er like urettferdig det i og med at han jobber alt han kan, men sånn er reglene dessverre.
aline Skrevet 31. oktober 2005 #53 Skrevet 31. oktober 2005 Vi kan stå midt oppi store greier på jobb, og andre kollegaer må jobbe 3 kvelder på rad og så er kommentarene som over???? Ja jøss!! Gi meg bonus og la hun andre få slippe den!!! ← nå er det jo en viss forskjell på dette og det å bare få bonus for å jobbe full arbeidsdag uten noe mer en det da. at de som jobber flere kvelder overtid på rad og faktisk yter mer en det som er påkrevd, får bonus er det vel ingen som reagerer på. det som reageres på er jo at man får bonus uten å gjøre dette, uten å trå til noe utover vanlig arbeidsdag, eneste grunn er at man ikke har vært syk.
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #54 Skrevet 31. oktober 2005 Ja tydeligvis er det jo det. Det er jo det som er hele kjernen i diskusjonen her. Jeg er helt enig med Aline i at de uten arbeidsmoral kan se å komme seg på jobb. Og de som virkelig er syke kan jo selvfølgelig ikke noe for det. Det er ikke det jeg mener. ← Jeg synes ikke det er en prestasjon, men en selvfølge!! Jeg er alltid på jobb når jeg er frisk, selvfølgelig....
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #55 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg synes ikke det er en prestasjon, men en selvfølge!! Jeg er alltid på jobb når jeg er frisk, selvfølgelig.... ← Ja det er jeg også, men det er ikke alle som tar det som en selvfølge. Og det var vel et av poengene med å innføre denne ordningen. Å prøve å minske sykefraværet.
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #56 Skrevet 31. oktober 2005 En annen kommentar lenger opp var ang. sykemelding fra legen. Den blir også noen ganger kastet etter pasientene. Hver gang jeg har streptokokker så kommer det automatisk 1 ukes sykemelding sammen med resepten. Hvorfor det? Alle er ikke så syke at de trenger å være hjemme pga dette. Skjønner hvis du har 39-40 i feber og er i dårlig form, men mange er friske selvom viruset "herjer". Så lenger du ikke kliner med noen på jobben så smitter du ingen.
aline Skrevet 31. oktober 2005 #57 Skrevet 31. oktober 2005 Ja tydeligvis er det jo det. Det er jo det som er hele kjernen i diskusjonen her. Jeg er helt enig med Aline i at de uten arbeidsmoral kan se å komme seg på jobb. Og de som virkelig er syke kan jo selvfølgelig ikke noe for det. Det er ikke det jeg mener. ← problemet er jo at dette ikke bare rammer de som faktisk er borte pga dårlig arbeidsmoral, men i høy grad de som er borte fordi de virkelig er syke. de KAN ikke bare komme seg på jobb, og blir da fratatt muligheten til bonus uansett hvor mye ekstra de yter mens de ER på jobb. noe som faktisk vil si at du godt kan jobbe overtid mange kvelder i løpet av ett år, men blir du syk en uke, så går du likevel glipp av bonusen som folk som jobber mindre og yter mindre en deg faktisk får. KUN fordi de har vært på jobb vanlig arbeidstid (ikke mer og ikke mindre), mens du som kan ha slitt r*va av deg risikerer å miste alt fordi du får blindtarmbetennelse og blir borte fra jobb. forklar meg rettferdigheten i det vær så snill.
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #58 Skrevet 31. oktober 2005 Hva med å prøve å se to sider av saken? Jeg synes ikke man bør få en bonus for å hjelpe til litt ekstra nå å da... Det har jeg gjort mange ganger og aldri forventet eller fått noe som helst. Synes det er rimelig grådig å forvente ekstra bare fordi man en gang i blandt må øke arbeidsmoralen sin litt ekstra jeg... ← Jeg forventer ikke bonus fordi jeg jobber for en kollega, jeg mener at hvis vi innfører dette så skal jeg smile til henne neste gang ungen blir sjuk og spørre om hvem som blir hjenne med lille Jonas denne gangen. Tror kjapt det hadde blitt fars jobb da!
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #59 Skrevet 31. oktober 2005 Herregud nå synes jeg dette tar helt av her. Hold deg til saken. Jeg jobber også sammen med en som har hatt kreft. Han var sykmeldt/borte fra jobb i nesten to år. Nå går han på rehabilitering og får 66% av inntekten sin fra trygdekontoret. Det er like urettferdig det i og med at han jobber alt han kan, men sånn er reglene dessverre. ← Ja jeg satte det på spissen for at dere skulle forstå det, og nå forstår du det så da fungerte det tydeligvis.... Det er ikke noe forskjell på urettferdigheten om man er syk i 2 år eller 2 dager i denne saken....
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #60 Skrevet 31. oktober 2005 Poenget er jo at de mister ingenting. De får jo fortsatt sykepenger/lønn som det ikke gjøres trekk i. Det er de andre som får noe i tillegg. ← Jammen, ser du ikke at de ekstra pengene som de friske får må komme fra et sted? Jeg har allerede skrevet dette. Tror du ledelsen vil ha redusert utbytte for å gjennomføre ordnigen? Selvsagt ikke! Så pengene kommer ikke fra den potten. Hvilken pott må pengene komme fra da? Ansattepotten, såklart! Penger som ellers ville blitt fordelt annerledes på de ansatte blir nå delt ut til de som tilfeldigvis holder seg friske. Hvis ikke det er en straff, så vet ikke jeg hva som er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå