Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 http://www.aftenposten.no/helse/article1145543.ece For en god ide ! Selvfølgelig er LO på banen og slakter ordninga nord og ned At sykefraværet faktisk har gått ned spiller vist ingen rolle
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #2 Skrevet 31. oktober 2005 Vi hadde en slik ordning hos min forrige arbeidsgiver. Jeg personlig synes dette er en kjempefin ordning.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. oktober 2005 #3 Skrevet 31. oktober 2005 Sikkert bra for de som er friske og som heller ikke har barn som blir syke. Men ikke like bra for de som er kronisk syke eller har barn.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #4 Skrevet 31. oktober 2005 Sikkert bra for de som er friske og som heller ikke har barn som blir syke. Men ikke like bra for de som er kronisk syke eller har barn. ← De har da de samme rettighetene som før( nå). Det er jo ikke snakk om å ta fra noen penger heller, men gi de som står på en extra bonus. Skjønner ikke at det skal være så galt.
Gjest z Skrevet 31. oktober 2005 #5 Skrevet 31. oktober 2005 De har da de samme rettighetene som før( nå). Det er jo ikke snakk om å ta fra noen penger heller, men gi de som står på en extra bonus. Skjønner ikke at det skal være så galt. ← Selvfølgelig er det galt. Snakk om urettferdig og korttenkt ordning.
Gjest Milah Skrevet 31. oktober 2005 #6 Skrevet 31. oktober 2005 Synes det høres ut som en fin ordning jeg! Det er jo ingen som blir straffet. Dette er jo penger de egentlig ikke hadde fått alikevel!
Gjest Litjmæ Skrevet 31. oktober 2005 #7 Skrevet 31. oktober 2005 Veldig tvilsom ordning, med tanke på at de fleste som er hjemme pga sykdom ikke kan noe for det... Men med tanke på at sykefraværet i denne bedriften hadde sunket kraftig så vil det jo sikkert også bety at veldig mange utnytter systemet med egenmeldinger. Samtidig som også en del folk som burde vært hjemme drar seg på jobb likevel for ikke å tape penger...
Fakse Skrevet 31. oktober 2005 #8 Skrevet 31. oktober 2005 Veldig tvilsom ordning, med tanke på at de fleste som er hjemme pga sykdom ikke kan noe for det... Men med tanke på at sykefraværet i denne bedriften hadde sunket kraftig så vil det jo sikkert også bety at veldig mange utnytter systemet med egenmeldinger. Samtidig som også en del folk som burde vært hjemme drar seg på jobb likevel for ikke å tape penger... ← Eller kanskje værre, at noen sender halvsyke unger til dagmamma/barnehage/skole for ikke å tape penger. Bonusen baseres i stor grad på ting folk ikke kan styre selv(med mindre man anntar at en stor del av egne ansatte er unnasluntrere som jukser med egenmelding), derfor mener jeg den blir urettferdig. Man kan like godt gi bonus til mørkhårede eller blåøyde, det blir like retferdig.
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #9 Skrevet 31. oktober 2005 Selvfølgelig er det galt. Snakk om urettferdig og korttenkt ordning. ← Hvorfor mener du at det er galt, urettferdig og korttenkt? Jeg jobber på lønningskontoret her på min arbeidsplass. Jeg vet da om mange småbarnsforeldre som tror at de dagene man har til sykt barn er det samme som feriedager og MÅ bruke opp de dagene hvert år. Det samme gjelder for folk som synes at de MÅ bruke opp alle egenmeldingsdagene sine hvert år selv om de ikke er syke. Hvorfor er det så galt å belønne de som faktisk har litt høyere arbeidsmoral og faktisk er på jobb "bestandig"?
Gjest z Skrevet 31. oktober 2005 #10 Skrevet 31. oktober 2005 Hvorfor mener du at det er galt, urettferdig og korttenkt? Jeg jobber på lønningskontoret her på min arbeidsplass. Jeg vet da om mange småbarnsforeldre som tror at de dagene man har til sykt barn er det samme som feriedager og MÅ bruke opp de dagene hvert år. Det samme gjelder for folk som synes at de MÅ bruke opp alle egenmeldingsdagene sine hvert år selv om de ikke er syke. Hvorfor er det så galt å belønne de som faktisk har litt høyere arbeidsmoral og faktisk er på jobb "bestandig"? ← Fordi det går utover dem som har like høy arbeidsmoral, men er borte noen dager fordi de TVINGES til det.
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #11 Skrevet 31. oktober 2005 Ja det er riktig det, men alle bonuser, premier osv er urettferdige for alle som ikke får det. Det er alltid noen som vil føle ting urettferdig. Jeg kan feks si at det er urettferdig at de med barn får kontantstøtte. Da vil du kanskje si "ja men det hadde du fått hvis du hadde barn også". Ja det er riktig, men da kunne jeg svart "hvis du alltid er på jobb så får du bonus også". Dette hørtes kanskje litt barnslig ut, men mitt poeng er altså at det alltid vil være grensetilfeller som det blir urettferdig for uansett hva det gjelder.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 31. oktober 2005 #12 Skrevet 31. oktober 2005 Selvfølgelig er det noen som aldri blir fornøyde Misunnelsen er det eneste som er sterkere enn kjønnsdriften i dette nisselandet. Jeg hadde sjøl ikke klart å oppnå full bonus da jeg erfaringsmessig blir sjuk ihvertfall 2 ganger i året. Det betyr vel ikke at jeg ikke unner andre den bonusen Jeg får mine sykepenger likevel så jeg taper jo ikke noe på dette.
Titti72 Skrevet 31. oktober 2005 #13 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg vet om mange som hadde fått bedre helse hvis dette ble innført på deres arbeidsplass!! Syns det er et godt forslag jeg. Tar imot med et smil.
Gjest gjest 0 Skrevet 31. oktober 2005 #14 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg synes det blir veldig galt å sammenligne med kontantstøtten.... Har man barn har man mye mer utgifter enn de som ikke har barn! Men jeg synes også det er en urettferdig løsning! Man kan faktisk ingenting for at man får influensa, man kan ingenting for at man er uheldig og blir utsatt for blind vold, man kan ikke noe for at man får kreft, man kan ikke noe for at man har mandler som gjør deg syk en gang i måneden... Og man kan iallefall ingenting for at det er så lange køer i helsenorge at man ikke blir frisk så fort man ønsker!! Og er man mye syk har man mer utgifter enn de som ikke er syke, Medisiner, spesialister og legetimer koster masse penger! Man kan godt gi en oppmerksomhet til de som aldri er borte, men å ha så store bonuser som dette firmaet bruker synes jeg er forferdelig urettferdig. I min gamle bedrift fikk man et par skikkelige flasker med vin og annerkjennelse fra sjefene. De som aldri var borte syntes dette var kjempebra! Man kan godt gi mer enn det, men store bonuser blir for dumt.
Gjest z Skrevet 31. oktober 2005 #15 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg synes dette er så opplagt at jeg ikke gidder å diskutere det mer. Det gjør meg sikkert til en dårlig debattant, men jeg er rett og slett lei.
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #16 Skrevet 31. oktober 2005 "Penger de ikke ville fått likevel"? Penger som bare kom dalende ned, liksom, da eller? Jeg synes det er utrolig naivt å tro at ledelsen tar ut redusert utbytte for å finansiere denne ordningen. Disse pengene kunne/ville ellers gått til generell lønnsøkning! I det lange løp er bedriften ikke tjent med at syke folk sleper seg på jobb. Dessuten skyver den problemet med syke barn over på andre bedrifter som ikke har en slik ordning; hvis min jobb hadde hatt en slik bonusordning og mannens ikke, er det vel liten tvil om hvem som ville brukt opp egenmeldingsdagene for sykt barn først? Dette ressonementet illustrerer videre at hvis alle arbeidsplasser innførte en slik ordning, ville effekten bli redusert. Bedrifter som har innført flere egenmeldingsdager og tettere oppfølging/tilpasning ved sykdom, har fått redusert sykefravær. Da kan jeg virkelig ikke fatte poenget med slike rovdrifts- løsninger som dette.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #17 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg synes det blir veldig galt å sammenligne med kontantstøtten.... Har man barn har man mye mer utgifter enn de som ikke har barn! Men jeg synes også det er en urettferdig løsning! Man kan faktisk ingenting for at man får influensa, man kan ingenting for at man er uheldig og blir utsatt for blind vold, man kan ikke noe for at man får kreft, man kan ikke noe for at man har mandler som gjør deg syk en gang i måneden... Og man kan iallefall ingenting for at det er så lange køer i helsenorge at man ikke blir frisk så fort man ønsker!! Og er man mye syk har man mer utgifter enn de som ikke er syke, Medisiner, spesialister og legetimer koster masse penger! Man kan godt gi en oppmerksomhet til de som aldri er borte, men å ha så store bonuser som dette firmaet bruker synes jeg er forferdelig urettferdig. I min gamle bedrift fikk man et par skikkelige flasker med vin og annerkjennelse fra sjefene. De som aldri var borte syntes dette var kjempebra! Man kan godt gi mer enn det, men store bonuser blir for dumt. ← Men man blir da ikke straffet for at man får influensa eller andre ting??? Her får man da det samme som man ville hatt krav på uansett. Skjønner ikke at dere kan se det. Det er faktisk fordi at folk går på jobb som en grunnlaget for at vi kan betale folk fra dag 1 når de er sjuke. Så hvorfor ikke premiere de som virkelig ikke legger ekstra byrde på budsjettene
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #18 Skrevet 31. oktober 2005 Bedrifter som har innført flere egenmeldingsdager og tettere oppfølging/tilpasning ved sykdom, har fått redusert sykefravær. Da kan jeg virkelig ikke fatte poenget med slike rovdrifts- løsninger som dette. ←
Gjest Dilla Skrevet 31. oktober 2005 #19 Skrevet 31. oktober 2005 Fra min side er ikke dette noe forsøk på å rakke ned på folk som er syke. Pamella, jeg er helt enig med deg i at folk ikke kan noe for at de får kreft, må operere mandler osv. Det er ikke det som er saken. Men hvorfor kan ikke de som må gjøre en ekstra innsats på jobben fordi noen er syke/borte få en påskjønnelse for det? På min avdeling her på jobb er vi egentlig 3 personer. Den ene er nå sykmeldt i nesten 2 måneder, den andre i 2 uker. Dette er heldigvis ikke hverdagskost men en veldig dårlig tilfeldighet. Men jeg må da gjøre 3 jobber i stedet for 1 og da sier det seg selv at en ekstra innsats må til. Hvorfor kan jeg da ikke få en påskjønnelse for det uten at de to som er sykmeldte skal bli sure?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #20 Skrevet 31. oktober 2005 Men jeg må da gjøre 3 jobber i stedet for 1 og da sier det seg selv at en ekstra innsats må til. Hvorfor kan jeg da ikke få en påskjønnelse for det uten at de to som er sykmeldte skal bli sure? ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå