Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går master. Er det normalt at man omtrent ikke får veiledning med semesteroppgaver? Forelesere i starten av de mest krevende emnene understreker allerede fra start at de helst ikke vil få mail, men at vi i stedet kan kommunisere på forelesninger. I noen fag er vi titalls studenter på en veileder så jeg har jo forståelse for at tett oppfølging ikke lar seg gjøre. Faglig spørsmål på mail synes jeg de kan ta seg tid til. Eventuelt sette maksgrense på 30 stk pr veileder. 

Innleveringen er det mange som ikke har starta på. Det er et sammensatt emne, ikke ren gjengivelse av teori. Selv har jeg flere spørsmål. Jeg vurderer nå å forhøre meg med noen i klassen som har litt mer kontroll, og starte bare. Må påpeke at dette ikke gjelder alle emner, men kjenner jeg faktisk er stresset og fortvilet nå. Jeg er ikke interessert i å bruke tid på å ta dette opp med noen, men bare å fullføre oppgaven.   

Anonymkode: 2cb8c...602

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kort svar: ja det er vanlig.

Anonymkode: 95745...4f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor store oppgaver er det snakk om? Jeg underviser på master, og jeg veileder bare når studenten har individuelt spesialpensum. Det er jo som en liten bacheloroppgave, bare på høyere nivå. Jeg har ikke kapasitet til å gi skriftlig veiledning på x antall semesteroppgaver. Det er mye mindre tidkrevende å ta det muntlig i forbindelse med undervisning. For deg er det kun én e-post det tar deg fem minutter å skrive. For meg kan det ta en halvtime å svare - minst. Og så får jeg 20 sånne e-poster. Det er tid jeg ikke har. Det er ikke i arbeidsplanene våre. Så det går dessverre ut over enten min forskningstid eller min fritid. Sånn har det blitt med NPM… 🤷🏻‍♀️ 
Så bare gjør som læreren forslår, ta det muntlig i undervisningen! Sannsynligvis lurer andre på det samme også, og du kan få et mer utfyllende svar muntlig enn du ville fått skriflig. 

Anonymkode: b0b7b...dcd

• Liker 6
Skrevet

Vi fikk ikke veiledning. Det hjalp dog å jobbe med andre i kollokviegrupper. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det noen år siden jeg studerte, men vi hadde ikke tilbud om noe veiledning på semesteroppgaver. Kunne velge å skrive sammen to til tre stykker eller alene, kun sluttvurdering.

Anonymkode: ebc30...0f0

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke veiledning på semesteroppgaver. Og 30 stk pr veileder i bare ett fag, er du klar over hvor sinnsykt mye jobb det er med veiledning? 

Anonymkode: 3e420...908

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Forelesere i starten av de mest krevende emnene understreker allerede fra start at de helst ikke vil få mail, men at vi i stedet kan kommunisere på forelesninger. 

Det er vanlig på studier med høyt antall studenter. Det blir fort veldig mange spørsmål om folk kan få spørre på mail. Ved å kreve fysisk oppmøte så får man silt ned antall spørsmål. 

Anonymkode: 7e944...805

AnonymBruker
Skrevet

Dette var jeg absolutt ikke klar over. Jeg har sjelden vært typen som smisker og spør bare for å gjøre det. Akkurat nå har jeg et seriøst spørsmål i forbindelse med oppgaven, men jeg ser at jeg ikke kan forvente svar. Godt å bli realitetsorientert i det minste, så jeg slipper å gå rundt irritert. Skal benytte anledningen ved neste forelesning, men det er til uken så det blir desto mindre tid på meg. Ts 

• Liker 1
Skrevet

Veiledning på semesteroppgaver er ikke vanlig, ikke på bachelor og ikke på master. 

• Liker 3
Skrevet

Hvilken master? Jeg hater veiledning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette var jeg absolutt ikke klar over. Jeg har sjelden vært typen som smisker og spør bare for å gjøre det. Akkurat nå har jeg et seriøst spørsmål i forbindelse med oppgaven, men jeg ser at jeg ikke kan forvente svar. Godt å bli realitetsorientert i det minste, så jeg slipper å gå rundt irritert. Skal benytte anledningen ved neste forelesning, men det er til uken så det blir desto mindre tid på meg. Ts 

Kommer an på hva du lurer på. Jeg sier aldri til mine studenter at jeg ikke svarer på e-post etc. Så jeg får endel spørsmål inn (spørsmål er ikke det samme som veiledning). Jeg ser at 90% av spørsmålene enten er tull eller er besvart i oppgaveteksten, hvis de gidder å lese ordentlig. De siste 10% er reelle spørsmål. Gå i deg selv og finn ut om ditt spørsmål er blant de 10% eller de 90%. Hvis det er blant de 10%, kan du sende e-post, hvis det absolutt ikke kan vente til neste uke. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan forvente svar på konkrete spørsmål, men faktisk veiledning, slik det brukes innenfor høyere utdanning, er ikke vanlig på semesteroppgaver.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når eg gjekk barnehagelærar var døra alltid åpen. Det virka som dei tilsette prioriterte elevane sine mykje høgare enn andre ting, eller tok seg tid til oss sjølv om dei ikkje hadde tid. Vi fekk 4 gonger veiledning på bacheloroppgåva, dvs to gonger i semesteret.

Anonymkode: bccd1...666

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når eg gjekk barnehagelærar var døra alltid åpen. Det virka som dei tilsette prioriterte elevane sine mykje høgare enn andre ting, eller tok seg tid til oss sjølv om dei ikkje hadde tid. Vi fekk 4 gonger veiledning på bacheloroppgåva, dvs to gonger i semesteret.

Anonymkode: bccd1...666

Veiledning på bacheloroppgave er noe annet enn en semesteroppgave, det kan man selvsagt forvente å få. Mine bachelorstudenter får mye mer enn veiledning x4. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...