Gå til innhold

Hva er det med folk?! Tuller de, eller mener de det alvorlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en og annen tråd her går argumentasjonen som dette igjen:

"jeg kjenner flere som har fått deltavarianten, og de ble ikke særlig syke, selv om de var uvaksinerte".

"jeg kjenner en som spiste spekemat gjennom hele svangerskapet, og ungen er frisk og fin".

"jeg kjenner en som har levd på nugatti hele livet, han har det bare bra".

Dere som bruker slik logikk, ser dere ikke bristen? Hvis jeg sier som under, ser dere fremdeles ikke koblingen?

"Jeg har kjørt uten bilbelte hele livet. Jeg har til og med krasjet en gang, og det gikk fint (fenderbender). Bilbelte er ikke nødvendig".

Eller kanskje enda verre:

"Jeg har kjørt bil som ruset mange ganger. Det går HELT FINT, jeg har aldri krasjet eller blitt tatt - ergo, man kan gjøre bil ruset".

Herregud, hva er det med folk!?

Anonymkode: 819a9...d70

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anekdotiske bevis er meget typisk for kvinner og menn med feminin hjerne. Begge disse gruppene finner vi i stort antall her på KG.

Dette fordi tankemønsteret deres styres av hva de føler, og ikke faktabasert logikk. 

Anonymkode: ae39b...8df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av verdens befolkning er dummere en gjennomsnittet. 

Anonymkode: 56299...578

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 22.46):

Anekdotiske bevis er meget typisk for kvinner og menn med feminin hjerne. Begge disse gruppene finner vi i stort antall her på KG.

Dette fordi tankemønsteret deres styres av hva de føler, og ikke faktabasert logikk. 

Anonymkode: ae39b...8df

Derfor er kvinner med Asperger upopulære. Kjenner ei som har fått diagnosen, hun virker ikke autistisk. Hun har bare en mer brutalt ærlig måte å si ting på. Går ikke i ei boble der all ubehagelig info skal skyves vekk. Dermed tror jeg ikke alle som får diagnosen egentlig har den, 

Anonymkode: 633c3...4cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 22.37):

I en og annen tråd her går argumentasjonen som dette igjen:

"jeg kjenner flere som har fått deltavarianten, og de ble ikke særlig syke, selv om de var uvaksinerte".

"jeg kjenner en som spiste spekemat gjennom hele svangerskapet, og ungen er frisk og fin".

"jeg kjenner en som har levd på nugatti hele livet, han har det bare bra".

Dere som bruker slik logikk, ser dere ikke bristen? Hvis jeg sier som under, ser dere fremdeles ikke koblingen?

"Jeg har kjørt uten bilbelte hele livet. Jeg har til og med krasjet en gang, og det gikk fint (fenderbender). Bilbelte er ikke nødvendig".

Eller kanskje enda verre:

"Jeg har kjørt bil som ruset mange ganger. Det går HELT FINT, jeg har aldri krasjet eller blitt tatt - ergo, man kan gjøre bil ruset".

Herregud, hva er det med folk!?

Anonymkode: 819a9...d70

Denne «jeg kjenner flere» lyser lang vei at ikke stemmer. «Flere» kan være 1 person som de ikke kjenner men har hørt om. Ser det hele tiden.

En tråd der ei var forelsket i en muslim. 
Kg: «jeg kjenner flere som ble sammen med muslimske menn. Endte stygt».

En tråd hvor det skrives om bruk av rusmidler.

kg: «jeg kjenner flere som har brukt det. Det gikk ikke bra»

Voldsomt så mange her som «kjenner flere som ...»

Anonymkode: 633c3...4cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår menneskehjerne er koblet litt på den måten at vi tenker «det skjer ikke meg».

Jeg kjenner ingen som er blitt skikkelig syk av corona, ingen som har fått skadet foster av spekeskinke, ingen som har duket under av rusmidler, ingen som har skadet noen hardt i trafikken. Fordi alle disse tingene er veldig sjelden. De skjer selvsagt ute i verden, og vi skal passe på, men godt vi slipper å bekymre oss alt for mye for det når det er så liten sannsynlighet for at det skjer akkurat oss.

Anonymkode: ce4e4...a44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som syns den tråden her suger balle. 

Anonymkode: 5d39e...500

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er en helt ok ting å si f.eks i en setting der man prøver å roe ned en hysterisk person.

"Hjelp jeg har fått covid og jeg rakk aldri å vaksinere meg jeg er så redd og har panikkanfall flere ganger om dagen og klarer ikke spise eller sove jeg tror jeg kommer til å DØ hva skal jeg gjøre????"

Eller...

"Kjæresten min nektet å slutte å spise nugatti til frokost. Jeg synes han er skikkelig usunn,er 100% sikker på at han snart kommer til å få diabetes. Hvis han ikke slutter å spise nugatti snart så kommer jeg til å DUMPE HAN".

Er ellers enig i at det er rimelig tåpne argumenter.

Anonymkode: 32731...043

• Liker 3
Skrevet

Har merket meg det samme, og det virker generelt å være et ganske markant skille mellom de som fokuserer på forskning, statistikk og større tendenser og de som styres av anekdoter og "opplevelser". I noen grad handler det kanskje om mangel på utdannelse, men jeg tror nok det handler like mye om at en rett og slett har et inngrodd syn på "bevis" som en sjeldent har fått utfordret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et symptom på at vi trenger mer vitenskapsforståelse og logikk i grunnskolen.

Anonymkode: babc2...a7c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...