AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Skikkelig teit spørsmål, men det får så være. Syns de forskjellige pensjonssparingene er kjempevanskelige. Regelen sier jo at arbeidsgiver skal spare minst 2% i pensjon, og hos min forrige arbeidsgiver ble disse 2% trukket direkte ut av lønnen hver måned. Ikke noe ekstra. Nå har jeg byttet jobb til en offentlig stilling, og tjener derfor opp offentlig tjenestepensjon. Her trekkes det også 2% av lønnen hver mnd, men sånn som jeg har forstått det så sparer arbeidsgiver rett over 3% av lønnen min i pensjon i tillegg til trekket på 2%. Kan dette stemme? På denne måten sparer jo arbeidsgiver over 5% av lønnen i pensjon hver mnd, men jeg selv «dekker» kun 2%? Anonymkode: 1c0ef...e5e
Baktusen Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Hvor får du det fra at arbeidsgiver trekker over 5%? Du sier jo selv at arbeidsgiver trekker 3%? Du må skille disse tingene her. Jeg arbeider i staten. Jeg har en årslønn på 499500kr. Mnd 41625. Så går 2% av dette til pensjonssparing. 830 kr ca. Av min lønn går altså 830kr mnd til pensjon. Så sparer arbeidsgiver 5,7% i tjenestepensjon for meg. De er lovpålagt med minimum 2% alle arbeidsgivere men endel betaler mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå