Gå til innhold

16-åring (10. klassing) i hus. Er vi overbeskyttende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente som blir 16 år i år. Jeg og hennes far bor ikke sammen, så vi har noe delte meninger om hva som er greit og ikke. Jeg er forsåvidt streng jeg også, men skjønner at man i den alderen er nysgjerrig på å dra på fest osv. 

- Når må deres 16-åring inn for kvelden i helgene? 

- Får de være hjemme alene ei helg? 

- Får de overnatte til venniner som er hjemme alene for ei helg? 

- Har de begynt å teste ut å dra på fest og slike ting? 

Må legge til at vi ikke bor på en liten plass, men i en storby. 

Anonymkode: 55b5c...fe8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

-Kl 12 i helgene.

-ja det har skjedd, men da har besteforeldrene vært i backup, og vi har ringeklokke med kamera så jeg ser hvem som kommer og går

-litt skeptisk til den. 

-Ja

Vi bor på bygda så kanskje litt annerledes 

Anonymkode: b55da...58f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en jente som blir 16 år i år. Jeg og hennes far bor ikke sammen, så vi har noe delte meninger om hva som er greit og ikke. Jeg er forsåvidt streng jeg også, men skjønner at man i den alderen er nysgjerrig på å dra på fest osv. 

1: det varier utfra hvor ungdommen er, hjemme hos noen så er set henting senest kl 1, ute å reker så er det inn 22

2:nei absolutt ikke en hel helg

3: en natt ja evt så ser vi an hvem det er

4: ja begynte dor 6 mnd siden 

Anonymkode: 5dd81...3ac

AnonymBruker
Skrevet

Har gutt på 16.

-Han må være hjemme til 00.00 i helgene. Noen ganger rekker de ikke bussen og det går fint.

-Han har vært alene i helgene mens jeg var i utlandet. Ingen problem

- Han får ikke overnatte borte uten at det er voksne til stedet

- Fest har han vært på og jeg vet at han har smakt både alkohol og tobakk. Vi har hatt prat om det. 

Uansett hvor mye vi prover å beskytte klarer de å lure oss. Derfor er det viktig å gi en vis frihet sånn at de slipper å skjule og vise tillitten. 

Anonymkode: b6439...d71

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja på alt siden jeg selv gjorde det, og levde bygde livet 🤩

Anonymkode: 69111...358

Skrevet (endret)

Man kjenner sine barn og vet hva de er «laget» av. Eldstemann her måtte være hjemme til kl 00.30 , fikk ikke være hjemme alene en hel helg, (1 natt var greit) men hadde leieboere som back up- ingen overnatting uten voksne om ikke til stede så rundt dem/noen som fulgte med, og ja, hadde startet med litt festing da. Bor i en by.
Har to barn til og hun som står for tur vil muligens på noe andre regler da hun igjen er en helt annen type.

Endret av Eva00
AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv fikk lov til å være alene hjemme en natt, men ikke helg i denne alderen, men ville aldri hatt fest hjemme. -  Min 10.klassing får ikke lov

Jeg overnattet ikke over hos venner uten voksne før på vgs.  - Min sønn må vente en stund…..

Innetid.  Rundt midnatt, men det kommer helt an på, og vi kan alltid hente.

festing. (Født på 70-tallet), Jeg drakk på fest første gang i 8. klasse.   Har avtale med sønnen om null alkohol, det har skjedd mye rart rundt her med andre med alkohol.  Jentene fester med eldre, gutta ikke ivrige enda.

Vi og andre voksne åpner ofte huset vårt for sønnen og kompisene og så er vi nede i kjelleren, så får de det litt privat, men ikke full frihet.   

Anonymkode: c1132...220

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke der ennå, men jeg tenker det er veldig avhengig av barnet/ungdommen. Jeg ser allerede at mine to på slutten av barneskolen, nok kommer til å ha ulike regler. Eldste får nok friere tøyler enn yngste, om ikke vennegjengen endrer seg veldig.
Selv hadde jeg strenge foreldre, men veldig frie tøyler i den alderen, med døgning, hytteturer osv, fordi foreldrene mine stolte (med rette) 100% på at jeg og vennene mine ikke drakk og ruste oss. 

Anonymkode: ccb66...9fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg håper jeg slipper å måtte ta stilling til disse spørsmålene selv en gang i framtiden.

Da jeg var 16 år hadde jeg støtt og stadig helger alene. Jeg drakk og hadde venner som var eldre. Var ute på byen og hæla i taket. Bodde i en storby.

Og til informasjon: Det ble aldri oppdaget (hvert fall ikke sagt noe til meg) og jeg var av den pliktoppfyllende snille piken. Det skjedde aldri noe skader på hjemmet eller meg, bare så det er sagt.

Personlig kunne jeg kanskje strukket meg til at ungen min er hjemme alene en natt, men en hel helg? Nja... Hos venninne? nope.

Statistikken sier vel at ungdommen drikker mindre enn hva vi gjorde. Det taler vel til deres fordel.

Anonymkode: b48ce...f6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 15 år var jeg hjemme alene i to uker i mens resten av familien var på sommerferie. Jeg hadde sommerjobb og klarte fint å ta vare på meg selv. Hadde til og med venner over på besøk uten at vi raserte huset... Var også hjemme alene flere helger i løpet av året. Jeg er oppvokst i by. 

Anonymkode: 499b8...9a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter går også i 10.klasse, vi bor i Bergen.

Når må deres 16-åring inn for kvelden i helgene? Vi har ingen fast tid. Er helt avhengig av hva hun gjør. Hun pleier vel å komme hjem ca kl 23 når hun er med venner 

- Får de være hjemme alene ei helg? Nei, ikke en helg. Men vi har dratt på hytten uten henne på fredagen. Hun trener tidlig lørdag, så da har hun trent og kommet ut på hytten senere på dagen. 

- Får de overnatte til venniner som er hjemme alene for ei helg? Igjen, det kommer an på hva planene er. Hun har fått lov å overnatte en dag uten at foreldrene er hjemme. 

- Har de begynt å teste ut å dra på fest og slike ting? Nei, min datter har ikke begynt med det. Det skal sies at hun trener veldig mye og er «oppslukt» i det idrettsmiljøet. 

Anonymkode: ee21f...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Trenger en på 16 så mye regler da? Snart voksen. La de erfare litt om hva som er bra og ikke. Spiller vel dessuten ingen rolle om man lar barnet overnatte hos andre som er alene hjemme hvis man uansett lat barnet få helger hjemme alene hos seg selv? Naivt å tro at barnet sitter alene hele helga for å si det sånn, hvorfor tror dere det ønsker å være alene hjemme? ;) 

De er vel store nok til å ta litt ansvar selv når de er 16… 

Anonymkode: 12368...73f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som 15-åringer bodde jeg og bestevenninna mi sammen i huset til foreldrene hennes i en uke mens de var på ferie. Det var null stress, vi oppførte oss eksemplarisk. Vi fikk også reise alene sammen til London en uke som 16-åringer, og fant heller ikke på noe tull da, det var bare kjempestas. Jeg er 24 nå, har foreldre virkelig blitt så utrolig strenge at 16-åringen ikke får være hjemme alene ei helg, eller på overnatting hos venner som er hjemme alene? 😳 Kjente ingen som hadde det så strengt før, og alle vennene mine fra ungdomsskolen/vgs ble det folk av.

Anonymkode: 2e5c2...d02

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 16 år hadde jeg ikke så mye grenser, og hvis du setter noen grenser vil nok datteren din bare gjøre ting i skjul. På hennes alder hadde jeg drukket, vært på flere fester, hatt sex og prøvd ut både røyk og snus. Det er en alder for å utforske og hvis du som forelder tillater det er det større sjanse for at barnet er ærlig og eventuelt ringer deg dersom hun er full og trenger hjelp osv.

Anonymkode: 8cfed...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo, ene datter startet som 16-åring med dette «utelivet», og jeg svarer ut fra hvordan det da var for to år siden:

Startet med kl 12-01, ble vanskelig å overholde og ekstremt mye krangel, stress og bråk. Fungerte bedre å følge med på posisjon på snap, be henne si fra og gi beskjed hvor hun var og om de dro til andre enn der de var først. Passe på at hun er med noen i nærheten så de tar følge hjem osv.

Nei, men et år senere etter først å ha testet en kveld alene og så en natt, har vi sluppet gradvis opp og ser at det går bra. Bor i leilighet da, så kan ikke gjøre mye sprell uten at naboene klager. De drar helst til de som har hus, så ville nok vært mer skeptisk om vi hadde villa….

Helst ikke. Jeg var opptatt av om foreldrene kom hjem på natta osv. Mye tlfkontakt med foreldre for å sjekke opplegg før jeg sa ja.

Startet omtrent rundt 16-årsdagen. Jeg tenker at det er greit. Passer på og følger med. Drikking er det, men har ikke kommet hjem full. Bekymret for stoff som det er MYE av, men kan jo ikke låse dem inne.

Det har gått bra så langt.

Anonymkode: 5d5c9...32a

Skrevet

Jeg sliter med å skjønne hvorfor dere ikke lar 16-åringer være alene hjemme en helg. Det er to år til de er myndige, kan drikke og styre livet som de selv vil. Flere flytter kanskje for seg selv. Skulle nesten trodd det var snakk om 11-12 åringer sånn som noen svarer her. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke innetid, men henter selv, og da er klokken alt mellom 23 og 02:00

Ja, får være alene en helg, har og kamera utenfor, så kan følge med på trafikk inn og utav huset

Får overnatte hos andre selv om foreldrene ikke er hjemme 

Vet han har smakt på alkohol, har snakket om det

Vi bor og på bygda, ca 30min utenfor Bergen. Der de fleste kjenner hverandre. Så er alltid god dialog mellom foreldrene 

Anonymkode: c3379...446

AnonymBruker
Skrevet
Kelsier skrev (27 minutter siden):

Jeg sliter med å skjønne hvorfor dere ikke lar 16-åringer være alene hjemme en helg. Det er to år til de er myndige, kan drikke og styre livet som de selv vil. Flere flytter kanskje for seg selv. Skulle nesten trodd det var snakk om 11-12 åringer sånn som noen svarer her. 

Fordi det er mot slt av anbefalinger fra politi og skoler rundt i landet, jeg sliter med å forstå hvorfor man går i mot det og vil være totalt ansvarsløse foreldre 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da jeg var 16 år hadde jeg ikke så mye grenser, og hvis du setter noen grenser vil nok datteren din bare gjøre ting i skjul. På hennes alder hadde jeg drukket, vært på flere fester, hatt sex og prøvd ut både røyk og snus. Det er en alder for å utforske og hvis du som forelder tillater det er det større sjanse for at barnet er ærlig og eventuelt ringer deg dersom hun er full og trenger hjelp osv.

Anonymkode: 8cfed...fc9

Vet du, min ringer selv om det har grenser!

AnonymBruker
Skrevet

Har en pålitelig 16 åring, med en vennegjeng der vi foreldre også kjenner hverandre ganske godt. 

Vi har ikke innetid, men vet en del av de andre har. Vår avtale er at vårt barn går hjem når vennene går hjem. (Det pleier å være rundt midnatt, men i noen settinger har det blitt MYE senere.)

Det virker ikke som om de har begynt å "feste" og slike ting. (De har fest, men da ser det fortsatt ut til at det er ganske alkohol og rusmiddelfritt.) 
De har begynt med "hjemme alene fester" der det er voksne nært, men ikke sammen med dem. 
Og så har de begynt å få overnatte på hytte "alene" altså mange ungdommer sammen. 

16-åringen får være hjemme alene hvis vi er borte en kveld/natt. Å være hjemme alene over en hel helg har ikke vært en aktuell problemstilling. Om vi reiser bort må begge barna med. Skal vi bort en hel helg, order vi barnevakt, siden yngste ikke er gammel nok til å være helt alene så lenge. (Men det har vært lite aktuelt de siste årene.) 

Overnatte hos venner som er alene en helg har heller ikke vært en problemstilling. Men vil tro vi hadde gitt lov til det. Noen voksne ville uansett hatt et øye på dem/huset.

Vi er nødt til å la dem få tillit og prøve seg, under trygge rammer. De skal på VGS fra høsten av, og der vil de møte nye venner og være mer borte hjemmefra. Da er det greit å vite at vi kan stole på dem, og at de tør å komme til oss foreldre om de trenger oss.

Jeg er også helt sikker på at om de vil gjøre ting vi ikke ønsker at de skal, så får de til det uansett hvor strenge grenser de har. 

Det er jo viktig for ungdommene også, å kunne være sammen uten å overvåkes av foreldre. Og å ta ansvar for ting uten at noen passer på og syr puter under armene. 

Det er mye bra ungdom det ute, altså! Også i store byer. 
Det er dumt om ungdom som ikke gjør noe galt, skal straffes med stramme grenser, fordi enkelte ungdommer gjør mye de ikke bør.

Anonymkode: a3e33...ac9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...