Gå til innhold

Mister så mange flotte kollegaer for tiden (ungdomsskolelærer)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mister alle de mest stabile, som har vært utviklingsorienterte og hardtarbeidende gjennom mange år. De som hele veien tar litt ekstra, og har tilleggsfunksjoner. Kjenner det er veldig trist.

Noen forsvinner til Steinerskolen, noen opp til videregående og høgskole, noen til bank og atter andre til institusjoner.

Det triste er at det ikke ser ut til å bekymre dem i toppen. Vi bor i et område med god tilgang på lærere. Men ser de virkelig ikke at dem vi sitter igjen med skaper lite? Utover å holde egen undervisning? Og at vi holder på å miste noe som er veldig bra? Og jeg. Jeg elsker jobben min, og vil ikke gjøre noe annet enn å undervise. Selv om jeg ser at alt utenom elevkontakten har blitt for stort.

Anonymkode: bb26a...c4a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette opplever jeg også. De som har forsøkt å utvikle seg og arbeidsplassen, som er engasjerte og ressurssterke får gjerne flere tilbud utenfor grunnskolen. Det er foreløpig mange gode som er igjen også hos oss, men både jeg og flere av mine kollegaer som er mest frustrerte på vegne av elevene sine søker seg ut. 

De som sitter fast er gjerne de som har gitt opp, og som gjør et minimum av det de må. De er i overlevelsesmodus. 

Tror og håper de på toppen ikke har fått dette med seg enda, i min naivitet tenker jeg at de ville reagert. De snakker jo om at det ikke finnes noen lærerkrise, så de virker ikke særlig stresset. Vi får håpe det stemmer, for barnas skyld. 

Anonymkode: 043fd...f3d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den offentlige skole har gjort læreryrket til et skikkelig, skikkelig drittyrke. De eneste skolene hvor det fortsatt er mulig å trives som lærer er karismatiske/spesielle skoler som f.eks. Steinerskolen, men det er ikke for alle heller. Selv endte jeg opp som miljøterapeut i bolig. Beste avgjørelsen jeg har tatt. 

Anonymkode: 578fa...d13

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De vil bare ha noen i klasserommet. Kvalitet er underordnet. Helst dårlig kvalitet,  for de protesterer ikke mot alt tullet. 

Anonymkode: c1c5d...ed8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er alvor, det gjelder våre barns utdanning🥺

Anonymkode: 34f95...cd0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle ønsker å bare være lærer hele livet. Noen har større ambisjoner 

Anonymkode: dd409...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dessverre er dette folk som trives i yrket, men som opplever at korona og arbeidsbelastning blir for mye. Trist.

Anonymkode: bb26a...c4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Slutt da!

Jeg er ikke lærer, men vet at de som er det og som er gode i jobben sin nå er utslitte. De beste slutter i hopetall. Og det er nettopp fordi at det bare er de som gjør minimum av innsats som orker å bli igjen slik som ting har blitt.

Lærere er overarbeidet, og det var før korona. De som gjør minst mulig har energi til å stå lenger i jobben, de andre brenner lyset i begge ender og må bare slutte for å klare å ha et liv.

Gjelder også i helse og omsorgsyrker, barnehage... Ressursene er så knappe at det er en vits! Det trengs flere dyktige folk og færre unødvendige krav! For det er arbeidsmengden til hver lærer som er drepen, ikke kompetansen til vedkommende.

Anonymkode: c0105...a30

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet i flere år som lærer på videregående, og en dag fikk jeg bare nok. Vi ble lesset ned med mer arbeid, flere krav og vi ble flyttet lengre og lengre vekk fra lærergjerningen. Dette var like før korona, så det var ille før den tid også.

På avdelingen jeg jobbet på har halvparten sluttet de siste 3 årene, og det er høy turnover på de nye som starter, de fleste blir 1-2 år før de innser at det ikke er verdt det lengre. For min del har det ingenting med elevene å gjøre, elevene er (stort sett) fantastiske på sin måte, men når man ikke får tid til å være en god lærer og konstant går med følelsen av å ikke strekke til, så er det ikke verdt det lengre. 

Jeg fikk meg jobb som ingeniør, og kommer aldri til å se meg tilbake.. 

Anonymkode: 46958...ea4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg jobbet i flere år som lærer på videregående, og en dag fikk jeg bare nok. Vi ble lesset ned med mer arbeid, flere krav og vi ble flyttet lengre og lengre vekk fra lærergjerningen. Dette var like før korona, så det var ille før den tid også.

På avdelingen jeg jobbet på har halvparten sluttet de siste 3 årene, og det er høy turnover på de nye som starter, de fleste blir 1-2 år før de innser at det ikke er verdt det lengre. For min del har det ingenting med elevene å gjøre, elevene er (stort sett) fantastiske på sin måte, men når man ikke får tid til å være en god lærer og konstant går med følelsen av å ikke strekke til, så er det ikke verdt det lengre. 

Jeg fikk meg jobb som ingeniør, og kommer aldri til å se meg tilbake.. 

Anonymkode: 46958...ea4

Tok du ny utdanning?

Anonymkode: c0105...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ektemannen min har nå begynt på nettstudier ved siden av fulltidsjobb som ungdomsskolelærer, og skal omskolere seg til dataingeniør.

Han orker ikke mer. Det finnes ikke struktur i skolen lenger, få ressurser, og barna blir bare mer og mer apatiske.

Det er flere grunner til at han slutter, men en av hovedgrunnene er at kollegene hans har gitt opp. På et tidspunkt måtte resepsjonisten trå til som vikar, fordi 12 av 16 lærere i hans avdeling var sykemeldt. En av lærerne har mistet så totalt kontroll over elevene sine, at h*n har vært sykemeldt siden vinteren 2021. Kommer tilbake etter sommeren i år, for da har den klassen gått ut.

Han sliter også med at ingen vokser opp med en respektfull holdning til skolegang lenger, og foreldrene har null innsikt i barnas oppførsel og forutsetninger.

Mange barn har ingen respekt for lærere, de opplever daglig at barn bare reiser seg og går fra timen. Men hva kan de gjøre? De får ikke lov til å ta tak i barnet for å få det inn igjen i klasserommet, og språkbruken og voldsbruken fra ungene selv er så voldsom at det er lettere å bare ignorere de som ikke vil.

En lærer fikk nettopp sparken, for han klarte ikke flere telefoner fra foreldre som ikke skjønte hvorfor han var så slem og urettferdig mot den snille gullungen deres  Så han satt opp et skjult kamera i klasserommet og filmet elevene. Det er forbudt, og han valgte å gå. Men det kom noe godt ut av filmen av den 8. klassen. Alle foreldrene fikk seg litt av en vekker, for den videoen er helt vanvittig. 

Barna evner ikke å ta ansvar for egen læring, for de trenes ikke opp til de. Alt skal serveres på et fat, ellers gidder de ikke gjøre det. Flere ungdommer kan knapt holde en blyant, og de har seriøse hull i grunnleggende kunnskap fra barneskolen. Datamaskinen har inntatt klasserommet, de får ikke penger til skolebøker, og ved tavleundervisning sitter de fleste og spiller på nettet.  

Nå føler han at nok er nok. Han gidder ikke mer. Den norske skolen trenger en skikkelig overhaling, og det samme trenger foreldre og barn. Så nå takker han for seg om et par år.

Noen lærere vil nok kjenne seg godt igjen i dette til en viss grad. Andre ikke i det hele tatt. Men noe de fleste lærere er enige om for tiden, er at slik det er nå funker ikke lenger. Men man ser ingen løsning, dermed er det lettere å gå videre til andre ting.

Anonymkode: 7acaa...d6e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber innen akademia, på universitetet. Her mister vi også folk hele tiden, de forsvinner til det private. På grunn av lav lønn til tross for krav om høy utdanning. Så kommer det unge, uerfarne inn, og kvaliteten går ned. De unge finner seg ikke i så mye dårlig behandling og lav lønn som det vi i den eldre garden dessverre gjør, så de hopper videre til nye muligheter og bedre lønn så snart sjansen byr seg.

Alle arbeidsplasser har sitt å stri med. Selv om dere lærere har bedre lønn enn vi universitetsansatte, ville jeg ikke byttet. Har en mann som er lærer, og det er ekstremt hvor mye jobben griper inn på fritiden hans, foreldre som ringer på kveldene, elever som må få tilrettelagt med ekstra prøver, men ikke dukker opp, foreldre som ikke vet hvor langt lærerne strekker seg, og lærerne som ikke kan fortelle hvordan ståa virkelig er, på grunn av taushetsplikt.

Anonymkode: 57548...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...