Gå til innhold

Redd for at jeg ikke kan bli gravid - en følelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en sånn følelse av/overbevisning om at jeg ikke kan bli gravid. Vet ikke hvorfor. 

Tatt blodprøver av østrogen. Amh osv og  alt normalt. Sluttet på p pillen og syklus nå blitt stabil med eggløsning. Temper og målt progesteron en gang. 

mannen har et barn fra før. 

noen som vet hvorfor det føles sånn? Prøv et par sykluser uten klaff. Er nå i dpo land. 

Noen som har vært i mine sko og blitt gravid? 

tungt å tvile sånn 😢

Anonymkode: aeb4c...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følte det på akkurat samme måte! Jeg tror det er fordi det er så sykt vanskelig å se for seg selv som gravid og i rollen som mor. Og fordi det er så vanskelig, så tenker man at det aldri kommer til å skje. I tillegg er det slik at hvis man ønsker noe veldig sterkt, så er man så klart kjemperedd det ikke skal skje! Kan berolige deg med at slike tanker ikke bygger på fakta. 💛 De aller fleste kan heldigvis få barn. Men finnes selvfølgelig noen det ikke går for. Heldigvis er sjansen minimal for at det gjelder deg. Særlig med de fine prøvene dine ☺️

Jeg ble gravid etter 5 prøveperioder med jenta mi. Og hun er nå snart 1 år. Var kjemperedd jeg skulle lide av sekundærinfertilitet da vi startet å tenke på nr 2. Men nå sitter jeg her 5 uker på vei, og den satt på første forsøket denne gangen 🤩🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i dine sko, men hadde riktignok ustabile sykluser. Så jeg så på det som et tegn til at jeg ville slite. Ble likevel gravid pp4. 

Men jeg føler med deg! Tror vi tenker slik fordi vi "forbereder" oss på hvis det ikke går veien, enn å bli sykt skuffet. Er nok fordi vi sikkert svært gjerne ønsker barn.

Anonymkode: 87582...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp. Var overbevist om at jeg aldri ville få oppleve den gleden. Det tok 11 mnd av prevansjon (6mnd aktiv prøving). Nå er jeg 24 uker på vei😊

Anonymkode: 3f951...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har to barn, men prøver på et tredje. Måtte avbryte svangerskapet pga. misdannelser, og er tilbake til start nå og har en følelse av at jeg ikke blir gravid igjen.

Håper jeg tar feil.

Anonymkode: 016ca...e1a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var overbevist om at jeg ikke kom til å bli gravid. Hadde den følelsen i mange år. Når vi begynte å prøve, så fikk jeg dessverre rett. Prøvde i mange mange år. Dro tilslutt til legen, da jeg måtte innse at det ikke kom til å gå uten hjelp. Problemet ble raskt funnet, og tiltak satt i gang. Fikk nr 2 for noen få mnd siden. Har ganske høy alder nå, men med riktig behandling ble jeg raskt gravid tross alder. Heldigvis mye hjelp å få hvis det er nødvendig. 

Så her føler jeg at magefølelsen stemte veldig. Ønsker deg lykke til.

Anonymkode: e60f6...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var overbevist om at jeg ikke kom til å bli gravid. Hadde den følelsen i mange år. Når vi begynte å prøve, så fikk jeg dessverre rett. Prøvde i mange mange år. Dro tilslutt til legen, da jeg måtte innse at det ikke kom til å gå uten hjelp. Problemet ble raskt funnet, og tiltak satt i gang. Fikk nr 2 for noen få mnd siden. Har ganske høy alder nå, men med riktig behandling ble jeg raskt gravid tross alder. Heldigvis mye hjelp å få hvis det er nødvendig. 

Så her føler jeg at magefølelsen stemte veldig. Ønsker deg lykke til.

Anonymkode: e60f6...c36

Hva var galt? Legen var så grei med meg pga av denne følelsen og har tatt blodprøver som går på fertilitet, men de var fine. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, følte det samme, hadde ingen tro på graviditet. Satt på første syklus etter p-pilleslutt…

Anonymkode: 08e8b...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange svar. Aner ikke hvor følelsen kommer fra. 🥴 Men ser at det er flere som har det likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt følelsen av at jeg ikke kunne bli gravid, og vet to gode venninner også har hatt det. For min del ble det litt trøblete, og tok lang tid å få førstemann. Men jeg har to barn nå. Av to venninner som fortalte om den samme følelsen, fikk en barn uten problemer og den andre strevde lenge, men har fått barn nå. Der lå problemet hos mannen, og de måtte ha hjelp pga. lav sædkvalitet. 

Jeg tror som en annen er inne på at følelsen kom av at det virket så utrolig og rart å skulle bli mamma, selv om det å få barn jo er svært vanlig. Jeg har alltid ønsket meg barn. Men samtidig har det vært vanskelig å forestille seg. Jeg trodde heller ikke at jeg skulle møte en snill og god mann som ville ha barn med meg. 

Anonymkode: aff1b...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg veldig igjen i den følelsen. Jeg var i flere år overbevist om at jeg sikkert ikke kunne bli gravid. Har hatt alltid hatt mye mellomblødninger både på og av prevensjon og det brukte jeg som begrunnelse på at det sikkert var noe galt som ville gjøre det vanskelig å bli gravid. I god tid før vi ble prøvere begynte jeg derfor å Tempe og logge syklusen og fant da også ut at jeg hadde ganske kort lutealfase. 

Overraskelsen var derfor ganske stor da mensen ikke kom etter kun 2 prøveperioder og graviditeten var et faktum. 

Jenta vår er nå 10mnd og frisk og fin😊

Anonymkode: 6ec5e...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var også overbevist om at jeg ikke kunne få barn. Det var min forestilling fra jeg var veldig ung.

Ble gravid på 1. prøveperiode som 25-åring.

Nå er vi litt i tenkeboksen angående ny familieforøkelse og jeg er igjen overbevist om at jeg ikke kan få flere barn 🧐

Anonymkode: f137d...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til barn, både det å prøve, være gravid og ha barn, så kommer det mange bekymringer. Og det er helt normalt tenker jeg. Jeg har ett friskt og raskt barn, og jeg har nettopp mista i MA i uke 8 nå. Jeg er nå redd for at jeg skal bruke lang tid på å bli gravid på nytt. Redd jeg ikke klarer å bli gravid igjen etter MA. Redd jeg skal oppleve MA/SA igjen osv. Selv om statistikken er på min side, og jeg i størst sannsynlighet vil kunne få flere barn. 

Frykt er ikke nødvendigvis rasjonelt, eller har rot i virkeligheten. Men helt normalt å føle på frykt, stress og engstelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...