Gjest Bhsiltsk Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 Nå har vi vært på valpekurs og lært enda mer om klikkertrening. Valpen på tre måneder (13,5 uker) er en kløpper på dette! Vi har kjempegod kontakt, hun går fint i bånd (dvs hun går hvor hun vil uten å stramme båndet), hun er tørr inne om natten og mens vi er på jobb, hun bruker labben til å lukke igjen kjøkkendøra (her har vi brukt target), hun biter seg i halen, rygger, går sidelengs, bukker, slikker seg om munnen o.s.v. Utfordringen nå er å isolere adferdene og med tid og stunder sette kommando på det. Det beste med hele klikkertreningen er å slippe å kjefte og smelle å markere seg som leder! Jeg SER jo på hele hunden at hun har full tillit til meg, og at jeg er den livet hennes dreier seg om! Jeg har klikket henne på katten også, så nå driver hun ikke med kattemobbing lenger! Dette var rett og slett helt utrolig deilig!!! Klikkertrening er absolutt å anbefale!!!
Gjest z Skrevet 31. oktober 2005 #2 Skrevet 31. oktober 2005 Interessant... Hvordan gjør du det når du skal venne hunden til klikkeren? Klikker du når noe er gøy (lek, godbit) først, så hunden forbinder klikket med belønning, for så å sette sammen klikket i det øyeblikket den gjør noe riktig - eller er det en annen fremgangsmåte?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #3 Skrevet 31. oktober 2005 For å vende hunden med det bruker du klikk - godbit, klikk - godbit, klikk - godtbit utallige ganger helt til hunden skjønner greia. Etter dette fortsetter du den vanlige treningen din, bare med klikker istedet. Når vi mennesker roser, bruker vi så mange forskjellige tonefall på alle rosingene, men klikkeren er bare et enkelt og greit klikk, og ferdig med saken.
Gjest z Skrevet 1. november 2005 #4 Skrevet 1. november 2005 For å vende hunden med det bruker du klikk - godbit, klikk - godbit, klikk - godtbit utallige ganger helt til hunden skjønner greia. Etter dette fortsetter du den vanlige treningen din, bare med klikker istedet. Når vi mennesker roser, bruker vi så mange forskjellige tonefall på alle rosingene, men klikkeren er bare et enkelt og greit klikk, og ferdig med saken. ← Og noe av det geniale er at man da får mer nøyaktig belønning, er det ikke? Slik at man kan klikke akkurat i det øyeblikket hunden utfører riktig atferd, og ikke det den gjør i neste sekund (slik det fort kan bli med godbit, for eksempel). Jeg har lest litt om klikker, men ikke brukt det noe særlig, så hadde vært gøy å prøve. Men - jeg lurer på; bruker dere alltid klikker? Eller er det når dere trener spesifikt på nye øvelser? Jeg kommer ihvertfall ikke til å huske å ta den med meg til enhver tid.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #5 Skrevet 1. november 2005 hei! når vi hadde bestilt valp hadde jeg planene klare for å klikketrene. det har ikke blitt slik, men vår valp som nå er 12 uker, kan både sitt og på plass og det er helt uten klikkern (bare vanlig atferdsterapi, vanlig vernepleiertankegang :icon_razz: ). det som iallefall jeg finner usedvanlig irriterende er folk som sier; "å det gjør da ingen ting at han hopper, han er jo så liten og søt. ""jeg er vant med hunder så det gjør ingen ting" når vi jobber med å lære han ting. det er iallefall sååå koselig og gøy å ha en valp i huset - bare han snart blir renslig..... men det har da bedret seg med dette også, og han lærer stadig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå